Παίζοντας με το 2024!!

Η επιστροφή από τις γιορτές των Χριστουγέννων χαρακτηρίζεται από δράσεις που ευνοούν την ηρεμία, την εξωτερίκευση των συναισθημάτων τους και όλα αυτά επιτυγχάνονται μέσα από το γνωστικό αντικείμενο της Έκφρασης και Δημιουργίας (Εικαστικών).

20240110 155713 0001

Η τέχνη της χαρακτικής, μία ελκυστική μορφή εικαστικής τέχνης, έχει στόχο την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και φαντασίας των παιδιών, την ανάπτυξη αισθητικής αντίληψης μέσα από το συνδυασμό χρωμάτων και σχημάτων και τη δημιουργία σύνθεσης μέσω της αποτύπωσης ενός σχεδίου στο χαρτί με έναν μοναδικό – μαγικό τρόπο. Επίσης αφορά μία δραστηριότητα που βοηθά στην εξάσκηση της λεπτής κινητικότητας και του συντονισμού κίνησης, υπομονής, συγκέντρωσης και επιδεξιότητας.

20240110 155444 0000

Χριστουγεννιάτικα Εργαστήρια

Η θεματική των Χριστουγέννων είναι ευκαιρία εξερεύνησης υλικών και τεχνικών ζωγραφικής, πειραματισμού με το κολλάζ, τις κατασκευές. Δημιουργήσαμε χριστουγεννιάτικα αντικείμενα από ανακυκλώσιμα υλικά και φανταχτερά υλικά.  Μέρες γεμάτες με τη μαγεία της τέχνης και της δημιουργίας. Στόχος των εργαστηρίων είναι η καλλιέργεια της δημιουργικότητας και της φαντασίας.

20231223 221832 000320231223 221832 0004 20231223 221832 0002 20231223 221832 0001 20231223 221832 0000 20231223 221833 0014 20231223 221833 0013 20231223 221833 0012 20231223 221833 001120231223 221832 0005

Χριστούγεννα

Οι συζητήσεις και οι προετοιμασίες για την αγαπημένη γιορτή των Χριστουγέννων ξεκίνησαν από νωρίς στην τάξη μας. Έτσι, στα πλαίσια της διαθεματικής ενότητας των Χριστουγέννων γνωρίσαμε την ιστορία της γέννησης του Χριστού, τις παραδόσεις και τα έθιμα της Ελλάδας, ψυχαγωγηθήκαμε με ιστορίες, παιχνίδια, τραγούδια. Επίσης, συζητήσαμε και ενημερωθήκαμε για ζητήματα ισότητας και αποδοχής της διαφορετικότητας εστιάζοντας στα άτομα με αναπηρίες (3 Δεκεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία) και στους ανθρώπους που στερούνται βασικών αγαθών (10 Δεκεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων) ενώ συμφωνήσαμε ότι αυτή η περίοδος αποτελεί μια καλή αφορμή για πράξεις καλοσύνης.

Οι χριστουγεννιάτικες δραστηριότητες και η προετοιμασία για την γιορτούλα μας, που την παρουσιάσαμε στους γονείς, μας γέμισαν πολλά  χαμόγελα. Μάθαμε πράγματα, το διασκεδάσαμε και δημιουργήσαμε όμορφες αναμνήσεις…

Παρουσίαση1

Διαφάνεια2

Καλές γιορτές και Καλή Χρονιά σε όλους με Υγεία, Αγάπη και Ευτυχία!

Τι χρώμα σκέφτεσαι για τα Χριστούγεννα;

Κόκκινο, πράσινο, χρυσό, ασημί, πορτοκαλί…!

Το τεράστιο χριστουγεννιάτικο δέντρο μας είναι γεμάτο με πολυσύχναστες χειμωνιάτικες και εορταστικές εκδηλώσεις, με κλαδιά να γίνονται δρόμοι και διακοσμητικά όπως σπίτια, τρένα και δέντρα. Συναρμολογήσαμε ένα τεράστιο παζλ και φτιάξαμε ένα γιγάντιο χριστουγεννιάτικο δέντρο ζωγραφικής στα πλαίσια της ομαδοσυνεργατικής μάθησης.

