Αρχική » Α' ΤΑΞΗ ΓΕ.Λ » Γρίφος Νο 41 – Οι Πάσσαλοι(Θέμα Γραπτού ΑΣΕΠ Εκπαιδευτικών 2004-2005!)

Κατηγορίες

Σκακιστική άσκηση

Προσομοίωση ΓΕ.Λ Αριδαίας 2023

cropped school2 2022 07 27

Προσομοίωση Απολυτήριων Εξετάσεων 2022

Προσομοίωση Απολυτήριων Εξετάσεων 2022

ΘΕΜΑ 1 & 3

ΘΕΜΑ 1 & 3

ΘΕΜΑ 1 & 3 Ενδοσχολικές

Γεωμετρία

Είμαι και Εδώ!

Personal Room

2022

2022

2021

2021

2020

2020

ΣUMMA 2019

ΣUMMA 2019

Ι.Ε.Π

eclass

eclass

Σελίδα Τ.Θ.Δ.Δ 2022-2024

ΤΑ ΦΥΛΛΑΔΙΑ ΜΟΥ

Το Α4 των Πανελληνίων!

Εντός,Εκτός Ύλης-Ολοκληρώματα

Εντός,Εκτός Ύλης-Ολοκληρώματα

Κάτω Άθροισμα

Εμβαδόν Χωρίου

Area

Γ τάξη-Φυλλάδιο 2024

μαθήματα Γοπ 1 σχ.έτη 22-23,23-24

Διαγωνίσματα Τετραμήνου Γ τάξης

170321 an exercise

54 Επώνυμα Θέματα Β,Γ,Δ

cropped IMG 20230112 0913582

80 Ασκήσεις-Θέματα Γοπ-θετ

Ergasia 25-eclass(14.4.21)

Τ.Θ.Δ.Δ-Αρχείο

cropped Space

Τ.Θ.Δ.Δ 2023-Αρχείο

KONTRA

Άλγεβρα Α τάξης ΓΕ.Λ Φυλλάδιο

ΑΛΓ Α1 060223

Μάθημα:Παραμετρική Εξίσωση α΄βαθμού

Μάθημα:Ακολουθίες(Α.Π-Γ.Π)

Important exercise

Άλγεβρα Α΄ τάξης ΓΕ.Λ-Ερωτήσεις Κλειστού Τύπου

forms test

Γεωμετρία Α τάξης ΓΕ.Λ-Φυλλάδιο

Κεφάλαια 4-11

Μαθήματα Γεωμετρίας Α τάξης

18553 sol

Γεωμετρία Α΄ τάξης-Ερωτήσεις Κλειστού Τύπου

forms test 2

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΚΑΓΚΟΥΡΟ

diagwnismoi 201121

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ

Pythagoras

ΆλγεβραΒ ΓΕΛ-Απαραίτητες Γνώσεις-Τεστ

forms test 3

Μάθημα:Διανύσματα

Μάθημα:Ο Κύκλος

my eclass 2

Θέμα 1&3-Ενδοσχολικά ΘΕΜΑΤΑ

THEMA B OMOGENEIS 2023

Θεματογραφία

Θεματογραφία

Ομάδα Μαθηματικών Γιαννιτσών

Στατιστικά Πανελληνίων 2021&2022

ΒΑΣΗ μαθηματικού Α.Π.Θ

ΒΑΣΗ μαθηματικού Α.Π.Θ

2016-2020 Βάση Τμήματος

Γρίφος Νο 41 – Οι Πάσσαλοι(Θέμα Γραπτού ΑΣΕΠ Εκπαιδευτικών 2004-2005!)

Στο διπλανό σχήμα , έχουμε δυο πασσάλους με ύψη α=10 και β=6 μέτρων αντίστοιχα, οι οποίοι συνδέονται με δυο σχοινιά τα ΒΓ και ΔΑ.

ι ) Αν η μεταξύ τους απόσταση ΑΓ,  είναι ίση με 10 μέτρα , όπως στο διπλανό σχήμα, σε ποιο ύψος απ το έδαφος ΑΓ βρίσκεται η τομή των σχοινιών; Αλλιώς υπολογίστε το υ.

