«Το πρώτο μας Επαυξημένο (AR) διαστημικό ταξίδι» (Τμήμα 2ο)

1714402360350

 

Ολοκληρώνοντας τα εργαστήρια δεξιοτήτων για φέτος, κάναμε στάση στον τελευταίο θεματικό άξονα με τίτλο: «Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία/ STE(A)Μ-Ρομποτική» με τίτλο «Πλανήτες- Ηλιακό Σύστημα».                                         

Στη τάξη μας πραγματοποιήθηκε μια ιδεοθύελλα γνώσεων για το τί γνωρίζουμε και τι θέλουμε να μάθουμε γύρω από το διάστημα. Μέσα από αυτή τη διαδικασία καταφέραμε να ανασύρουμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών, αλλά και να σχεδιάσουμε πάνω σε αυτές, τις δραστηριότητες που θα λάβουν μέρος, σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα των παιδιών της τάξης μας. Με τους μικρούς μας εξερευνητές, μιλήσαμε πρώτα για τον δικό μας πλανήτη,  τη Γη και τις συνθήκες που επικρατούν εκεί. Γνωρίσαμε τη δομή και σύσταση της, και μάθαμε τους λόγους για τους οποίους θεωρείται ο κατάλληλος για ζωή πλανήτης. Εμπλουτίσαμε το λεξιλόγιο μας μέσα από λέξεις που σχετίζονται με το διάστημα όπως: τροχιά, περιστροφή, άξονας, περιφορά, δορυφόρος. Βιωματικά και μέσω της μουσικοκινητικής, αντιληφθήκαμε την αδιάκοπη κίνηση της Γης γύρω από τον ήλιο, αλλά και γύρω από τον εαυτό της, καθώς και τη κίνηση του φεγγαριού γύρω από τη Γη, που αποτελεί δορυφόρος της, συνθήκη που μας χαρίζει το φαινόμενο της  μέρας και της νύχτας, αναλόγως από το ποια πλευρά της Γης φωτίζεται από τον λαμπερό ήλιο.

1714383659730 1714383659681

Και από τον δικό μας πλανήτη, ήρθε η ώρα να ανακαλύψουμε τους υπόλοιπους πλανήτες του ηλιακού συστήματος και όλα τα κρυμμένα μυστικά του διαστήματος. Μέσα από κατάλληλα εκπαιδευτικά βίντεο, μιλήσαμε για τους υπόλοιπους πλανήτες και τη θέση/ απόσταση που έχουν από τον ήλιο, συνθέτοντας όλοι μαζί την οικογένεια του ηλιακού μας συστήματος. Με τη τεχνική του τυπώματος με σφουγγάρι, κάθε παιδί δημιούργησε τον δικό του πλανήτη, ενώ φιλοτέχνησε το δικό του ηλιακό σύστημα και template πλανητών, με όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τον καθένα ξεχωριστά.

1714397019782   1714397019808

Εκτός φυσικά από τους πλανήτες, το διάστημα, κοσμείται από δισεκατομμύρια αστέρια κι αστερισμούς, που χαρίζουν το φως τους στον ουρανό και συνθέτουν κι αυτά το διαστημικό σκηνικό. Η ιστορία των αστερισμών, ξεκινάει από πολύ παλιά, τότε που οι άνθρωποι τα παρατηρούσαν για να κατανοήσουν τον καιρό, τις αλλαγές των εποχών και του χρόνου γενικότερα. Στην αρχαία Ελλάδα, είθισται να παρομοιάζουν τους αστερισμούς με μορφές ζώων ή ανθρώπων. Με τα παιδιά, ταξιδέψαμε πίσω στον χρόνο και συναντήσαμε τον Ωρίωνα, μαθαίνοντας την ιστορία του όμορφου και φιλάρεσκου τοξότη, που η έπαρση και η αλαζονεία του, του επιφύλασσαν άδοξο τέλος. Αφού μιλήσαμε για τους αστερισμούς, φιλοτεχνήσαμε τους πιο γνωστούς με αγάπη περισσή!

 

1714397019754    1714397019719

Μα για μια στιγμή… ποιο είναι αυτό το πράσινο περίεργο πλάσμα, που μας κοιτάει με τα τεράστια μάτια του; Ο Εξ- Εξ φυσικά, το πράσινο εξωγηινάκι που μας καλεί σε μια απίθανη και ανεπανάληπτη εμπειρία!!

«Καλώς ήρθατε στο κέντρο εκπαίδευσης Αστροναυτών! Φορέστε την αστροναυτική σας στολή και τοποθετήστε τη παλάμη σας στο σύστημα αναγνώρισης υψηλών προδιαγραφών! Το μαγικό ταξίδι ξεκινάει! Βάλτε ζώνη κι ετοιμαστείτε… 3,2,1, Εκτόξευσηηηηηη!!!!».

Μα πού να βρισκόμαστε άραγε; Σκοτάδι παντού.. Μα στο διάστημα φυσικά! Βοηθός μας στην εξερεύνηση και στο πρώτο μας διαστημικό ταξίδι, ήταν ο Εξ- Εξ, το πράσινο εξωγηινάκι, που παρέα με τον Άρη και την αδερφή του, μας προ(σ)κάλεσαν σε μια γαλαξιακή αποστολή, για να μάθουμε τα πάντα γύρω από το διάστημα, μέσω της Augmented Reality, δηλαδή της Επαυξημένης Πραγματικότητας!

1714397019686   1714383659634

Στα παιδιά δόθηκε ένα παραμύθι σε έντυπη μορφή, όπου σε ορισμένες σελίδες είχε πραγματοποιηθεί επαύξηση των εικόνων. Τα σημεία αυτά ήταν ο διαστημικός πύραυλος, όλοι οι πλανήτες και το ηλιακό σύστημα. Η επαύξηση τους έγινε με τη χρήση δύο λογισμικών προγραμμάτων Unity και Vuforia με δείκτες που δημιουργήθηκαν, προκειμένου να τους «διαβάσει» η κάμερα οποιουδήποτε κινητού ή ταμπλέτας, που είχε εγκατεστημένη την επαυξημένη εφαρμογή. Δεδομένου πως τα παιδιά δεν είχαν έρθει σε επαφή ξανά με περιβάλλον Επαυξημένης Πραγματικότητας, στα πρώτα λεπτά παρουσίασαν άγχος επίδοσης κι ανασφάλεια για τις ικανότητές τους. Συχνά στην αρχή δυσκολεύονταν στο σωστό χειρισμό εστίασης κι απόστασης της κάμερας του κινητού, από το βιβλίο, προκειμένου να αναγνωριστούν οι επαυξημένοι δείκτες. Παρά τις αρχικές δυσκολίες, τα παιδιά κατόρθωσαν γρήγορα να αποκτήσουν τον έλεγχο της συσκευής και να κατανοήσουν τη διαδικασία, ενώ έδειξαν τεράστιο ενθουσιασμό, «βουτώντας» μέσα στο διάστημα. Η χρήση της Επαυξημένης Πραγματικότητας σε εκπαιδευτικό περιβάλλον νηπιακής ηλικίας, φάνηκε αφενός να έχει θετική επίδραση, αναπτύσσοντας πολλαπλές δεξιότητες στους μαθητές, που δεν ήξεραν ότι έχουν ή δεν είχαν ακόμη ανακαλύψει και αφετέρου να τους εμπλέκει περισσότερο στη μαθησιακή διαδικασία, ανεξαρτήτως του μαθησιακού τους προφίλ ή ιδιαιτερότητας, καθότι η Επαυξημένη Πραγματικότητα, αποτελεί ένα ισχυρό και χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο ακόμη και για μαθητές στο φάσμα του Αυτισμού.

Τόσο το έντυπο παραμύθι, όσο και η επαύξηση του, αποτελούν πνευματική δημιουργία και ιδιοκτησία της Νηπιαγωγού Φωτοπούλου Κονδυλία, στα πλαίσια της Διϊδρυματικής Μεταπτυχιακής της Έρευνας με τίτλο: «Όταν το διάβασμα γίνεται… παιχνίδι! Οι επιδράσεις των βιβλίων επαυξημένης πραγματικότητας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας», του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (Τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών και Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία) σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Τμήμα της ΑΣΠΑΙΤΕ κι ως εκ τούτου,  απαγορεύεται ρητά η χρήση, αναπαραγωγή, ή/και αντιγραφή, ολόκληρου ή μέρους αυτού, χωρίς την ενυπόγραφη συγκατάθεση της δημιουργού και του ιδρύματος.