Ιαν 09
18

Το τελευταίο…Liberty!

Κάτω από (Ελλάδα, Επικαιρότητα) από στις 18-01-2009 και με ετικέτα ,

 Το 1946, την ελπιδοφόρο επόμενη ημέρα μετά τη συμμαχική νίκη εναντίον του ναζισμού, ο ελληνικός εμπορικός στόλος δεν ήταν πλέον παρά παλιοσίδερα. Την ίδια χρονιά οι ΗΠΑ, αναγνωρίζοντας τον βαρύτατο φόρο που πλήρωσε η ελληνική ναυτιλία στον βωμό του αγώνα, επέτρεψαν την επί πιστώσει πώληση 100 πλοίων στους εφοπλιστές του μικρού νησιωτικού κράτους.liberty.gif Τα «Λίμπερτι», σκαριά γερά και δοκιμασμένα κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στα ταραγμένα νερά του Ατλαντικού και του Ειρηνικού Ωκεανού, αποτέλεσαν πυρήνα αναγέννησης της μεταπολεμικής ελληνικής ναυτιλίας.  Είναι τα πρώτα πλοία που κατασκευάστηκαν με ηλεκτροσυγκόληση.  Μέχρι τότε ήταν όλα “καρφωτά. Λέγεται, ότι οι ηλεκτροσυγκολήτριες ήταν γυναίκες και ότι ναυπηγείτο ένα πλοίο κάθε μέρα!

Τα «ευλογημένα», τα «σκληροτράχηλα», όπως τα ονόμαζαν οι ναυτικοί, τις δεκαετίες που ακολούθησαν όχι απλά βοήθησαν στην αναστήλωση της ελληνικής ναυτιλίας, αλλά υπήρξαν το εφαλτήριο «κατάκτησης» των θαλασσών σε κάθε μήκος και πλάτος της υφηλίου. Επίσης, λόγω και της μεσολάβησης των ΗΠΑ, έφεραν το -πάντα επιχειρηματικά ριψοκίνδυνο- εγχώριο εφοπλιστικό δυναμικό σε επαφή με το διεθνές τραπεζικό κεφάλαιο και τις πρακτικές του. Είναι βέβαιο ότι όσοι έχουν δουλέψει σ’ αυτά τα πλοία θα νιώσουν μια ευχάριστη συγκίνηση, εάν αυτές τις μέρες επισκεφθούν την Ακτή Βασιλειάδη. Εκεί βρίσκεται από το βράδυ της Κυριακής αγκυροβολημένο το «SS Hellas Liberty» (πρώην Arthur M. Huddell), ένα σκάφος τύπου «Λίμπερτι», εξ αυτών που το 1946 είχαν κάποια στιγμή βρεθεί στην υπηρεσία των Ελλήνων εφοπλιστών.

Το «Hellas Liberty» θα φιλοξενήσει στα ανακατασκευασμένα αμπάρια, ένα μουσείο στο οποίο θα παρουσιάζεται η ιστορία της ναυτιλίας των Ελλήνων από το τέλος του καταστροφικού Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου έως και πριν από 25 χρόνια, όταν δηλαδή αποσύρθηκε και το τελευταίο «Λίμπερτι». Το τελευταίο δρομολόγιό του θα το πραγματοποιήσει από τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά μέχρι το αγκυροβόλιο του Τροκαντερό, πλάι στο ιστορικό θωρηκτό «Αβέρωφ», δημιουργώντας κατ’ αυτό τον τρόπο ένα χώρο όπου η ναυτική ιστορία του νέου ελληνικού κράτους, η πολεμική δίπλα στην εμπορική, θα είναι στη διάθεση του επισκέπτη. “Κ”

 

 



Αφήστε μια απάντηση