Την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2019 και σε απογευματινή συνάντηση από τις 3 ως τις 7μμ έγινε στην Αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δημαρχείου της Αθήνας, η εναρκτήρια εκδήλωση του Προγράμματος “Το παιδί, η Πόλη και τα Μνημεία” για το σχολικό έτος 2019-2020.
Χαιρετισμό απηύθυναν η εντεταλμένη σύμβουλος του έργου κα Πόπη Διαμαντάκου , ο Δήμαρχος της Αθήνας κ. Κ.Μπακογιάννης, ο υπεύθυνος Τμήματος Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Δ.Ε. Α΄Αθήνας Εμμ. Χατζηελευθυερίου,η Διευθύντρια του Μουσείου Φωταερίου κα Μ. Φλώρου και επιστημονικοί υπεύθυνοι από την ΑΣΚΤ και τη Monumenta.
Μετά τους χαιρετισμούς παρουσιάσθηκαν τέσσερις καλές πρακτικές από τα σχολεία που συμμετείχαν στο πρόγραμμα κατά την περασμένη σχολική χρονιά. Ανάμεσα σε αυτές ήταν η πολύ επιτυχημένη συμμετοχή του σχολείου μας στο πρόγραμμα. Η ομάδα που εκπροσώπησε το σχολείο μας ήταν οι κ. Ευαγγελία Κανάκη, Κατερίνα Οικονόμου και Μαρία Παλάσκα (συντονίστρια του προγράμματος στο σχολείο).
Συγκεκριμένα η κ. Μαρία Παλάσκα παρουσίασε “το ταξίδι του σχολείου μας στο Πρόγραμμα ” με τα παρακάτω λόγια:
Είναι μεγάλη τιμή για μένα που μαζί με τις συναδέλφους μας που ήταν μαζί μου συνοδοιπόροι στο πρόγραμμα και παρευρίσκονται και σήμερα εδώ , επιλεχθήκαμε να παρουσιάσουμε το ταξίδι του σχολείου μας στο πρόγραμμα.
Το σχολείο μας είναι ένα δημόσιο σχολείο (Γυμνάσιο & Λύκειο) για μαθητές με κινητικές δυσκολίες και παρόλο που στεγάζεται στην Ηλιούπολη υπάγεται στην Α΄ Αθήνας και επομένως στο Δήμο της Αθήνας γιατί δέχεται μαθητές από όλο σχεδόν το λεκανοπέδιο αφού είναι ένα από τα 2 ειδικά σχολεία της Αττικής που εξυπηρετούν μαθητές με αυτά τα προβλήματα.
Τη σχολική χρονιά λοιπόν που πέρασε συμμετείχαμε για πρώτη φορά στο Πρόγραμμα του Δήμου της Αθήνας «Το Παιδί, η πόλη & τα μνημεία» !
Και τι δεν κάναμε και τι δε μάθαμε.. στους 6 αυτούς μήνες που διήρκησε το πρόγραμμα…
Ας αρχίσουμε από το τι είδαμε: αφού συγκροτηθήκαμε σε ομάδα(μαθητές από το Γυμνάσιο και το Λύκειο), το Δεκέμβριο επισκεφθήκαμε την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών ξεναγηθήκαμε στο χώρο της Βιβλιοθήκης, επισκεφθήκαμε τα εργαστήρια γλυπτικής και ζωγραφικής και στον εκθεσιακό χώρο της Σχολής κάναμε τα δικά μας δρώμενα….
Στη συνέχεια έπρεπε να αποφασίσουμε ποιο θα ήταν το κτίριο που εμείς θα αναλαμβάναμε να προβάλλουμε και συνεπώς να φροντίσουμε… εκεί μας βοήθησε πολύ αποτελεσματικά η ομάδα της Monumenta που επισκέφθηκε το σχολείο μας. Με την επιστημονική τους καθοδήγηση «είδαμε αλλιώς» το σχολείο μας και αποφασίσαμε να το προβάλλουμε ως «μνημείο». Και να γιατί: Χτίστηκε στη δεκαετία του ΄60 για να καλύψει τις εκπαιδευτικές ανάγκες του προαστίου της Ηλιούπολης! Και ακόμη και σήμερα διατηρεί τα χαρακτηριστικά εκείνης της εποχής! Όπως μας είπαν από τη Monumenta , έχει κτισθεί με τα σχολικά πρότυπα της δεκαετίας του 60 : έχει εξώστες, αίθουσες στη σειρά και προσανατολισμό στον ήλιο…
Τότε ήταν Ιδιωτικό σχολείο , το «Αθηναϊκό Κολλέγιο»… αμέσως αναζητήσαμε την κόρη του ιδρυτή του Ιδιωτικού σχολείου, την πρώην αντιδήμαρχο Παιδείας κα Κατερίνα Μαρκουλάκη, που μας επισκέφθηκε και μας έδωσε πολλές πληροφορίες ενώ μας είπε και τις αναμνήσεις της από το παλιό εκείνο σχολείο…
Αφού λοιπόν αποφασίσαμε να προβάλλουμε και να φροντίσουμε το σχολείο μας αρχίσαμε τις …βόλτες….και τις φωτογραφίες…! Με τα αμαξίδια βγήκαμε στη γειτονιά μας : φωτογραφίσαμε σπίτια με τα ίδια αρχιτεκτονικά στοιχεία του σχολείου μας αλλά και το ίδιο το κτιριακό μας συγκρότημα: Το γυμναστήριο, το αμφιθέατρο, την καταπληκτική θέα από το 2ο όροφο, τις ράμπες και τέλος τις ζωγραφισμένες μας αίθουσες…. Συνειδητοποιήσαμε ότι από τη δεκαετία του ΄60 που χτίστηκε και από το 1987 που έγινε δημόσιο σχολείο δεν έχει σταματήσει να έχει στην αυλή του παιδικές φωνές!
