Το έργο με τίτλο “Ο Πίπης και ο Πειρατικός Έξυπνος Κάδος Ανακύκλωσης” αφορά στην ανάπτυξη ενός διαδραστικού πρότζεκτ για το νηπιαγωγείο, όπου τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να μάθουν και να εφαρμόσουν βασικές έννοιες της ανακύκλωσης, αξιοποιώντας τη σύγχρονη τεχνολογία. Πρόκειται για το πρότζεκτ με το οποίο συμμετέχουμε στο διαγωνισμό της ΕΕΛΛΑΚ με το οποίο προκριθήκαμε στην τελική φάση του Πανελλήνιου Διαγωνισμού.
Η δράση μας εμπνέεται από τις αρχές της βιωσιμότητας, όπως καθορίζονται στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης. Συγκεκριμένα, φιλοδοξούμε να διαμορφώσουμε έναν χώρο στην αυλή μας, όπου θα μπορούν να αναπτυχθούν φυτά και να φιλοξενηθούν πουλιά, οπότε η καθαριότητα της αυλής μας αποτελεί προτεραιότητα.
Παράλληλα, δίνουμε τη δυνατότητα στα παιδιά να διευρύνουν τις γνώσεις τους μέσα από την άμεση παρατήρηση και τη διαδραστική επαφή με τη φύση, ενισχύοντας έτσι την οικολογική τους συνείδηση και την αγάπη για το περιβάλλον. Η δραστηριότητα συνδυάζει τη ρομποτική, το Διαδίκτυο των Πραγμάτων Internet of Things (IoT), το RFID και τις εκπαιδευτικές τεχνολογίες, προσφέροντας μια διασκεδαστική και εκπαιδευτική εμπειρία.
Σενάριο:
Στο νηπιαγωγείο, οι μικροί μαθητές μεταμορφώνονται σε πειρατές, έτοιμοι να σώσουν το αγαπημένο τους νησί από τα σκουπίδια. Το σενάριο ξεκινά με μια ιστορία:
“Σε ένα μικρό νησί, ζούσαν οι πειρατές της Ανακύκλωσης. Ήταν ευτυχισμένοι μέχρι που μια μέρα, το νησί τους γέμισε με σκουπίδια από έναν μεγάλο τυφώνα. Ο Πίπης ο Παπαγάλος, ο σοφός βοηθός των πειρατών, τους έδωσε μια αποστολή: Να καθαρίσουν το νησί τους και να μάθουν πώς να ξεχωρίζουν τα σκουπίδια που μπορούν να ανακυκλωθούν. Όμως, πρέπει να βιαστούν γιατί το νησί δεν θα αντέξει για πολύ ακόμα γεμάτο σκουπίδια!”
Αφόρμηση
Αφόρμηση αποτέλεσε ένα βίντεο στο οποίο ο Πίπης ο παπαγάλος καλούσε τα παιδιά να τον βοηθήσουν.΄
Ενας δυνατός άνεμος είχε φέρει στο νησί πάρα πολλά σκουπίδια και δεν υπήρχε τρόπος για να τα απομακρύνει.
Τα παιδιά πρότειναν λύσεις και στη συνέχεια παρακολούθησαν ένα βίντεο σχετικά με την ανακύκλωση και τον μπλε κάδο,τον Μπλέκα, ο οποίος τους εξηγούσε τη διαδικασία της ανακύκλωσης και τα είδη συσκευασιών τα οποία μπορούν να αποθέσουν τα παιδιά μέσα στους κάδους ανακύκλωσης.
Τα νήπια επισκέφθηκαν τη γειτονιά του σχολείου και σχεδίασαν χάρτες στους οποίους σημείωσαν τους κάδους ανακύκλωσης που υπάρχουν στη γύρω περιοχή του σχολείου.
Παίξαμε παιχνίδια στο διαδραστικό σχετικά με τα υλικά τα οποία μπορούν να ανακυκλωθούν στο μπλε κάδο και καλέσαμε τα παιδιά να φέρουν από το σπίτι αντικείμενο τα οποία ανακυκλώνονται στη συνέχεια στο σχολείο έγινε κατηγοριοποίησή τους και τα χωρίσαμε σε ομάδες γυαλί αλουμίνιο χαρτί και πλαστικό.
Ψάξαμε στη συσκευασία στο σύμβολο της ανακύκλωσης και ζωγραφίσαμε τις συσκευασίες που ανακυκλώνονται σε ένα φύλλο εργασίας.
Γνωριμία με το Μakey Μakey.
Παρουσιάσαμε στα παιδιά το Μakey Μakey και τους εξηγήσαμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί. Εξηγήσαμε τους όρους ανοιχτό και κλειστό κύκλωμα και προσπαθήσαμε με το σώμα μας να δημιουργήσουμε ανοιχτά και κλειστά κυκλώματα σε συνδυασμό με τα καλωδιάκια του Μakey Μakey.
