ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Βασισμένο στις αρχές της Ανακαλυπτικής Μάθησης, το Πείραμα του Ερατοσθένη αποτελεί μία μαθησιακή δραστηριότητα σχεδιασμένη στο πλαίσιο αυθεντικών καταστάσεων που αναδεικνύει την συμπληρωματικότητα της “καθαρής” και της “εφαρμοσμένης” άποψης των Μαθηματικών αλλά και των ΦΕ εν γένει, φέρνοντας στο προσκήνιο – την συχνά παραγκωνισμένη στα σχολικά εγχειρίδια – σημασία της απόδοσης νοήματος έναντι της ισχύος των Μαθηματικών.
Οι μαθητές, εμπλέκονται σε μια διαθεματική δραστηριότητα αξιοποιώντας τις σχολικές γνώσεις των Μαθηματικών, Φυσικής και Γεωγραφίας αλλά και εργαλεία ΤΠΕ και συνεργαζόμενοι με σχολεία από όλο τον κόσμο, υπολογίζουν την περιφέρεια της Γης, όπως έκανε ο Ερατοσθένης πριν από περισσότερα από 2.000 χρόνια, με απλά εργαλεία όπως χάρακες και μεζούρες.
Η τάξη – διαμέσου του εκπαιδευτικού – εγγράφεται στην πλατφόρμα http://eratosthenes.ea.gr/ όπου εντοπίζει σχολεία-συνεργάτες σε τοποθεσίες με κατάλληλο γεωγραφικό μήκος. Οι μαθητές αφού προετοιμαστούν κατάλληλα στην τάξη, ετοιμάζουν την πειραματική τους διάταξη και λαμβάνουν μετρήσεις την ώρα μεσουράνησης κατά την εαρινή ισημερία ώστε με αναλογίες να υπολογίσουν την περιφέρεια της Γης. Επιπλέον χρησιμοποιούν εργαλεία ΤΠΕ ώστε να εντοπίσουν τις γεωγραφικές συντεταγμένες, να μετρήσουν αποστάσεις, να εντοπίσουν την ώρα μεσουράνησης και να καταγράψουν το πείραμά τους. Τέλος, προβληματίζονται για τους περιορισμούς στους οποίους υπόκειται το πείραμα και τις αιτίες που οδήγησαν στα μετρήσιμα σφάλματα των ευρημάτων τους.
Στην δραστηριότητα συμμετείχαν οι μαθητές της Γ΄Γυμνασίου και Α΄Λυκείου Τυχερού, μέσω της πλατφόρμας Webex και υλοποιήθηκε την περίοδο 20-26 Μαρτίου 2021.
FEEL
Οι μαθητές παρακολουθούν σε βίντεο πώς ο Ερατοσθένης μέτρησε την Περιφέρεια της Γης εδώ και εδώ, που διατίθενται ελεύθερα. Ακολουθεί συζήτηση για το ιστορικό πλαίσιο της εποχής, τις αντιλήψεις των αρχαίων Ελλήνων για το σχήμα της Γης και την θέση της στο Σύμπαν.
IMAGINE
Οι μαθητές σχεδιάζουν το πείραμα: Καταγράφουν τους περιορισμούς (ημερομηνία, ώρα και συνθήκες συνεργασίας με άλλα σχολεία) και εντοπίζουν τις σχολικές γνώσεις από τα Μαθηματικά , τις Φυσικές Επιστήμες και εργαλεία ΤΠΕ που απαιτούνται για την υλοποίηση του πειράματος. Προτείνουν αντικείμενα που μπορούν να αξιοποιηθούν για την μέτρηση (ράβδος, βιβλίο και άλλα στερεά που οι συμμετρίες τους διευκολύνουν την μέτρηση) και τα εργαλεία που θα χρειαστούν (χάρακας, μέτρο, αλφάδι, επίπεδη επιφάνεια για την τοποθέτηση του αντικειμένου, κινητό για την λήψη φωτογραφιών και την επεξεργασία της φωτογραφίας).
Συλλέγουν, αξιοποιώντας σύγχρονα εργαλεία ΤΠΕ, τις υπόλοιπες πληροφορίες όπως συντεταγμένες των τοποθεσιων, αποστάσεις και ώρα μεσουράνησης. Επιπλέον παρακολουθούν μέσω webex το main event της διοργάνωσης , την υλοποίηση του πειράματος στην Αττική και την Ν.Αφρική, ενώ παράλληλα ο εκπαιδευτικός μεταφράζει στα Ελληνικά.
CREATE
Λόγω κακοκαιρίας, το πείραμα υλοποιείται στις αυλές και τα μπαλκόνια των μαθητών λίγες μέρες αργότερα. Τα δεδομένα των μετρήσεων συνδυάζονται και για γωνία 40,02 μοίρες κάνουν τους υπολογισμούς :
-με βάση τις μετρήσεις στο Naval Hill Planetarium in Bloemfontein της Ν.Αφρικής
-με βάση την μηδενική γωνία ενός εικονικού σχολείου στον Ισημερινό στην Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό.
SHARE
Για την δραστηριότητα, χρησιμοποιήθηκε ο συνεργατικός πίνακας , εδώ
Το συλλογικό έργο των μαθητών μετατράπηκε σε βίντεο και ανέβηκε στον ιστότοπο του OSOS, στο Moodle του ΙΕΠ και σε pdf Eratoshnenis 2021 final
Eratoshnenis 2021 plus – YouTube
Στα βήματα του Ερατοσθένη | Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (kathimerini.gr)