Σχέδια μαθήματος για «Το Διαδίκτυο που Θέλουμε»

diadiktio-pou-theloumeTο «Διαδίκτυο που θέλουμε» (Web We Want) είναι ένα βιβλίο, 52 σελίδων και δημιουργήθηκε το 2013 από το Ευρωπαϊκό Σχολικό Δίκτυο (EUN) σε συνεργασία με το δίκτυο Insafe. Είναι ένα εκπαιδευτικό εγχειρίδιο το οποίο απευθύνεται σε εφήβους 13-16 ετών. Αξίζει να τονιστεί ότι στην ανάπτυξή του συνέβαλαν νέοι άνθρωποι, οι οποίοι συμμετείχαν ενεργά στη δημιουργία και την πιλοτική εφαρμογή του. Ως εκ τούτου, πρόκειται για ένα εγχειρίδιο από και για νέους ανθρώπους. Το περιεχόμενο και η προσέγγιση, σχεδιασμένα για να συντονιστούν με τις ανάγκες και τις προτιμήσεις των νέων σήμερα, έχουν ως στόχο να προκαλέσουν προβληματισμό  σχετικά με θέματα όπως τα ψηφιακά αποτυπώματα, η φήμη, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις στο Διαδίκτυο. Την ίδια στιγμή, μια ποικιλία από πρακτικές ασκήσεις καλούν τους νέους να μοιραστούν τις εμπειρίες τους και να διερευνήσουν τις δικές τους διαδικτυακές πρακτικές. 

Το βιβλίο αυτό εγκρίθηκε  παιδαγωγικά από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και μπορεί να αξιοποιηθεί από εκπαιδευτικούς ως μαθησιακό εργαλείο σε θέματα Πληροφορικής και εν γένει της σχολικής και κοινωνικής ζωής. Η ένταξή του στην εκπαιδευτική πράξη είναι εφικτή, καθώς είναι δυνατό να συνδεθεί:

  • με το μάθημα της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, όπου συχνά παρατηρούνται ελλείψεις στην ενημέρωση των μαθητών/μαθητριών σε θέματα ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο καθώς και αποτελεσματικής διαχείρισης των διαδικτυακών πληροφοριών
  • με το μάθημα της Ερευνητικής Εργασίας στο Λύκειο, αφού η εκτεταμένη χρήση του διαδικτύου ως πόρος πληροφόρησης από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο υλοποίησης του συγκεκριμένου μαθήματος απαιτεί δεξιότητες κριτικής αναζήτησης και επεξεργασίας των διαδικτυακών πηγών και δεδομένων
  • με τα Προγράμματα Αγωγής Υγείας, καθώς ολόκληρο ή μέρος του εγχειριδίου μπορεί να αξιοποιηθεί ως υλικό προετοιμασίας σε θέματα που αφορούν την ασφαλή χρήση και αξιοποίηση του διαδικτύου, την προστασία της ιδιωτικότητας και την πρόληψη συμπεριφορών εξάρτησης.

Η συνολική προσέγγιση και το περιεχόμενο του εν λόγω πονήματος, προσεκτικά σχεδιασμένα ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις των νέων σήμερα, έχουν ως στόχο να ευαισθητοποιήσουν και να προκαλέσουν προβληματισμό σχετικά με θέματα που αρκετά συχνά εγείρουν ερωτήματα και χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης, όπως:

Κάθε μία απο τις παραπάνω ενότητες περιλαμβάνει μια ποικιλία πρακτικών ασκήσεων, που δίνουν στους νέους τη δυνατότητα, ατομικά και, κυρίως, ομαδοσυνεργατικά, να επικοινωνήσουν τις εμπειρίες τους, να δημιουργήσουν συμβουλές και εργαλεία που μπορούν να μοιραστούν με άλλους νέους σε όλο τον κόσμο, να διερευνήσουν τις δικές τους διαδικτυακές συμπεριφορές και πρακτικές αλλά και να αναστοχαστούν πάνω σε αυτές.

Τα παρακάτω έξι σχέδια μαθημάτων σχεδιάστηκαν από εκπαιδευτικούς για εκπαιδευτικούς εντός και εκτός της Ευρώπης. Τα σχέδια μαθημάτων προτείνουν ιδέες και δραστηριότητες που ενθαρρύνουν την ανάπτυξη δημιουργικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων κριτικής σκέψης στους νέους, εφόδια ουσιώδη για μια γεμάτη ζωή στον κόσμο του αύριο.

 

Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις μου στο Διαδίκτυο  Δικαιώματα έναντι υποχρεώσεων 
   
Η πληροφορία δεν είναι γνώση Αποκτήστε πρόσβαση, δημιουργήστε και μοιραστείτε με σοφία
   
Συμμετέχοντας στο Διαδίκτυο Συμπεριφέρομαι κατάλληλα στο διαδίκτυο
   
Διαμόρφωσε την ταυτότητά σου Έχουμε πολλαπλή ταυτότητα;  
     
Ιδιωτική Ζωή, το πολυτιμότερο αγαθό μου Δεν πρέπει να λες τα πάντα σε όλους
     
Ο καλλιτέχνης μέσα σου Προστατεύοντας ό,τι μας ανήκει

 

Δείτε περισσότερα στην κεντρική σελίδα για «Το Διαδίκτυο που Θέλουμε» και εδώ.

Κατεβάστε το πλήρες εγχειρίδιο για εφήβους στα Ελληνικά.

Κατεβάστε το πλήρες εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς (μόνο στα Αγγλικά).

Δείτε όλα τα σχέδια μαθημάτων για «Το Διαδίκτυο που Θέλουμε» στα Ελληνικά.

Στο πλαίσιο κάθε δυνατής προσπάθειας για τη συστηματική και στοχευμένη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων,

Το εγχειρίδιο “Το Διαδίκτυο που Θέλουμε” μεταφράστηκε από την αγγλική γλώσσα και έγινε η επιμέλεια της ελληνικής έκδοσης εθελοντικά από τους κ.κ. Α.Λούβρη εκπαιδευτικό Πληροφορικής και Η.Π.Κουρτέση εκπαιδευτικό Αγγλικής γλώσσας και φιλολογίας.