Οκτ 08
13

Το γονίδιο…

Κάτω από (Βιολογία, Μαθησιακές δυσκολίες, Σχολείο) από στις 13-10-2008 και με ετικέτα

logo.gifπου δυσχεραίνει την ανάγνωση, εντοπίστηκε. Ενα κομματάκι του DNA μπορεί να μετατρέψει την ανάγνωση ενός παραμυθιού σε σωστό εφιάλτη. Ομάδα ερευνητών του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης ανακάλυψε μια γενετική παραλλαγή ενός γονιδίου, δηλαδή ένα αλληλόμορφο, που ευθύνεται για τα προβλήματα στην ανάγνωση, ασθένεια γνωστή και ως «δυσαναγνωσία». Το «ένοχο» γονίδιο εμφανίζεται με αρκετά μεγάλη συχνότητα (πάνω από 1 άτομο στα 7) και είχε ήδη ενοχοποιηθεί για τον καταλυτικό ρόλο του στην εμφάνιση μίας άλλης ασθένειας, της δυσλεξίας. Ομως, τα πρόσφατα τεστ που πραγματοποιήθηκαν από τους Βρετανούς ερευνητές έδειξαν ότι τα άτομα που έχουν τη συγκεκριμένη αλληλουχία στο DNA τους τείνουν να εμφανίζουν χαμηλές επιδόσεις στην ανάγνωση. Ωστόσο, σύμφωνα με την ίδια πάντα έρευνα, που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση «American Journal of Psychiatry», η συγκεκριμένη παραλλαγή δεν επηρεάζει καθόλου τον Δείκτη Νοημοσύνης. Προηγούμενες μελέτες είχαν εντοπίσει τουλάχιστον έξι γονίδια τα οποία έδειχναν να προδιαθέτουν για την εμφάνιση δυσλεξίας. Από αυτά, το πλέον ύποπτο ήταν ακριβώς το γονίδιο ΚΙΑΑ0319 που βρίσκεται στο χρωμόσωμα έξι. Οι ερευνητές της Οξφόρδης είχαν προτείνει τότε ότι το εν λόγω χρωμόσωμα ίσως να εμπλέκεται στα προβλήματα της ανάγνωσης. Με την ανακάλυψη αυτού του γονιδίου γίνεται ένα αποφασιστικό βήμα προς την κατανόηση των αιτιών που γεννούν τη δυσλεξία. Στην πρόσφατη έρευνά τους οι Βρετανοί επιστήμονες εξέτασαν τη σχέση ανάμεσα σε μια συγκεκριμένη αλληλουχία του DNA που παρουσιάζει μία ή περισσότερες διαφορές από τη συνήθη αλληλουχία (οι ειδικοί την αποκαλούν «απλότυπο») και την επιδεξιότητα στην ανάγνωση, υποβάλλοντας σε ad hoc τεστ έξι χιλιάδες παιδιά ηλικίας επτά έως εννέα ετών. Με τη βοήθεια αυτής της δοκιμασίας κατέληξαν σε δύο πολύ σημαντικές διαπιστώσεις: ότι αφενός όσα παιδιά έχουν αυτή την παραλλαγή του γονίδιου τείνουν κατά κανόνα να έχουν χαμηλή βαθμολογία στην ανάγνωση, και αφετέρου ότι αυτό αφορά μόνο τη συγκεκριμένη δεξιότητα και όχι το σύνολο των γνωστικών ικανοτήτων.



Αφήστε μια απάντηση