Ένα δέντρο. λίγο διαφορετικό. 20231212 174207 0000Ένα δέντρο. λίγο διαφορετικό. 20231212 173708 0000

Τεχνική kirigami – Χιονανθρωπάκια από χαρτί

Μία φίλη μας, μας έστειλε ένα βίντεο, μια εύκολη κατασκευή με χιονανθρωπάκια από χαρτί με την τεχνική kirigami (παραλλαγή της τεχνικής origami με τη χρήση ψαλιδιού). Μας έδωσε την ιδέα και εμείς φυσικά σηκώσαμε μανίκια!

Λίγη γνώση

Το Κιριγκάμι (切り紙) είναι μια παραλλαγή του origami, της ιαπωνικής τέχνης του διπλώματος χαρτιού. Στο kirigami, το χαρτί κόβεται καθώς και διπλώνεται, με αποτέλεσμα ένα τρισδιάστατο σχέδιο που στέκεται μακριά από τη σελίδα. Το Kirigami συνήθως δεν χρησιμοποιεί κόλλα. Πηγή: ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

  • Πάμε να δούμε πως φτιάξαμε υπέροχους χιονάνθρωπους με την τεχνική kirigami;
  • Χρειαστήκαμε: 1 φύλλο λευκό χαρτί διάστασης Α4 και 1 ψαλίδι. Μαρκαδόρους και είναι έτοιμοι!!

Ανώνυμο σχέδιοΑνώνυμο σχέδιο 20231207 181600 0000

Ενδιαφέρομαι & Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη: «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!» Ένα πρόγραμμα για την οικογενειακή πολυμορφία – 6ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων: «Οι μονα-δικές μας οικογένειες» – Αξιολόγηση & Διάχυση δράσεων

Επαναλάβαμε τη δραστηριότητα του 1ου Εργαστηρίου με θέμα «Τι είναι Οικογένεια». Δημιουργήσαμε ένα δεύτερο εννοιολογικό χάρτη, διαπιστώνοντας τις αλλαγές που συντελέστηκαν σε επίπεδο γνώσεων, αντιλήψεων αλλά και συναισθημάτων.

Σε επόμενο στάδιο τα παιδιά χωρίστηκαν σε 6 ομάδες με σκοπό κάθε ομάδα να αποτυπώσει και έναν τύπο οικογένειας. Τα παιδιά της 1ης ομάδας θα έπρεπε να ζωγραφίσουν μια πυρηνική οικογένεια με ένα παιδί, η 2η ομάδα μια πυρηνική οικογένεια με περισσότερα παιδιά (πολύτεκνη οικογένεια), η 3η ομάδα μια μονογονεϊκή οικογένεια (χωρισμός, τα παιδιά μένουν με τη μαμά), η 4η ομάδα μια μονογονεϊκή οικογένεια (απώλεια της μαμάς), η 6η ομάδα μια μονογονεϊκή οικογένεια (χωρισμός, τα παιδιά μένουν με το μπαμπά) και η 6η ομάδα μία θετή οικογένεια που έχει υιοθετήσει ένα ή περισσότερα παιδιά. Το ενδιαφέρον σε αυτή την δραστηριότητα ήταν ότι κάθε ομάδα έπρεπε πρώτα να κάνει ένα συμβούλιο, να συζητήσουν και ομαδικά να αποφασίσουν και να ζωγραφίσουν τα μέλη της κάθε οικογένειας και που βρίσκονται και στο τέλος φυσικά να το παρουσιάσουν. Η διαδικασία φάνηκε να είναι πολύ διασκεδαστική για τα παιδιά, τα οποία συνεργάστηκαν μεταξύ τους.

20231204 150809 0000

Στη συνέχεια, από τις παρουσιάσεις των παιδιών, δημιουργήθηκε μια ομαδική αφίσα με τη μέθοδο του κολάζ με τίτλο “Σημασία έχει η αγάπη”.

20231204 150809 0001

Η τελική φάση των εργαστηρίων αφορούσε στη συμπλήρωση από πλευράς των παιδιών της Ρουμπρίκας Αυτοαξιολόγησης που προτείνεται από τη δημιουργό του σχεδίου δράσης κα Ιωάννα Μανάφη. Υπενθυμίζεται για μία ακόμα φορά ότι η δόμηση των επιμέρους εργαστηρίων έγινε με αξιοποίηση του σχεδίου δράσης με τίτλο «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!» που δημιουργήθηκε από την κυρία Ιωάννα Μανάφη και αναρτήθηκε στο ΙΕΠ.

Ενδιαφέρομαι & Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη: «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!» Ένα πρόγραμμα για την οικογενειακή πολυμορφία – 5ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων: «Πες μας, καγκουρό! Πες μας, χελωνάκι!» – Συζητάμε για τη μονογονεϊκή οικογένεια

Στην έναρξη του 5ου Εργαστηρίου, την τιμητική του είχε ένας ακόμα ήρωας του παραμυθιού, το καγκουρό που μας έστειλε κι εκείνο με τη σειρά του ένα γράμμα με χαιρετισμούς. 20230329 140929 0000 1024x682 1

Συζητήσαμε για την οικογένεια του καγκουρό, τη δομή της οικογένειας του και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Παρακολουθήσαμε το σχετικό βίντεο από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων» με τίτλο «Καγκουρό».

Η συζήτηση μας οδήγησε στον ορισμό της μονογονεϊκής οικογένειας. Καταλήξαμε στα ακόλουθα συμπεράσματα έχοντας αναγνωρίσει από μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση για κάθε περίπτωση.

Τα παραπάνω μας οδήγησαν σε ένα ακόμα ήρωα του παραμυθιού, το χελωνάκι!

Τα χελωνάκια φυσικά δεν παρέλειψαν να μας στείλουν με τη σειρά τους χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα. png 20230329 143200 0000 1024x819 1

Παρακολουθήσαμε το βίντεο με τίτλο «Χελώνες» από τη συλλογή «Ο μαγικός κόσμος των ζώων» προκειμένου να κατανοήσουμε γιατί τα χελωνάκια στερούνται τους γονείς τους από τη γέννησή τους. Η συζήτηση οδήγησε στα ορφανά παιδιά και στα συναισθήματα αυτών και των οικογενειών τους.

Έπειτα χωριστήκαμε σε ομάδες προσομοιώνοντας μία μονογονεϊκή οικογένεια με έναν γονέα (μητέρα ή πατέρα) και δύο παιδιά. Οι ρόλοι μοιράστηκαν στην ομάδα με τη συνεργασία και συμφωνία όλων των μελών της. Οι ομάδες έχοντας καταλήξει σε μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση, έκαναν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν λύσεις στο πρόβλημά τους.

20231203 202607 0000

Συζητήθηκαν οι λύσεις στις εν λόγω προβληματικές καταστάσεις, καταγράψαμε λέξεις – κλειδιά των προτάσεων των ομάδων και συνεχίσαμε με την παρουσίαση αυτών μέσω παιχνιδιού ρόλων.

Τέλος δημιουργήσαμε δύο ατομικά εικαστικά έργα επιλέγοντας μια από τις προτεινόμενες ιδέες της επιμελήτριας του σχεδίου δράσης (Ιωάννα Μανάφη). Η επιλογή μας ήταν δημιουργία συννεφόλεξων σε σχήμα καγκουρό και χελώνας (εργαλείο WordArt).

20 20231204 144003 0000 21 20231204 144003 0001

Αντίο κυρία Φθινόπωρο!

Το Φθινόπωρο είναι μια μαγευτική εποχή για μικρούς και μεγάλους. Τα φυλλοβόλα δέντρα χάνουν το φύλλωμά τους, τα χρώματα στη φύση είναι διαφορετικά, ξεκινούν οι βροχές και τα πρώτα κρύα δίνοντάς μας έμπνευση για πολλές δημιουργίες.

Για το Φθινόπωρο μάθαμε:

  • ποιοι είναι μήνες του
  • πώς είναι ο καιρός
  • τι φοράμε
  • τι κάνουν οι άνθρωποι και τα ζώα
  • ποια είναι τα φρούτα του
  • ποιοι είναι οι ήχοι του
  • ποιες είναι οι μυρωδιές του
  • ποια είναι τα χρώματά του
  • ποιες αλλαγές παρατηρούμε στην φύση
  • ποιες είναι οι γιορτές του

Παίξαμε και μαζέψαμε φθινοπωρινά φύλλα στην αυλή μας…

Γίναμε και εμείς φύλλα και χορέψαμε υπό τους ήχους του Vivaldi…

Δημιουργήσαμε ελεύθερες ατομικές δημιουργίες με νερομπογιές και φύλλα…

gha11

Διακοσμήσαμε την τάξη μας με φθινοπωρινές εικόνες και χρώματα…

σσ

Γνωρίσαμε μέσα από παιχνίδια την φωνούλα φ, όπως λέμε Φθινόπωρο…

γγγ

Και αποχαιρετήσαμε την κυρία Φθινόπωρο με ένα πορτρέτο της δίνοντας την υπόσχεση να την ξαναδούμε την επόμενη χρονιά.

ghaσργδτδ

 

Make–A–Wish (Κάνε-Μια-Ευχή Ελλάδος) 

Όπως είναι γνωστό, το Make–A–Wish (Κάνε-Μια-Ευχή Ελλάδος) εκπληρώνει τις πιο βαθιές επιθυμίες παιδιών 3-18 ετών που νοσούν από μία πολύ σοβαρή ασθένεια.

Μέσω του προγράμματος Αστέρι της Ευχής, το οποίο υλοποιείται για 25η χρονιά με την άδεια του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων δίνεται η δυνατότητα σε κάθε μαθητή/τρια με ένα μικρό συμβολικό ποσό να αποκτήσει το δικό του Αστέρι της Ευχής και να βοηθήσει τα παιδιά που δοκιμάζονται και μάχονται για τη ζωή τους.

Φέτος, τα δύο συστεγαζόμενα Νηπιαγωγεία, 2ο και 13ο, ενώνουν τις δυνάμεις τους και συμμετέχουν στο πρόγραμμα Αστέρι της Ευχής.

Ευχαριστούμε όλους τους γονείς και τους κηδεμόνες, που δέχτηκαν και ανταποκρίθηκαν άμεσα στην όμορφη αυτή δράση!

kl

Ο Καραγκιόζης Οικολόγος

Το σχολείο μας μεταμορφώθηκε σε Θέατρο Σκιών. Φιλοξενήσαμε τον καραγκιοζοπαίχτη Στάθη Λαγκάδα που με την παράσταση του μας χάρισε άφθονο γέλιο. Η παράσταση οδήγησε κάποιους μικρούς φίλους να γίνουν μικροί καραγκιοζοπαίχτες που δημιούργησαν τις δικές τους φιγούρες και έδωσαν τη δική τους παράσταση. Καραγκιόζης, Κολλητήρι και Μπαρμπά  Γιώργος πρωταγωνιστές της παράστασης μας.

1 2 2 2

Ενδιαφέρομαι & Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη: «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!» Ένα πρόγραμμα για την οικογενειακή πολυμορφία – 4ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων: «Πες μας, κούκε!» – Συζητάμε για τη θετή οικογένεια

Φυσικά μας έστειλε κι εκείνος με τη σειρά του μία κάρτα με χαιρετισμούς όπως όλοι οι προηγούμενοι ήρωες. 20230331 175244 0000 1024x694 1

Παρακολουθήσαμε το βίντεο (απόσπασμα από το βίντεο του BBC Earth με τίτλο “Cuckoo Hijacks Warbler Nest”, που παρουσιάζει τον θηλυκό κούκο να αφήνει το αυγό του σε ξένηφωλιά) όπως προτείνεται από την επιμελήτρια του σχεδίου δράσης, κυρία Ιωάννα Μανάφη. Ο κούκος μας αφηγήθηκε την ιστορία της οικογένειας του. Μας είπε λοιπόν ότι ο θηλυκός κούκος αφήνει το αυγό του σε ξένη φωλιά. Μας εξέπληξε! Αυτό το γεγονός μας δημιούργησε ερωτηματικά αλλά και απορίες. Αναζητήσαμε πληροφορίες για τη δομή της οικογένειας του κούκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση μας οδήγησε στον ορισμό της θετής οικογένειας.

Μιλήσαμε για προβληματικές καταστάσεις που πιθανόν υπάρχουν σε μια οικογένεια που υιοθέτησε ένα παιδί και αναζητήσαμε λύσεις. Αποφασίσαμε να χωριστούμε σε ομάδες και να κάνουμε «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρούμε λύσεις. Η συζήτηση όμως μας οδήγησε στο να ερευνήσουμε τη διαδικασία της υιοθεσίας και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ενα ζευγάρι. Μια ομάδα παιδιών μέσω του παιχνιδιού ρόλων μας παρουσίασε την μικρή τους ιστορία.

17 20231129 215354 0016 18 20231129 215354 0017 19 20231129 215354 0018

Τα αγαπημένα μας τραγουδάκια στα Αγγλικά

Τα Αγγλικά εισάγονται στο Νηπιαγωγείο με σκοπό τον εμπλουτισμό του αναλυτικού προγράμματος, τη γλωσσική και ολόπλευρη ανάπτυξη των νηπίων, την ενίσχυση της πολυγλωσσικής επίγνωσης, της διαπολιτισμικής επικοινωνίας και τη διαμόρφωση της ταυτότητας του ενεργού πολίτη στη σύγχρονη πολυπολιτισμική κοινωνία.

Φέτος έχουμε την χαρά να μας μαθαίνει Αγγλικά η κα. Ελένη!

Ο τρόπος προσέγγισης για τα παιδιά αυτής της ηλικίας γίνεται με δραστηριότητες επικοινωνιακού χαρακτήρα και μέσα από παιχνίδια, τραγουδάκια, ζωγραφική κ.ά.

Παρακάτω παρουσιάζεται μια λίστα με τα πιο αγαπημένα μας τραγούδια, η οποία θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

 

Χριστούγεννα ήρθαν πάλι…

Η μέρα που η τάξη μας φόρεσε τα γιορτινά της έφτασε! Όχι ένα αλλά δύο δέντρα στολίστηκαν…! Πολύχρωμες μπάλες και φωτάκια, τραγούδια και γιορτινή διάθεση, έκαναν τα δέντρα μας απίθανα….!!!

20231127 235739 0000

Ενδιαφέρομαι & Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη: «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!» Ένα πρόγραμμα για την οικογενειακή πολυμορφία – 3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων: «Πες μας, λύκε! – Συζητάμε για την εκτεταμένη οικογένεια »

Στο ηλεκτρονικό μας ταχυδρομείο εστάλη μία κάρτα από την οικογένεια πιγκουίνων. Σας την παρουσιάζουμε! evergreen 2025158 1280

Για ακόμα μία φορά η κάρτα ήταν η αφορμή να ερευνήσουμε τον τύπο οικογένειας των λύκων. Παρακολουθήσαμε βίντεο με τίτλο «Λύκοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009).

Συζητήσαμε στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας των λύκων και τα χαρακτηριστικά της. Μάθαμε ότι οι λύκοι ζουν σε αγέλη και η συζήτηση μας οδήγησε στον ορισμό της εκτεταμένης οικογένειας.

Παιχνίδι εμπιστοσύνης της ομάδας: Καθίσαμε στη μοκέτα σε κύκλο και κάναμε κύμα με τα χέρια μας!

Χωριστήκαμε σε ομάδες των 6 τουλάχιστον μελών με γονείς, παιδιά και παππούδες σε όποια αναλογία επιθυμούσαμε, προσομοιώνοντας κάθε ομάδα μία εκτεμένη οικογένεια. Μοιράσαμε ρόλους στην ομάδα με τη συνεργασία και τη συμφωνία όλων. Συζητήσαμε προβληματικές καταστάσεις που αντιμετωπίζει μία εκτεμένη οικογένεια και απαιτούν λύσεις. Τα μέλη της οικογένειας κλήθηκαν σε οικογενειακό συμβούλιο στοχεύοντας στην επίλυση των προβληματικών καταστάσεων.

Οι ομάδες κατέληξαν στο σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει μία εκτεμένη οικογένεια και πρότειναν κάποιες λύσεις. Καταγράψαμε τις ιδέες των μαθητών σε έναν πίνακα!

16

Συζητήσαμε στην ολομέλεια για τις δυσκολίες (αρνητικές αναφορές) συναντά μια εκτεταμένη οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές (θετικές αναφορές) που μπορούν να έχουν τα μέλη της. Καταγράψαμε τα όσα είπαμε σε έναν ψηφιακό λευκοπίνακα.

15

Το 3ο εργαστήριο τελείωσε με δημιουργία αφίσας όπου κάθε μαθητής ζωγράφισε ένα λύκο και ανέφερε στους συμμαθητές του «Πώς νιώθει ο λύκος στην οικογένειά του;»

13 14

Εργαστήριο Δεξιοτήτων – Ενδιαφέρομαι & Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη: Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα – Τίτλος: «Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία»

Η δόμηση των επιμέρους εργαστηρίων έγινε με αξιοποίηση του σχεδίου δράσης με τίτλο «Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία» που δημιουργήθηκε από την κυρία Θεοδώρα Μαρινάτου και αναρτήθηκε στο ΙΕΠ.

1ο Εργαστήριο: Ας γνωριστούμε παίζοντας – Ενδεικτικές δραστηρίοτητες:

  • Παίξαμε παιχνίδια ενεργοποίησης – δέσιμο της ομάδας όπου με τη συνοδεία κατάλληλης μουσικής τα παιδιά περπατούν στο χώρο, σφίγγουν το δεξί χέρι κάποιου άλλου παιδιού που συναντούν λέγοντας το όνομά τους και έπειτα κρατώντας το δεξί χέρι σφιγμένο, σφίγγουν με το αριστερό χέρι κάποιου άλλου και συστήνονται, με διάφορους τρόπους, σαν να φοράνε τακούνια, σιγοτραγουδώντας, σαν να είναι γέροι. Στέκονται όρθια κοντά το ένα παιδί στο άλλο. Δίνουν τα χέρια τους χωρίς συγκεκριμένη διάταξη και στη συνέχεια προσπαθούν να ξεμπερδευτούν για να φτιάξουν ένα κύκλο.
  • Στη συνέχεια δημιουργήσαμε ένα μπουκέτο με λουλούδια. Τα παιδιά έφτιαξαν ένα λουλούδι με τη φωτογραφία και το όνομα τους στο κέντρο. Σχεδίασαν τα φύλλα του λουλουδιού και ζωγράφισαν μέσα σε αυτό το αγαπημένο τους παιχνίδι.

1 1

2ο Εργαστήριο: Όλοι έχουμε θέση σε αυτήν την τάξη του νηπιαγωγείου – Ενδεικτικές δραστηρίοτητες:

  • Παρουσιάστηκε στην τάξη μια κούκλα (κούκλα με προσωπικότητα/persona doll), ως μια ξεχωριστή φίλη που μας επισκέπτεται γιατί χρειάζεται τη βοήθεια μας. Μας αφηγήθηκε η νέα μας φίλη η Δώρα την ιστορία της και ζήτησε να της προτείνουμε λύσεις. (Η οικογένειά της μετακόμισε πρόσφατα στην πόλη και δεν έχει κανένα φίλο. Τα παιδιά στη γειτονιά την κοροϊδεύουν γιατί μιλάει ψευδά και τον αδερφό της γιατί δεν μπορεί να περπατήσει και κινείται με αναπηρικό καροτσάκι). Συζητήσαμε για τα συναισθήματα της νέας μας φίλης και το πώς αισθάνεται, τι θα κάναμε εμείς αν είμαστε στη θέση της, αν τα ίδια έχουμε αισθανθεί μόνα και διαφορετικά και προτείναμε λύσεις
  • Έγινε παρουσίαση κοινωνικής ιστορίας για τη διαχείριση των συναισθημάτων – παιχνίδι ρόλων. Δραματοποιήσαμε τις προτάσεις μας.  Αφηγηθήκαμε διάφορες καθημερινές καταστάσεις και τα παιδιά επέλεξαν τρόπους επίλυσης.

2 1

3ο Εργαστήριο: Εσύ και εγώ μαζί – Ενδεικτικές δραστηρίοτητες:

  • Ανάγνωση και επεξεργασία παραμυθιού – Αφήγηση του παραμυθιού «Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια» , Pennart , 2000. (θίγονται θέματα όπως: Το ζήτημα της ταυτότητας και του αυτοπροσδιορισμού, της ένταξης σε ομάδες, το ζήτημα της αποδοχής, της απόρριψης, της διαφορετικότητας)
  • «Συνεχίζω το παραμύθι»: Τα παιδιά άκουσαν την ιστορία μέχρι ενός σημείου. Κλήθηκαν στις ομάδες τους να δώσουν τη δική τους συνέχεια, κατέγραψαν ή αναπαράστησαν με παγωμένες εικόνες τα πιθανά συναισθήματα που βιώνει η Σοφία μέσα από την ιστορία.
  • «Συμφωνώ, διαφωνώ» : Δημιουργία καταστάσεων επιχειρηματολογίας με βάση το παραμύθι για τη θέση που πήραν. Εσύ και εγώ μαζί – δημιουργία πύργου με τουβλάκια όσα και τα παιδιά της τάξης. Σε κάθε τουβλάκι κόλλησαν χαρτάκια με το αρχικό γράμμα κάθε συμμαθητή τους. Κλήθηκαν να αφαιρέσουν ένα τουβλάκι από τον πύργο χωρίς να πέσει ο πύργος.

5

4ο Εργαστήριο: Ο εαυτός μου – Ενδεικτικές δραστηρίοτητες:

  • Ομαδικό παιχνίδι «Ο κατάσκοπος» – Δίνεται η οδηγία στα παιδιά: «Περπατάς σαν κατάσκοπος με την εφημερίδα, κρύβοντας το πρόσωπό σου, με στόχο να μην κοιτάς κανέναν/καμία και να μη σε βλέπει και κανείς/καμία». Με συνοδεία μουσικής τα παιδιά κινούνται στην τάξη. Στο σταμάτημα του ήχου, τα παιδιά σταματούν να κινούνται και καλούνται «κατασκοπικά» να παρατηρούν το/τη διπλανό/ή τους και εντοπίζουν ομοιότητες ως προς τα εξωτερικά τους χαρακτηριστικά. – Συζήτηση με βάση τις παρατηρήσεις τους
  • «Ο εαυτός μου» – ζωγραφική Ο εαυτός μου», Οι φιγούρες, τοποθετούνται σε κύκλο σε εμφανές σημείο της τάξης «χέρι-χέρι». Προσπαθούν να βρουν όσο το δυνατόν περισσότερες ομοιότητες με τους συμμαθητές τους – Δημιουργία κολλάζ με τις εικαστικές αποτυπώσεις των παιδιών.

4

5ο Εργαστήριο: Ο εαυτός μου και οι άλλοι. – Ενδεικτικές δραστηρίοτητες:

  • Προβολή video: «Η εχθρόπιτα» Συζήτηση, προφορική επεξεργασία – Σε ζευγάρια καταγράψαμε με όποιο τρόπο μπορούσαμε(εικονικά, συμβολικά), τις προτάσεις μας για να επιλύσουμε τις όποιες διαφορές μας με άλλα παιδιά. Τις παρουσιάσαμε  στην ολομέλεια.
  • Ομαδική κατασκευή: Η κουρτίνα της αγάπης. Τα παιδιά έφτιαξαν ατομικά καρδιές με μηνύματα αγάπης για τους φίλους τους, οι οποίες ενώνονται για να δημιουργήσουν την κουρτίνα της αγάπης. Δημιουργήσαμε αφίσα με τίτλο:« οι άλλοι είναι φίλοι μου»
  • «Η πίτα της φιλίας»: Σε μικρές ομάδες αποφασίσαμε τα συστατικά που θα περιέχει η συνταγή της πίτας της φιλίας. Στην ολομέλεια παρουσιάστηκαν οι προτάσεις από τις ομάδες και με ψηφοφορία συναποφασίσαμε για την πρόταση που υλοποίησε εθελόντρια γιαγιά και γεύτηκε  όλη η ομάδα.

3

6ο Εργαστήριο: «Η ταυτότητά μου» – Ενδεικτικές δραστηρίοτητες:

  • Αφήγηση του παραμυθιού «Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας» – συζήτηση , προβληματισμός – εικαστική δράση σε ζευγάρια (ζωγραφίσαμε από ένα κομμάτι του παζλ ελέφαντα και τα ενώσαμε σε ένα χαρτόνι που είχε προσχεδιασμένο το περίγραμμα του παρδαλού ελέφαντα )
  • «Όλοι είμαστε διαφορετικοί» -Μοιράστηκαν φωτογραφίες ανθρώπων από: α) διαφορετικές ηλιακές ομάδες, β) διαφορετικές εθνικές-φυλετικές ομάδες, γ) διαφορετική ενδυμασία, δ) διαφορετική εξωτερική εμφάνιση (μαλλιά, χρώμα μαλλιών, δέρματος). Ομαδοποιήσαμε τις φωτογραφίες με βάση το φύλο ή την ηλικία και συζητήσαμε για τις ομοιότητες και τις διαφορές τους.
  • «Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας» – Σε ζευγάρια αναζήτησαν στο διαδίκτυο σε επιλεγμένους ιστότοπους πληροφορίες για τα στοιχεία που αναγράφονται στην ταυτότητα, δημιουργήσαμε τις δικές μας ταυτότητες σε καρτελάκια που πλαστικοποιήθηκαν. Παίξαμε ομαδικό παιχνίδι «Πες μου κάτι για σένα…» Καθίσαμε σε κύκλο και ένας φίλος μας άρχισε το παιχνίδι με τη φράση «θέλω να μάθω για σένα: ποιο είναι το αγαπημένο σου παιχνίδι απευθυνόμενος στο παιδί που κάθεται δεξιά του. Πήραν το λόγο όλα τα παιδιά και το παιχνίδι συνεχίστηκε με παρόμοιες ερωτήσεις ( αγαπημένο φαγητό, φίλος/η, χρώμα κ.ά)

8

7ο Εργαστήριο: Όλοι διαφορετικοί – όλοι ίσοι – Ενδεικτικές δραστηρίοτητες:

  • Κουκλοθέατρο «Το Ζαμπντερφίλιο»( Zabderfilio). Ένα διαφορετικό ζώο που ψάχνει για φίλους, αλλά κανένα άλλο ζώο δεν το κάνει παρέα γιατί είναι απλά παράξενο. -Συζήτηση και επεξεργασία -Τι θα συνέβαινε αν ένα Ζαμπντερφίλιο ζητούσε να γίνει φίλος μας
  • Καταγραφή των ιδεών των παιδιών σε ένα ψηφιακό νοητικό χάρτη – Δημιουργία αφίσας με τους κανόνες συμπεριφοράς στην τάξη -Τα παιδιά έπαιξαν κουκλοθέατρο. Παρουσίασαν την ιστορία του Ζαμπντερφίλιο.
  • Η οικογένειά μου – Παρουσιάσαμε την οικογένειά μας. Σε συνεργασία με την οικογένεια, επιλέχθηκαν από κάθε παιδί ενδεικτικές φωτογραφίες της οικογενείας του για τις ανάγκες της παρουσίασης. – Αποτύπωσαν εικαστικά την οικογένειά τους – Παρουσιάστηκαν πίνακες ζωγραφικής με θέμα την οικογένεια. Συζητήσαμε για τις ομοιότητες και διαφορές με τη δικής τους οικογένεια.

67