Εργαστήρια Δεξιοτήτων 2022-2023, Β’ θεματικός κύκλος “Φροντίζω το Περιβάλλον”

Ολοκληρώθηκε ο Β’ θεματικός κύκλος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων “Φροντίζω το περιβάλλον“, Υποενότητα “Φυσικές καταστροφές, πολιτική προστασία” με τίτλο: “Σεισμοί και ηφαίστεια” που υλοποιήθηκε το διάστημα Δεκεμβρίου-Ιανουαρίου.

Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου ήταν η έγκυρη και πολύπλευρη ενημέρωση και εκπαίδευση των μαθητών/μαθητριών σε θέματα φυσικών κινδύνων και καταστροφών, μέσω μιας δυναμικής διαδικασίας σε πρακτικό και θεωρητικό επίπεδο που έχει ως επίκεντρο τη βιωματική και πρακτική εξάσκησή τους, ώστε να γνωρίσουν τα φυσικά φαινόμενα και να είναι προετοιμασμένοι για να τα διαχειριστούν. Οι μαθητές προσεγγίζουν θέματα που σχετίζονται με την Γη και τους φυσικούς κινδύνους (σεισμοί, ηφαίστεια, τσουνάμι κλπ), μέσα από την παρατήρηση και άλλες εξειδικευμένες δραστηριότητες.

1ο Εργαστήριο: “Γνωριμία με τον πλανήτη Γη”

Ξεκινήσαμε τη διερεύνηση μας, με την παρακολούθηση εκπαιδευτικού βίντεο αφόρμησης σχετικά με το θέμα  «Η Γη και οι Σεισμοί»- https://kids.oasp.gr/thalis/prehistoric/prehistoric_earth.html, όπου περιγράφεται η δομή αυτής μέσω μακέτας, και δραστηριότητες για την κατανόηση της δομής της γης.

Συζητήσαμε για τη γη, παρατηρώντας την υδρόγειο σφαίρα της τάξης μας και ζωγράφισαν  τη γη και σε φύλλο εργασίας αντιγράφοντας τα μέρη που αποτελείται το εσωτερικό της γης.

IMG 20230113 112048 2 IMG 20230113 115349 2    IMG 20230113 100306 2

2ο Εργαστήριο:Ποια είναι τα φυσικά φαινόμενα που πλήττουν τον πλανήτη και τη χώρα μας;”

Για την υλοποίησή της είναι απαραίτητο το υλικό του παρακάτω συνδέσμου http://racce.nhmc.uoc.gr/downloads/phenomena/phainomena.html, όπου οι μαθητές αντιστοιχούν τις κάρτες της δραστηριότητας με τα φυσικά φαινόμενα. Επιπρόσθετα, το εργαστήριο περιλαμβάνει την προβολή βίντεο σχετικά με τα ηφαίστεια και τα τσουνάμι μέσω μακέτας, καθώς και βιωματικές δραστηριότητες για την κατανόηση των φαινομένων.

Ακολουθεί συζήτηση των μαθητών με τον εκπαιδευτικό για τα μέτρα προστασίας σε περίπτωση ηφαιστειακής δραστηριότητας και για το ποιες περιοχές της Ελλάδας έχουν ηφαίστεια. Τέλος οι μαθητές καλούνται να επισημαίνουν σε έναν χάρτη της Ελλάδας, που έχει φροντίσει ο εκπαιδευτικός να υπάρχει στην αίθουσα, τα μέρη της χώρας που έχουν ηφαίστεια (πάντοτε με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού) και ακολουθεί σχολιασμός.

3ο Εργαστήριο:Θέλετε να μάθετε μύθους για τους σεισμούς και τα ηφαίστεια;”

Οι μαθητές πληροφορούνται για το πώς εξηγούσαν την εκδήλωση των σεισμών και την ηφαιστειακή δραστηριότητα οι αρχαίοι λαοί μέσα από μύθους που συσχετίζονταν με τις παραστάσεις που είχαν από την καθημερινότητά τους. Η δραστηριότητα περιλάμβανε συζήτηση σχετικά με τους σεισμούς και τη μυθολογική και επιστημονική προσέγγισή τους, βάσει του υλικού που υπάρχει αναρτημένο https://www.oasp.gr/node/2032. Γίνεται αναπαράσταση των μύθων που συζητήθηκαν με πρωταγωνιστές τους μαθητές (π.χ. μπορεί ένας μαθητής να είναι ο Εγκέλαδος, οι άλλοι μαθητές μπορεί να είναι θεοί του Ολύμπου και Γίγαντες). Έπειτα οι μαθητές ζωγραφίσανε τον «δικό τους Εγκέλαδο» σε χαρτί Α4 όπως τον φαντάζονται.

Μάθαμε για το θεό Ήφαιστο και τα σημαντικότερα επιτεύγματα του και τον ζωγράφισαν όπως ήθελαν.

IMG 20230116 075736 2egkelados

IMG 20230120 083903 2 hfaistos 300x300 

4ο Εργαστήριο: “Πώς μπορούμε να προστατευτούμε σε περίπτωση σεισμού ή ηφαιστειακής δραστηριότητας;” (α’μέρος)

οι μαθητές ενημερώνονται και εκπαιδεύονται στη λήψη μέτρων προστασίας για την περίπτωση σεισμού. Η εν λόγω δραστηριότητα περιλαμβάνει ένα διαδραστικό εκπαιδευτικό λογισμικό για την κατανόηση των σωστών και λανθασμένων ενεργειών σε περίπτωση σεισμού (https://kids.oasp.gr/sofia_xara/kitchen_dd/intro.html) και τα μέρη στα οποία μπορούμε να καταφύγουμε, την αξιοποίηση έντυπου υλικού (αφίσα, κάρτες).



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

την προβολή βίντεο (Η Σοφία και η Χαρά)

Ακολούθησε εξήγηση των εννοιών και συζήτηση με τα παιδιά.

IMG 20221018 114743 2 IMG 20221018 114910 IMG 20230113 093921 2 IMG 20230113 094716 2  IMG 20230119 114048 2

DSCN4664 2 DSCN4679 2  SAM 6038



Λήψη αρχείου

Διαβάζουμε στα παιδιά την ιστορία “Ο Πάκι δε φοβάται τους σεισμούς” της Ρένας Ρώσση-Ζαίρη και μετά από τη διδακτική αξιοποίηση της ιστορίας  φτιάξαμε με τους μαθητές σε ομαδική εργασία τους ¨10 τρόπους για να νικήσουμε το σεισμό”.

Ακόμα το κάθε παιδί ζωγράφισε το “βαλιτσάκι του σεισμού” με τα απαραίτητα αντικείμενα που πρέπει να έχουμε στο σπίτι, πριν το σεισμό.

λήψης SAM 6039 SAM 6053 2 SAM 6055 2 έκτακτης ανάγκης

5ο Εργαστήριο:Πώς μπορούμε να προστατευτούμε σε περίπτωση σεισμού ή ηφαιστειακής δραστηριότητας;” (β’ μέρος)

Η Ελληνική Ομάδας Διάσωσης, Παραρτήματος Αργολίδας επισκέφτηκε το σχολείο μας και μίλησαν στα παιδιάγια το τι πρέπει να κάνουμε πριν, κατά την ώρα του σεισμού και μετά το τέλος του. Όλοι πρέπει να κρατήσουν την ψυχραιμία τους και να ακολουθήσουν τις οδηγίες των εκπαιδευτικών, αν βρίσκονται στο σχολείο ή των γονέων, αν βρίσκονται στο σπίτι. Προβλήθηκε εκπαιδευτικό βίντεο και το τραγούδι του συγκροτήματος Ημισκούμπρια ¨Σεισμός, σεισμός!”. Ακολούθησε άσκηση σεισμικής ετοιμότητας, όπου οι μαθητές και των δύο τμημάτων βγήκαν έξω από τις τάξεις με απόλυτη επιτυχία.

 SAM 5924 SAM 5921  SAM 5925  SAM 5927

Ημισκούμπρια : Σεισμός!

6ο Εργαστήριο : ” Δημιουργίες εικαστικές  για τα ηφαίστεια”

Τα παιδιά ζωγράφισαν ηφαίστεια και χρησιμοποίησαν  χαρτόνι, πλαστελίνη και πηλό για να δημιουργήσουν ατομικά τα δικά τους μικρά ηφαίστεια.

SAM 6044 2   SAM 6040   SAM 6050 2  IMG 20230120 115145 2   SAM 6042 2

IMG 20230119 114343 IMG 20230124 115708 SAM 6048 2       SAM 6046 SAM 6045

Μάθαμε  τα Τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης (τηλεφωνικούς αριθμούς της Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής και του ΕΚΑΒ) και συζητήσαμε για τους επαγγελματίες που παρέχουν βοήθεια σε περιπτώσεις σεισμού. Σε φύλλο εργασίας μάθαμε και γράψαμε τους τηλεφωνικούς αριθμούς που πρέπει να γνωρίζουμε σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

 SAM 5985 2 received 251879982726409 SAM 5987 2 SAM 6035 

Η Εκπαιδεύτρια του ΕΚΑΒ Αργολίδας κ. Αθηνά Δήμου επισκέφτηκε το νηπιαγωγείο μας για την επίδειξη Πρώτων Βοηθειών σε περίπτωση ανάγκης.

 

7ο Εργαστήριο: ” Αποτίμηση- αξιολόγηση

«Τότε νόμιζα – Τώρα ξέρω»: οι μαθητές αποτίμησαν το πρόγραμμα με την ολοκλήρωση του 2ου θεματικού κύκλου, ξεκινώντας με αυτά που γνώριζαν στην αρχή σε αντιπαραβολή με όσα κατέκτησαν με την ολοκλήρωση του προγράμματος. Συνεργάστηκαν αρμονικά κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων, αντάλλαξαν ιδέες και απόψεις. Απέκτησαν γνώσεις για τα ενδεδειγμένα μέτρα προστασίας και τις απαραίτητες δεξιότητες αυτομέριμνας- αυτοπροστασίας. Έμαθαν να συζητούν, να σέβονται τον συνομιλητή τους και να περιμένουν τη σειρά τους για να μιλήσουν. Προσκόμισαν πολλές εμπειρίες και γνώσεις από το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον. Έμαθαν να αναζητούν, να συλλέγουν και να αξιοποιούν πληροφορίες από διάφορες πηγές και μέσα (βιβλία, διαδίκτυο, κ.τ.λ.). Πλούτισαν το λεξιλόγιο τους με νέες λέξεις. Τα παιδιά εκφράστηκαν ελεύθερα και δημιουργικά μέσα από τις εικαστικές τέχνες, τη δραματοποίηση, τη μουσική και το παιχνίδι.