Εξηγήσαμε τους όρους αγώγιμα και μη υλικά και προσπαθήσαμε να βρούμε μέσα στον τάξη υλικά από τα οποία περνάει το ρεύμα για να κάνουμε τα πειράματα με τη συσκευή μας. Χωρίσαμε σε κατηγορίες τα υλικά από τα οποία περνάει το ρεύμα και τα υλικά από τα οποία δεν περνά το ρεύμα. Πειραματιστήκαμε με αυτά μέσα από ένα παιχνίδι στο Scratch όπου αν περνούσε το ρεύμα από το υλικό μας, ακουγόταν μια μελωδία.
Ο έξυπνος Κάδος – Makey makey
Δημιουργήσαμε ένα κύκλωμα όπου το οποίο τοποθετήσαμε στο καπάκι του κάδου. Φτιάξαμε ένα πρόγραμμα στο Scratch, όπου όταν το καπάκι ανοίγει, ακούγεται ένας ήχος από τον κάδο που λέει “σε ευχαριστώ που ανακυκλώνεις”.
Τα παιδιά πειραματίστηκαν με τη συσκευή στον κάδο και ανακύκλωσαν τα υλικά τους παίζοντας αυτό το παιχνίδι με ενθουσιασμό. Λεπτομέρειες στο βίντεο που ακολουθεί.
Ο έξυπνος Κάδος – Microbit – Αισθητήρας Υπερήχων
Παίζοντας με τον έξυπνο κάδο και το makey makey τα παιδιά αναρωτήθηκαν αν θα μπορούσε ο έξυπνος κάδος να είχε ένα φανάρι που θα ειδοποιούσε όταν γεμίζει, για να μη ρίχνουμε επιπλέον σκουπίδια.
Ψάξανε στο διαδίκτυο να δούμε αν υπήρχανε τέτοιοι κάδοι στον κόσμο και ανακαλύψαμε τους έξυπνους κάδους στην Ινδία.
Τους εξηγήσαμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί και γνωρίσαμε τον αισθητήρα υπερήχων που τον ονομάσαμε αισθητήρα απόστασης για να μπορούν τα παιδιά να καταλάβουν την έννοια και τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί. Όταν λοιπόν ο αισθητήρας απόστασης εντοπίσει ένα αντικείμενο σε κάποια συγκεκριμένη απόσταση, μπορούμε να του δώσουμε μία εντολή. Τα παιδιά πρότειναν όταν γεμίζει ο κάδος να υπάρχουνε δύο led λαμπάκια ένα πράσινο και ένα κόκκινο. Όταν ο κάδος είναι άδειος, θα είναι αναμμένο το πράσινο λαμπάκι εννοώ όταν γεμίζει θα ανάβει το κόκκινο. Τα παιδιά ήταν ήδη εξοικειωμένα με τους αισθητήρες γιατί τους δουλεύουμε από την αρχή της χρονιάς σε διάφορα project.
Συζητήσαμε για τις ανέπαφες κάρτες και τη διαδικασία σκαναρίσματος των προϊόντων στο σούπερ μάρκετ και εξηγήσαμε πως το κάθε προϊόν έχει έναν κωδικό τον οποίο διαβάζει ο αισθητήρας RFID (το σκάνερ). Στη συνέχεια, αφού είχαμε ετοιμάσει έναν κώδικα στο Μakecode, εξηγήσαμε στους μαθητές τη διαδικασία που ακολουθείται: Όταν η κάρτα είναι κενή, τo Microbit θα εμφανίζει ένα Χ στην οθόνη του, που θα σημαίνει ότι το προϊόν δεν ανακυκλώνεται, άρα δεν μπορεί να μπει στον κάδο ανακύκλωσης. Για τις κάρτες στις οποίες θα είναι εγγεγραμμένος ο κώδικας, κατά το σκανάρισμα θα εμφανίζεται στην οθόνη του Microbit ένα check.
Xωρίσαμε τις κάρτες, αλλά και τις συσκευασίες που είχαμε συγκεντρώσει από τις προηγούμενες δραστηριότητες, σε δύο κατηγορίες. Οι κάρτες που θα είναι κενές, θα αντιπροσωπεύουν τα προϊόντα που δεν ανακυκλώνονται. Αυτές στις οποίες θα υπάρχει κώδικας, θα τοποθετηθούν στα προϊόντα που ανακυκλώνονται. Έτσι, αφού εγγράψαμε τις μισές κάρτες, τις τοποθετήσαμε στα προϊόντα που ανακυκλώνονται, ενώ τις κενές τις τοποθετήσαμε στα προϊόντα που δεν ανακυκλώνονται.
Ο ΕΞΥΠΝΟΣ ΚΑΔΟΣ – ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ:
Τα παιδιά σκανάρουν τη συσκευασία στο σκάνερ RFID.
Εάν η συσκευασία ανακυκλώνεται, εμφανίζεται το check, οπότε την τοποθετούν στον κάδο ανακύκλωσης.
Μόλις κλείσει το καπάκι του κάδου, ακούγεται ένας ήχος “Σε ευχαριστώ που ανακυκλώνεις”.
Ο κάδος εξωτερικά έχει δύο λαμπάκια led. Εάν είναι άδειος, το λαμπάκι που ανάβει είναι πράσινο. Εάν γεμίσει, είναι κόκκινο, οπότε δεν μπορεί να δεχτεί άλλες συσκευασίες προϊόντων.
Η Αξιολόγηση του έργου ήταν διαμορφωτική και γινόταν καθόλη τη διάρκεια του πρότζεκτ με φύλλα εργασίας αλλά και παιχνίδια στο διαδραστικό πίνακα.
Αποτελέσματα του Έργου
Ενίσχυση Περιβαλλοντικής Συνείδησης μέσω Τεχνολογιών IoT: Κατά την υλοποίηση του έργου, τα παιδιά ανέπτυξαν ουσιαστική κατανόηση της σημασίας της ανακύκλωσης και της προστασίας του περιβάλλοντος, μέσα από τη διαδραστική χρήση τεχνολογιών IoT.
Απόκτηση Βασικών Ψηφιακών Δεξιοτήτων: Μέσω της πρακτικής ενασχόλησης με τεχνολογίες όπως το micro:bit και τις “έξυπνες συσκευές” IoT, οι μαθητές εξοικειώθηκαν με βασικές αρχές του Διαδικτύου των Πραγμάτων. Κατανόησαν την έννοια της συνδεσιμότητας μεταξύ συσκευών και της συλλογής δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, γεγονός που θέτει τις βάσεις για πιο σύνθετες γνώσεις στον τομέα της πληροφορικής και των ψηφιακών τεχνολογιών.
Καλλιέργεια Κοινωνικής Συνεργασίας και Συλλογικής Αντίληψης: Η ομαδική εργασία στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων ανακύκλωσης, σε συνδυασμό με την παρακολούθηση της προόδου μέσω των συσκευών IoT, ενίσχυσε τη συνεργασία, την ανταλλαγή πληροφοριών και την καλλιέργεια κοινού στόχου. Η αλληλεπίδραση σε ομαδικό επίπεδο βοήθησε τα παιδιά να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες μέσα από ένα περιβάλλον μάθησης που βασίστηκε στη συνεργασία και την αλληλεπίδραση.
Ανάπτυξη Κριτικής Σκέψης και Δημιουργικότητας: Οι δραστηριότητες που σχεδιάστηκαν στο πλαίσιο του έργου παρότρυναν τα παιδιά να προσεγγίσουν την ανακύκλωση με στρατηγική σκέψη, αντλώντας συμπεράσματα από τα δεδομένα που παρείχαν οι IoT συσκευές. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, καλλιεργήθηκαν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και δημιουργικής σκέψης, ενισχύοντας τη γνωστική και συναισθηματική εμπλοκή τους.
Διάχυση:
Το έργο μας παρουσιάστηκε στους γονείς σε μία εκδήλωση αφιερωμένη στις δράσεις STEM, δημοσιεύθηκε στο ιστολόγιο του σχολείου αλλά και στην Πύλη του Υπουργείου Παιδείας EduGate.
Στα πλαίσια του Δικτύου Πράσινες Γειτονιές, φυτέψαμε στην τάξη αλλά και την αυλή μας σποράκια, δεντράκια και αρωματικά φυτά, με σκοπό να πρασινίσουμε το σχολείο μας.
Παρακολουθήσαμε και καταγράψαμε την ανάπτυξη των φυτών μας.
Χρησιμοποιώντας την εφαρμογή “Seek” σκανάραμε τα φυτά της αυλής και μάθαμε πως ονομάζονται.
Με τη βοήθεια της Ρομποτικής, κατασκευάσαμε μια «έξυπνη» συσκευή με αισθητήρα υγρασίας και Microbit, η οποία μετρά τα ποσοστά υγρασίας του εδάφους και ειδοποιεί τους μαθητές όταν τα φυτά χρειάζονται πότισμα.
Όταν το φυτό χρειάζεται πότισμα, στην οθόνη εμφανίζεται λυπημένη φατσούλα, ενώ όταν το ποτίζουμε, το φυτό μας χαμογελάει. Με αυτό τον τρόπο, οι μαθητές παρακολουθούσαν και φρόντιζαν τα δενδράκια τους.
🏆 Το 2ο Βραβείο απέσπασε το 2ο Νηπιαγωγείο Καβαλαρίου στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό Μαθητικού Ραδιοφώνου “Κάντο να ακουστεί 2025”, ο οποίος τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και του Υπουργείου Πολιτισμού, στην κατηγορία του Podcast.
Ήταν το μοναδικό Νηπιαγωγείο της Ελλάδας που βραβεύτηκε στην κατηγορία του, όπου έλαβαν μέρος πάνω από 200 σχολεία!!
Η βράβευση έγινε στο Olympic Hall του Πόρτο Καρράς, στο Νέο Μαρμαρά την Παρασκευή 11 Απριλίου 2025.
Ευχαριστούμε θερμά τη Δήμαρχο Λαγκαδά κ. Νίκη Ανδρεάδου, η οποία στάθηκε δίπλα μας και εξασφάλισε τη μεταφορά του Νηπιαγωγείου μας στην εκδήλωση, την κ. Γεωργια Μιχαηλιδου και τον Αντιδήμαρχο Παιδείας Μιχάλη Σκορδά, που φρόντισαν για την ομαλή μας μετάβαση στη Χαλκιδική και φυσικά τους γονείς που είναι συνοδοιπόροι μας σε αυτό το ταξίδι της γνώσης.
Θερμά συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά που κατάφεραν να ακουστεί το μήνυμά τους, ότι ο αληθινός θησαυρός βρίσκεται μέσα μας, εκπέμποντας ένα μήνυμα ενσυναίσθησης και καλοσύνης!!!
Οι Νηπιαγωγοί
του 2ου Νηπιαγωγείου Καβαλαρίου:
Μαρίνα Ζαχαρία
Ειρήνη Ιγνατίου
Ελένη Κυριακίδου
Μέσα από το πρόγραμμα «Οι θησαυροί του τόπου μου», τα παιδιά του 2ου Νηπιαγωγείου Καβαλαρίου είχαν την ευκαιρία να εξερευνήσουν και να γνωρίσουν την τοπική τους ταυτότητα, μέσα από τα στοιχεία της φύσης και του πολιτισμού που μας περιβάλλουν.
Οι βιωματικές δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν συνδέονται ουσιαστικά με τις Δράσεις Ενεργού Πολίτη (ΦΕΚ 6048/2024) και τον Στόχο 15: Ζωή στη Στεριά, καθώς μέσα από αυτές καλλιεργήθηκαν στάσεις και δεξιότητες ενεργής συμμετοχής, σεβασμού και προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος.
Συγκεκριμένα, τα παιδιά:
Πραγματοποίησαν περιπάτους στο δασάκι, όπου παρατήρησαν τα δέντρα, τα φυτά, τα λουλούδια και τα πουλιά. Κατέγραψαν όσα είδαν με φωτογραφίες και συζήτησαν για τη σημασία τους στο τοπικό οικοσύστημα. Κατασκεύασαν ξενοδοχείο πουλιών και βρώσιμα στολίδια και τα κρέμασαν στα κλαδιά, ώστε να μπορούν τα πουλιά να βρουν στέγη και τροφή το χειμώνα.
Συγκέντρωσαν φυσικά υλικά από το περιβάλλον και τα αξιοποίησαν σε εικαστικές δημιουργίες, δείχνοντας σεβασμό στη φύση και δημιουργικότητα στη χρήση των πόρων.
Οργάνωσαν Δενδροφύτευση, φύτεψαν και υιοθέτησαν τα δεντράκια τους και κατασκεύασαν το Έξυπνο Φυτό, με τη βοήθεια της τεχνολογίας.
Δημιούργησαν έργα τέχνης που αποτυπώνουν την ομορφιά της φύσης, δίνοντας φωνή και εικόνα στους “θησαυρούς” της στεριάς.
Έμαθαν να αναγνωρίζουν και να σέβονται τον δημόσιο χώρο ως κοινό αγαθό που χρειάζεται φροντίδα και υπευθυνότητα.
Συζήτησαν για τις έννοιες της προστασίας του περιβάλλοντος, της ανακύκλωσης, της βιωσιμότητας και της συνεργασίας, προτείνοντας τρόπους δράσης.
Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες, τα παιδιά:
✔️ Ανέπτυξαν οικολογική ευαισθησία ✔️ Καλλιέργησαν την παρατήρηση και την έρευνα ✔️ Έμαθαν τη σημασία της συλλογικής δράσης ✔️ Λειτούργησαν ως ενεργοί μικροί πολίτες, με ρόλο και φωνή στη διαμόρφωση ενός κόσμου πιο φιλικού προς το περιβάλλον
Το νηπιαγωγείο έγινε ένα εργαστήρι περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και πολιτότητας, όπου η βιωματική μάθηση και η δράση συνυπάρχουν. Οι θησαυροί του τόπου μας δεν είναι απλώς εικόνες και μνήμες – είναι η βάση για να διαμορφώσουμε πολίτες με αγάπη για τον τόπο τους και υπευθυνότητα για το μέλλον του.
Το πρόγραμμα “Οι Θησαυροί του Τόπου μου” υλοποιήθηκε από το 2ο Νηπιαγωγείο Καβαλαρίου το σχολικό έτος 2024-25 με σκοπό την ενίσχυση της βιωματικής μάθησης και της εξωστρέφειας. Βασικός στόχος ήταν η ανάπτυξη ήπιων δεξιοτήτων (συνεργασία, ενσυναίσθηση, επικοινωνία) καθώς και η ευαισθητοποίηση των παιδιών απέναντι στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον του τόπου τους σε συνδυασμό με την καλλιέργεια των ψηφιακών τους δεξιοτήτων. Οι δραστηριότητες του έργου ενσωμάτωσαν την εκπαιδευτική καινοτομία μέσα από επισκέψεις σε πολιτιστικούς και φυσικούς χώρους, εικαστικές και ψηφιακές δημιουργίες, καθώς και την εισαγωγή στις τεχνολογίες STEM και ρομποτικής.
Καινοτομία & Εκπαιδευτική προσέγγιση
Το πρόγραμμα βασίστηκε στη διαθεματική και βιωματική μάθηση, όπου τα παιδιά, μέσω της ενεργού συμμετοχής τους, ως Πειρατές της Γνώσης διερεύνησαν τον πολιτισμό και το περιβάλλον της περιοχής τους. Μέσω ενός εικονικού “κυνηγιού θησαυρού”, οι μαθητές ανακάλυψαν και αποτύπωσαν τα μνημεία του τόπου τους, δημιουργώντας έναν διαδραστικό χάρτη με τις επισκέψεις τους. Οι δράσεις συνδυάστηκαν με την τεχνολογία, ενισχύοντας την κατανόηση των παιδιών για τις φυσικές επιστήμες και τις τέχνες.
Δράσεις και δραστηριότητες Εκπαιδευτικές επισκέψεις:Τα παιδιά επισκέφθηκαν το δάσος της περιοχής τους, τον Λευκό Πύργο, το Πλωτό Μουσείο “Βέλος” και το Πολεμικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, εμπλουτίζοντας τη γνώση τους για την ιστορία και τον πολιτισμό. Έπειτα από κάθε επίσκεψη, ακολουθούσαν βιωματικές δραστηριότητες STEM με την εισαγωγή του Διαδικτύου των Πραγμάτων και των «Έξυπνων» Συσκευών. Πιο συγκεκριμένα,
Κατά την επίσκεψη στο δάσος της περιοχής, τα παιδιά κατασκεύασαν φωλιές για τα πουλιά καθώς και δενδροστολίδια με σπόρους τα οποία κρέμασαν στα κλαδιά των δένδρων, συμμετέχοντας στη Δράση «Δέντρο – λιχουδιά για ζωάκια και πουλιά» της Ελληνικής Εταιρίας Προστασίας της Φύσης «Μαθαίνω για τα Οικοσυστήματα και τα Δάση».https://blogs.sch.gr/2nipkavalar/2024/12/15/drasi-quot-dentro-lichoydia-gia-zoakia-kai-poylia-quot/
Με τη βοήθεια της Τεχνολογίας, κατασκευάσαμε μια «έξυπνη» συσκευή με αισθητήρα υγρασίας και Microbit, η οποία μετρά τα ποσοστά υγρασίας του εδάφους και ειδοποιεί τους μαθητές όταν τα φυτά χρειάζονται πότισμα. Με αυτό τον τρόπο, οι μαθητές παρακολουθούσαν και φρόντιζαν τα δενδράκια τους.
Στο Λευκό Πύργο, οι μαθητές εντυπωσιάστηκαν με το ψηλό κοντάρι της σημαίας και τα αρχαία νομίσματα. Βασισμένοι στις εντυπώσεις τους, με την επιστροφή μας, κατασκευάσαμε μια ρομποτική συσκευή με Microbit, η οποία φροντίζει για την αυτόματη έπαρση της σημαίας, ώστε να μη χρειάζεται ανθρώπινη παρέμβαση. Με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα συμμετείχαμε στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα, και αποσπάσαμε Πιστοποιητικό Αριστείας. https://blogs.sch.gr/2nipkavalar/2024/10/
Επίσης, κατασκευάσαμε πήλινα νομίσματα τα οποία εκθέσαμε στο Μουσείο των Πειρατών που οργανώσαμε στην τάξη, αλλά και νομίσματα με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης, όπου κάθε παιδί σε αλληλεπίδραση με το chatbox δημιουργούσε το δικό του μοναδικό ψηφιακό νόμισμα.
Κατά την επίσκεψή μας στο Πολεμικό Μουσείο, τα παιδιά ξεχώρισαν ως αγαπημένο έκθεμα, το αεροπλάνο που εκτίθεται στην αυλή. Έτσι, γεννήθηκε η ιδέα της κατασκευής ενός «έξυπνου» αεροπλάνου, το οποίο διέθετε αισθητήρα υπερήχων και Microbit και το οποίο λειτουργούσε αυτόματα μόλις εντόπιζε κίνηση. Μόλις πλησίαζε κάποιος, ο έλικας αυτόματα ξεκινούσε τη λειτουργία του και ήταν έτσι έτοιμο το αεροπλάνο προς απογείωση.
Τέλος, το Πλωτό Μουσείο Βέλος, μας έδωσε το έναυσμα για να δημιουργήσουμε τα δικά μας καράβια, να μελετήσουμε την επίπλευση και τη βύθιση, να κάνουμε πειράματα και να ασχοληθούμε με τη θάλασσα και τους πειρατές.
Ως διάχυση του έργου μας δημιουργήσαμε ένα Podcast με το οποίο τα παιδιά περιέγραφαν το ταξίδι για την ανακάλυψη των αληθινών θησαυρών, με το οποίο συμμετείχαμε στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό Μαθητικού Ραδιοφώνου «Κάντο να ακουστεί 2025»
και το οποίο βραβεύτηκε ως το καλύτερο Podcast Νηπιαγωγείου. Το Νηπιαγωγείο μας ήταν το μοναδικό Νηπιαγωγείο που βραβεύθηκε ανάμεσα σε 205 συμμετοχές.
Παράλληλα, δημιουργήσαμε μια ρομποτική πίστα με μακέτες από όλα τα μνημεία τα οποία είχαμε επισκεφθεί, στα οποία προσαρτήσαμε «έξυπνες» συσκευές. Με την πίστα αυτή συμμετείχαμε στο 10o Μαθητικό Φεστιβάλ Ρομποτικής, το οποίο διοργάνωσε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπου βραβευθήκαμε με Βραβείο Τεχνολογικής Αρτιότητας.
Τέλος, παρουσιάσαμε το πρότζεκτ στους γονείς και την ευρύτερη κοινότητα μέσα από μια έκθεση – Μουσείο το οποίο οργανώσαμε στο Νηπιαγωγείο μας, αλλά και από τις αναρτήσεις στην ιστοσελίδα του σχολείου και στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.
Κατασκευές και καλλιτεχνική έκφραση: Οι μαθητές δημιούργησαν μακέτες, έξυπνες συσκευές, ψηφιακές πινακοθήκες και έργα τέχνης εμπνευσμένα από τα τοπικά μνημεία. Ρομποτική & STEM: Ενσωμάτωσαν την τεχνολογία και την Τεχνητή Νοημοσύνη, κατασκευάζοντας αυτόματες «έξυπνες» συσκευές με Microbit, αναπαριστώντας ιστορικά γεγονότα μέσω προγραμματισμού και αυτοματοποιημένων μοντέλων. Φιλανθρωπικές δράσεις: Υλοποίησαν Χριστουγεννιάτικο μπαζάρ για την ενίσχυση των παιδιών με ανίατες ασθένειες. https://blogs.sch.gr/2nipkavalar/2024/12/22/i-ayli-ton-xotikon/ Ψηφιακές εφαρμογές και πολυμέσα: Δημιούργησαν ραδιοφωνικές εκπομπές και podcasts, όπου μίλησαν για τις εμπειρίες και τις ανακαλύψεις τους. Το Podcast που αναφερόταν στους Αληθινούς θηαυρούς, βραβεύτηκε στον ΠανευρωπαΙκό Διαγωνισμό Μαθητικού Ραδιοφώνου Κάντο να ακουστεί 2025. Επίσης, παρουσίασαν τις δραστηριότητες Ρομποτικής και τις έξυπνες συσκευές που κατασκεύασαν στο Φεστιβάλ Ρομποτικής. Αποτελέσματα & αντίκτυπος
Οι μαθητές μας συμμετείχαν σε βιωματικές δράσεις, ενισχύοντας τις ήπιες αλλά και ψηφιακές τους δεξιότητες. Δόθηκε η ευκαιρία σε μαθητές μιας φτωχής και αγροτικής περιοχής να αποκτήσουν ποικίλα ερεθίσματα, να συμμετέχουν σε πανευρωπαϊκές δράσεις, να παρουσιάσουν τη δουλειά τους, να ασχοληθούν με την τεχνολογία και να μάθουν μέσα από το παιχνίδι.
Η σχολική μας μονάδα απέκτησε μια πρωτοφανή αναγνώριση μέσα από τις διακρίσεις που πέτυχε το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Συγκεκριμένα απέσπασε
– Βραβείο Μαθητικού Podcast στο Διαγωνισμό Μαθητικού Ραδιοφώνου
– Βραβείο Τεχνολογικής Αρτιότητας στο Φεστιβάλ Ρομποτικής
– Πιστοποιητικό Αριστείας στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού EU CodeWeek.
Γενικότερα όμως, το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία και τα ερεθίσματα τα οποία απέκτησαν οι μαθητές μας μέσα από βιωματικές παιγνιώδεις δραστηριότητες αποτελεί την καλύτερη διάκριση.
Φέτος προσεγγίσαμε το θέμα της 25ης Μαρτίου με έναν βιωματικό τρόπο.
Μια μέρα, στις αρχές Μαρτίου, τα παιδιά βρήκαν στην τάξη μια μυστηριώδη βαλίτσα.
Μέσα υπήρχε ένα γράμμα, νομίσματα, ένα μονοκυάλι πειρατή, ένα τσολιαδάκι και ένα βιβλίο για τη ζωή των παιδιών στην Επανάσταση.
ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ
Διαβάσαμε το γράμμα. Το είχε στείλει ο πειρατής Μιαούλης, που καλούσε τα παιδιά να κατασκευάσουν καράβια και να φτιάξουν το Μουσείο του Αγώνα.
Επίσης, μέσα στο γράμμα, κρυβόταν και ένα μυστικό μήνυμα σε ένα χάρτη.
Το ανοίξαμε και διαβάσαμε μια ιστορία για ένα μικρό παιδί, τον Ρήγα Φεραίο, που λάτρευε να σχεδιάζει χάρτες .
Τα κρυφά μηνύματα της Επανάστασης!!!
Σκανάραμε τον κώδικα και διαβάσαμε την ιστορία του μικρού Ρήγα, του αγοριού που λάτρευε τους χάρτες.
Επεξεργάστηκα το βιβλίο της Λήδας Βαρβαρούση «Ο μικρός Ρήγας και τα μυστικά σύμβολα της Χάρτας»
Χρησιμοποίησα την εξαιρετική εικονογράφηση της Λήδας Βαρβαρούση και προσάρμοσα το κείμενο στην ηλικία του Νηπιαγωγείου:
“Ο μικρός Ρήγας και ο χάρτης της ελευθερίας“
Ο μικρός Ρήγας ζούσε σε ένα όμορφο χωριό, το Βελεστίνο. Του άρεσε να τρέχει στη φύση, να φροντίζει το αγαπημένο του δέντρο και να διαβάζει βιβλία γεμάτα ιστορίες και χάρτες.
Μια μέρα, βρήκε ένα τραυματισμένο πουλάκι και το φρόντισε. Όταν έγινε καλά, του μίλησε και του είπε:
— Ρήγα, αν θέλεις να αλλάξεις τον κόσμο, ακολούθησέ με!
Το πουλί τον πήρε σε ένα μαγικό ταξίδι μέσα σε έναν χάρτη. Μαζί είδαν τους αρχαίους ήρωες, τις μεγάλες μάχες των Ελλήνων και τα θαυμαστά μνημεία του παρελθόντος. Ο Ρήγας κατάλαβε πως η ελευθερία είναι πολύτιμη και αποφάσισε να τη διεκδικήσει.
Όταν γύρισε στο σπίτι του, έφτιαξε έναν μεγάλο χάρτη γεμάτο σύμβολα και μυστικά μηνύματα. Ήθελε όλοι οι Έλληνες να θυμηθούν την ιστορία τους και να παλέψουν για ένα καλύτερο αύριο.
Ο Ρήγας μεγάλωσε, έγινε σοφός και γενναίος, αλλά ποτέ δεν ξέχασε το όνειρό του: μια πατρίδα ελεύθερη για όλους!
Ο Ρήγας λοιπόν έκρυβε μηνύματα στον χάρτη. Ψάξαμε να βρούμε τρόπους για να τα εμφανίσουμε.
Δοκιμάσαμε με θερμότητα
αλλά δεν τα καταφέραμε.
Έπειτα δοκιμάσαμε τη λύση του κουρκουμά.
Αυτό ήταν!!!
Φανερώθηκε το κρυφό μήνυμα του Ρήγα!!!
Αποφασίσαμε να γράψουμε κι εμείς κρυφά μηνύματα.
Οδηγίες:
Αρχικά, γράφουμε το κρυφό μας μήνυμα με σόδα αραιωμένη σε νερό.
Αφήνουμε να στεγνώσει καλά.
Στη συνέχεια, για να αποκαλυφθεί το μήνυμα, περνάμε ένα διάλυμα που περιέχει κουρκουμά αραιωμένο σε αντισηπτικό.
Τα κρυφά μηνύματα της Επανάστασης είναι έτοιμα!!
Η χάρτα του Ρήγα
Ο Ρήγας εκτός από το Θούριο, σχεδίασε και τη Χάρτα.
H Χάρτα του Ρήγα, είναι ο πιο γνωστός και σχεδόν ο μόνος σχολιασμένος ελληνικός χάρτης του ελληνικού κόσμου
Μελετήσαμε τον Χάρτη των Μνημείων της Ευρώπης και βρήκαμε αγαπημένους προορισμούς.
Σχεδιάσαμε τους δικούς μας χάρτες. Μιλήσαμε για το Υπόμνημα του χάρτη και σχεδιάσαμε σε κάθε περιοχή ένα χαρακτηριστικό σύμβολο: στη Θεσσαλονίκη το Λευκό Πύργο, στη Φλώρινα τις αρκουδίτσες, στην Πελοπόννησο τα πορτοκάλια, στην Κρήτη το Μινώταυρο.
ΤΑ ΚΑΡΑΒΙΑ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ
Ο Μιαούλης, έδωσε εντολή στα παιδιά να φτιάξουν τα καράβια της επανάστασης.
Τους μίλησε για τα δικά του βρίκια, τον Άρη, τον Ηρακλή και τον Κίμωνα
Δώσαμε την αποστολή στο σπίτι και περιμέναμε τις δημιουργίες των παιδιών, που ήταν μοναδικές.
Διαβάσαμε τα Ελληνάκια και παρατηρήσαμε το καράβι του Γιώργη, Έπειτα, το ζωγραφίσαμε σε δαντελένιες κορνίζες για να πλαισιώσουμε τη γωνιά με τα καράβια μας.
Τα νομίσματα
Μέσα στο σεντούκι βρήκαμε πειρατικά νομίσματα. Αποφασίσαμε να φτιάξουμε τα δικά μας, με πηλό.
Επίσης, φτιάξαμε και ψηφιακά νομίσματα, με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης.
Οι σπόροι της Λευτεριάς
Ο Ρήγας, έσπειρε τους πιο πολύτιμους σπόρους με το έργο του. Τους σπόρους της Λευτεριάς, Το ίδιο κάναμε κι εμείς.
Πρόκειται για μια ιδέα που είδαμε στα Απειρωτάκια και την εξελίξαμε.
Περιμέναμε μέρες για να φυτρώσουν, τους φροντίσαμε, τους ποτίσαμε και τους μοιράσαμε αγάπη.
Εφαρμόσαμε μια έξυπνη συσκευή που μας ενημερώνει όταν το φυτό μας χρειάζεται πότισμα.
Δέκα μέρες μετά τη σπορά, είδαμε τα πρώτα φυτά να αναπτύσσονται. Η χαρά μας απερίγραπτη.
Τα πορτρέτα των Ηρώων.
Ένα Μουσείο πάντα έχει και κάποιους πίνακες ζωγραφικής ή πορτρέτα. Έτσι κι εμείς, δημιουργήσαμε τα δικά μας.
