6 Μαρτίου-Πανελλήνια Ημέρα κατά της Βίας και του Εκφοβισμού στο Σχολείο

Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της Βίας στο σχολείο. Η ημέρα αυτή αποτελεί μια αφορμή για εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες των να ανταλλάξουν σκέψεις, πληροφορίες και ιδέες και να ενεργοποιηθούν δράσεις ευαισθητοποίησης για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.

Με αφορμή την ημέρα αυτή, πραγματοποιήθηκαν στο σχολείο μας οι παρακάτω δράσεις:

Α΄ τάξη: Αρχικά έγινε συζήτηση με τα παιδιά για το πώς αντιλαμβάνονται τις έννοιες της βίας και του εκφοβισμού. Οι απαντήσεις που δόθηκαν ήταν κοροϊδία, πείραγμα, το να χτυπάμε κτλ. Μετά ακούσαμε από το διαδίκτυο το παραμύθι «Τα μπαλόνια της φιλίας» και συζητήσαμε πάνω σε αυτό.

Μετά διαβάσαμε το βιβλίο «Η μέρα που έγινα λύκος», το οποίο διαπραγματεύεται τη σχολική καθημερινότητα ενός μικρού κοριτσιού, της Σαρλότ και μιας ομάδας συμμαθητριών της, οι οποίες την κοροϊδεύουν σε κάθε διάλειμμα. Στα μάτια της Σαρλότ, η Άγκνες και η παρέα της φάνταζε σαν μια αγέλη λύκων. Η  μικρή Σαρλότ δε μιλούσε σε κανέναν για ό,τι την προβλημάτιζε και σκέφτηκε πως για να γίνει αρεστή πρέπει να κάνει κι εκείνη το ίδιο σε άλλα παιδιά , να γίνει και η ίδια «λύκος».  Την επόμενη μέρα είδε τις συμμαθήτριές της να κοροϊδεύουν ένα μικρότερο παιδί του σχολείου. Αυτή ήταν η ευκαιρία της. Άρχιζε να κοροϊδεύει και να φωνάζει στον μικρό Σάιμον. Παρόλα αυτά δεν ένιωσε καλύτερα. Έτσι όταν πήγε σπίτι, μετά από συζήτηση με τη μητέρα της κατάλαβε ότι μόνο με την καλοσύνη και τη φιλία μπορείς να βοηθήσεις πραγματικά τους γύρω σου και να γίνει καλύτερος.

Στη συνέχεια παίξαμε ένα παιχνίδι ρόλων «Λύκος ή Γλύκος;», στο οποίο τα παιδιά έπρεπε να επιλέξουν αν θα είναι ο άγριος, θυμωμένος λύκος ή ο γλυκός και ντροπαλός λύκος, ο «Γλύκος». Έπειτα διάλεγαν έναν συμμαθητή/τριά τους και με έναν κόκκινο μαρκαδόρο, ο θυμωμένος λύκος έφτιαχνε μια αστραπή στο χέρι του παιδιού και ταυτόχρονα έλεγε κάτι άσχημο π.χ. είσαι άσχημος-η, χοντρός-ή. Όσοι επέλεγαν τον «Γλύκο», σχεδίαζαν στο χέρι του παιδιού μια καρδούλα και έλεγαν κάτι όμορφο π.χ. είσαι όμορφος-η, είσαι γλυκός-ιά κτλ. Τα περισσότερα παιδιά διάλεξαν να είναι ο Γλύκος και καταδίκασαν με αυτόν τον τρόπο κάθε άσχημη συμπεριφορά , κοροϊδία και βία.

336648195 128118103425828 5837608623485792691 n 336779106 190991557004632 6987849931933548634 n 329467232 1157226314950557 1690790397358468148 n

 

Β ΄ Τάξη:  Διαβάσαμε το βιβλίο του Μάρτιν Αγκάσι «Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε». Έπειτα, έγινε συζήτηση σχετικά με τις μορφές βίας και πώς αυτές εκδηλώνονται στο σχολείο. Τα παιδιά προβληματίστηκαν σχετικά με τα συναισθήματα που δημιουργούν οι βίαιες πρακτικές και πώς θα μπορέσουμε να τις αντικαταστήσουμε. Αφού έγινε καταιγισμός ιδεών σχετικά με το πώς θα πρέπει να χρησιμοποιούμε τα χέρια μας, οι μαθητές/τριες συνεργάστηκαν και σχεδίασαν το περίγραμμα του χεριού τους σε χρωματιστά χαρτόνια με τη βοήθεια του διπλανού τους και αφού τα έκοψαν, έγραψαν πάνω σε αυτά τις ιδέες τους. Μεταξύ άλλων έγραψαν ότι τα χέρια είναι για να βοηθάμε, να αγκαλιάζουμε, να χαιρετάμε, να κάνουμε «κόλλα το», αλλά και για να τρώμε κρέπες.

330159424 127776550260923 8797953923099280559 n 336656603 1310835842801436 7444239408287678468 n

 

Γ΄ Τάξη:  Παρακολουθήσαμε το έμμετρο παραμύθι «Ταμπέλες» και συζητήσαμε τους τρόπους που μπορεί να αντιδράσει ένα θύμα και τη στήριξη που ο παρατηρητής μπορεί να προσφέρει στο θύμα.

Διαβάσαμε τα βιβλία «Ο Έλμερ», «Ξέρω να λέω ΟΧΙ», «Ιστορίες για δειλούς και θαρραλέους».

Φτιάξαμε τη δική μας ιστορία με θέμα την αποδοχή, την αγάπη και τη φιλία. Στο τέλος δημιουργήσαμε τη δική μας αφίσα με συνθήματα κατά του σχολικού εκφοβισμού.

 

330111313 788339606042787 8389843307143206510 n 3 336660422 743500960821433 784568632583891366 n 2 336658019 525768213036552 8501862713352057914 n 3 336495124 231619542653737 7388482406440512521 n 1

Δ΄ Τάξη: Είδαμε την ταινία μικρού μήκους «Ήρωες». Με αφορμή όσα είδαμε, συζητήσαμε για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, τα χαρακτηριστικά του, τα πιθανά αίτια, για τον ρόλο του θύτη και του θύματος. Επεκταθήκαμε και σε άλλες μορφές εκφοβισμού, όπως ο διαδικτυακός εκφοβισμός. Συζητήσαμε για το πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε τον σχολικό εκφοβισμό και τέλος μοιραστήκαμε δικές μας, ανάλογες εμπειρίες.

336495124 605035778182031 5557005537529096423 n

 Γ-Δ τάξεις σε συνεργασία: Έγινε βιωματική προσέγγιση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού. Μελετήσαμε περιστατικά και συζητήσαμε για τους εμπλεκόμενους (θύτης, θύμα, παρατηρητής). Στο τέλος τα παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες, ανέλαβαν να αναπαραστήσουν συγκεκριμένα περιστατικά και πρότειναν μια θετική έκβαση για την κάθε περίπτωση.

336646270 870457900724313 861388179206206523 n

Ε΄ -Στ΄ Τάξεις: Σε συνεργασία με την Κοινωνική λειτουργό του σχολείου μας τα παιδιά συμμετείχαν σε ένα βιωματικό εργαστήρι με θέμα τη σχολική βία και τον εκφοβισμό. Φτιάξαμε αφίσα μέσω του PosterMyWall

 

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση