Εσωτερική αξιολόγηση

Πρώτη Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού
Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2020-2021)

Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
Καταγράφονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, που κρίνονται
σημαντικά για την αποτύπωση της εικόνας του σχολείου

Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
Το 16ο Δημοτικό Σχολείο Αγρινίου ιδρύθηκε το 1978 και λειτουργούσε ως το 2004 στεγαζόμενο σε ιδιωτικό
οίκημα επί της οδού Κατίνας Χατζάρα στην συνοικία Αγίας Βαρβάρας.Το 2005 συγχωνεύθηκε με το 22ο Δημοτικό
Σχολείο Αγρινίου και στεγάστηκε σε νέο δημόσιο διδακτήριο επί της οδού Όλγας Παπαστάμου 2, παράλληλης
της επαρχιακής οδού Αγρινίου – Θέρμου κοντά στον Ιερό Ναό της Αγίας Βαρβάρας, όπου έκτοτε λειτουργεί ως
12/θέσιο 16ο Δημοτικό Σχολείο Αγρινίου.
Μαζί με το τμήμα Ένταξης έχει 15 οργανικές θέσεις(Τρεις εκπαιδευτικοί υπηρέτησαν σε θέσεις ευθύνης)
Το Σχολείο μας διαθέτει μεγάλη αίθουσα Εκδηλώσεων, αίθουσα Βιβλιοθήκης και εργαστήριο Ηλεκτρονικών
Υπολογιστών. .Έχει 10 αίθουσες διδασκαλίας στο κτήριο του σχολείου, διαθέτει γραφειά δ/νσης και
εκπαιδευτικών ,βοηθητικούς χώρους όπως 1 χώρο αρχείου 2 αποθήκες, τουαλέτες των μαθητών και
εκπαιδευτικών ..
Επίσης έχουν παραχωρηθεί 2 αίθουσες διδασκαλίας σε παρακείμενο κτήριο(16ο Νηπιαγωγείο Αγρινίου )
Διαθέτει μεγαλη αποθήκη (ισόγεια) η οποία εξυπηρετεί τις ανάγκες του Κεντρου Διανομής.
Η θέρμανση των χώρων γίνεται με λέβητα πετρελαίου (καλοριφέρ) και είναι ικανοποιητική. Ο φυσικός φωτισμός
είναι επαρκής, όμως οι αίθουσες φωτίζονται και με τη χρήση ηλεκτρικών λαμπτήρων. Διαθέτει ανελκυστήρα.
Υπάρχει υποδομή για την πρόσβαση ατόμων με κινητικές δυσκολίες. Ο αύλειος χώρος (2 μεγάλα προαύλια με
γήπεδα μπάσκετ, ποδοσφαίρου και βόλεϋ) είναι επαρκής για τον αριθμό των μαθητών που φιλοξενεί . Διαθέτει
χώρους πρασίνου .Το σχολείο διαθέτει τρεις τηλεοράσεις smart , 3 CD players και τέσσερις βιντεοπροβολείς, δύο
φωτοτυπικά μηχανήματα, μία μικροφωνική εγκατάσταση και ένα ηλεκτρικό αρμόνιο. Επίσης υπάρχει ένα
εργαστήριο Η/Υ και κινητό εργαστήριο Η/Υ (Laptop). Το γραφείο της Διεύθυνσης και των εκπαιδευτικών
διαθέτει 3 Η/Υ, σύνδεση με διαδίκτυο, δύο εκτυπωτές, 2 συσκευές τηλεφώνου . Σε κάθε αίθουσα διδασκαλίας
υπάρχει πίνακας μαρκαδόρου, φοριαμός, χάρτης της Ελλάδας και της Ευρώπης ή παγκόσμιος. Υπάρχουν επίσης
ένα γραφείο για τον εκπαιδευτικό και τα απαραίτητα τραπεζοθρανία και καθίσματα. Τα όργανα φυσικής και
χημείας είναι ελάχιστα. Σε πέντε από τις αίθουσες διδασκαλίας τοποθετήθηκε desktop και σε δύο από αυτές
smart τηλεόραση.
Η αίθουσα γενικής χρήσης και εκδηλώσεων-θέατρο είναι μεγάλη και εξυπηρετεί την πραγματοποίηση
εκδηλώσεων .Διαθέτει τον έναν από τους τέσσερις βιντεοπροβολείς.
Το σχολείο ανήκει στο ”Δίκτυο σχολικών βιβλιοθηκών”.
Η Βιβλιοθήκη μας έχει περίπου 1400 τιτλους. Η αίθουσα διαθέτει τον έναν απο τους τέσσερις βιντεοπροβολείς ,
desktop και εκτυπωτή ,τραπεζοκαθίσματα, γωνιά παιχνιδιού και κουκλοθέατρου.

Συμπερασματικά ο εξοπλισμός και τα διαθέσιμα μέσα αν και φαίνονται επαρκή λόγω της παλαιότητάς τους
δεν καλύπτουν επαρκώς τις ανάγκες του σχολείου.
Οι βλάβες είναι συνεχείς και δεν είναι πάντα εφικτή η επισκευή τους.
Στο σχολείο εργάστηκαν συνολικά τριάντα τέσσερις (34) εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων και καλύφθηκαν
οι ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό αν και υπήρχε έλλειψη σε εκπαιδευτικό εξειδικευμένης υποστήριξης.
Το προσωπικό έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε σχέση με την επιστημονική και παιδαγωγική του κατάρτιση. Σε
γενικές γραμμές η εμπειρία των εκπαιδευτικών ανταποκρίθηκε στις συγκεκριμένες ανάγκες του σχολείου και τις
απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών. Το σχολείο δε διαθέτει διοικητικό προσωπικό. Ειδικό επιστημονικό
προσωπικό εξυπηρέτησε τη λειτουργία του σχολείου μεσω της ΕΔΕΑΥ. Το σχολείο διέθεται μία καθαρίστρια,
μόνιμη υπάλληλο του Δήμου Αγρινίου….
Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Θετικά σημεία
Σημείο υπεροχής της σχολικής μονάδας είναι ο αριθμός και η σύνθεση του εκπαιδευτικού προσωπικού, καθώς
επίσης η επιστημονική-παιδαγωγική κατάρτιση και η εμπειρία των εκπαιδευτικών, που ανταποκρίνονται στις
ανάγκες του σχολείου και στις απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών. Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου δείχνουν
ενδιαφέρον για το εκπαιδευτικό έργο και εργάζονται με συνέπεια και ζήλο. Από την αρχή του σχολικού έτους ο
σύλλογος διδασκόντων, κατάρτισε ένα λειτουργικό και αποτελεσματικό ωρολόγιο πρόγραμμα. Το ωρολόγιο
πρόγραμμα τηρήθηκε στο ακέραιο, καθώς οι απουσίες του διδακτικού προσωπικού ήταν ελάχιστες. Οι
οικονομικοί πόροι του σχολείου διαχειρίζονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για την κάλυψη των αναγκών του.
Η αξιοποίηση των διαθέσιμων χώρων και του εξοπλισμού από τους εκπαιδευτικούς είναι πολύ καλή. Η
Διεύθυνση του σχολείου ενθαρρύνει τους εκπαιδευτικούς στην αξιοποίηση των υποδομών και του εξοπλισμού
του σχολείου. Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου θεωρούν πολύ σημαντική την επιμόρφωσή τους σε ζητήματα που
άπτονται της καθημερινότητας στο σχολείο και ενθαρρύνονται από τη Διεύθυνση του σχολείου, για τη
συμμετοχή τους σε επιμορφωτικές δράσεις, συνέδρια και ημερίδες. Οι διδακτικές πρακτικές του σχολείου
αποτιμώνται θετικές. Η αποτελεσματική διοίκηση της τάξης με τη σωστή αξιοποίηση του διαθέσιμου χρόνου και
των μέσων διδασκαλίας, η ποιότητα της παιδαγωγικής σχέσης ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές,
είχαν σαν αποτέλεσμα την επίτευξη των στόχων του Προγράμματος Σπουδών. Καταγράφεται πολύ καλή
επικοινωνία μεταξύ μαθητών και δασκάλων, ποικιλία μεθόδων αξιολόγησης, έμφαση στη θετική ενίσχυση των
μαθητών, ποιοτική αξιολόγηση και σύνδεσή της με τους στόχους και το περιεχόμενο της διδασκαλίας, ώστε να
λειτουργεί ανατροφοδοτικά. Μεταξύ των εκπαιδευτικών υπάρχει συνεργασία, αλληλοϋποστήριξη και
αλληλεγγύη. Συνεργάζονται εποικοδομητικά στην αντιμετώπιση καθημερινών προβλημάτων στην τάξη, καθώς
και στην ανταλλαγή ιδεών και εκπαιδευτικού υλικού. Το Σχολείο συνεργάζεται αποτελεσματικά, για κοινές.
δράσεις, διοργάνωση εκδηλώσεων και διοργάνωση ενημερώσεων από ειδικούς σε θέματα που άπτονται της
σχολικής καθημερινότητας. Επίσης συνεργάζεται αποτελεσματικά και με όλους τους φορείς του τοπικού
περιβάλλοντος. Συνεργάζεται αποτελεσματικά με τον Σχολικό Σύμβουλο, τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης, το ΚΕΣΥ,
τον Σύλλογο Γονέων και τους διάφορους κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς. Οι εκπαιδευτικοί του
σχολείου, συμμετέχουν σε εκπαιδευτικά προγράμματα, (αγωγής υγείας, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης,
πολιτιστικών θεμάτων, κυκλοφοριακής αγωγής) και διοργανώνουν ενημερωτικές, εικαστικές, καλλιτεχνικές και
αθλητικές εκδηλώσεις. Στο σχολείο η φοίτηση των μαθητών είναι σταθερή. Παρατηρείται ότι η πλειοψηφία των
μαθητών ανταποκρίνεται στους στόχους και στα περιεχόμενα του Α.Π.Σ. Η επίδοση και πρόοδος των μαθητών
κρίνεται ικανοποιητική. Σε επίπεδο σχολείου, αλλά και σε επίπεδο τάξης, αναλαμβάνονται πρωτοβουλίες για την
περαιτέρω βελτίωση της προόδου των μαθητών.