Στις συναντήσεις που έκανε η ομάδα μας – 3 φορές περίπου το μήνα- αρχίσαμε να καταγράφουμε τις σκέψεις μας για το πώς θα «φροντίζουμε το σχολείο μας και με ποιόν τρόπο θα το παρουσιάσουμε στην τελική παρουσίαση και διαβούλευση στην Τεχνόπολη τον Απρίλιο… Χωριστήκαμε σε ομάδες : οι ρεπόρτερ, οι φωτογράφοι, οι οικολόγοι, οι αφηγητές αλλά κι οι δημιουργοί (τεχνολόγοι) της μικρής ταινιούλας που κάναμε….
Ενώ ζούσαμε τον πυρετό της δημιουργίας κάναμε μια πολλή ωραία βόλτα : Περπατήσαμε στον ωραιότερο δρόμο της Αθήνας τη Διον. Αρεοπαγίτου! ξεναγηθήκαμε από τις κυρίες της Monumenta και καταγράψαμε σύμφωνα με το δελτίο , το σπίτι του μουσικοσυνθέτη Βαγγέλη Παπαθανασίου.
Στην τελική γιορτή στην Τεχνόπολη στις 16 Απριλίου 2019, Προβάλλαμε το video, και την παρουσίαση όλης μας της δουλειάς & Συμμετείχαμε στην ειδική θεματική διαβούλευση με μαθητές από τα άλλα σχολεία της Αθήνας που συμμετείχαν στο Πρόγραμμα (να πούμε εδώ ότι Το video που δημιουργήσαμε το υποβάλαμε στο Διαγωνισμό Σχολικής Καινοτομίας ενεργών πολιτών/ μαθητών & πήραμε έπαινο συμμετοχής!)
Κάνοντας λοιπόν έναν απολογισμό θα λέγαμε ότι το Πρόγραμμα μας κινητοποίησε :
- Να «δούμε» διαφορετικά το σχολείο μας & να μάθουμε την ιστορία του
- Να αναγνωρίζουμε και να εκτιμούμε την ιστορικότητα των κτηρίων
- Να γίνουμε ενεργοί πολίτες που νοιάζονται για το περιβάλλον τους ( έννοια πολιτειότητας)
- Να γνωρίσουμε καλύτερα την πόλη μας και να μάθουμε να την αγαπούμε και να την προστατεύουμε….
Τα 2 τελευταία είναι άλλωστε και οι πιο σημαντικοί στόχοι του προγράμματος….
Κλείνοντας θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε μέσα από την καρδιά μας τη συντονιστική ομάδα και όλο το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό που όσο διήρκεσε το πρόγραμμα ήταν κοντά μας με τις συμβουλές τους, με την αμέριστη βοήθεια και συμπαράστασή τους στο άνοιγμα του σχολείου μας αλλά και όλων μας στην κοινωνία, που τόσο έχουμε ανάγκη!
Ήταν μια εξαιρετική εμπειρία και μια δημιουργική εκπαιδευτική δραστηριότητα!
Σας ευχαριστούμε!
Μετά την παρουσίαση η κα Π. Διαμαντάκου επεσήμανε τη θερμή υποδοχή που έκαναν οι μαθητές των άλλων σχολείων της Α΄ΑΘήνας στην τελική γιορτή και παρακάλεσε να συμμετάσχει ξανά το σχολείο μας στο πρόγραμμα γιατί μέσα από αυτό το πρόγραμμα όλοι μας μπορούμε πολλά να ωφεληθούμε!”