Με μεγάλη χαρά πληροφορηθήκαμε πως το Νηπιαγωγείο μας βρίσκεται στην τελική τριάδα των νικητών του Πανευρωπαϊκού Διαγωνισμού του European School Radio Κάντο να ακουστεί 2025, στην κατηγορία Podcast. Είμαστε το μοναδικό Νηπιαγωγείο που βραβεύεται στην κατηγορία μας.
Η συμμετοχή μας αξιολογήθηκε από την κριτική επιτροπή που αποτελείται από δημοσιογράφους, καθηγητές πανεπιστημίου και μουσικούς και απέσπασε μία από τις τρεις καλύτερες βαθμολογίες. Την τελική κατάταξη θα την μάθουμε κατά τη διαδικασία της βράβευσης.
Πρόκειται για ένα Podcast που αναφέρεται στους Αληθινούς Θησαυρούς που έχουν αξία στη ζωή μας. Οι μαθητές μας, ως μικροί πειρατές της Γνώσης, ανακάλυψαν τους μεγαλύτερους θησαυρούς της ζωής μας και δημιούργησαν αρχικά ένα Podcast και στη συνέχεια ένα βίντεο με τη συμμετοχή τους.
Η τελετή βράβευσης θα λάβει χώρα την Παρασκευή 11 Απριλίου και ώρα 8μμ στο Porto Carras στη Χαλκιδική.
Οι αιτήσεις εγγραφών στα δημόσια Νηπιαγωγεία γενικής εκπαίδευσης, για το σχολικό έτος 2025-2026 θα πραγματοποιηθούν από 5 έως 24 Μαρτίου 2025. Εγγραφές μετά την 24η Μαρτίου θεωρούνται εκπρόθεσμες.
Την Ηλεκτρονική Αίτηση Εγγραφής υποβάλλουν οι γονείς/κηδεμόνες στο Νηπιαγωγείο που ανήκει το νήπιο-προνήπιο, βάσει της διεύθυνσης κατοικίας τους, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://proti-eggrafi.services.gov.gr/
Στα Νηπιαγωγεία, για το σχολικό έτος 2025-2026, θα φοιτήσουν μαθητές/τριες που την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν την ηλικία των τεσσάρων (4) ετών. Συγκεκριμένα, εγγράφονται στα Νηπιαγωγεία για το σχολικό έτος 2025-26, μαθητές/τριες γεννημένοι/ες το 2021
Για την εγγραφή του προνηπίου οι γονείς/κηδεμόνες πρέπει να ακολουθήσουν τα εξής βήματα:
Χρήση κωδικών: Οι γονείς/κηδεμόνες, κατά την είσοδό τους στην Ηλεκτρονική Υπηρεσία «Πρώτη Εγγραφή» της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης (gov.gr) αυθεντικοποιούνται με τη χρήση των κωδικών-διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (taxisnet).
Είσοδος στη σελίδα της εφαρμογής (https://proti-eggrafi.services.gov.gr/) και επιλογή του Νηπιαγωγείου στο οποίο ανήκει σύμφωνα με τη διεύθυνση κατοικίας του.
Συμπλήρωση στοιχείων επικοινωνίας: Κατά την είσοδό του στο σύστημα, ο γονέας/κηδεμόνας συμπληρώνει τα στοιχεία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (προαιρετικά) και κινητού τηλεφώνου, μέσω του οποίου θα ενημερώνεται για την πορεία της αίτησής του.
Παραστατικά που θα απαιτηθεί να προσκομίσουν κατά την επίσκεψή τους στη σχολική μονάδα εντός της προθεσμίας που ορίζει ο/η Διευθυντής/ντρια-Προϊστάμενος/νη του Νηπιαγωγείου.
Σε αυτά τα παραστατικά, πέρα από τα (γ) και (δ) εφόσον τα έχει αιτηθεί, περιλαμβάνονται :
α) η αίτηση εγγραφής για το τμήμα πρόωρης υποδοχής, για το Προαιρετικό Ολοήμερο Πρόγραμμα ή για το Αναβαθμισμένο Πρόγραμμα Ολοήμερου Νηπιαγωγείου. (δίνεται από το Νηπιαγωγείο)
β) Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή, σύμφωνα με τη με αρ. πρωτ. Φ.6/1094/80261/Δ1/20-5-2015 Εγκύκλιο του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. (Α.Δ.Υ.Μ.) (δίνεται από το Νηπιαγωγείο)
γ) Βιβλιάριο υγείας του/της μαθητή/τριας, (φωτοτυπία τις σελίδες των εμβολίων)
δ) Γνωμάτευση από ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., εφόσον υπάρχει, σε περίπτωση μαθητή/τριας με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Επισημαίνεται ότι η γνωμάτευση αυτή δεν αποτελεί προϋπόθεση εγγραφής του/της μαθητή/τριας στο Νηπιαγωγείο
ΠΡΟΣΟΧΗ!!!
Πριν την τελική υποβολή της αίτησης (οριστικοποίηση) απαιτείται η έγγραφη συναίνεση του έτερου γονέα/κηδεμόνα με υπεύθυνη δήλωση του.
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή