Τα «Βήματα για τη Ζωή”
Είναι ένα Πρόγραμμα Ατομικών και Κοινωνικών Δεξιοτήτων για το Νηπιαγωγείο που έχουν επιμεληθεί
η Νάντια Κουρμούση και ο Βασίλης Κούτρας
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα Κοινωνικής-Συναισθηματικής Μάθησης (προαγωγής ψυχικής υγείας) για μαθητές νηπιαγωγείου που στοχεύει στην καλλιέργεια και ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως είναι: η συγκέντρωση προσοχής, η συνεργασία, η αυτοεκτίμηση, η διαχείριση συναισθημάτων, η αποφυγή θυματοποίησης, η αποφυγή λεκτικής και σωματικής επιθετικότητας, η ενσυναίσθηση καθώς και δεξιότητες φιλίας/κοινωνικής επάρκειας και επίλυσης προβλημάτων.
Με κριτήρια τα παρακάτω επιλέξαμε το συγκεκριμένο πρόγραμμα.
- Ανάγκη αντιμετώπισης περιστατικών «δύσκολων συμπεριφορών» μαθητών
- Ανάγκη για ανεύρεση τρόπων ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης των μαθητών
- Ανάγκη για την επίλυση των προβλημάτων που δημιουργούνται ανάμεσα στα παιδιά από τα ίδια τα παιδιά
Σκοπός του προγράμματος είναι να διδαχθούν τα παιδιά όχι το «τι», αλλά το «πώς», να σκέφτονται, να αναπτύξουν την αυτοεκτίμησή τους και να καλλιεργήσουν ατομικές και κοινωνικές δεξιότητες, με έμφαση στη διαχείρηση συναισθημάτων και στην επίλυση προβλημάτων.
Οι μαθητές/τριες:
- Να είναι ικανοί να εφαρμόζουν τις διδαγμένες δεξιότητες.
- Να επιλέγουν να χρησιμοποιούν τις διδαγμένες δεξιότητες στις ανάλογες κοινωνικές περιστάσεις.
- Να κατανοήσουν τα οφέλη από τη χρήση των δεξιοτήτων στη σχολική αλλά και στην κοινωνική τους ζωή.
- Να γνωρίσουν τις έννοιες και τους όρους που χρησιμοποιούνται για κάθε δεξιότητα.
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων φιλίας
- Ανάπτυξη συνεργασίας και ικανότητας για συγκέντρωση προσοχής
- Ανάπτυξη αυτοεκτίμησης
- Αποφυγή θυματοποίησης, καθώς και λεκτικής και σωματικής επιθετικότητας Ανάπτυξη ικανοτήτων Αναγνώρισης και Διαχείρισης Συναισθημάτων
- Ανάπτυξη ικανότητας Επίλυσης Προβλημάτων
- Ανάπτυξη ενσυναίσθησης
Πριν αρχίσουμε την εφαρμογή του προγράμματος, είχαμε αρχίσει να συζητάμε κάποια πράγματα με τα παιδιά, για να τα προϊδεάσουμε. Bγάλαμε το περίγραμμα από τις πατούσες μας σε χαρτονάκι και ο καθένας έκοψε έγραψε πάνω το όνομά του.
Το πρόγραμμα για να προωθήσει την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης, χρησιμοποιεί το αξίωμα του βοηθού. Το μοντέλο του βοηθού εισάγεται στο 1ο μάθημα και συνεχίζεται σε όλη τη χρονιά. Κάθε παιδί αποφασίσαμε ότι θα είναι βοηθός για 2 μέρες.
Ο βοηθός θα κληρώνεται στο τέλος του διήμερου από τον προηγούμενο βοηθό. Θα μας φέρνει διάφορα αντικείμενα αγαπημένα που θεωρεί σημαντικά και θα μας μιλήσει γι΄αυτά. Φωτογραφίες, παιχνίδια, βιβλία, dvd, CD, ζωγραφιά, βιβλίο κ.ά. Θα είναι το τιμώμενο πρόσωπο της τάξης αυτές τις 2 μέρες. Ο πρωταγωνιστής.
Το διακριτικό του βοηθού.
Συναισθήματα – Πως νιώθω – Βήματα για τη ζωή
Ερωτηματολόγια συναισθημάτων – σε συνεργασία με τους γονείς.
Επικοινωνία – επαφή με το σπίτι. Ανατροφοδότηση. – Μέσα από επιστολές προς τους γονείς με στοχευμένες δράσεις για συνέχιση και στήριξη του πρoγράμματος αλλά και με τη συμπλήρωση ερωτηματολογίων από τους γονείς σε συνεργασία με τα παιδιά.