ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΚΑΝΟΝΩΝ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

IMG 20250922 120824 127 anonymized

Διδακτικό Σενάριο: «Οι Κανόνες του σχολείου  Μου»

το σενάριο εντάσσεται:

  • Άξονας: Ενεργός Πολίτης

  • Διαστάσεις: Συνεργασία – Συμμετοχή – Σεβασμός στους κανόνες και στα δικαιώματα.

  • Στόχοι: Τα παιδιά «συμμετέχουν σε αποφάσεις», «μαθαίνουν τη σημασία των κανόνων», «καλλιεργούν σεβασμό και υπευθυνότητα».

1. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

  • Τίτλος Θεματικής Προσέγγισης: «Οι Κανόνες της Τάξης Μου»

  • Περιγραφή πλαισίου: Η θεματική προσέγγιση επικεντρώνεται στην καλλιέργεια της υπευθυνότητας και της συνεργασίας μεταξύ των παιδιών, μέσω της δημιουργίας και εφαρμογής κοινών κανόνων στην τάξη.

  • Χρονικός προσδιορισμός: Διάρκεια:  (5 διδακτικές ώρες)

2. ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ – ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ/ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

  • Σκοπός: Να ενισχυθεί η κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών, προάγοντας την υπευθυνότητα και τη συνεργασία μέσω της συμμετοχής στη δημιουργία κανόνων για τη λειτουργία της τάξης.

  • Επιστημονικό/Γνωστικό Περιεχόμενο: Γλώσσα, Κοινωνική και Συναισθηματική Ανάπτυξη, Πολιτισμός, Συνεργασία.

3. ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΠΣ

  • Βασικό Θεματικό Πεδίο: Παιδί, Εαυτός και Κοινωνία

  • Εμπλεκόμενα Θεματικά Πεδία: Γλώσσα, Κοινωνική και Συναισθηματική Ανάπτυξη, Πολιτισμός

  • Σύνδεση με το ΠΣ: Σύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών Προσχολικής Εκπαίδευσης, ιδιαίτερα με τις ενότητες που αφορούν την κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη και την καλλιέργεια αξιών.

4. ΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑ

Το ιστογράμμα περιλαμβάνει τις ακόλουθες φάσεις:

  1. Εισαγωγή: Συζήτηση με τα παιδιά για τη σημασία των κανόνων στην τάξη.

  2. Δραστηριότητες: Δημιουργία κανόνων από τα ίδια τα παιδιά, μέσω συζητήσεων και δραστηριοτήτων.

  3. Αξιολόγηση: Παρατήρηση και ανατροφοδότηση από τον/την νηπιαγωγό.

  4. Αναστοχασμός: Συζήτηση με τα παιδιά για την εφαρμογή των κανόνων στην καθημερινή ζωή της τάξης.

5. ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ – ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

  • Στόχοι σε σχέση με τη θεματική κατηγορία:

    • Κατανόηση της σημασίας των κανόνων για την ομαλή λειτουργία της τάξης.

    • Ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας και υπευθυνότητας.

    • Ενίσχυση της συναισθηματικής νοημοσύνης μέσω της συμμετοχής στη δημιουργία κανόνων.

  • Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

    • Γνώσεις: Κατανόηση των βασικών κανόνων που διέπουν τη λειτουργία της τάξης.

    • Δεξιότητες: Εφαρμογή των κανόνων στην καθημερινή ζωή της τάξης.

    • Στάσεις: Ανάπτυξη θετικών στάσεων απέναντι στη συνεργασία και την υπευθυνότητα.

6. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ

  • Εκπαιδευτικό Υλικό:

    • χαρτί του μέτρου , δαχτυλοχρώματα, πινέλο , μαρκαδόροι, χαρτόνι κάνσον , εικόνες με το πρόγραμμα canvas

7. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

  • Διδακτική Μεθοδολογία: Ενεργητική μάθηση μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων, συζητήσεων και συνεργασίας.

  • Μαθησιακό Πλαίσιο: Παιχνίδι, συνεργασία, δημιουργικότητα.

  • Τεχνικές Αξιολόγησης:

    • Παρατήρηση της συμμετοχής και της εμπλοκής των παιδιών.

    • Ανατροφοδότηση μέσω συζητήσεων και αναστοχασμού.

    • Αξιολόγηση των δημιουργικών έργων των παιδιών.

8. ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ

1η Ημέρα: «Τι Είναι οι Κανόνες;»

  • Δραστηριότητα: Συζήτηση με τα παιδιά για τη σημασία των κανόνων στην τάξη.

  • Στόχος: Κατανόηση της ανάγκης ύπαρξης κανόνων για την ομαλή λειτουργία της τάξης.

  • Δραστηριότητες:

    • Αυτοσχέδια ιστορία  που αναφέρεται στους κανόνες

      «Η παρέα της χαρούμενης τάξης»

      Μια φορά κι έναν καιρό, σε ένα μικρό νηπιαγωγείο, ζούσαν χαρούμενα ζωάκια που κάθε μέρα μάθαιναν και έπαιζαν μαζί.
      Ήταν το Σκίουράκι, το Κουνελάκι και το Σπουργιτάκι.

      Μια μέρα όμως μάλωσαν γιατί όλοι ήθελαν να παίξουν με τα ίδια παιχνίδια. Τότε εμφανίστηκε η Καλή Νεράιδα της Τάξης, μαζί με τον καλύτερό της φίλο, το σοφό Ρακούν.

      Η Νεράιδα είπε:
      — «Για να είστε όλοι χαρούμενοι, χρειάζεστε Μαγικούς Κανόνες! Όποιος τους ακολουθεί, κάνει την τάξη να λάμπει σαν ουράνιο τόξο!»

      Και το Ρακούν πρόσθεσε με χαμόγελο:
      — «Κι εγώ θα σας βοηθώ να τους θυμάστε κάθε μέρα με τα αστεία μου και τα παιχνίδια μου!»

      Τότε η Νεράιδα ψιθύρισε τρεις κανόνες:

      1. Μοιράζομαι τα παιχνίδια.

      2. Ακούω τον φίλο μου όταν μιλάει.

      3. Μαζεύω τα πράγματα όταν τελειώνω.

      Τα ζωάκια δοκίμασαν τους κανόνες… και τι θαύμα! Δεν μάλωναν πια, γελούσαν και έπαιζαν όλοι μαζί.
      Το Ρακούν τους έδειχνε μικρά «κόλπα» για να θυμούνται: όταν μοιράζονταν, έκανε μια γκριμάτσα και τους έκανε να γελούν· όταν μάζευαν τα παιχνίδια, τους βοηθούσε τραγουδώντας ένα αστείο τραγουδάκι.

      Από τότε, η τάξη τους ήταν γεμάτη χαρά και αγάπη.
      Και έτσι, παιδιά, κάθε φορά που θυμόμαστε τους κανόνες μας, η τάξη μας γίνεται κι αυτή μια μαγική, χαρούμενη παρέα — με τη Νεράιδα, το Ρακούν και όλα τα ζωάκια μαζί! 

    • Συζήτηση για τους κανόνες που υπάρχουν στην τάξη και τη σημασία τους.

2η Ημέρα: «Δημιουργία Κανόνων»

  • Δραστηριότητα: Δημιουργία κανόνων από τα ίδια τα παιδιά.

  • Στόχος: Ενίσχυση της αίσθησης υπευθυνότητας και συμμετοχής.

  • Δραστηριότητες:

    • Συζήτηση για τους κανόνες που θα ήθελαν να υπάρχουν στην τάξη.

    • Καταγραφή των προτάσεων των παιδιών.

    • Δημιουργία αφίσας με τους κανόνες της τάξης.

    • IMG 20250922 101124 837 anonymized IMG 20250922 100930 607 anonymized IMG 20250922 100951 574 anonymized IMG 20250922 101429 778 anonymized IMG 20250922 101231 767 anonymized IMG 20250922 101011 343 anonymized IMG 20250922 101059 743 anonymized IMG 20250922 103955 449 anonymized IMG 20250922 101150 689 anonymized IMG 20250922 102041 775 anonymized IMG 20250922 100505 983 anonymized IMG 20250922 101207 471 anonymized IMG 20250922 101506 338 anonymized IMG 20250922 101445 882 anonymized IMG 20250922 100619 459 anonymized IMG 20250922 100841 188 anonymized IMG 20250922 095924 743 anonymized IMG 20250922 095910 718 anonymized

3η Ημέρα: «Εφαρμογή Κανόνων»

  • Δραστηριότητα: Εφαρμογή των κανόνων στην καθημερινή ζωή της τάξης.