ιι ) Αν η μεταξύ τους απόσταση  ΑΓ, είναι ίση με 16 μέτρα, σε ποιο ύψος απ το έδαφος βρίσκεται τώρα η τομή των δυο σχοινιών ;

ιιι ) Εξηγήστε, γιατί το μήκος ΕΚ (δηλαδή το υ) είναι ανεξάρτητο της απόστασης των πασσάλων , δηλαδή του ΑΓ.

 

ΠΗΓΗ : Οδός Μαθηματικής Σκέψης , Γ.Θωμαϊδης – Γ. Ρίζος , Εκδόσεις Μαυρίδη , Θεσσαλόνικη 2017.

Υπόδειξη για το ι) και το ιι)

Τα τρίγωνα ΑΒΓ , ΕΚΓ είναι όμοια και τα τρίγωνα ΑΕΚ , ΑΔΓ είναι όμοια. Είναι ορθογώνια και με μια οξεία γωνία κοινή. Θεωρήστε ΚΓ = χ  και ΑΚ = 10-χ , τότε απ την 1η “ομοιότητα” προκύπτει υ=χ και απ την 2η “ομοιότητα” ότι υ=3.75 μ

Για το ιι) ομοίως με αλλαγή στο ΑΚ που είναι 16-χ. Και πάλι η λύση είναι υ= 3.75 μ.


Για το ιιι)

Έστω α το ύψος του ενός πάσσαλου , β το ύψος του άλλου και ρ η μεταξύ τους απόσταση.

απ τις παραπάνω ομοιότητες προκύπτουν οι σχέσεις :

υ/α = (ρ-χ)/ρ  (Α)

υ/β = χ/ρ  (Β)

Η (Α) μέσω της (Β) γίνεται : υ/α = 1 – υ/β

Τελικά, αποδεικνύεται ό,τι το υ είναι ανεξάρτητο της απόστασης των δυο πασσάλων και εξαρτάται απ τα ύψη α, β των πασσάλων και ισχύει: υ = αβ / (α+β)  . 

 


3 Σχόλια

  1. (A)Βάσει των δεδομένων της εκφώνησης έχουμε:
    ΕΚ = υ, ΑΓ = 10, ΑΚ = α, και ΓΚ = (10-α)
    (i)Από την ομοιότητα των ορθογωνίων τριγώνων (ΑΓΔ) και (ΑΕΚ) έχουμε::
    ΑΚ/ΑΓ=ΕΚ/ΓΔ —-> α/10=υ/6 —-> 6α=10υ —-> υ=6α/10 —-> υ=0,6α (1)
    (ii)Από την ομοιότητα των ορθογωνίων τριγώνων (ΑΒΓ) και (ΕΚΓ) έχουμε:
    ΚΓ/ΑΓ=ΕΚ/ΑΒ —-> (10-α)/10=υ/10 —-> 10*(10-α)=10υ —-> υ=10*(10-α)/10 —->
    υ=(10-α) (2)
    Επειδή τα τρίγωνα είναι όμοια τα ύψη είναι ίσα, άρα έχουμε:
    0,6α= 10-α —-> 0,6α+α=10 —-> α*(0,6+1)=10 —-> 1,6α=10 —> α=10/1,6 —> α=6,25μ.(3)
    Αντικαθιστούμε τη (3) στη (2) κι’ έχουμε:
    υ=(10-α) —-> υ=10-6,25 —-> υ=3,75μ.(4)
    (B)Βάσει των δεδομένων της εκφώνησης έχουμε:
    ΕΚ = υ, ΑΓ = 16, ΑΚ = α, και ΓΚ = (16-α)
    (i)Από την ομοιότητα των ορθογωνίων τριγώνων (ΑΓΔ) και (ΑΕΚ) έχουμε::
    ΑΚ/ΑΓ=ΕΚ/ΓΔ —-> α/16=υ/6 —-> 6α=16υ —-> υ=6α/16
    Διαιρούμε το κλάσμα δια του δύο κι’ έχουμε:
    υ=6α/16 —-> υ=3α/8 (1)
    (ii)Από την ομοιότητα των ορθογωνίων τριγώνων (ΑΒΓ) και (ΕΚΓ) έχουμε:
    ΚΓ/ΑΓ=ΕΚ/ΑΒ —-> (16-α)/16=υ/10 —-> 10*(16-α)=16υ —-> υ=10*(16-α)/16
    Διαιρούμε το κλάσμα δια του δύο κι’ έχουμε:
    υ=10*(16-α)/16 —-> υ=5*(16-α)/8 —-> υ=(80-5α)/8 (2)
    Επειδή τα τρίγωνα είναι όμοια τα ύψη είναι ίσα, άρα έχουμε:
    3α/8=(80-5α)/8 –> 3α=80-5α –>3α+5α=80 –> 8α=80 —–> α=80/8 —-> α=10 (3)
    Αντικαθιστούμε τη (3) στη (2) κι’ έχουμε:
    υ=(80-5α)/8 —–> υ=[80-(5*10)]/8 —–> υ=(80-50)/8 —–> υ=30/8 —–> υ=3,75μ (4)
    Συμπέρασμα:
    Το ύψος, όπου διασταυρώνονται τα σχοινιά, παραμένει πάντα σταθερό, ανεξάρτητα από την απόσταση των πασσάλων.
    Πράγματι βάσει του κατωτέρω σκεπτικού συνάγουμε ότι το ύψος όπου διασταυρώνονται τα σχοινιά παραμένει σταθερό.
    Έστω ΕΚ = υ, ΑΚ = α, και ΚΓ = β
    (i)Από την ομοιότητα των ορθογωνίων τριγώνων (ΑΓΔ) και (ΑΕΚ) έχουμε::
    ΑΚ/ΑΓ=ΕΚ/ΓΔ —-> α/(α+β)=υ/6 —-> 6α=υ*(α+β) —-> υ=6α/(α+β) (1)
    (ii)Από την ομοιότητα των ορθογωνίων τριγώνων (ΑΒΓ) και (ΕΚΓ) έχουμε:
    ΚΓ/ΑΓ=ΕΚ/ΑΒ —-> β/(α+β)=υ/10 —-> 10β=υ*(α+β) —-> υ=10β/(α+β) (2)
    Επειδή τα τρίγωνα είναι όμοια τα ύψη είναι ίσα, άρα έχουμε:
    6α/(α+β)= 10β/(α+β) —-> 6α=10β —-> α=10β/6
    Διαιρούμε το κλάσμα δια του δύο κι’ έχουμε:
    α=10β/6 —-> α=5β/3 (3)
    Αντικαθιστούμε τη (3) στη (2) κι’ έχουμε:
    υ=10β/(α+β) —-> υ=10β/[(5β/3)+β] —–> υ=10β/[(5β+3β)/3] —-> υ=10β/8β/3 —–>
    υ=(3*10β)/8β —> υ=30β/8β –> υ=30/8 —> υ=3,75μ. (4)
    (Γ)Γενίκευση για τυχαία μήκη πασσάλων.
    Έστω ΑΒ=x, ΓΔ=ψ, ΕΚ=υ, ΑΚ=α, και ΚΓ=β
    (i)Από την ομοιότητα των ορθογωνίων τριγώνων (ΑΓΔ) και (ΑΕΚ) έχουμε:
    ΑΚ/ΑΓ=ΕΚ/ΓΔ —-> α/(α+β)=υ/ψ —-> αψ=υ*(α+β) —-> υ=αψ/(α+β) (1)
    (ii)Από την ομοιότητα των ορθογωνίων τριγώνων (ΑΒΓ) και (ΕΚΓ) έχουμε:
    ΚΓ/ΑΓ=ΕΚ/ΑΒ —-> β/(α+β)=υ/x —-> βx=υ*(α+β) —-> υ=βx/(α+β) (2)
    Επειδή τα τρίγωνα είναι όμοια τα ύψη είναι ίσα, άρα έχουμε:
    αψ/(α+β)=βx/(α+β) —> αψ=βx —> α=βx/ψ (3)
    Αντικαθιστούμε τη (3) στη (2) κι’ έχουμε:
    υ=βx/(α+β) —-> υ=βx/[(βx/ψ)+β] —–> υ=βx/[(βx+βψ)/ψ] —-> υ=βx/[β*(χ+ψ)]/ψ —->
    υ=βxψ/β*(x+ψ) —-> υ=xψ(x+ψ) (4)
    Άρα το ύψος, όπου διασταυρώνονται τα σχοινιά, παραμένει πάντα σταθερό, ανεξάρτητα από την απόσταση των πασσάλων(ΑΓ).

  2. Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης μια παραλλαγή
    στην οποία τα μήκη είναι δεδομένα, στα σχοινιά, στο ύψος του σημείου της διασταύρωσης των σχοινιών από το έδαφος και ζητείται η απόσταση μεταξύ των δύο πασσάλων.
    Στο βιβλίο του Martin Gardner “Το Τσίρκο των Μαθηματικών”,1990 εκδ. Τροχαλία, §3, σελίδα 53, ο Martin Gardner αναφέρει ότι η απλούστερη ακέραια λύση του προβλήματος είναι η εξής:
    Μήκη σχοινιών:119μ. και 70μ.
    Ύψος σημείου διασταύρωσης των σχοινιών από το έδαφος:30μ.
    Απόσταση μεταξύ των πασσάλων:56μ.
    Μήκη πασσάλων:105μ. και 42μ.

  3. Επίσης ο Brian Bolt στο βιβλίο του «Mathematical Cavalcade», 1992 έκδοση Cambridge University Press, αναφέρει δύο παραλλαγές του προβλήματος Νο.92, σελίδα 77 και Νο.110, σελίδα 88.

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Translate

Επικοινωνία

Επικοινωνία

Επιμελητής Ιστολογίου-Βιογραφικό!

bachelor

Μέλος της Lisari Team

Lisari Team

Ιστορικό

Απρίλιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Ώρα Ελλάδος

15 Επαναληπτικά Κριτήρια Αξιολόγησης

.jpg

Άλγεβρα Α΄ ΓΕΛ Β΄ τόμος

Algebra A b tomos lisari team

Facebook

fb id

Άποψη-Αρθρογραφία!

Iordanis X. Kosoglou

Σχολικά Βιβλία ΓΕΛ σε ψηφιακή μορφή

ΟΔΗΓΙΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΓΕΛ

ΟΔΗΓΙΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

55 Μαθήματα Ανάλυσης Γ’ Λυκείου

26 Μαθήματα ΓΟΠ1 2023

300321 DLH

Μάθημα:Συνάρτηση1-1

Αχ!Σύνθεση Συναρτήσεων

Διαγωνίσματα στις Συναρτήσεις

synthesi

Όρια-Περίπτωση 0/0

Όριο x τείνει Άπειρο!

Συνέχεια Συνάρτησης (6 Βιντεο)

Διαγωνίσματα στα Όρια

.jpg

Διαγώνισμα Γ ΓΕΛ-μέχρι παράγραφο 2.4

Διαγώνισμα Γ ΓΕΛ-μέχρι και 2.8

thema D Kopadis 220321

Άσκηση Ημέρας-3ο ΓΕ.Λ Γιαννιτσών

Επαναληπτικά Θέματα Γ προσ/μου

tetradio

Μάθημα:Τριγωνομετρία

Sin(2pi*x)*Sin(2pi*y)

Μάθημα:Απόλυτη Τιμή

mathima a alg 091120

Μάθημα:Εξίσωση β΄βαθμού

Algebra A

Άλγεβρα Α΄ – Επανάληψη

Τι είναι το Άπειρο ;

Μάθημα:Λογισμός Πιθανοτήτων

Διανυσματικές Ακτίνες!

Εσωτερικό Γινόμενο

Μήκος Τόξου-Κυκλικός Τομέας

Rubik’s Cube

Το Δίλημμα του Φυλακισμένου!

Το Δίλλημα του Τρένου!

Διαγωνισμοί Μαθηματικών

diagwnismoi 201121

Πείραμα Ερατοσθένη

Πόσες Πιθανότητες έχεις να κερδίσεις το Τζόκερ ;

Πρώτη Ανάρτηση στις 15/3/2011

Συγκινητικό Σχόλιο 1

Συγκινητικό Σχόλιο 1

Συγκινητικό Σχόλιο 2

Συγκινητικό Σχόλιο 2

I Like Maths(2011-2024)

13 years!

I Like Maths(2011-2022)

I Like Maths(2011-2022)

I Like Maths(2011-2021)

I Like Maths(2011-2021)

Γιατί πιστεύουμε στα ζώδια;

Σύνδεση στη Webex (Εκπαιδευτικοί)

Τι είναι η Κβαντική Φυσική;

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς