“Καλώς ήρθες Μάρτη”
Μάρτιος: Ο πρώτος μήνας της Άνοιξης. Λέγεται ότι πήρε το όνομά του από το Ρωμαίο θεό του πολέμου Mars, δηλαδή τον Άρη.
Οι παροιμίες και τα έθιμα για τον Μάρτη είναι πολλά, πιο γνωστή είναι να δένουν οι νέοι γύρω από τον καρπό του δεξιού τους χεριού κλωστή από χρωματιστά νήματα στριμμένα, κόκκινα και λευκά. Η κλωστή λέγεται “Μάρτη” ή “Μαρτιά” ή “Μαρτίτση” και όποιος τη φοράει δε μαυρίζει από τον ήλιο του Μάρτη και φοριέται μέχρι το Πάσχα.
Σήμερα στο νηπιαγωγείο μας φορέσαμε “Μάρτη” και ο ενθουσιασμός μας ήταν μεγάλος!
ΔΡΟΜΟΙ ΠΟΥ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΟ 20ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
ΕΓΓΡΑΦΕΣ 2022
“Αμυγδαλιά”
λουλούδια φούχτες, αγκαλιές!
Μοσκομυρίζουν οι στεριές
κι ασπρίζουν οι κατηφοριές.
Χιονίζει στην κατηφοριά,
με το νοτιά, με το βοριά,
της Άνοιξης βαφτιστικιά
χορεύει τ’ άσπρα της προικιά.
Τέλλος Άγρας
Συζητήσαμε, γνωρίσαμε το μύθο της αμυγδαλιάς, είδαμε κλαδί ανθισμένης αμυγδαλιάς και εκφραστήκαμε καλλιτεχνικά.
“Ο κόσμος των Δεινοσαύρων”
Οι δεινόσαυροι ήταν σπονδυλωτά ζώα που κυριάρχησαν στο γήινο οικοσύστημα για περίπου 165 εκατομμύρια χρόνια. Η τάξη των δεινοσαύρων πήρε το όνομά της επίσημα από τον Άγγλο παλαιοντολόγο Ρίτσαρντ Όουεν το 1842, σαν μία “ευδιάκριτη φυλή ή υποομάδα των σαυροειδών ερπετών”. Ο όρος προέρχεται από τις ελληνικές λέξεις δεινός και σαύρα (δηλαδή οι “φοβερές σαύρες”). Πηγή: Βικιπαίδεια
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τη θεματική των δεινοσαύρων. Μέσω των βιβλίων γνωρίσαμε κάποια είδη, διακρίναμε τους δεινόσαυρους ανάλογα με την τροφή τους σε χορτοφάγους, σαρκοφάγους και παμφάγους και ανάλογα με τον αριθμό των ποδιών τους σε δίποδους και τετράποδους.
Τα παιδιά παρουσίασαν τον αγαπημένο τους δεινόσαυρο.
Ζωγράφισαν και κατασκεύασαν δεινόσαυρους. Μερικές από τις δημιουργίες μας:
“Χειμώνας”
Το χιόνι
Τι καλά που ’ναι στο σπίτι μας
τώρα που όξω πέφτει χιόνι!
Το μπερντέ παραμερίζοντας,
τ’ άσπρο βλέπω εκεί σεντόνι
να σκεπάζει όλα τα πράματα:
δρόμους, σπίτια, δένδρα, φύλλα.
Πόσο βλέπω μ’ ευχαρίστηση
μαζεμένη τόση ασπρίλα! (Καρυωτάκης Κ.)
Ο χειμώνας είναι η αγαπημένη εποχή των παιδιών, μα περισσότερο προσμένουν το χιόνι. Με αφορμή το χειμώνα και το χιόνι κατασκευάσαμε χιονάνθρωπους και φροντίσαμε τα σπουργίτια να έχουν ένα σπίτι και σπόρους.
https://www.youtube.com/watch?v=XYvZkNXAuq0
Διάθεση self-test για μαθητές και εμβολιασμένους εκπαιδευτικούς από τα φαρμακεία
Οι μαθητές όλων των βαθμίδων, εμβολιασμένοι και μη, καθώς και οι εμβολιασμένοι εκπαιδευτικοί, θα προμηθεύονται από την Τετάρτη 5 Ιανουαρίου ως και το Σάββατο 8 Ιανουαρίου, πέντε (5) δωρεάν αυτοδιαγνωστικά (self) τεστ από τα φαρμακεία, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες ελέγχου των δυο πρώτων εβδομάδων επαναλειτουργίας των σχολείων, δηλαδή από 10 Ιανουαρίου έως και 21 Ιανουαρίου 2022.