Σημεία προς βελτίωση
Το διδακτήριο δεν καλύπτει ικανοποιητικά τις ανάγκες του σχολείου και απαιτούνται παραπέρα παρεμβάσεις
για τη βελτιστοποίησή του, όπως είναι η αντικατάσταση των φωτιστικών σωμάτων και η κατασκευή στεγάστρου
στον αύλειο χώρο για το μάθημα της γυμναστικής.αλλά και περιμετρικά του κτηρίου, ο συνεχής έλεφχος του
διδακτηρίου
Ο υπάρχων εξοπλισμός δεν επαρκεί για να καλύψει επαρκώς τις ανάγκες του σχολείου. Η αντικατάσταση του
ηλεκτρονικού εξοπλισμού του σχολείου είναι επιτακτική για τη δια ζώσης διδασκαλία και ιδιαίτερα για την εξ
αποστάσεως διδασκαλία.
Οι διαθέσιμοι οικονομικοί πόροι δεν επαρκούν για να καλύψουν ελλείψεις εξοπλισμού του σχολείου.
Διοικητική λειτουργία
Θετικά σημεία
Το σχολείο ανταποκρίθηκε στις θεσμικές του υποχρεώσεις εκπληρώνοντας σε απόλυτο βαθμό τους θεσμικά
προβλεπόμενους στόχους του ωρολογίου προγράμματος και του Προγράμματος Σπουδών. Επίσης υλοποίησε με
επιτυχία τους εκπαιδευτικούς στόχους που είχαν τεθεί από την αρχή της σχολικής χρονιάς σε σειρά
συνεδριάσεων του Συλλόγου Διδασκόντων. Υπάρχει η γενική εκτίμηση πως ανταποκρίθηκε συνολικά στις
προσδοκίες των εκπαιδευτικών και των γονέων για την πρόοδο των μαθητών στα μαθήματα και την κοινωνική
τους ανάπτυξη, ενώ οι εκπαιδευτικοί είναι αισιόδοξοι για την περαιτέρω βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου στο
σχολείο μας κατά την επόμενη σχολική χρονιά, καθώς οι μαθητές δείχνουν ικανοποιημένοι με την ατομική τους
πρόοδο και τη συμμετοχή τους στη σχολική ζωή. Γενικά διαφαίνεται, τόσο σε προσωπικό όσο και σε επίπεδο
Συλλόγου Γονέων και κηδεμόνων, ότι οι γονείς είναι ικανοποιημένοι με τη γενικότερη λειτουργία του Σχολείου,
τις δραστηριότητές του και τα επιτεύγματά του σε μια ιδιαίτερη και πρωτόγνωρη για τα ελληνικά εκπαιδευτικά
δεδομένα σχολική χρονιά. Ειδικά σε θέματα οργάνωσης, διοίκησης, προβολής και δημοσιότητας του σχολείου
αξιοποιήθηκαν αποτελεσματικά οι νέες τεχνολογίες, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την ιστοσελίδα του
Σχολείου με την ιδιαίτερη επισκεψιμότητά της….

Σημεία προς βελτίωση
Η συνεχής εμπεριστατωμένη διεκδίκηση για:
τη διάθεση ενός επιπλέον εκπαιδευτικού για την αναπλήρωση του απουσιάζοντος εκπαιδευτικού , η οποία
πρέπει να γίνεται άμεσα.
Η πλήρωση των αναγκών της παράλληλης στήριξης.
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Θετικά σημεία

Η διάθεση για συνεργασία, η εργατικότητα, η μεθοδικότητα,το αυξανόμενο ενδιαφέρον, η επιμέλεια και η
αποφασιστικότητα όλων.
Σημεία προς βελτίωση
H δυνατότητα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σε σεμινάρια οργανωμένα απο το ΥΠΑΙΘ, έγκαιρα και
οπωσδήποτε πριν την υλοποίηση καινοτόμου διαδικασίας.

 

 


ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ 1

Φόρμα Αποτύπωσης Σχεδίου Δράσης
Σχολική Μονάδα: 16ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΡΙΝΙΟΥ – 9010523
Στόχος Βελτίωσης:
1.Δημιουργία θετικού κλίματος
2.Βελτίωση σχέσεων μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας
3.Άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία.
4.Αύξηση του αριθμού των εκπαιδευτικών που αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για τη συμμετοχή τους σε
εκπαιδευτικές δραστηριότητες και καινοτόμες δράσεις.
5.Αύξηση του αριθμού των μαθητών που συμμετέχουν σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες και καινοτόμες δράσεις.
6.Περαιτέρω ενεργοποίηση των γονέων που στηρίζουν ενεργά τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες και καινοτόμες
δράσεις.
7.Διάχυση των αποτελεσμάτων των δράσεων στη σχολική κοινότητα.
Σχέδιο Δράσης: Ανοιχτό σχολείο στην κοινωνία
Άξονας: Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση

Α. Σχεδιασμός της Δράσης
Αναγκαιότητα – Στόχοι
Ανοιχτό σχολείο στην κοινωνία-Παραδοσιακά παιχνίδια
Η διαπίστωση ότι ένα μεγάλο μέρος του ελεύθερου χρόνου των παιδιών διατίθεται στο ηλεκτρονικό παιχνίδι, το
οποίο πολλές φορές οδηγεί στην κοινωνική απομόνωση, δημιούργησε την αναγκαιότητα της γνωριμίας των
παιδιών με τα παραδοσιακά παιχνίδια. Στόχος είναι μέσα από τη βιωματική εμπειρία των παιχνιδιών αυτών η
απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων καθώς τους δίνεται ένα πλήθος ευκαιριών για αλληλεπίδραση. Εξίσου
σημαντικός στόχος είναι η ενεργή εμπλοκή μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας και του συλλόγου γονέων που
θα συμβάλλουν στην κληροδότηση των παραδοσιακών παιχνιδιών στη νέα γενιά.
Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
Φεβρουάριος 2022
Ενημέρωση εκπαιδευτικών για το σχέδιο δράσης, χωρισμός ομάδων –
συγκέντρωση υλικού από διάφορες πηγές (διαδίκτυο, περιοδικά, λαογραφικά
βιβλία, συνεντεύξεις)
Συγκέντρωση υλικών για τις κατασκευές των παιχνιδιών(χαρτί, υφάσματα,
πετραδάκια, χώμα, ξύλα..)
Επεξεργασία -μελέτη του υλικού.
Μάρτιος 2022
Εκμάθηση του τρόπου διεξαγωγής των παιχνιδιών και των κανόνων που τα
διέπουν.
Κατασκευή παραδοσιακών παιχνιδιών.
Χωρισμός ομάδων με βάση τα ενδιαφέροντα των μαθητών.
Βιωματικό παιχνίδι.
Απρίλιος 2022
Σταδιακή επίδειξη των παιχνιδιών στην ολομέλεια των μαθητών στο σχολείο,
ώστε να ξεκινήσει η μύηση στο παραδοσιακό παιχνίδι.
Διάχυση της δράσης: Συνολική παρουσίαση της δράσης από τις υπεύθυνες
ομάδες στη σχολική κοινότητα.
Μάιος 2022
Αξιολόγηση της δράσης.
Ανατροφοδότηση.
Πόροι – μέσα – ερευνητικά εργαλεία
Ανθρώπινο δυναμικό:
α) Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου και οι μαθητές/μαθήτριες
β) Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων
Υλικοτεχνική υποδομή: Αξιοποιείται ο εξοπλισμός της σχολικής μονάδας όπως και η αίθουσα πολλαπλών
χρήσεων του σχολείου για τις παρουσιάσεις, ενημερώσεις.
Οικονομικοί πόροι: Το κόστος των αναλώσιμων υλικών θα καλυφθεί με τρόπους που ορίζονται από το θεσμικό
πλαίσιο. Δεν απαιτούνται, βέβαια, ιδιαίτεροι οικονομικοί πόροι για την υλοποίηση της δράσης καθώς θα
χρησιμοποιηθούν ανακυκλώσιμα υλικά – υλικά από το φυσικό περιβάλλον.
Εργαλεία: ερωτηματολόγια, παρατήρηση
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
Ερωτηματολόγια.
Συγκέντρωση και καταγραφή απόψεων με ερωτηματολόγια και συνεντεύξεις.
Ανάπτυξη υπευθύνων συμπεριφορών, σεβασμός κανόνων, συνέπεια στην
ανάληψη ρόλων.
Ικανότητα των ομάδων να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές.
Αύξηση του αριθμού των εκπαιδευτικών που αναλαμβάνουν δράσεις.
Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης
Παρατήρηση στάσεων των εμπλεκόμενων ομάδων.
Καταγραφή του ποσοστού συμμετοχής των μαθητών και των δυσκολιών που
αντιμετώπισαν κατά τη διάρκεια της δράσης.
Ερωτηματολόγια για την αποτίμησητης δράσης.
Βαθμός συμμετοχής λοιπών μαθητών
Ανατροφοδότηση – Προτάσεις ΣΕΕ
Το εν λόγω σχέδιο δράσης δύναται να ολοκληρωθεί με επιτυχία, καθόσον τόσο η στοχοθεσία που προτάσσει όσο
και οι δράσεις που προτείνει προσεγγίζουν κατά έναν ευδιάκριτο και λειτουργικό τρόπο τις ανάγκες της
σχολικής μονάδας.
Β. Υλοποίηση της Δράσης
Περιγραφή
Παρουσίαση του πίνακα «Τα λαϊκά παιχνίδια» του Νίκου Χατζηκυριάκου Γκίκα.
Οι μαθητές απάντησαν σε ερωτηματολόγια σχετικά με τα παραδοσιακά
παιχνίδια.
Οι μαθητές πήραν συνέντευξη από τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους
σχετικά με τα παιχνίδια που έπαιζαν παλιά.
Οι ομάδες συγκέντρωσαν υλικό από διάφορες πηγές, όπως τη σχολική
βιβλιοθήκη, το διαδίκτυο, τα περιοδικά κ.τ.λ.
Συγκεντρώθηκαν τα απαιτούμενα υλικά για τις κατασκευές των παιχνιδιών,
όπως χαρτί, υφάσματα κ.ά.
Οι μαθητές κατασκεύασαν παραδοσιακά παιχνίδια με τη χρήση των υλικών που
συγκέντρωσαν.
Διοργανώθηκε έκθεση – παρουσίαση των παιχνιδιών που κατασκευάστηκαν από
τους μαθητές στον χώρο του σχολείου.
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και έπαιξαν κάποια από τα παραδοσιακά
παιχνίδια στον προαύλιο χώρο του σχολείου.
Έγινε η επίδειξη των παιχνιδιών στους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου.
Δημιουργήθηκε αφίσα με την παρουσίαση πληροφοριών γύρω από τα
παραδοσιακά παιχνίδια.
Παρουσίαση από τους μαθητές και μαθήτριες της Α’ τάξης ενός θεατρικού
έργου με τίτλο: «Εδώ Παιχνιδούπολη».
Γ. Αποτίμηση της Δράσης
Αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό (εφόσον υπήρξαν)
Μία από τις αλλαγές που επήλθαν στον αρχικό σχεδιασμό κατά την υλοποίηση της δράσης είναι η προσθήκη
ενός θεατρικού έργου με τίτλο: «Εδώ Παιχνιδούπολη».
Αποτελέσματα της Δράσης
Η κατάκτηση πολλών παραδοσιακών παιχνιδιών σε ικανοποιητικό βαθμό, η
κατασκευή διάφορων παραδοσιακών παιχνιδιών, η εκμάθηση του τρόπου
διεξαγωγής τους καθώς και των κανόνων που τα διέπουν, η έκθεση όσων
παιχνιδιών κατασκευάστηκαν στον χώρο του σχολείου και η παρουσίαση όσων
έμαθαν στους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου.
Δημιουργία ταμπλό με φωτογραφίες από το βιωματικό παιχνίδι.
Φάκελος με υλικό από συνεντεύξεις που πραγματοποιήθηκαν σχετικά με τα
παραδοσιακά παιχνίδια.
Βαθμός επίτευξης των στόχων που είχαν τεθεί
3 = Σε μεγάλο βαθμό
Παράμετροι που διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων
Δόθηκαν ερωτηματολόγια στα παιδιά με θέμα «Τα παραδοσιακά παιχνίδια», προκειμένου να ανιχνεύσουμε τις
γνώσεις τους για αυτά.
Οι μικροί μας μαθητές λειτούργησαν σαν δημοσιογράφοι, παίρνοντας συνέντευξη από τον παππού κι από τη
γιαγιά τους για τα παιχνίδια που έπαιζαν στην παιδική τους ηλικία. Επίσης, τα υλικά που χρειάστηκαν για την
κατασκευή των παραδοσιακών παιχνιδιών συλλέχθηκαν εύκολα από τους μαθητές, καθώς δεν ήταν δύσκολο να
τα βρουν ούτε το κόστος τους ήταν μεγάλο. Πολύτιμη, επίσης, στάθηκε η εμπλοκή του Συλλόγου Γονέων του
σχολείου μας με τη δημιουργία επιδαπέδιων παιχνιδιών στον αύλειο χώρο μας.
Ο βασικός λόγος που επιτεύχθηκαν οι στόχοι της δράσης είναι ότι το παιχνίδι είναι κοντά στα ενδιαφέροντα των
παιδιών με αποτέλεσμα τη συμμετοχή τους με μεγάλο ενθουσιασμό.
Επιπλέον υπήρξε ικανοποιητική συνεργασία μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της πανδημίας και της έλλειψης χρόνου (καθώς η πραγματοποίηση των
δραστηριοτήτων απαιτούσε πολύ χρόνο), έγιναν μικρές χρονικές μετατοπίσεις στον αρχικό σχεδιασμό, οι οποίες
δεν επηρέασαν όμως το περιεχόμενο του αρχικού σχεδιασμού.
Επιπλέον οι περιορισμοί που υπήρχαν, λόγω αυστηρής τήρησης των μέτρων κατά της πανδημίας, περιόρισε τη
δυνατότητά μας για διάχυση των αποτελεσμάτων του προγράμματος σε μαθητές, μαθήτριες άλλων σχολείων
καθώς και στην τοπική κοινωνία.
Υλικό που παρήχθη ή αξιοποιήθηκε
Το υλικό που παρήχθη είναι τα ερωτηματολόγια, οι συνεντεύξεις, η αφίσα με πληροφορίες για τα παιχνίδια, το
ταμπλό με φωτογραφίες των μαθητών από το βιωματικό παιχνίδι, οι κατασκευές των παιχνιδιών, η επίδειξη των
παραδοσιακών παιχνιδιών και η παρουσίαση του θεατρικού έργου της Α’ τάξης.
Επιμορφώσεις που τυχόν υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Η παρουσίαση της δράσης μας στην εκπαιδευτική κοινότητα και οι διαλογικές συζητήσεις με άλλα μέλη, είχαν
σαν αποτέλεσμα την ικανοποιητική επιμόρφωση των μελών.
Προτάσεις για αξιοποίηση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές, καθώς θα μεταφέρουν την εμπειρία τους
αυτή και σε άλλα παιδιά είτε στο σχολείο είτε στη γειτονιά τους.
Η αναζήτηση υλικού από τα παιδιά και οι συνεντεύξεις, που πήραν από τους παππούδες τους, θα αξιοποιηθεί
από τα ίδια και την επόμενη σχολική χρονιά με τη δημιουργία και σύνταξη μίας σχολικής εφημερίδας και
μακροπρόθεσμα σε άλλες εκφάνσεις της ζωής τους!
Η τήρηση κανόνων μέσα από το βιωματικό παιχνίδι για την υλοποίηση της δράσης προετοιμάζει τους μαθητές
και τις μαθήτριες για τη μετάβασή τους από τη σχολική κοινότητα στην κοινωνία και την ομαλή ένταξή τους σε
αυτή.
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις στο πλαίσιο της δράσης
Απαραίτητες κρίνονται οι διά ζώσης επιμορφώσεις σε θέματα που αφορούν την Αξιολόγηση της Σχολικής
Μονάδας, ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη αλληλεπίδραση μεταξύ των εμπλεκομένων.
Προτάσεις για συνέχιση της Δράσης/ για νέες Δράσεις το επόμενο έτος
Οι μαθητές που εφάρμοσαν τη δράση μπορούν να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές όσων έμαθαν στη
μαθητική κοινότητα.
Υπάρχει προβληματισμός για τη συνέχιση της δράσης την επόμενη σχολική χρονιά, καθώς κάποιοι από τους
εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν δεν κατέχουν μόνιμη θέση στο σχολείο μας.


ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ 2

Φόρμα Αποτύπωσης Σχεδίου Δράσης
Σχολική Μονάδα: 16ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΡΙΝΙΟΥ – 9010523
Στόχος Βελτίωσης:
1.Δημιουργία κλίματος αλληλοσεβασμού και εμπιστοστύνης μεταξύ των μαθητών
2.Ανάπτυξη συλλογικού πνεύματος
3.Σεβασμός της διαφορετικότητας
4.Καλλιέργεια δεξιοτήτων ενσυναίσθησης – κατανόησης της θέσης του άλλου
Σχέδιο Δράσης: Σχολικός εκφοβισμός
Άξονας: Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών

Α. Σχεδιασμός της Δράσης
Αναγκαιότητα – Στόχοι
1.Δημιουργία κλίματος αλληλοσεβασμού και εμπιστοστύνης μεταξύ των μαθητών
2.Ανάπτυξη συλλογικού πνεύματος
3.Σεβασμός της διαφορετικότητας
4.Καλλιέργεια δεξιοτήτων ενσυναίσθησης – κατανόησης της θέσης του άλλου
Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
1ο Στάδιο Με βάση τους στόχους που έχουν τεθεί επιλέγονται οι κατάλληλες δραστηριότητες για τους μαθητές
προσδιορίζονται τα μέσα/πόροι που θα χρησιμοποιηθούν,αποφασίζονται τα κριτήρια και οι διαδικασίες
αξιολόγησης
2ο στάδιο Δράσεις ευαισθητοποίησης των μαθητών για τις μορφές,τα αίτια και τις συνέπειες της ενδοσχολικής
βίας:παρακολούθηση κινηματογραφικής ταινίας,μικρών βίντεο,διαδραστικών παρουσιάσεων(διαδραστικό
εργαλείο από το Χαμόγελο του παιδιού),θεατρικό παιχνίδι ρόλων,εικαστικές δημιουργίες
3ο Κοινή Δράση σε συνεργασία με Ε ΔΥ , σύλλογο διδασκόντων, σύλλογο Γονέων και κηδεμόνων με στόχο την
ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των γονέων και κηδεμόνων.
Οι δράσεις θα γίνουν εφόσον επιτρέψουν οι υγειονομικές συνθήκες λόγω πανδημίας.
Πόροι – μέσα – ερευνητικά εργαλεία
Ανθρώπινοι πόροι:εκπαιδευτικοί,μαθητές,γονείς,ψυχολόγος,κοινωνιολόγος
Υλικοί πόροι:Η/Υ,ίντερνετ,χαρτιά,χαρτόνια
Μέσα:ψηφιακές εφαρμογές,ερωτηματολόγιο
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
Η συμμετοχή και ο βαθμός ευαισθητοποίησης μαθητών, Γονέων και κηδεμόνων για το συγκεκριμένο θέμα και η
ανάδειξη των αιτιών, οικονομικών , κοινωνικών, που δημιουργούν το πρόβλημα.
Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης
Παρατήρηση του τρόπου συνεργασίας, ανταπόκριση και ευαισθητοποίηση των συμμετεχόντων στις διάφορες
δραστηριότητες που προτείνονται, στοχευμένη συζήτηση με τους μαθητές,σύντομο ερωτηματολόγιο
Ανατροφοδότηση – Προτάσεις ΣΕΕ
Το σχέδιο πληροί σε σημαντικό βαθμό τις προϋποθέσεις επιτυχούς διεκπεραίωσης, λαμβάνοντας υπόψη τις
ιδιαιτερότητες του Σχολείου και τις ενδεχόμενες αναπροσαρμογές που θα προκύψουν. Είναι αλήθεια ότι μια
τρέχουσα, θλιβερή κοινωνική συνιστώσα είναι, αναμφίβολα, ο εκφοβισμός και η βία στον χώρο των σχολείων. Η
παγκόσμια έξαρση των φαινομένων την τελευταία
δεκαπενταετία απαιτεί στοχευμένες, πλουραλιστικές και έγκαιρες παρεμβάσεις, πρωτίστως από τους
εκπαιδευτικούς και την Πολιτεία.
Β. Υλοποίηση της Δράσης
Περιγραφή
Στα πλαίσια του συλλογικού προγραμματισμού του σχολείου μας, η Ομάδα Δράσης που έχει αναλάβει το Σχέδιο
Δράσης <<Σχολικός Εκφοβισμός >> με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα Κατά Της Σχολικής Βίας στις 6 Μαρτίου,
οργάνωσε ένα διήμερο εκδηλώσεων που περιελάμβανε:
1. Συζητήσεις στην τάξη για τον ορισμό και τις μορφές της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού και τις
επιπτώσεις του.
2. Βιβλιοπαρουσιάσεις και συζητήσεις μεταξύ των μαθητών με αφορμή βιβλία που αναφέρονται στην σχολική βία.
3. Προβολές ταινιών συναφούς θεματολογίας, που ανταποκρίνονται στο ηλικιακό και γνωστικό επίπεδο των
παιδιών.
4. Δημιουργία αφισών κατά της βίας.
5. Εικαστικά εργαστήρια με δημιουργίες των μαθητών σχετικά με την βία και έκθεση των έργων τους σε
επιλεγμένους χώρους της σχολικής μονάδας.
6. <<Ενσυναίσθηση>> Βιωματική άσκηση-παιχνίδι ρόλων
Με τους μικρούς μαθητές παίξαμε στην τάξη παιχνίδια ρόλων και συναισθημάτων για την καταπολέμηση της
Σχολικής Βίας .Στόχος μας η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, η βελτίωση της κριτικής σκέψης ,αλλά και η
υιοθέτηση από τους μαθητές τεχνικών για την αντιμετώπιση του bullying.
7. EΚΔΗΛΩΣΗ-ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ
Την Πέμπτη 19 Μαίου πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας εκδήλωση-συζήτηση με θέμα το bullying. Ομιλήτρια
στην εκδήλωση ήταν η ψυχολόγος κ. Ελένη Στρογγύλη .Συμμετείχαν οι μαθητές της Τετάρτης και Έκτης τάξης
και αντιπροσωπεία του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων. Μετά την ομιλία ακολούθησαν ερωτήσεις των παιδιών
και συζήτηση για το επίκαιρο θέμα της Σχολικής Βίας.
Γ. Αποτίμηση της Δράσης
Αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό (εφόσον υπήρξαν)
Μικρές χρονικές μετατοπίσεις στον αρχικό σχεδιασμό, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της πανδημίας, οι οποίες
δεν επηρέασαν καθόλου το περιεχόμενο του αρχικού σχεδιασμού.
Αποτελέσματα της Δράσης
Η ευαισθητοποίηση των μαθητών ,γονέων και εκπαιδευτικών στο σοβαρό πρόβλημα της σχολικής βίας.
Βαθμός επίτευξης των στόχων που είχαν τεθεί
3 = Σε μεγάλο βαθμό
Παράμετροι που διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων
Η χρήση νέων τεχνολογιών ,θεατρικά παιχνίδια ρόλων
Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Λόγω της πανδημίας υπήρξαν κάποιες καθυστερήσεις στην πραγματοποίηση των δράσεων
και στη συμμετοχή των γονέων σε αυτές.
Υλικό που παρήχθη ή αξιοποιήθηκε
Εικαστικές δημιουργίες των μαθητών και έκθεση των έργων τους σε επιλεγμένους χώρους της σχολικής
μονάδας,φωτογραφίες, βίντεο, δημιουργία αφίσας κατά της βίας.
Επιμορφώσεις που τυχόν υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Προτάσεις για αξιοποίηση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Διάχυση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν μέσω του blog του σχολείου σε όλη τη σχολική κοινότητα .
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις στο πλαίσιο της δράσης
Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα διαχείρισης σχολικής τάξης και αντιμετώπισης περιστατικών
σχολικής βίας.
Προτάσεις για συνέχιση της Δράσης/ για νέες Δράσεις το επόμενο έτος
Πρέπει να συνεχιστούν οι δράσεις και να εμπλουτιστούν. Οι αρμόδιες υπηρεσίες και φορείς να ασχοληθούν με τα
αίτια κοινωνικά ,οικονομικά που δημιουργούν αυτές τις συμπεριφορές και τους τρόπους αντιμετώπισης.


ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ 3

Φόρμα Αποτύπωσης Σχεδίου Δράσης
Σχολική Μονάδα: 16ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΡΙΝΙΟΥ – 9010523
Στόχος Βελτίωσης:
1.Κινητοποίηση και ενίσχυση της συμμετοχής των μαθητών σε δράσεις κοινωνικού και πολιτιστικού
περιεχομένου.
2.Προβολή του έργου του σχολείου στην κοινωνία
3.Οργάνωση και υποστήριξη της συνεργασίας και επικοινωνίας μεταξύ σχολείου , μαθητών και γονέων μέσω της
ιστοσελίδας.
4.Εξοικίωση με την τοπική ιστορία και κοινωνία.
Σχέδιο Δράσης: Ανάπτυξη σχολικής ιστοσελίδας και συνεργασία της σχολικής
μονάδας με εξωτερικούς φορείς
Άξονας: Σχολείο και κοινότητα

Α. Σχεδιασμός της Δράσης
Αναγκαιότητα – Στόχοι
1.Κινητοποίηση και ενίσχυση της συμμετοχής των μαθητών σε δράσεις κοινωνικού και πολιτιστικού
περιεχομένου.
2.Προβολή του έργου του σχολείου στην κοινωνία
3.Οργάνωση και υποστήριξη της συνεργασίας και επικοινωνίας μεταξύ σχολείου , μαθητών και γονέων μέσω της
ιστοσελίδας.
4.Εξοικίωση με την τοπική ιστορία και κοινωνία.
Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
Ενέργειες και χρονοδιαγράμματα:
1ο στάδιο Δημιουργία 3 ομάδων παιδιών που θα συγκεντρώσουν οπτικοακουστικό υλικό της δράσης.
2ο στάδιο Δημιουργία ηλεκτρονικού περιοδικού και ανέβασμα στην ιστοσελίδα
3ο στάδιο Θα προβάλουμε / προωθήσουμε / επικοινωνήσουμε το περιοδικό στον τοπικό τύπο , στο ραδιόφωνο και
στην κοινότητα του European School
Πόροι – μέσα – ερευνητικά εργαλεία
Η/Υ , ιντερνετ , προγράμματα για επεξεργασία κειμένου και εικόνας, λογισμικό για τη δημιουργία
ηλεκτρονικού περιοδικού
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
Συγκέντρωση επαρκούς και αντιπροσωπευτικού υλικού από τις δράσεις
Επίπεδο χρήσης των ηλεκτρονικών περιοδικών
Επίπεδο χειρισμού προγραμμάτων επεξεργασίας κειμένου και εικόνας
Χρήση λογισμικού για τη δημιουργία ηλεκτρονικού περιοδικού
Επιτυχής συνεργασία και αλληλεπίδραση παιδιών – τύπου – ραδιόφωνο
Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης
Παρατήρηση του τρόπου συνεργασίας των μελών των ομάδων . Τρόπος συλλογής του υλικού . Αποτελέσματα από
τη συγκέντρωση του υλικού των ομάδων. Χειρισμός Η/Υ. Επίπεδο χειρισμού των προγραμμάτων επεξεργασίας
οπτικοακουστικού υλικού. Αλληλεπίδραση μαθητών με τα Μ.Μ.Ε. (ραδιόφωνο , τύπος)
Ανατροφοδότηση – Προτάσεις ΣΕΕ
Το σχέδιο δράσης πληροί τις προϋποθέσεις επιτυχούς ολοκλήρωσης με τη στοχοθεσία να εστιάζεται στα
δεδομένα της σχολικής μονάδας. Οι προτεινόμενες ενέργειες οι οποίες θα αναπτυχθούν από το σχολείο για την
αποτελεσματική υλοποίηση του σχεδίου δύναται να εκληφθούν ως επαρκείς, ενώ το σχέδιο θα μπορούσε να είναι
περισσότερο αναλυτικό και λεπτομερές.
Β. Υλοποίηση της Δράσης
Περιγραφή
Στo πλαίσιo του συλλογικού προγραμματισμού του σχολείου μας, η Ομάδα Δράσης που έχει αναλάβει το Σχέδιο
Δράσης “Ανάπτυξη σχολικής ιστοσελίδας και συνεργασία της σχολικής μονάδας με εξωτερικούς φορείς”
1. Πράξη 1 / 25-01-2022
Επιλογή του σχεδίου δράσης με τίτλο “Ανάπτυξη σχολικής ιστοσελίδας και συνεργασία της σχολικής μονάδας με
εξωτερικούς φορείς” για τον θεματικό άξονα “Σχολείο και κοινότητα” , τον προγραμματισμό δράσεων και τον
διαμοιρασμό αρμοδιοτήτων στα μέλη της ομάδας.
2.Πράξη 2/ 02-02-2022
Υλοποίηση της Κοινωνιομήτρας και του Κοινωνιογράμματος στα τμήματα Ε1, Ε2 και Στ1. Η μελέτη και η
ερμηνεία της κoινωνιόμητρας και του κoινωνιoγράμματoς οδηγούν σε διαπιστώσεις για τις σχέσεις μεταξύ των
μαθητών, τις διαφοροποιήσεις τους, τις αμοιβαίες επιλογές μεταξύ δύο ή τριών μαθητών κτλ., που βοηθούν στη
συγκρότηση των ομάδων εργασίας.
3. Πράξη 3/ 09-02-2022
Συγκρότηση των ομάδων εργασίας οι οποίες θα έχουν τις παρακάτω αρμοδιότητες:
Δημιουργία ομάδων εργασίας από τα αποτελέσματα του Κοινωνιογράμματος.
Δημιουργία ερωτηματολογίου για διερεύνηση των δράσεων που έγιναν στο σχολείο. Συλλογή αποτελεσμάτων και
εξαγωγή/αποδελτίωση συμπερασμάτων.
Στόχος είναι η ενεργητική συμμετοχή των παιδιών στο μάθημα και όχι να είναι παθητική. Μάλιστα, οι μαθητές
καλούνται να πειραματιστούν και να ερευνήσουν, ώστε οι ίδιοι ομαδικά να δυμβάλλουν στην καθημερινή
εκπαιδευτικήπραγματικότητα. Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία προσφέρει μια πιο ευχάριστη μαθητική
διαδικασία και μαθησιακή εμπειρία.
4. Πράξη 4/ 23-02-2022
Καθοδήγηση των ομάδων εργασίας οι οποίες θα έχουν τις παρακάτω αρμοδιότητες:
Ερωτηματολόγια-συνέντευξη στους εκπαιδευτικούς ΠΕ70 όλων των τμημάτων του σχολείου για τις δράσεις που
πραγματοποίησαν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Συγκέντρωση των αποτελεσμάτων των συνεντεύξεων και καταγραφή των δράσεών τους.
5. Πράξη 5/ 2-03-2022
Καθοδήγηση των ομάδων εργασίας οι οποίες θα έχουν τις παρακάτω αρμοδιότητες:
Αναζήτηση στο διαδίκτυο πληροφοριών για τις δράσεις
Σύνταξη άρθρων για τις δράσεις
Μέσα από αυτή την δραστηριότητα δημιουργούνται συνθήκες οι οποίες θα επιτρέπουν σε κάθε μαθητή να
κατανοεί το ρόλο των νέων τεχνολογιών, να τις χρησιμοποιεί και να τις αξιοποιεί με επάρκεια, αλλά και να
βελτιώνει συνεχώς την ικανότητά του για πρόσβαση σε αυτές.
Στόχος αυτής της ενέργειας είναι να αναπτύξει ο μαθητής τις εξής δεξιότητες:
α. τη δεξιότητα / ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας
β. την κριτική ικανότητα επεξεργασίας πληροφοριών
γ. τη γλωσσική και επικοινωνιακή τους ικανότητα
δ. τη διευρευνητική τους ικανότητα
ε. τη συνεργατική τους ικανότητα
6. Πράξη 6/ 9-03-2022
Οργάνωση εκπαιδευτικής εκδρομής στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θέρμου όπου οι μαθητές έκαναν τους “μικρούς
δημοσιογράφους” για την σύνταξη άρθρου για το ηλεκτρονικό περιοδικό μας.
7. Πράξη 7/ 16-03-2022
Οργάνωση εκπαιδευτικής εκδρομής στο ραδιοφωνικό σταθμό Ράδιο Αγρίνιο όπου οι μαθητές έκαναν τους
“μικρούς δημοσιογράφους” , ενημερώθηκαν από τον υπεύθυνο του σταθμού για τη λειτουργία του ραδιοφώνου ,
μίλησαν στον “αέρα” , δημιούργησαν ένα podcast για τις δράσεις που πραγματοποιούνται στο σχολείο μας και
τέλος προχώρησαν στην σύνταξη άρθρου για το ηλεκτρονικό περιοδικό μας.
8. Πράξη 8 / 24-03-2022
Διοργάνωση της επιμορφωτικής ημερίδας , την Πέμπτη 24-03-2022 (10:00 – 14:00) με θέμα “Επιμόρφωση των
εκπαιδευτικών στη χρήση διαδραστικού πίνακα για την διάχυση καλών πρακτικών” , σύμφωνα με την Πράξη
7α/16-11-22.
9. Πράξη 9 / 30-03-2022
Oργάνωση εκπαιδευτικής εκδρομής στο Ψηφιακό Μουσείο 1821 της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας όπου οι
μαθητές έκαναν τους “μικρούς δημοσιογράφους” , είδαν την πρώτη εφημερίδα “Ελληνικά Χρονικά” σε
ηλεκτρονική που τυπωνόταν στο Μεσολόγγι την 1η Ιανουαρίου 1824 και στο τέλος προχώρησαν στην σύνταξη
άρθρου για το ηλεκτρονικό περιοδικό μας.
10. Πράξη 10 / 06-04-2022
Oργάνωση της θεματολογίας του ηλεκτρονικού περιοδικού και το “στήσιμό” του σε flipbook , χρησιμοποιώντας
το freeware πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου Libre Office Writer , τα προγράμματα σχεδιασμού και
σελιδοποίησης Libre Office Draw & Impress , επεξεργασίας εικόνας GNU.
Προγραμματισμός για την παρουσίαση του περιοδικού σε εκδήλωση στο σχολείο μας.
11. Πράξη 11 / 13-04-2022
Διοργάνωση της επιμορφωτικής ημερίδας (διαδικτυακά μέσω webex , από 16:00 μέχρι 21:00) με θέμα
“Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη διάχυση καλών πρακτικών μέσω διαδικτύου και στο blog του σχολείου” ,
σύμφωνα με την Πράξη 13/22-03-22.
Γ. Αποτίμηση της Δράσης
Αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό (εφόσον υπήρξαν)
Η μοναδική αλλαγή ήταν ότι δεν συμμετείχαμε με το podcast που δημιουργήσαμε στο EUROPEAN SCHOOL
RADIO και δεν επισκεφτήκαμε το τυπογραφείο λόγω COVID-19.
Αποτελέσματα της Δράσης
Οι μαθητές έμαθαν να πειραματίζονται και να ερευνούν, ώστε οι ίδιοι ομαδικά να δώσουν λύσεις στα
καθημερινά εκπαιδευτικά καθήκοντα και δραστηριότητες. Συνεργάστηκαν σε ομάδες και το μάθημα ήταν πιο
ευχάριστο.
Κάθε μαθητής κατανόησε το ρόλο των νέων τεχνολογιών, πώς να τις χρησιμοποιεί και να τις αξιοποιεί με
επάρκεια, αλλά και να βελτιώνει συνεχώς την ικανότητά του για πρόσβαση σε αυτές.
Μέσα από αυτό κατάφεραν να αναπτύξουν :
α. τη δεξιότητα / ικανότητα χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και
επικοινωνίας
β. την ικανότητα κριτικής επεξεργασίας πληροφοριών
γ. τη γλωσσική και επικοινωνιακή τους ικανότητα
δ. τη διευρευνητική τους ικανότητα
ε. τη συνεργατική τους ικανότητα
Βαθμός επίτευξης των στόχων που είχαν τεθεί
3 = Σε μεγάλο βαθμό
Παράμετροι που διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων
Χρήση νέων τεχνολογιών , διδακτικές επισκέψεις
Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Λόγω της έξαρσης του COVID-19 είχαμε μακροχρόνιες απουσίες εκπαιδευτικών και μαθητών με αποτέλεσμα να
υπάρξουν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση κάποιων δράσεων.
Υλικό που παρήχθη ή αξιοποιήθηκε
Ηλεκτρονικό περιοδικό link: (Θα προστεθεί με την ολοκλήρωση του περιοδικού)
Επιμορφώσεις που τυχόν υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Επιμορφωτική ημερίδα (διαδικτυακά μέσω webex) με θέμα “Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη διάχυση καλών
πρακτικών μέσω διαδικτύου και στο blog του σχολείου”.
Προτάσεις για αξιοποίηση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία προσφέρει μια πιο ευχάριστη μαθητική διαδικασία και μαθησιακή εμπειρία,
αφού, μέσω της συμμετοχικής σχολικής κουλτούρας που αναπτύσσεται, οι μαθητές παύουν να αισθάνονται το
σχολείο ως το χώρο όπου μονίμως θα ελέγχονται σε ατομικό επίπεδο, αλλά αντίθετα αισθάνονται το σχολείο ως
χώρο συλλογικής δημιουργίας και ευχάριστης συλλογικής μάθησης .
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις στο πλαίσιο της δράσης
Επιμόρφωση στη σύνταξη άρθρων , στη δημιουργία ψηφιακού υλικού και οργάνωση επισκέψεων σε φορείς όπως
τηλεοπτικό σταθμό και τυπογραφείο.
Προτάσεις για συνέχιση της Δράσης/ για νέες Δράσεις το επόμενο έτος
Ανανέωση της ιστοσελίδας και εμπλουτισμός του υλικού του ηλεκτρονικού περιοδικού.


ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ 4

Φόρμα Αποτύπωσης Σχεδίου Δράσης
Σχολική Μονάδα: 16ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΡΙΝΙΟΥ – 9010523
Στόχος Βελτίωσης:
1.Βελτίωση διδασκαλίας μαθήματος με βάση σύγχρονα πρότυπα διδασκαλίας.
2.Καλλιέργεια συνεργατικών πρακτικών και ενίσχυση δεσμών μεταξύ των μελών του εκπαιδευτικού προσωπικού.
3.Εμπλουτισμός δεξιοτήτων στη χρήση νέων τεχνολογιών.
Σχέδιο Δράσης: Δημιουργική Γραφή – Σχεδιασμός και Υλοποίηση
Άξονας: Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις

Α. Σχεδιασμός της Δράσης
Αναγκαιότητα – Στόχοι
Σύμφωνα με τα νέα επιστημονικά δεδομένα , η ενδοσχολική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών του σχολείου είναι
άκρως σημαντική. Έχει κριθεί απαραίτητη και αναγκαία η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών πάνω στο θέμα της
αξιοποίησης της λογοτεχνίας στη μαθησιακή διδασκαλία.
Ειδικότερα η δημιουργική γραφή κρίθηκε ως σχέδιο που θα βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να εντάξουν τη
λογοτεχνία στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Γλώσσας , καθώς επιστημονικέςμελέτες αναδεικνύουν τη συμβολή
της λογοτεχνίας στη γλωσσική και κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών.
Έτσι καλύπτεται ο γενικός στόχος του σχεδίου που είναι να επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί στο θέμα της
“ένταξης της Λογοτεχνίας” και της “Δημιουργικής Γραφής ” στη διδασκαλία και να εμπλουτιστούν οι δεξιότητες
των παιδιών στη δημιουργική γραφή.
Έχοντας στο νου όλα τα παραπάνω διαμορφώνεται σχέδιο δράσης που θα έχει ως ειδικούς στόχους τα εξής:
1. Οι εκπαιδευτικοί να έρθουν σε επαφή και να κατανοήσουν το θεωρητικό πλαίσιο της δημιουργίας πρωτότυπου
κειμένου μαζί με τους μαθητές.
2.Οι εκπαιδευτικοί να ενημερωθούν για τους τρόπους που θα εμπλέξουν τους μαθητές στη διαδικασία της
Δημιουργικής Γραφής.
3.Οι εκπαιδευτικοί να αποκομίσουν γνώσεις για σύγχρονα πρότυπα διδασκαλίας με βάση τη δημιουργικότητα.
4.Οι μαθητές να εμπλακούν στη δημιουργία ενός πρωτότυπου ποιήματος με τη βοήθεια μια συγγραφέως παιδικών
βιβλίων.
Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
Φάση προετοιμασίας: Προγραμματισμός Σχεδίου Δράσης
Προγραμματισμός για τη συγκρότηση ομάδα εργασίας, την επιλογή και τον σχεδιασμό της δράσης ενδοσχολικής
επιμόρφωσης.
Φάση εφαρμογής : Υλοποίηση ενδοσχολικής επιμόρφωσης
– Αρχικά θα διανεμηθεί Ερωτηματολόγιο στους εκπαιδευτικούς του σχολείου σχετικά με τις γνώσεις τους γύρω
από τη παιδική λογοτεχνία και τη χρήση της κατά τη διδασκαλία της Γλώσσας.
– Σε επόμενη φάση θα υλοποιηθούν τέσσερις επιμορφωτικές συναντήσεις με συγγραφείς παιδικών βιβλίων με
τους επιμορφούμενους εκπαιδευτικούς καθώς και με τους μαθητές τους. (Φεβρουάριος-Μάιος 2022)
-Τέλος θα υπάρξει Σχεδιασμός και Υλοποίηση Εβδομάδας Παιδικού Βιβλίου για το εορτασμό τγς Παγκόσμιας
Ημέρας Παιδικού Βιβλίου στις 2 Απριλίου. (Μάρτιος-Απρίλιος 2022)
Φάση Αξιολόγησης: Τελική Αξιολόγηση Σχεδίου Δράσης
Θα διανεμηθεί ερωτηματολόγιο στους εκπαιδευτικούς του σχολείου σχετικά με τις αποψεις τους σε ότι αφορά το
Σχέδιο Δράσης. Θα επεξεργαστούν τόσο τα ερωτηματολόγια όσο και τα στοιχεία που θα συλλεχθούν κατά τη
διάρκεια υλοποίησης των επιμορφωτικών συναντήσεων. (Μάιος – Ιούνιος 2022)
Φάση Ολοκλήρωσης: Δημιουργία επιμορφωτικού υλικού προς αξιοποίηση από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου.
(Ιούνιος 2022)
Πόροι – μέσα – ερευνητικά εργαλεία
Οι δράσεις θα υλοποιηθούν εκτός σχολικού ωραρίου μέσα στη σχολική μονάδα.
Ανθρώπινο δυναμικό
Η δράση θα υλοποιηθεί με τη βοήθεια του ανθρώπινου δυναμικού του σχολείου καθώς και με τη συνεργασία
εξωτερικών φορέων, οι οποίοι θα προσκληθούν από τη Δ/ντρια του Σχολείου και την ομάδα Δράσης.
Υλικοτεχνικός εξοπλισμός
Στα πλαίσια της δράσης θα αξιοποιηθεί ο υλικοτεχνικός εξοπλισμός της σχολικής μονάδας. Αν χρειαστεί
κάποιος άλλος πόρος για την προμήθεια υλικών ή την κάλυψη εξόδων επίσκεψης καποιου ειδικού θα καλυφθεί
από τους πόρους της Σχολικής Μονάδας.
Ερευνητικά εργαλεία
-Ημερολόγια καταγραφής κάθε συνάντησης
-Σχέδιο παρατήρησης βασικών σημείων συζήτησης και σχολιασμού κάθε επιμορφωτικής συνάντησης
-Ερωτηματολόγιο , Σχόλια , Παρατηρήσεις.
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
Η επιτυχία της Δράσης θα αξιολογηθεί με βάση τα ακόλουθα κριτήρια:
Το αίσθημα γνωστικής επάρκειας και ικανοποίησης των συμμετεχόντων.
Το ποσοστό συμμετοχής των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας στη δράση.
Τη δυνατότητα των εκπαιδευτικών να αξιοποιήσουν το παρεχόμενο εκπαιδευτικό υλικό ή και να δημιουργήσουν
δικό τους υλικό.
Τη δυνατότητα των εκπαιδευτικών να προτείνουν, και να αξιοποιούν παιδικά βιβλία κατά τη διάρκεια της
μαθησιακής διαδικασίας.
Το αίσθημα ετοιμότητας των εκπαιδευτικών να προετοιμάσουν τους μαθητές τους και να λάβουν μέρος σε
λογοτεχνικές δράσεις και λογοτεχνικούς διαγωνισμούς.
Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης
Η αξιολόγηση της δράσης θα γίνει μέσω ερωτηματολογίων, τα δεδομένα των οποίων θα επεξεργαστούν και θα
αξιολογηθούν. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της υλοποίησης της Δράσης θα γίνεται καταγραφή δεδομένων στο
ημερολόγιο και στα σχέδια παρατήρησης της δράσης, τα οποία στη συνέχεια θα αναλύονται και θα
επεξεργάζονται.
Ανατροφοδότηση – Προτάσεις ΣΕΕ
Το σχέδιο δράσης πληροί τις προϋποθέσεις επιτυχούς ολοκλήρωσης με τη στοχοθεσία να εστιάζεται με έναν
σαφή και λειτουργικό τρόπο στις ιδιαιτερότητες και τα δεδομένα της σχολικής μονάδας. Οι προτεινόμενες
ενέργειες, οι οποίες θα αναπτυχθούν από το σχολείο για την αποτελεσματική υλοποίηση του σχεδίου, κρίνονται
επαρκείς και το χρονοδιάγραμμα εφικτό.
Β. Υλοποίηση της Δράσης
Περιγραφή
1.Στα πλαίσια του Συλλογικού Προγραμματισμού πραγματοποιήθηκαν δράσεις που ενέπλεξαν τους μαθητές και
τους εκπαιδευτικούς του Σχολείου στην έμπρακτη αξιοποίηση της Λογοτεχνίας. Φεβρουάριος 2022 : Η υλοποίηση
του Σχεδίου Δράσης ξεκίνησε με ψυχαγωγική Δράση που σκοπό είχε να δημιουργήσει κλίμα ευφορίας στους
μαθητές και ευχάριστη προδιάθεση για όσα θα ακολουθούσαν. Η Δράση αφορούσε ανταλλαγή βιβλίων μεταξύ
των μαθητών της Πέμπτης και Έκτης Τάξης. Ενεπλάκησαν όλοι οι εκπαιδευτικοί του Σχολείου καθώς έφεραν
από τις προσωπικές τους βιβλιοθήκες ένα ή περισσότερα βιβλία για να δωρίσουν στο σχολείο. Αυτά τα βιβλία
αποτέλεσαν τη “μαγιά” που άμεσα πολλαπλασιάστηκε με την προσθήκη βιβλίων από τους μαθητές. Η Δράση
ονομάστηκε ” Φέρε Ένα, Πάρε Ένα”, οι μαθητές είχαν πληθώρα επιλογών και η διαδικασία στέφθηκε με απόλυτη
επιτυχία. Χρειάστηκε μάλιστα αναπροσαρμογή του χρόνου καθώς δεν τους έφτασε το δίωρο που είχε οριστεί και
η Δράση επεκτάθηκε και στην επόμενη ημέρα.
Μάρτιος 2020 : Θεωρήθηκε αναγκαίο να δοθεί στους Εκπαιδευτικούς του Σχολείου Ερωτηματολόγιο πριν
προχωρήσουμε στο επόμενο στάδιο Υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης. Διανεμήθηκε σε όλους τους εκπαιδευτικούς
του Σχολείου και απαντήθηκε από τη συντριπτική πλειοψηφία αυτών ( 25 απαντήσεις από το σύνολο των 26
εκπαιδευτικών στους οποίους εστάλη). Μεταξύ άλλων συμπερασμάτων βασικό ήταν το ότι η ανάγκη εντονότερη
ένταξης της Λογοτεχνίας στη διδακτική πράξη είναι υπαρκτή. Μάιος 2022: Επόμενο βήμα ήταν η διεξαγωγή
Εβδομάδας Βιβλίου με σκοπό να εξαφθεί το ενδιαφέρον και να τονωθεί η αγάπη των παιδιών για το βιβλίο ούτως
ώστε να είναι έτοιμα στο τέλος της Εβδομάδας Βιβλίου να δημιουργήσουν το δικό τους λογοτεχνικό πόνημα, δη
ποίημα, μαζί με τους εκπαιδευτικούς τους και την καλεσμένη στο σχολείο συγγραφέα.Η Εβδομάδα Βιβλίου
περιλάμβανε τις εξής Δράσεις: -Προτάσεις βιβλίων από τα μέλη της Λέσχης Βιβλίου ( που λειτουργούσε καθ’ όλη
τη διάρκεια της χρονιάς στο σχολείο μας) στα παιδιά των μικρότερων τάξεων. Αξίζει να σημειωθεί η φράση
μικρής μαθήτριας: ” Είναι πολύ καλύτερο να ακούμε τους φίλους μας να μας προτείνουν βιβλία, παρά να
ψάχνουμε μόνοι μας!” -Επίσκεψη και ξενάγηση πρώτα στη Δανειστική Βιβλιοθήκη του Σχολείου μας και ύστερα
στην Παπαστράτειο Δημοτική Βιβλιοθήκη Αγρινίου. Ανάγνωση παραμυθιού, το οποίο θα παρουσίαζε την επόμενη
ημέρα η ίδια η συγγραφέας καλεσμένη στο σχολείο μας. -Επίσκεψη της προαναφερθείσας συγγραφέως. Συζήτηση
γύρω από το προαναφερθέν παραμύθι και δημιουργία προφορικής ιστορίας από τη συγγραφέα σε συνεργασία με
τα παιδιά. -Επανάληψη ( μετά από απαίτηση των ίδιων των παιδιών) εκδήλωσης ανταλλαγής βιβλίων, για τα
παιδιά των μικρότερων τάξεων αυτή τη φορά.
Με την ολοκλήρωση της Εβδομάδας Βιβλίου οι μαθητές ήταν πλέον σε θέση να υποδεχτούν μία ακόμη συγγραφέα
και να δημιουργήσουν μαζί της ποίημα με τίτλο ” Άνοιξη “. Επιλέχθηκαν τα δύο τμήματα της Έκτης Δημοτικού
και ξεχωριστά το καθένα συμμετείχε με άπλετο ενθουσιασμό στη δημιουργία. Ενισχύθηκε η εμπιστοσύνη τόσο
στον εαυτό τους όσο και στην αξία της Λογοτεχνίας και δήλωσαν ενθουσιασμένα. Ακολούθησε Επιμορφωτική
Συνάντηση με τη συγγραφέα που δημιούργησε το ποίημα με τους μαθητές. Κατά την επιμόρφωση ενημερώθηκαν
όλοι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου για τη διαδικασία δημιουργίας ποιήματος με μαθητες βήμα βήμα. Επίσης
ακολούθησε συζήτηση για τον τρόπο εντονότερης ενσωμάτωσης της Λογοτεχνίας στη διδακτική πράξη. Ιούνιος
2022 : Τέλος, συμπεριλήφθηκε η διοργάνωση και πραγματοποίηση της Θεατρικής παράστασης ” Ο μάγος με τα
χρώματα ” του Γιάννη Ξανθούλη με σκοπό να κατανοήσουν οι μαθητές ότι η δημιουργία μπορεί να εκφραστεί με
ποικίλους τρόπους.
Γ. Αποτίμηση της Δράσης
Αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό (εφόσον υπήρξαν)
Διευρύνθηκε το αρχικό θέμα για να συμπεριλάβει γενικότερα τη Λογοτεχνία στη Διδακτική Πράξη. Προσθήκη
Θεατρικής Παράστασης ( Ο Μάγος των Χρωματων-Γιάννης Ξανθούλης) για να προαχθεί περισσότερο η
Δημιουργικότητα των μαθητών.
Αποτελέσματα της Δράσης
Ενθουσιασμός εκ μέρους των μαθητών και των εκπαιδευτικών και καλύτερη κατανόηση βιβλιοφιλικών Δράσεων
Βαθμός επίτευξης των στόχων που είχαν τεθεί
3 = Σε μεγάλο βαθμό
Παράμετροι που διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων
Δημιουργία με καθολική συμμετοχή. Επιμόρφωση με καθολική συμμετοχή. Ενθουσιώδης αντίδραση και
ικανοποίηση όλων των εμπλεκόμενων μερών.
Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Η ύπαρξη Δανειστικής Βιβλιοθήκης στον χώρο του σχολείου και η δυνατότητα πρόσβασης στο υλικό της.
Ικανοποιητική συνεργασία μεταξύ μελών του διδακτικού προσωπικού. Ετεροπαρατήρηση εκπαιδευτικών.
Υλικό που παρήχθη ή αξιοποιήθηκε
https://drive.google.com/file/d/1YcG5DtjjFShXxAYdWLvn5xUP_r6iA9kz/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1mF-tDaEw6pvpKqKrtRe3eXmJhAflD1KY/view?usp=sharing

Επιμορφώσεις που τυχόν υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
” Ένταξη Λογοτεχνίας στη Διδακτική Πράξη ”
Προτάσεις για αξιοποίηση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Διάχυση καλών πρακτικών σε όλα τα τμήματα του σχολείου
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις στο πλαίσιο της δράσης
Πρόσκληση προς ανθρώπους Τεχνών, Γραμμάτων και Νέων Τεχνολογιών στο σχολείο για να μεταλαμπαδεύσουν
τις γνώσεις τους.
Προτάσεις για συνέχιση της Δράσης/ για νέες Δράσεις το επόμενο έτος
Συνέχιση της προσπάθειας να έρθει πιο κοντά ο μαθητής στο βιβλίο και τη Δημιουργία. Εμπλουτισμός
Βιβλιοφιλικών Δραστηριοτήτων


ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ

Ετήσια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2021-2022)

Δείτε την Ετήσια Έκθεση ΕΔΩ

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση