Μαρ 10
23

Κάθε νέος εκπαιδευτικός θα έχει τον «μέντορά» του…

Κάτω από (Εκπαίδευση, Ελλάδα) από στις 23-03-2010

telemachus_and_mentor.jpgΚάθε νέος εκπαιδευτικός θα αποκτήσει ένα είδος «μέντορα» ο οποίος θα τον παρακολουθεί, θα τον καθοδηγεί, θα τον διορθώνει. Αυτό προβλέπει, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τον αξιολογητή του δόκιμου εκπαιδευτικού. Το υπουργείο μετά το Πάσχα θα δώσει στη δημοσιότητα πολυνομοσχέδιο, το οποίο θα περιέχει δύο βασικές διατάξεις που φιλοδοξούν να θέσουν φίλτρο στο ποιoς τελικά είναι έτοιμος να μπει στη σχολική τάξη και να διδάξει μαθητές.

Τα δύο μέτρα

Η πρώτη διάταξη αφορά το μέτρο του δόκιμου εκπαιδευτικού και η δεύτερη, την καθιέρωση πιστοποιητικού παιδαγωγικής κατάρτισης. Με την υιοθέτηση των δύο αυτών μέτρων το υπουργείο θέτει ένα κρίσιμο στοίχημα: να εφαρμοσθεί επιτέλους ο νόμος, κάτι που θα αποτυπώσει και μία αλλαγή νοοτροπίας στην ελληνική εκπαίδευση. Εως τώρα, παρ’ ότι συμπεριλαμβάνονται σε νόμους του 1985 και του 1997, τα μέτρα αυτά δεν υλοποιούνται, κυρίως λόγω αντιδράσεων των εκπαιδευτικών. «Ποιος εμπιστεύεται τους αξιολογητές όταν έως τώρα η επιλογή στελεχών εκπαίδευσης γίνεται με κομματικά κριτήρια;», αναφέρει χαρακτηριστικά στην «Κ» ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) κ. Δημήτρης Μπράτης. «Η αξιολόγηση προκαλεί στους υποψηφίους εκπαιδευτικούς ανησυχία μήπως τελικά απολυθούν, γι’ αυτό και προκαλεί αντιδράσεις», προσθέτει στην «Κ» έμπειρο στέλεχος της εκπαίδευσης.

Ειδικότερα, για τον θεσμό του δόκιμου εκπαιδευτικού, η περίοδος της δοκιμασίας θα είναι διετής και κατόπιν ο υποψήφιος θα κρίνεται εάν πρέπει να καταλάβει θέση στην τάξη ή στη διοίκηση. Το υπουργείο θα καθιερώσει τον θεσμό του μέντορα για κάθε δόκιμο νηπιαγωγό, δάσκαλο και καθηγητή, κατά τα διεθνή πρότυπα. Ο μέντορας θα είναι εκπαιδευτικός της ίδιας ειδικότητας, που θα καθοδηγεί και θα συμβουλεύει τον δόκιμο κατά τη διετή περίοδο. Η τελική κρίση για το πού θα τοποθετηθεί ο δόκιμος (τάξη ή διοίκηση) θα γίνεται από τον μέντορα και τον οικείο σχολικό σύμβουλο, ο οποίος θα είναι ο δεύτερος κριτής των δόκιμων εκπαιδευτικών.

Από την άλλη, το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας θα παρέχεται από τα ΑΕΙ, που θα οργανώνουν τα σχετικά προγράμματα, και οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί θα το λαμβάνουν αφού παρακολουθήσουν τα σχετικά προγράμματα είτε κατά τη διάρκεια των σπουδών τους είτε μετά την αποφοίτησή τους. Βέβαια, δεν είναι η πρώτη απόπειρα να εφαρμοσθεί κάτι τέτοιο.

Παρωδία

«Δεκατρία χρόνια μετά το νόμο 2525/97, η ίδια διάταξη έχει ριχτεί, με ευθύνη πολλών, στον κάλαθο της «μη τήρησης των νόμων». Παράλληλα, η εξέταση των παιδαγωγικών γνώσεων στο πλαίσιο του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ εξελίχθηκε σε μια παρωδία «αξιολόγησης» μέσα από τη διαδικασία των ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής. Είναι σημαντικό ότι το υπουργείο θέτει σε προτεραιότητα και σε νέα βάση το ζήτημα. Αρκεί να τηρηθούν ορισμένες προϋποθέσεις, όπως η ανανέωση της δομής και του περιεχομένου των προγραμμάτων σπουδών στις επιστήμες της αγωγής, η συγκρότηση σε κάθε ΑΕΙ Ινστιτούτου Επιμόρφωσης και Παιδαγωγικής Κατάρτισης για τον συντονισμό και την οργάνωση των αντίστοιχων προγραμμάτων, η δυνατότητα συνεργασίας των ΑΕΙ με τις σχολικές μονάδες και, κυρίως, η δυνατότητα πρακτικής άσκησης των μελλοντικών εκπαιδευτικών», τόνισε στην «Κ» ο επίκουρος καθηγητής Παιδαγωγικών στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο κ. Κώστας Αγγελάκος.

Από την πλευρά της η ΔΟΕ προτείνει, μετά το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας που θα δίνεται στο ΑΕΙ, να γίνεται μια μονοετής εισαγωγική επιμόρφωση κοινή για όλους τους εκπαιδευτικούς, η οποία δεν θα γίνεται στην τάξη. Το στοίχημα έγκειται στο να υλοποιηθούν τα σχέδια αυτά, καθώς η εκπαίδευση εκτός από όραμα απαιτεί και πρακτικά βήματα.

Του Αποστολου Λακασα

Συνάδελφοι, θα ζήσουμε ημέρες απείρου κάλους! “Τους μέντορες” να δώ εγώ! Μόνον αυτό επιθυμώ!



Αφήστε μια απάντηση