Υπενθυμίζεται ότι:
* το self-test πραγματοποιείται έως και 24 ώρες πριν από την προσέλευση κάθε Τρίτη και Παρασκευή στο σχολείο, ενώ για την πρώτη εβδομάδα (10-15/1) το self- test θα πραγματοποιηθεί έως και 24 ώρες πριν την προσέλευση της Δευτέρας (10/1), της Τρίτης (11/1) και της Παρασκευής (14/1).
* ο προσυμπτωματικός διαγνωστικός έλεγχος για τον νέο κορωνοϊό μέσω αυτοδιαγνωστικής δοκιμασίας (self test) είναι υποχρεωτικός για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες, εμβολιασμένους και μη, καθώς και για τους εμβολιασμένους εκπαιδευτικούς.
* βεβαίωση αρνητικού self test οφείλουν να φέρουν όλοι οι μαθητές από 4 έως 18 ετών καθώς και οι εμβολιασμένοι εκπαιδευτικοί.
* η δωρεάν διάθεση self test από τα φαρμακεία θα γίνεται και κατά την αργία των Θεοφανίων, την Πέμπτη 6/1, από εφημερεύοντα φαρμακεία.
* η δήλωση και το αποτέλεσμα για τις δημόσιες σχολικές μονάδες καταχωρίζεται στη πλατφόρμα edupass.gov.gr (και όχι στην πλατφόρμα του self-testing.gov.gr), από την οποία εκδίδεται και η Σχολική Κάρτα για COVID-19
“… από τα παρασκήνια της Χριστουγεννιάτικης Γιορτής”
Χριστούγεννα, η αγαπημένη γιορτή όλων, όχι μόνο γιατί δεχόμαστε δώρα, αλλά γιατί προσφέρουμε χαρά και αγάπη. Η χαρά της προσφοράς αποτέλεσε αφορμή να “ζωντανέψουμε” στην τάξη μας το παραμύθι “Το δώρο της Παπλωματούς” του Μπρίμπο Τζεφ.
Μία γενναιόδωρη παπλωματού που με τα μαγικά της δάχτυλα φτιάχνει παπλώματα και τα χαρίζει σε όσους τα έχουν ανάγκη. Ένας βασιλιάς, αν και έχει όλους τους θησαυρούς της γης, αναζητά εκείνο που θα του χαρίσει το χαμόγελο. Τί θα κάνει ο βασιλιάς όταν συναντήσει την παπλωματού; Θα καταφέρει η παπλωματού να διδάξει τον βασιλιά την ευτυχία και ποιό θα είναι το τέλος του παραμυθιού;
Μερικές στιγμές από την Χριστουγεννιάτικη γιορτή μας….
” Ο Άγιος Βασίλης και τα ξωτικά μας επισκέφτηκαν…”
“… οι τελευταίες μας κατασκευές για το 2021”
“Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας για το σχολικό έτος 2021-2022”
Εγκρίθηκε από την Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου και από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας της σχολικής μας μονάδας για το σχολικό έτος 2021-2022.
” Ώρα για παιχνίδι”
Βάλε τις εικόνες της γέννησης του Χριστού στη σωστή σειρά
Αντιστοίχισε την κάθε εικόνα με τη σωστή λέξη.
Βρες που κρύβεται.
Το υλικό αντλήθηκε από την Ανθή Ζήση.
“Χριστουγεννιάτικες Δημιουργίες”
Σε λίγες ημέρες πλησιάζει η αγαπημένη γιορτή των μικρών και των μεγάλων, τα Χριστούγεννα.
Ξεκινήσαμε τις Χριστουγεννιάτικες κατασκευές, όπως τα αγγελάκια που τα παιδιά δημιούργησαν με ιδιαίτερη χαρά…
… τα αστεράκια μας στην είσοδο της τάξης μας και …
… την Χριστουγεννιάτικη μας κάρτα στην οποία τα παιδιά έγραψαν τις ευχές τους.
Σκεφτήκαμε φέτος να στολίσουμε το δέντρο της αυλής μας. Τα παιδιά στις μύτες των ποδιών τους προσπαθούσαν να βάλουν το στολίδι τους στο ψηλότερο σημείο και το αποτέλεσμα…
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!!!
“Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο”
“Οι ευχές μας”
“Χειμώνας”
“Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία”
Η Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία (International Day of Persons with Disabilities) καθιερώθηκε το 1992 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ και τιμάται κάθε χρόνο στις 3 Δεκεμβρίου.