  • Στόχος: Κατανόηση και εφαρμογή των κανόνων στην πράξη4η Ημέρα:  Φωνόμετρο — Περιγραφή

Το φωνόμετρο είναι ένα απλό εργαλείο με κλίμακα από 0 έως 5 που δείχνει πόσο δυνατά μιλάμε. Τα παιδιά μαθαίνουν πότε πρέπει να κάνουν απόλυτη ησυχία ή πότε επιτρέπεται να μιλήσουν ψιθυριστά, κανονικά ή πιο δυνατά — για παράδειγμα: στην τάξη κουβεντιάζουμε στο 2, στην αυλή παίζουμε στο 5.

Κλίμακα (μία πρόταση για κάθε αριθμό)

0 — Απόλυτη ησυχία (π.χ. όταν ο/η δάσκαλος/α λέει κάτι πολύ σημαντικό).
1 — Ψίθυρος (συζήτηση πολύ χαμηλά μεταξύ δύο ατόμων).
2 — Ήσυχη κουβέντα στην τάξη (μικρές ομάδες).
3 — Κανονική ομιλία (συζήτηση ομάδας σε δραστηριότητα).
4 — Λίγο πιο δυνατή (όταν χρειάζεται να ακουστείς σε μεγαλύτερη ομάδα).
5 — Δυνατά/παίζοντας στην αυλή (εξωτερικός χώρος, χωρίς να ενοχλούνται άλλοι).

Στόχος μετρήσιμος)

Τα παιδιά να αναγνωρίζουν και να επιλέγουν την κατάλληλη στάθμη φωνής (0–5) για συγκεκριμένες καταστάσεις και να το εφαρμόζουν σωστά σε 4 από τις 5 δοκιμές/δραστηριότητες.

IMG 20250924 114103 199 anonymizedIMG 20250924 114048 280 anonymized anonymized

  • Δραστηριότητες:

    • Παιχνίδια ρόλων για την εφαρμογή των κανόνων.

    • Συζήτηση για τις εμπειρίες των παιδιών κατά την εφαρμογή των κανόνων.

  • Στόχος: Αξιολόγηση της εφαρμογής των κανόνων και ενίσχυση της συνεργασίας.

    Περιγραφή

    Η Νεράιδα Ευγενία επισκέφτηκε την τάξη μας (κούκλα από χαρτόνι) και έφερε μαζί της πολλά αστέρια. Κάθε παιδί διάλεξε ένα αστέρι και έγραψε πάνω του μια ευγενική λέξη (π.χ. παρακαλώ, ευχαριστώ, συγγνώμη, καλημέρα). Στο τέλος, όλα τα αστέρια ενώθηκαν και φτιάξαμε τον ουρανό της ευγένειας στην τάξη μας.

     Στόχος

    Τα παιδιά να γνωρίσουν, να ονομάζουν και να χρησιμοποιούν ευγενικές λέξεις στην καθημερινή επικοινωνία, ενισχύοντας την ευγένεια και τη συνεργασία μέσα στην ομάδα.

IMG 20250924 113515 133 anonymizedIMG 20250924 113850 256 anonymized IMG 20250924 113705 93 anonymized IMG 20250924 113643 38 anonymized IMG 20250924 113738 748 anonymized IMG 20250924 113527 106 anonymizedIMG 20250924 113521 287 anonymized

  • 5η μέρα Δραστηριότητες:

    • Συζήτηση για τις δυσκολίες και τις επιτυχίες στην εφαρμογή των κανόνων.

    • Δημιουργία συμβόλαιο κανόνων σχολείου με την υπογραφή μας , παλάμες αποτύπωμα και γράφοντας όπως μπορούμε το όνομα μας
    • Ανατροφοδότηση από τις  νηπιαγωγούς

    • .IMG 20250922 110546 242 anonymized IMG 20250922 110555 742 anonymized IMG 20250922 111008 929 anonymized IMG 20250922 110435 207 anonymized IMG 20250922 111412 108 anonymized IMG 20250922 120730 297 anonymized IMG 20250922 111040 728 anonymized IMG 20250922 112357 775 anonymized IMG 20250922 111232 32 anonymized IMG 20250922 112403 182 anonymized IMG 20250922 120723 975 anonymized IMG 20250922 120718 709 anonymized

    • IMG 20250922 120824 127 anonymized
    • IMG 20250924 192141 463

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *