Επιμόρφωση εκπαιδευτικών – Η ρομποτική στο δημοτικό σχολείο

IMG 20220616 112640 1Την Πέμπτη 16 Ιουνίου 2022 πραγματοποιήθηκε η τέταρτη για φέτος επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και πρώτη με δια ζώσης συμμετοχή στο γραφείο του σχολείου μας με θέμα “Η ρομποτική στο δημοτικό σχολείο” και εισηγητές τον κ. Κιηγμά Ανδρέα και την κα Μελά Μαρία, η οποίοι είχαν από προηγούμενο έτος παρακολουθήσει ανάλογο πρόγραμμα που διοργάνωσε η Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου κα Μανάφη Ιωάννα.

Γίναμε για λίγο όλοι μαθητές και, μετά τη θεωρία που παρουσίασαν οι εισηγητές, αναλάβαμε τη δημιουργία ρομποτικών κατασκευών, όχι ιδιαίτερα απαιτητικών, αλλά το σημαντικό είναι η κατανόηση του μηχανισμού και η φαντασία στη δημιουυργία. Ο σκοπός, άλλωστε, ήταν η εξοικείωση με τη “λογική” του προγραμματισμού, ώστε στην αμέσως επόμενη χρονιά να εντάξουμε στις δραστηριότητες με τους μαθητές μας και τη ρομποτική στην πράξη.

Τις επιμορφώσεις διοργάνωσε, κατ’ επιταγή του ν. 4823/2021, ο Διευθυντής του σχολείου προσκαλώντας επιμορφωτές-εισηγητές σε αντικείμενα που άπτονται των ενδιαφερόντων όλων μας και ήταν κατά χρονολογική σειρά:

  1. Σεμινάριο τριών (3) ωρών με θέμα «Το εξωσχολικό βιβλίο ως Παιδαγωγικό εργαλείο μέσα στην τάξη» που υλοποιήθηξε εξ αποστάσεως από την εκπαιδευτικό ΠΕ70 του σχολείου  Ζώνκε Πολυξένη την Παρασκευή 13 Μαΐου 2022.
  2.  Σεμινάριο πέντε (5) ωρών με θέμα «Χρήση και αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων στη μαθησιακή διαδικασία» που υλοποιήθηκε εξ αποστάσεως από την Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ70 Μανάφη Ιωάννα την Τρίτη 17 Μαΐου 2022.
  3. Σεμινάριο τεσσάρων (4) ωρών με θέμα «Η τάξη ως εργαστήριο δυνητικής λογοτεχνίας – παιγνιώδης προσέγγιση» που υλοποιήθηκε από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ70 Βλαστάρη Κωνσταντίνο την Τρίτη 24 Μαΐου 2022.
  4. Σεμινάριο τριών (3) ωρών με θέμα «Η ρομποτική στο δημοτικό σχολείο» που  υλοποιήθηκε δια ζώσης από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου ΠΕ70 Μελά Μαρία και Κιηγμά Ανδρέα την Πέμπτη 16 Ιουνίου 2022.

IMG 20220616 112246 1 IMG 20220616 112146 1 IMG 20220616 112122 1

Η ΣΤ τάξη στο Ι.Λ. Μουσείο Ορεστιάδας 13/5/2022

IMG 20220513 122459Την Παρασκευή 13 Μαΐου 2022 οι μαθητές της ΣΤ τάξης, συνοδευόμενοι από τη δασκάλα μας και Ζώνκε Πωλίνα, επισκεφτήκαμε το Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο της πόλης μας για να γνωρίσουμε τα επαγγέλματα στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων που υλοποιούμε στην 4η θεματική: Δημιουργώ & Καινοτομώ, στην υποθεματική: Επιχειρηματικότητα – Αγωγή Σταδιοδρομίας – Γνωριμία με επαγγέλματα και τίτλο “Και μετά το δημοτικό τι; Δυνατότητες, επιλογές, επιθυμίες”.

Το μουσείο φιλοξενεί περί τα 28 επαγγέλματα με εκθέματα που είναι εργαλεία απαραίτητα για την άσκηση του καθενός.

Οι υπεύθυνοι του μουσείου μας ξενάγησαν και εξήγησαν τη χρήση πολλών από τα εργαλεία των προθηκών.

Πριν την επίσκεψη είχαμε εξηγήσει τον διαχωρισμό των επαγγελμάτων σε πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή τομέα παραγωγής αλλά και τα κριτήρια κατάταξης σε αυτά. Με τη χρήση τάμπλετ και με ομαδοσυνεργατικό τρόπο δοκιμάσαμε τις γνώσεις μας μέσα από διαδικτυακές δραστηριότητες.

Στη διάρκεια της ξενάγησης σημειώναμε τα επαγγέλματα και τα εργαλεία που βλέπαμε. Στο τέλος τα κατατάξαμε στους τομείς που ανήκουν.

Στην επιστροφή μας παρατηρήσαμε τα μαγαζιά της πόλης και να εντοπίσαμε ποια από τα παλιά επαγγέλματα συναντούμε και σήμερα αλλά και το πώς έχουν τροποποιηθεί.

Στην τάξη μέσα αναφέραμε επαγγέλματα που είναι σύγχρονα και δεν υπήρχαν παλαιότερα και στη συνέχεια ο καθένας μας σημείωσε στο φύλλο εργασίας του ποιο επάγγελμα του ταιριάζει περισσότερο μετά τη σημερινή γνωριμία με τον επαγγελματικό κόσμο.

Αναλυτικά τη δράση και όλο το εργαστήριο μπορεί κανείς να το δει στο blog της δασκάλας μας: https://blogs.sch.gr/pzonke/2022/05/12/dimioyrgo-k-kainotomo-kai-meta-to-dimotiko-ti-dynatotites-epiloges-epithymies/

Θέατρο σκιών από τις Α, Β, Γ και Δ τάξεις

2 1 αΚατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου οι τάξεις Α΄, Β΄, Γ΄ και Δ΄ στο πλαίσιο του μαθήματος της Θεατρικής Αγωγής με την κα Δαδάρου Κωνσταντίνα δημιουργήσαμε σε ομάδες ιστορίες χρησιμοποιώντας παραμυθοκάρτες και τις δραματοποιήσαμε μέσα στην τάξη.

Στη συνέχεια αφού κάναμε μια μικρή εισαγωγή στο θέατρο σκιών και με αφορμή τη διαδικτυακή παράσταση θεάτρου σκιών που παρακολουθήσαμε, παίξαμε τις δικές μας ιστορίες σε θέατρο σκιών ζωντανεύοντας τους δικούς μας ήρωες!

Ήταν μια δημιουργική και διασκεδαστική εμπειρία για όλους μας!

Το πείραμα του Ερατοσθένη στο προαύλιό μας από τις Ε και ΣΤ τάξεις 21/3/2022

Ο Ερατοσθένης, ο διευθυντής της μεγάλης Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, τον 3ο π.Χ. αιώνα υπολόγισε, πειραματιζόμενος κατά το θερινό ηλιοστάσιο (21 Ιουνίου), την περιφέρεια της γης με αμελητέο σφάλμα 2%, χρησιμοποιώντας ως μόνα εργαλεία ράβδους, μάτια, πόδια, μυαλό με απλότητα σκέψης και επινοητικότητα.

Μπορούμε κι εμείς…

Οι Ε και ΣΤ τάξεις με την παρότρυνση, την ευθύνη και καθοδήγηση των δασκάλων μας κας Μελά Μαρίας και κας Ζώνκε Πολυξένης, δηλώσαμε συμμετοχή στη δράση σύμφωνα με την πρόσκληση της Πανελλήνιας Ένωσης Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (ΠΑΝ.Ε.Κ.Φ.Ε.), με την έγκριση του ΥΠΑΙΘ και την υποστήριξη του Ινστιτούτου Αστρονομίας, Αστροφυσικής, Διαστημικών Εφαρμογών και Τηλεπισκόπησης (Ι.Α.Α.Δ.Ε.Τ.) του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών.

Αν και το ιστορικό αυτό πείραμα πραγματοποιήθηκε την ημέρα του Θερινού Ηλιοστασίου (21 Ιουνίου), για πρακτικούς λόγους επαναλαμβάνεται από τη σχολική κοινότητα κατά την Εαρινή Ισημερία. Ειδικότερα φέτος, με απόκλιση μίας ημέρας από την Εαρινή Ισημερία (Δευτέρα 21 Μαρτίου 2022), μαζί με 20.000 μαθητές, 1500 εκπαιδευτικούς και περισσότερες από 900 σχολικές μονάδες, χωρίς να μετακινηθούμε ή να ταξιδέψουμε, ακολουθώντας απλώς τα βήματα του πανεπιστήμονα Ερατοσθένη, μετατρέψαμε το προαύλιο του σχολείου μας σε ένα τεράστιο επιστημονικό εργαστήριο και κατορθώσαμε να υπολογίσουμε με ικανοποιητική ακρίβεια την περιφέρεια και την ακτίνα της Γης!

Προηγήθηκε, βέβαια, αρκετή δουλειά μέσα στην αίθουσα. Γνωριμία με τον Ερατοσθένη, περιγραφή του πειράματός του, επεξεργασία σχετικών φύλλων εργασίας, συλλογή των υλικών που θα χρειαζόμαστε στην εφαρμογή.

Τη Δευτέρα 21 Μαρτίου 2022 ο ουρανός ήταν συννεφιασμένος. Μας έκανε όμως τη χάρη να προβάλει ο ήλιος για ένα μικρό χρονικό διάστημα, το οποίο επωφεληθήκαμε για να βγούμε στο προαύλιο και να κάνουμε τη μέτρηση.

IMG 38060608cdf5d31fd282979c8a0ce01d V. 1ΣΤ αIMG 69ce9bcce1e7025fb28a378b1adfd4cd V. 1ΣΤ αIMG cefd49100ad38cdec50d7e752580682b V 1ΣΤ αIMG af5de8e687699b348972d14e373d35fe V 1ΣΤ αViber 2022 03 26 10 56 04 863. 1Ε αViber 2022 03 26 10 56 04 823. 1Ε α

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ήταν μια σπουδαία εμπειρία…

  • συμμετείχαμε σε ένα πλούσιο σε γνώσεις και διδάγματα μάθημα, όχι μόνο μέσα στην τάξη, αλλά και στο προαύλιο του σχολείου μας,
  • μάθαμε βιωματικά ότι με απλές μετρήσεις φυσικών μεγεθών, με την παρατήρηση, την υπόθεση, τους κατάλληλους συλλογισμούς και κυρίως με τη θέλησή μας, μπορούμε να οδηγηθούμε στη μέτρηση της περιφέρειας ακόμα και ενός ουράνιου σώματος όπως η Γη,
  • ανακαλύψαμε διαδικασίες, παρατηρήσαμε φαινόμενα και κατανοήσαμε έννοιες (μετρήσεις, ακρίβεια, σφάλματα), εξοικειωθήκαμε με την ορολογία Γεωγραφίας και Αστρονομίας (π.χ. συντεταγμένες, ηλιοστάσια, ισημερίες κ.ά.) και εκτιμήσαμε την ιστορική συνέχεια της Επιστήμης,
  • διδαχθήκαμε με τον πιο παραστατικό τρόπο την ακλόνητη ισχύ της τεκμηριωμένης επιστημονικής γνώσης και τη διαχρονική και ανυπέρβλητη συνεισφορά των Θετικών Επιστημών για την κατανόηση του σύμπαντος κόσμου.

Φωτογραφίες της δράσης πανελλαδικά μπορείτε να δείτε εδώ .

–  Τον χάρτη της δράσης (ανανεώνεται διαρκώς) μπορείτε να τον δείτε εδώ.

–  Μια παρουσίαση με ιστορικά στοιχεία και περιγραφή της διαδικασίας πραγματοποίησης του πειράματος στα Σχολεία βρίσκεται εδώ.

– Αρχεία με φύλλα εργασίας, οδηγίες υλοποίησης της δράσης κ.ά. θα βρείτε εδώ.

Το δελτίο τύπου της ΠΑΝ.Ε.Κ.Φ.Ε. μετά την ολοκλήρωση της δράσης → ΔΕΛΤΙΟ-ΤΥΠΟΥ-Πείραμα-Ερατοσθένη

Πανελλήνια Ημέρα κατά της Βίας στο σχολείο 9/3/2022

Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο σχολείο. Η ημέρα αυτή αποτελεί μια αφορμή για εκπαιδευτικούς, μαθητές/τριες και γονείς των σχολείων όλης της χώρας να ανταλλάξουν σκέψεις, πληροφορίες και ιδέες και να ενεργοποιηθούν δράσεις ευαισθητοποίησης για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και εκφοβισμού που εκδηλώνεται μεταξύ και εναντίον των μαθητών/τριών, ώστε να περιοριστούν οι δίαυλοι εκδήλωσης της βίας στη ζωή των ανηλίκων και να αποτραπούν οι αρνητικές συνέπειες στις διαπροσωπικές τους σχέσεις.

Στο σχολείο μας με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/Διδασκουσών, μετά από εισήγηση των εκπαιδευτικών των τάξεων, αφιερώθηκε την Τετάρτη 9 Μαρτίου 2022 ένα δίωρο και πραγματοποιήθηκαν  οι παρακάτω δράσεις, ενώ την Τρίτη 1 Μαρτίου και την Τρίτη 8 Μαρτίου έγινε στις τάξεις Δ, Ε και ΣΤ σχετική παρουσίαση από την τοποθετημένη Κοινωνική Λειτουργό και μέλος της Επιτροπής Διεπιστημονικής Υποστήριξης (ΕΔΥ) κα Γιαννούλη Σοφία.

20220309 094810

Ο χαρταετός της Α΄ τάξης με μηνύματα κατά της βίας

Α τάξη. Συζήτηση ανάμεσα στους μαθητές  με θέμα «Πώς εκδηλώνεται η βία ανάμεσα στα παιδιά, τι μπορεί να κάνει η τάξη μας / το σχολείο μας για να περιοριστούν και να αντιμετωπίζονται καλύτερα τα περιστατικά βίας;». Βιβλιοπαρουσίαση του βιβλίου «Πες όχι στο πείραγμα» του Τζιλ Χάσον από τις εκδόσεις Μεταίχμιο σε συνδυασμό με αντίστοιχο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που παρακολούθησαν τα παιδιά διαδικτυακά σχεδιασμένο από έμπειρους παιδαγωγούς του εκδοτικού οίκου. Δημιουργία χαρταετού επενδυμένου με αφίσες των παιδιών με συνθήματα κατά της σχολικής βίας (συνδυάζοντας έτσι το έθιμο της Καθαράς

20220308 120041

Στην Α΄ τάξη διαβάσαμε το βιβλίο

Δευτέρας με την ημέρα του σχολικού εκφοβισμού, μιας και φέτος τυχαίνει

να συμπέσουν ημερολογιακά). Προβολή ταινιών συναφούς θεματολογίας, που ανταποκρίνονται στο ηλικιακό και γνωστικό επίπεδο των μαθητών, ακολουθούμενες από σχετικές συζητήσεις και περαιτέρω δράσεις.

Β τάξη. Οι μαθητές ενημερώθηκαν για τον σχολικό εκφοβισμό. Τονίστηκε ότι σε περίπτωση που κάποιος εμπλακεί σε περιστατικό εκφοβισμού, πρέπει να μη διστάσει να το αναφέρει στον εκπαιδευτικό, να μη φοβηθεί να μιλήσει. Στη συνέχεια ακολούθησε συζήτηση. Παρακολουθήσαμε βίντεο και στο τέλος δημιουργήσαμε κατασκευές.

IMG 03ddf7a9447a4cebbac95343e203d051 V

Η αφίσα της Β΄ τάξης

IMG e2cb1d6e01b5a0ea4fbda6b1d652483d V

Η Β΄ τάξη παρακολουθεί βιντεάκι

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Γ τάξη. Αφόρμηση  για συζήτηση με τους μαθητές η φωτογραφία του Matt Mahurin «Bullying» η οποία προβλήθηκε στον προτζέκτορα. Ακολούθησε συζήτηση στην τάξη πάνω στα εξής θέματα:  α) Τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός. β) Ποιες είναι οι υποχρεώσεις δασκάλων και καθηγητών για να τον  αποτρέψουν. γ) Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς των παιδιών που είναι θύματα του bullying. δ) Τι χρειάζεται να κάνουν οι γονείς που τα παιδιά τους εμπλέκονται στο bullying. ε) Τι να κάνει το παιδί που πέφτει θύμα βίας και σχολικού εκφοβισμού. Κατόπιν έγινε προβολή των εξής βίντεο που είναι κατάλληλα για μικρά παιδιά: α) «Ένας φίλος μοναχός», της Άννας Βαμβάκη, παραμύθι για το bullying και τη διαφορετικότητα (κι έγινε δραματοποίηση του παραμυθιού), β) «Μια εκπαιδευτική ιστορία για το bullying», του Όλιβερ Μπάτον. Τέλος φτιάξαμε μια αφίσα για τον σχολικό εκφοβισμό.

Δ τάξη. Μετά την παρουσίαση από την κοινωνική λειτουργό του σχολείου μας, με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό, έγινε ξανά μέσω συζήτησης με τα παιδιά μια αναφορά στον ορισμό του. Έπειτα, μέσω της προβολής του βίντεο με τίτλο «Νίκησε το νταή χωρίς να τον αγγίξεις», παρουσιάστηκαν με αφήγηση και σκίτσα οι μορφές του εκφοβισμού οι συνέπειες και οι τρόποι αντιμετώπισης του. Στη συνέχεια έγινε δραματοποίηση περιστατικών σχολικού εκφοβισμού από τα παιδιά, στην οποία φάνηκε ο ρόλος και η συμπεριφορά του θύτη, η στάση του θύματος και ο ρόλος των παρατηρητών. Κυρίως εστιάσαμε στα συναισθήματα των συμμετεχόντων. Μετά έγινε προβολή των βραβευμένων σχολικών ταινιών μικρού μήκους ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό με τίτλους: «Ο ήρωας των υπερηρώων» και «Ο Πούλιγκ». Στο τέλος η ώρα αφιερώθηκε σε κατασκευές με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό.

12df19da 3bab 4dc5 9fb8 162d4273601c

Ο Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις το διαβάσαμε και συζητήσαμε

Ε τάξη. Δουλέψαμε πάνω στο βιβλίο της Χριστίνας Ραδισάκη «Ξέρω να λέω Όχι». Εστιάσαμε στα κεφάλαια: ΟΧΙ στις προσβολές και στις κοροϊδίες ΟΧΙ στα νταηλίκια, στην τρομοκρατία και τον ρατσισμό. Εξετάσαμε και  κουβεντιάσαμε τα σενάρια που μας δίνει καθώς και τις συμβουλές του βιβλίου. Στο τέλος, δώσαμε έμφαση στην διαφορετικότητα των ανθρώπων και προσπαθήσαμε να εκμαιεύσουμε από τους μαθητές το συμπέρασμα ότι παρόλο που όλοι μας έχουμε διαφορές μεταξύ μας, αυτές δεν πρέπει να μας χωρίζουν αλλά να μας ενώνουνε. Η δράση  ολοκληρώθηκε με την κατασκευή του παζλ της τάξης μας.

ΣΤ τάξη. Παρακολουθήσαμε το βίντεο: https://youtu.be/3ai2gNyw0iU . Μελετήσαμε μέσα από διαλογικές διαδικασίες τις μορφές της σχολικής βίας χρησιμοποιώντας παραδείγματα που έχουμε βιώσει, αρχίζοντας από προσωπικές ιστορίες της δασκάλας μας ώστε να αντιληφθούμε την παλαιότητά του φαινομένου. Μιλήσαμε για μέτρα αντιμετώπισης. Έγινε ανάγνωση εκθέσεων που είχαμε ήδη γράψει για κάποιον από τους συμμαθητές μας,  αναζητήσαμε ποιοι είναι και μείναμε στα θετικά σημεία των περιγραφών. Δόθηκε ως ενημερωτικό έντυπο απόσπασμα από το βιβλίο «Ξέρω να λέω όχι» της Χριστίνας Ραδισάκη σχετικό με το θέμα της ενημέρωσης. Ανέβηκε στην e-me το υλικό που υπάρχει συγκεντρωμένο στο blog της δασκάλας μας για την ημέρα αυτή.