Η επιλογή της ημερομηνίας αυτής συνδέεται με την υιοθέτηση από το διεθνή οργανισμό στις 3 Δεκεμβρίου 1982 του προγράμματος δράσης για τα ΑΜΕΑ, το οποίο οδήγησε στην υπογραφή της διεθνούς Σύμβασης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία στις 30 Μαρτίου 2007 (Η Κύπρος την κύρωσε το 2011 και η Ελλάδα το 2012).
Πηγή: https://www.sansimera.gr/worldays/78
Η ταινία μικρού μήκους “Το δώρο” αποτέλεσε αφορμή για συζήτηση στο νηπιαγωγείο μας.
Πρόκειται για το δώρο που δέχεται ένας έφηβος και είναι ιδιαίτερα συγκινητική.
“Η ελιά”
Η ελιά
Είμαι του ήλιου η θυγατέρα
η πιο απ’ όλες χαϊδευτή.
Χρόνια η αγάπη του πατέρα
σ’ αυτόν τον κόσμο με κρατεί.
Όσο να πέσω νεκρωμένη,
αυτόν το μάτι μου ζητεί·
είμ’ η ελιά η τιμημένη.
Κωστής Παλαμάς
Η ελιά είναι γνωστή από τους αρχαιότατους χρόνους, και πιθανότατα κατάγεται από το χώρο της ανατολικής Μεσογείου. Σύμφωνα με την αρχαία ελληνική παράδοση, πατρίδα της ελιάς είναι η Αθήνα και η πρώτη ελιά φυτεύτηκε από την Αθηνά στην Ακρόπολη.
Οι Έλληνες ήταν ο πρώτος λαός που καλλιέργησε την ελιά στον ευρωπαϊκό μεσογειακό χώρο. Την μετέφεραν είτε Έλληνες άποικοι είτε Φοίνικες έμποροι. Όπως αναφέρει ο Πλίνιος, κατά το 580 π.Χ, ούτε το Λάτιο ούτε η Ισπανία ούτε η Τύνιδα γνώριζαν την ελιά και την καλλιέργειά της. Ο καρπός της ελιάς ωριμάζει στα μέσα προς τέλη του φθινοπώρου, οπότε και ξεκινάει η συγκομιδή, ή το λιομάζωμα. Η ελιά παραδοσιακά μαζεύεται με το χέρι, και το μάζεμα της ελιάς αποτελεί εδώ και αιώνες σημαντική αγροτική δραστηριότητα σε πολλές περιοχές της Μεσογείου. (Πηγή: https://el.wikipedia.org).
Η ελιά δώρο της θεάς Αθηνάς
Η ελιά αποτελεί ιερό δέντρο από τα αρχαία χρόνια και βρίσκεται υπό την προστασία της θεάς Αθηνάς. Όπως μας θυμίζει ο αρχαίος μύθος, στον αγώνα μεταξύ των θεών για την ανάδειξη του προστάτη των Αθηνών, που έγινε στον ιερό βράχο της Ακρόπολης, νικήτρια βγήκε η Αθηνά δωρίζοντας στους Αθηναίους την πρώτη ελιά του κόσμου, που φύτρωσε εκεί όπου χτύπησε το δόρυ της. Το δέντρο αυτό ήταν χρήσιμο για τη διατροφή, το φωτισμό, τη θέρμανση, την υγεία και τον καλλωπισμό των Αθηναίων. Από τότε τα ελαιόδεντρα γύρω από την Αθήνα έγιναν ιερά. Αλίμονο σ’ όποιον τολμούσε να τις πειράξει, αφού η τιμωρία ήταν ο εξοστρακισμός ή θάνατος. (Πηγή: https://el.wikipedia.org)
Η ελιά στην τέχνη
Αποτελώντας σημαντικό μέρος της διατροφής αλλά και της οικονομικής ζωής της Μεσογείου και της Ελλάδας ειδικότερα, αναπόφευκτο ήταν η μακρόχρονη πορεία της ελιάς να έχει διεισδύσει στην καλλιτεχνική και πολιτισμική ζωή των κατοίκων της περιοχής. Ο Θεόφιλος ήταν Έλληνας λαϊκός ζωγράφος της νεοελληνικής τέχνης. Κυρίαρχο στοιχείο του έργου του είναι η ελληνικότητά του και η εικονογράφηση της ελληνικής λαϊκής παράδοσης και ιστορίας. Βικιπαίδεια
Χαρακτηριστικός πίνακας του Θεόφιλου είναι ο ακόλουθος:
Οι μαθητές του νηπιαγωγείου παρατήρησαν τον πίνακα του Θεόφιλου, τα χρώματα που χρησιμοποιεί, την ένδυση των ανθρώπων εκείνης της εποχής και δημιούργησαν σε μικρές ομάδες τον δικό τους πίνακα με θέμα το “Λιομάζωμα”
Οι εικαστικές μας δημιουργίες περιλάμβαναν ατομικούς πίνακες με κλαδί ελιάς.
Ώρα για παιχνίδι
Προσπάθησε να φτιάξεις το παζλ!
“Εργαστήρια Δεξιοτήτων στο Νηπιαγωγείο”
Την σχολική χρονιά 2021-2022 θα πραγματοποιηθούν στα Νηπιαγωγεία Εργαστήρια Δεξιοτήτων.
Τα Εργαστήρια περιλαμβάνουν τέσσερις θεματικούς κύκλους “Ζω καλύτερα-Ευ ζην”, “Δημιουργώ και Καινοτομώ”, “Φροντίζω το περιβάλλον”, “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη” και στοχεύουν στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής, δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης. Στο πλαίσιο του ωρολογίου προγράμματος του νηπιαγωγείου τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων εντάσσονται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης και υλοποιούνται κατά την πρωινή λειτουργία στο χρονικό διάστημα (διδακτικές ώρες) που ορίζεται για τις «Οργανωμένες Δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση το «ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ» (Αναλυτικό Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου»: Τρεις (3) διδακτικές ώρες κατανεμημένες σε δύο (2) με τρεις (3) φορές την εβδομάδα.
Ο πρώτος θεματικός κύκλος που ολοκληρώθηκε είναι “Ζω καλύτερα-Ευ ζην” 1. Διατροφή με τίτλο: “Ψάχνω, ψάχνω για να βρω τι είναι υγιεινό”. Στόχος του πρώτου Θεματικού Κύκλου ήταν τα παιδιά να κατανοήσουν τη σημασία της υγιεινής διατροφής, για την προαγωγή της υγείας τους, τη διάκριση των τροφών σε ομάδες, να διαχωρίσουν τις υγιεινές και βλαβερές τροφές και να υιοθετήσουν έναν υγιεινό τρόπο διατροφής στην καθημερινότητά τους. Σε αυτό το πλαίσιο πραγματοποιήθηκαν παρουσιάσεις, κατασκευές, δημιουργία παιχνιδιών, κουκλοθέατρο, θεατρικό παιχνίδι, παρακολούθηση εκπαιδευτικών βίντεο με θέμα τη διατροφή και πολλά άλλα.
ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΚΑΠΟΙΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΟΥ ΚΥΚΛΟΥ “Ζω καλύτερα-Ευ ζην”
1. Ποιά φρούτα γνωρίζουμε; Αποτέλεσε αφορμή να καταγράψουμε τα φρούτα όλων των εποχών και στη συνέχεια αναζητήσαμε τα λαχανικά του Φθινοπώρου. Τα φρούτα και τα λαχανικά από το μανάβικο της τάξης μας μπερδεύτηκαν, ευτυχώς τα παιδιά κατάφεραν να τα βάλουν στη σωστή τους ομάδα.
2. “Πώς να καταβροχθίσετε ένα ουράνιο τόξο” της Γιολάντα Τσιαμπόκαλου.
Πρόκειται για τη περιπέτεια δυο παιδιών να κερδίσουν ένα θησαυρό, τρώγοντας φρούτα και λαχανικά που θα έχουν τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Με αφορμή την ανάγνωση του παραμυθιού, συζητήσαμε για τα φρούτα και τα λαχανικά που παρουσιάζονται στη ιστορία, αναφερθήκαμε στα χρώματά τους και στα οφέλη που προσφέρουν στον ανθρώπινο οργανισμό. Τα παιδιά ζωγράφισαν ότι τους έκανε εντύπωση.


3. “Φρουτο-εκλογές” στο νηπιαγωγείο μας.
Ποιό φθινοπωρινό φρούτο μου αρέσει περισσότερο; Ζωγραφίσαμε και κόψαμε το αγαπημένο μας φρούτο, το οποίο στη συνέχεια κολλήσαμε σε χαρτί του μέτρου. Η δραστηριότητα ολοκληρώθηκε με την καταμέτρηση των ψήφων και το αποτέλεσμα όπως φαίνεται είναι το ακόλουθο.
Το μήλο ήταν το αγαπημένο φρούτο της τάξης μας
4. “Το δέντρο που έδινε” του Σελ Σιλβερστάιν αποτέλεσε αφορμή να φτιάξουμε τη δική μας μηλιά. Αφού κόψαμε μήλα, τα μετρήσαμε και τα αντιστοιχήσαμε με τους αριθμούς. Το αποτέλεσμα της δραστηριότητας μας παρουσιάζεται στις φωτογραφίες.
Φυσικά για όλους έχουμε μία συμβουλή…
5. Μάθαμε ότι εκτός από τα φρούτα και τα λαχανικά υπάρχουν και άλλες ομάδες τροφών. Χωρίσαμε τα παιδιά, τα οποία ζωγράφισαν και κόλλησαν σε κάθε διατροφική ομάδα τα προϊόντα που ανήκουν σε αυτή. Για παράδειγμα στην ομάδα των γαλακτοκομικών προϊόντων τα παιδιά ζωγράφισαν γάλα, γιαούρτι, βούτυρο και τυρί.
6. Σε ένα μεγάλο χαρτόνι η νηπιαγωγός έχει φτιάξει την Πυραμίδα της Διατροφής κολλώντας από περιοδικά διάφορα τρόφιμα. Γίνεται συζήτηση με τα παιδιά τα οποία καλούνται να παρατηρήσουν ποια τρόφιμα ανήκουν σε κάθε ομάδα στην πυραμίδα της διατροφής. Ονομάζουμε τις κατηγορίες τροφίμων (δημητριακά, λαχανικά, φρούτα, γαλακτοκομικά κ.α) και συζητάμε ποια τρόφιμα καλό θα ήταν να τρώμε καθημερινά και ποια σπανιότερα. Τέλος, ζητάμε από τα παιδιά να φτιάξουν τη δική τους διατροφική πυραμίδα, ως μικρογραφία της μεγάλης.
7. Αξιοποιήσαμε διδακτικά το παραμύθι “Ο Βίτα και η Μίνη κυνηγούν μία βιταμίνη”,της Μανανεδάκη Κατερίνας . Πρόκειται για ένα παραμύθι το οποίο αναφέρεται στην περιπέτεια δύο παιδιών τα οποία μπλέκουν με την κυρία καλή υγεία από τη μια πλευρά που θέλει να τους προστατεύσει και την κακή Διατροφή από την άλλη που προσπαθεί να τους παρασύρει σε ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες. Τα παιδιά με ενθουσιασμό επιλέγουν τους ρόλους, με υφάσματα, φρούτα και λαχανικά από το μπακάλικο παρουσιάζουν το παραμύθι.
8. Τα αινίγματα αρέσουν πολύ στα παιδιά. Έτσι συγκεντρώσαμε σε ένα χαρτί μερικά και ζητήσαμε από τα παιδιά αφού τα ακούσουν προσεκτικά να ζωγραφίσουν τη λύση τους. Για παράδειγμα “έχω χρώμα πορτοκαλί και είμαι τραγανό πολύ. Με αγαπάνε οι λαγοί και έχουν όραση καλή” Ποιό φρούτο ή λαχανικό είμαι;
9. Τί έχουν άραγε να συζητήσουν μία μπανάνα και μία σοκολάτα σε ένα ζαχαροπλαστείο;
Η παράσταση αρχίζει και τα παιδιά με ενθουσιασμό παρακολουθούν το κουκλοθέατρο. Η καλύτερη όμως στιγμή ήταν όταν χωρίστηκαν σε ζευγάρια και δημιούργησαν τις δικές τους χάρτινες κούκλες. Το σενάριο της κάθε ομάδας ήταν δημιουργικό!
10. Το παραμύθι “Η πελώρια κολοκύθα” του Αλεξέι Τολστόι αποτέλεσε αφορμή για την κατασκευή ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού, στο οποίο τα παιδιά καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικές με το παραμύθι, για να προχωρήσουν παρακάτω.
11. Φιλοξενήσαμε στην τάξη μας τον γνωστό Ιταλό ζωγράφο Τζουζέπε Αρτσιμπόλντο, ο οποίος δημιουργούσε πορτρέτα από φρούτα, λαχανικά, λουλούδια και άλλα υλικά. Αποτέλεσε έμπνευση ώστε να χρησιμοποιήσουμε τα φρούτα και τα λαχανικά με έναν διαφορετικό, αλλά δημιουργικό τρόπο και το αποτέλεσμα είναι το ακόλουθο.
























































