ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΟΙ

STEMΚαταγραφή

 

Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων ξεκίνησε αυτή την εβδομάδα στο νηπιαγωγείο μας η υλοποίηση του προγράμματος “ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΟΙ”  από τον Θεματικό Κύκλο:

Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία.

Φορείς σύνταξης του προγράμματος: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ STEM (Hellenic Education Society for STEM).

Με την εφαρμογή σχεδίων δραστηριοτήτων STEM – STEAM που βασίζονται σε πραγματικά προβλήματα, οι μαθητές διερευνούν τις παραμέτρους που πρέπει να ληφθούν υπόψη για την επίλυση τους, χρησιμοποιούν δημιουργικά τις ψηφιακές τεχνολογίες, σχεδιάζοντας και κατασκευάζοντας μοντέλα με απλά υλικά συνδυάζοντας τα δημιουργικά με ρομποτικές διατάξεις. Εργάζονται με βάση μια διευρυμένη προσέγγιση των προβλημάτων, λαμβάνοντας υπόψη και τα θέματα της βιωσιμότητας και των επιπτώσεων των προτεινόμενων λύσεων. Οι μαθητές εργαζόμενοι σε ομάδες, για το σχεδιασμό της λύσης με βάση συγκεκριμένες απαιτήσεις που τίθενται με μορφή προκλήσεων διερευνούν τις δυνατότητες που προσφέρουν τα διαθέσιμα υλικά. Σχεδιάζουν και κατασκευάζουν τα μοντέλα τους προσδιορίζοντας τα ισχυρά τους σημεία αλλά και τις αδυναμίες του σχεδιασμού, ενώ μέσα από την αλληλεπίδραση με τις άλλες ομάδες αναπροσαρμόζουν τους σχεδιασμούς τους. Τέλος οι ομάδες παρουσιάζουν, στους υπόλοιπους, τα αποτελέσματα της εργασίας τους.

Η δομή του προτεινομένου προγράμματος πραγματώνει, μέσα από τις δραστηριότητες ,τις παρακάτω δεξιότητες:

1.  Δεξιότητες Μάθησης

  • Κριτική σκέψη (Critical thinking)
  • Επικοινωνία (Communication)
  • Συνεργασία (Collaboration)
  • Δημιουργικότητα (Creativity)

2.  Δεξιότητες Ζωής

  • Προσαρμοστικότητα
  • Υπευθυνότητα
  • Οργανωτική ικανότητα

3.  MIΤ: Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης

  • Δεξιότητες Μοντελισμού και προσομοίωσης
  • Πληροφορικό γραμματισμό (ICT literacy),
  • Ψηφιακό γραμματισμό (digital literacy),
  • Τεχνολογικό γραμματισμό (technology literacy),
  • Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων,
  • Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας,
  • Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα,
  • Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών

4.  Δεξιότητες του νου

  • Στρατηγική σκέψη
  • Επίλυση προβλημάτων
  • Μελέτη περιπτώσεων (case studies)
  • Κατασκευές

Εργαστήριο 1 :

  • Με τη βοήθεια ενός εκπαιδευτικού βίντεο  https://www.youtube.com/watch?v=RHGpsTOUVyo συζητήσαμε για τον καιρό, τις μεταβολές του  και την σύνδεσή του με τις καθημερινές δραστηριότητες των παιδιών στην καθημερινή τους ζωή ,στο σχολείο και εκτός σχολείου (τι καιρό έχει σήμερα, μπορούμε να βγούμε έξω στην αυλή,  τι ρούχα φοράμε σε κάθε περίπτωση π.χ. όταν έχει ήλιο, όταν χιονίζει κ.τ.λ.) μάθαμε να ξεχωρίζουμε τον καιρό, ανάλογα με τις εποχές.
  • Καταγράψαμε σε ιστόγραμμα τις πρότερες γνώσεις των παιδιών για τα καιρικά φαινόμενα και το τι θέλουν να μάθουν γι’ αυτά.

ΤΙ ΞΕΡΩ ΤΙ ΘΕΛΩ ΝΑ ΜΑΘΩ page 0001

  • Συζητήσαμε με τα παιδιά πώς μπορούμε να σημειώνουμε κάπου τον καιρό της ημέρας και καταλήξαμε στη κατασκευή ενός πίνακα καιρού με καρτέλες καιρικών συμβόλων και των αντίστοιχων ονομασιών τους. Πριν τοποθετήσουμε τον πίνακα καιρού στην ολομέλεια, παίξαμε, αντιστοιχίζοντας τις εικόνες με τις λέξεις κάθε καιρικού φαινομένου.

434052150 1404571500188566 554877805413528480 n 1433857389 300461816404036 6526378555729940190 n

434037967 962225212262769 3310652109705692973 n 1

  • Το κάθε παιδί ζωγράφισε τα δικά του  σύμβολα του καιρού.

434065586 803905014434496 4468245710575170276 n

  • Σε ένα μηνιαίο ημερολόγιο καταγραφής καιρού ο βοηθός της ημέρας παρατηρούσε,  κατέγραφε και παρουσίασε στην ολομέλεια τον  καιρό. Στο τέλος του μήνα, τα παιδιά θα προέβησαν σε συγκρίσεις και ανέδειξαν το πιο συχνό καιρικό φαινόμενο του μήνα.

a662a767 c2d8 474b bfdf 8d1454c4e2c5 1434021267 445106511302288 4246939652713393433 n

  • Παίξαμε παιχνίδι παντομίμας, όπου κάθε παιδί επέλεγε μία καρτέλα καιρού και προσπαθούσε να την περιγράψει, μόνο με το σώμα του, στους άλλους.
  • Τα παιδιά ψήφισαν με τη βοήθεια των γονέων  τους- σε σχετική πλατφόρμα της Google Forms -τον αγαπημένο τους καιρό.

kairos 1 page 0001 kairos 1 page 0002

2ο εργαστήριο: Ας πειραματιστούμε

  • Με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, τα παιδιά μαθαίνουν τη χρήση και τη λειτουργία του τάμπλετ του σχολείου, έτσι ώστε να βγάλουν φωτογραφίες – καθημερινά- τον ουρανό και τον περιβάλλοντα χώρο του σχολείου, ημέρες με διαφορετικές καιρικές συνθήκες((καλοκαιρία, συννεφιά, βροχή…). Αυτές τις φωτογραφίες θα τις χρησιμοποιήσουμε για να φτιάξουμε κολάζ, ψηφιακά παζλ, επιτραπέζια παιχνίδια, τα οποία θα τα παίζουν τα παιδιά στην τάξης μας.  (Ενδεικτικά προτείνεται το πρόγραμμα http://Tux Paint , το http://pixelr.com –  https://www.youtube.com/watch?v=M3WhmIOIdMI )

https://www.jigsawplanet.com/sitsgeo/o-kairos

https://matchthememory.com/

  • Ρωτάμε τα παιδιά αν μπορούμε μέσα στην τάξη να φτιάξουμε ένα σύννεφο και με ποιους τρόπους. Κατόπιν, πριν τη διαδικασία του πειράματος θα δοθεί στα παιδιά φύλλο καταγραφής των επιμέρους σταδίων «Τι νομίζεις θα συμβεί»  και των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν.
  • Καλούμε τα παιδιά σε μία σειρά πειραμάτων για τα καιρικά φαινόμενα (σύννεφο σε βάζο – βροχή – ανεμοστρόβιλος) και τα προτρέπουμε να κάνουν προβλέψεις, υποθέσεις και παρατηρήσεις. Στη συνέχεια, καταγράφουν σε ατομικό φύλλο εργασίας τα υλικά και τα βήματα από το πείραμα που τους άρεσε περισσότερο.
  1. Βροχή σε γυάλα https://www.youtube.com/watch?v=Q6RhEsBZZ9M

Ρωτάμε τα παιδιά να μας πουν τις ιδέες τους, για το πώς γίνεται η βροχή, πώς θα φτιάξουμε ένα σύννεφο που να βρέχει στην τάξη μας;

(πιθανές απαντήσεις: Το σύννεφο έχει μέσα νερό και χιόνι, το σύννεφο έχει μέσα του αέρα, ο αέρας κάνει το σύννεφο να βρέχει…)

Δίνουμε φύλλο εργασίας για να σημειώσουν τα υλικά που χρειαστήκαμε και τα βήματα που ακολουθήσαμε γι αυτό το πείραμα.  Φύλλο εργ. 2 ΣΥΝΝΕΦΟΦύλλο εργ. 2 ΣΥΝΝΕΦΟ

438158996 319174907948607 6887971342022578932 n  438124963 1477305546552160 4292384598905978580 n   438221318 3675347019448915 6754617032770825749 n 1

  1.  Σύννεφο σε βάζο https://www.youtube.com/watch?v=Iek03UJj08Q

Πριν ξεκινήσουμε το πείραμα δίνουμε στα παιδιά να συμπληρώσουν σε φύλλο εργασίας τι νομίζουν ότι θα συμβεί στο πείραμα που θα κάνουμε.

Στο τέλος του πειράματος συμπληρώνουμε το φύλλο «Τι έγινε τελικά».  Φύλλο εργ. 2 ΣΥΝΝΕΦΟΦύλλο εργ. 2 ΣΥΝΝΕΦΟ

431909110 394980223492784 3091831852404003526 n 432162517 1155577712548949 328225563546617420 n

3.ανεμοστρόβιλος σε βάζο, όπου γεμίζουμε τα 2/3 του βάζου με νερό και ρίχνουμε μερικές σταγόνες σαπούνι πιάτων-αν θέλουμε ρίχνουμε και λίγη χρυσόσκονη. Κλείνουμε καλά το βαζάκι και ανακατεύουμε κυκλικά 2 με 3 φορές και μόλις το αφήσουμε…βλέπουμε ότι δημιουργείται ανεμοστρόβιλος.

https://www.youtube.com/watch?v=be5ht2d-mqo

435855053 1131458327856401 5086436362642437351 n 2  438221242 1158478998517863 9073435428688698140 n 4

  1. κατασκευής χιονιού, όπου μέσα σε ένα τάπερ προσθέτουμε μαγειρική σόδα και κρέμα μαλλιών ή αφρός ξυρίσματος και παροτρύνουμε τα παιδιά να μας πουν τρόπους για να φτιάξουμε (τεχνητό)χιόνι. Κατόπιν, ξεκινάμε να το φτιάξουμε, ανακατεύοντας καλά τη σόδα με την κρέμα μαλλιών…και το χιόνι είναι έτοιμο για να φτιάξουμε με αυτό χιονάνθρωπους και χιονόμπαλες.

https://www.youtube.com/watch?v=bXk_tGpvX9o

7877c55a 2c4a 49d4 a4bd f0df333a3962  55791f9a 6a17 4ce1 b034 f8f45e3254cb

3ο Εργαστήριο: «  Ας γίνουμε μετεωρολόγοι

Κατασκευή Μετεωρολογικών Οργάνων »

  • Είδαμε στο φωτόδεντρο πώς γινόταν παλιά η πρακτική πρόγνωση του καιρού.

https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3030

Όμως εμείς σήμερα πώς προβλέπουμε τον καιρό; Ρωτάμε τα παιδιά: «πώς μπορούμε να ξέρουμε τον αυριανό καιρό, ποιοι λένε τον καιρό, που τον βλέπουμε -δελτίο καιρού κ.λ.π»

Εξηγήσαμε στα παιδιά 1.Τι είναι η Μετεωρολογία 2. Τι είναι οι Μετεωρολογικοί σταθμοί 3. Ποιοι είναι οι επιστήμονες που καταγράφουν και τα καιρικά φαινόμενα -Μετεωρολόγοι 4.τι είναι τα Μετεωρολογικά όργανα καταμέτρησης και αξιολόγησης των καιρικών φαινομένων.

 

  • Συζητήσαμε για το πως μπορούμε να μετρήσουμε την ποσότητα του νερού της βροχής και τι είναι το βροχόμετρο (είναι ένα δοχείο περισυλλογής του νερού της βροχής που χρησιμοποιείται από τους μετεωρολόγους για την μέτρηση του ύψους της βροχής). Φτιάξαμε το βροχόμετρο της τάξης μας, χρησιμοποιώντας ένα πλαστικό μπουκάλι.

Με την βοήθεια ενός χάρακα καταγράφουμε τις μονάδες μέτρησης

589da911 7d54 4893 be6d e9995a9d4dc1

Φύλλο εργασίας καταμέτρηση βροχής

  • Ανεμόμετρο: Είναι ένα όργανο το οποίο χρησιμοποιείται για τη μέτρηση της ταχύτητα του ανέμου

https://www.youtube.com/watch?v=NnU-RUQLjp0

5b9758d7 4af5 4c1a b681 1c6c184b0da0

2dcf32e4 931b 4d95 93ce da6337e12d6d

  • Παρακολουθήσαμε βίντεο με επιστήμονες που μας λένε δελτία καιρού

https://www.youtube.com/watch?v=qge7-a3HtxQ&t=21s

https://www.youtube.com/watch?v=eS48jt5pOLk

Δώσαμε έμφαση  στα στοιχεία που απαρτίζουν ένα ολοκληρωμένο δελτίο (θερμοκρασία, καιρός, ένταση και κατεύθυνση ανέμων, κ.α).

  • Ας γίνουμε μετεωρολόγοι. Τι καιρό έχει στη πόλη μας; (παίρνουμε τις πληροφορίες μας από το google).Ας δούμε τον καιρό στο χάρτη μας.

Για την αναπαράσταση του καιρού χρησιμοποιούν χάρτη όπου μαθαίνουν τα 4 σημεία του Ορίζοντα και τα αντίστοιχα γράμματα τους.

Δώσαμε με ένα μεγάλο χάρακα στο παιδί που θα παρουσιάσει τον καιρό στα άλλα παιδιά και να συμπληρώσει το φύλλο εργασίας: «ΔΕΛΤΙΟ ΚΑΙΡΟΥ της ημέρας».

ΔΕΛΤΙΟ ΚΑΙΡΟΥ page 0001 1

Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες, σκηνοθέτησαν τα δικά τους  δελτία καιρού και τα παρουσίασαν στις άλλες ομάδες.

(είδαμε το παρακάτω βίντεο) https://www.youtube.com/watch?v=bljLooYvZOs&t=133s

4Ο  Εργαστήριο: « Η μελισσούλα πάει δεξιά αριστεράΡομποτική

  • Προτρέπουμε τα παιδιά να δημιουργήσουν καρτέλες με τα διάφορα καιρικά φαινόμενα.

Τα παιδιά προσανατολίζονται στο χώρο, προγραμματίζοντας το Beebot να ακολουθήσει συγκεκριμένες εντολές.

Ξεκινάμε με απλές οδηγίες, π.χ. οδήγησε τη μελισσούλα 3 τετράγωνα μπροστά και μετά να προγραμμάτισε την επόμενη εντολή π.χ. να στρίψει μια φορά προς τα δεξιά και συνεχίσαμε με συνδυασμό δύο και τριών κινήσεων. Ο στόχος μας είναι να ακολουθήσει η μελισσούλα το ηλιόλουστο μονοπάτι για να φτάσει στην κυψέλη της.

2615eb71 60b1 419e a9d4 69a6aefb8098  1357e8f1 5a3e 4016 963f 3f8fa1103bdc

  • Σε ομάδες δημιουργήσαμε ταμπλό και μάθαμε  να προγραμματίζουμε το επιδαπέδιο ρομπότ (beebot)να μπορεί να κινείται πάνω σε αυτό, σχεδιάζοντας κατάλληλους κώδικες με εντολές.
  • Κατασκευάσαμε παιχνίδια (επιτραπέζια, ΜΕΜΟΡΥ…) με εικόνες των καιρικών φαινομένων που είχαμε βγάλει με το τάμπλετ.
  • Μάθαμε και δραματοποιήσαμε το τραγούδι: «πού πάει ο καιρός».

https://www.youtube.com/watch?v=IcldcZD7uqw

  • Φύλλο εμπέδωσης για την Beebot.  Οδήγησε τη Beebot να μπορέσει να πάει στην κυψέλη της χωρίς να βραχεί
  • Κατασκευή ατομικού καιρικού τροχού.  ατομικός τροχός καιρου 1
  • Προσομοίωση της λειτουργίας της beebot στο παρακάτω link:

https://beebot.terrapinlogo.com/

  • Ταίριαξε τα σύμβολα του καιρού στο Φωτόδεντρο.

https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/11010

  • Καιρός και ρούχα:

 

5ο  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

  • Στο τέλος του μήνα τα παιδιά θα χρησιμοποίησαν τις δικές τους καταγραφές παρατήρησης και συλλογής δεδομένων για τα καιρικά φαινόμενα και τα παρουσίασαν στην ολομέλεια ( πχ. οι μετρήσεις και συγκρίσεις χωρητικότητας , ποσότητας, όγκου, μεγέθους, θερμοκρασίας πόσες μέρες του μήνα είχαμε ήλιο, πόσες βροχή, συννεφιά… )
  • Τι έχουν μάθει τα παιδιά; Καταγράφουμε σε ιστόγραμμα, τι τους άρεσε από το πρόγραμμα και τι έμαθαν
  • Τα παιδιά συμπληρώνουν το φύλλο αυτοαξιολόγησης

Υποθεματική: STEM – Εκπαιδευτική ρομποτική

STEM/STEAM, Νέες Τεχνολογίες