Διδακτικό Σενάριο: «Οι Κανόνες του σχολείου Μου»
το σενάριο εντάσσεται:
-
Άξονας: Ενεργός Πολίτης
-
Διαστάσεις: Συνεργασία – Συμμετοχή – Σεβασμός στους κανόνες και στα δικαιώματα.
-
Στόχοι: Τα παιδιά «συμμετέχουν σε αποφάσεις», «μαθαίνουν τη σημασία των κανόνων», «καλλιεργούν σεβασμό και υπευθυνότητα».
1. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
-
Τίτλος Θεματικής Προσέγγισης: «Οι Κανόνες της Τάξης Μου»
-
Περιγραφή πλαισίου: Η θεματική προσέγγιση επικεντρώνεται στην καλλιέργεια της υπευθυνότητας και της συνεργασίας μεταξύ των παιδιών, μέσω της δημιουργίας και εφαρμογής κοινών κανόνων στην τάξη.
-
Χρονικός προσδιορισμός: Διάρκεια: (5 διδακτικές ώρες)
2. ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ – ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ/ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
-
Σκοπός: Να ενισχυθεί η κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών, προάγοντας την υπευθυνότητα και τη συνεργασία μέσω της συμμετοχής στη δημιουργία κανόνων για τη λειτουργία της τάξης.
-
Επιστημονικό/Γνωστικό Περιεχόμενο: Γλώσσα, Κοινωνική και Συναισθηματική Ανάπτυξη, Πολιτισμός, Συνεργασία.
3. ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΠΣ
-
Βασικό Θεματικό Πεδίο: Παιδί, Εαυτός και Κοινωνία
-
Εμπλεκόμενα Θεματικά Πεδία: Γλώσσα, Κοινωνική και Συναισθηματική Ανάπτυξη, Πολιτισμός
-
Σύνδεση με το ΠΣ: Σύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών Προσχολικής Εκπαίδευσης, ιδιαίτερα με τις ενότητες που αφορούν την κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη και την καλλιέργεια αξιών.
4. ΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑ
Το ιστογράμμα περιλαμβάνει τις ακόλουθες φάσεις:
-
Εισαγωγή: Συζήτηση με τα παιδιά για τη σημασία των κανόνων στην τάξη.
-
Δραστηριότητες: Δημιουργία κανόνων από τα ίδια τα παιδιά, μέσω συζητήσεων και δραστηριοτήτων.
-
Αξιολόγηση: Παρατήρηση και ανατροφοδότηση από τον/την νηπιαγωγό.
-
Αναστοχασμός: Συζήτηση με τα παιδιά για την εφαρμογή των κανόνων στην καθημερινή ζωή της τάξης.
5. ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ – ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Στόχοι σε σχέση με τη θεματική κατηγορία:
-
Κατανόηση της σημασίας των κανόνων για την ομαλή λειτουργία της τάξης.
-
Ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας και υπευθυνότητας.
-
Ενίσχυση της συναισθηματικής νοημοσύνης μέσω της συμμετοχής στη δημιουργία κανόνων.
-
-
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
-
Γνώσεις: Κατανόηση των βασικών κανόνων που διέπουν τη λειτουργία της τάξης.
-
Δεξιότητες: Εφαρμογή των κανόνων στην καθημερινή ζωή της τάξης.
-
Στάσεις: Ανάπτυξη θετικών στάσεων απέναντι στη συνεργασία και την υπευθυνότητα.
-
6. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ
-
Εκπαιδευτικό Υλικό:
-
χαρτί του μέτρου , δαχτυλοχρώματα, πινέλο , μαρκαδόροι, χαρτόνι κάνσον , εικόνες με το πρόγραμμα canvas
-
7. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
-
Διδακτική Μεθοδολογία: Ενεργητική μάθηση μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων, συζητήσεων και συνεργασίας.
-
Μαθησιακό Πλαίσιο: Παιχνίδι, συνεργασία, δημιουργικότητα.
-
Τεχνικές Αξιολόγησης:
-
Παρατήρηση της συμμετοχής και της εμπλοκής των παιδιών.
-
Ανατροφοδότηση μέσω συζητήσεων και αναστοχασμού.
-
Αξιολόγηση των δημιουργικών έργων των παιδιών.
-
8. ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ
1η Ημέρα: «Τι Είναι οι Κανόνες;»
-
Δραστηριότητα: Συζήτηση με τα παιδιά για τη σημασία των κανόνων στην τάξη.
-
Στόχος: Κατανόηση της ανάγκης ύπαρξης κανόνων για την ομαλή λειτουργία της τάξης.
-
Δραστηριότητες:
-
Αυτοσχέδια ιστορία που αναφέρεται στους κανόνες
«Η παρέα της χαρούμενης τάξης»
Μια φορά κι έναν καιρό, σε ένα μικρό νηπιαγωγείο, ζούσαν χαρούμενα ζωάκια που κάθε μέρα μάθαιναν και έπαιζαν μαζί.
Ήταν το Σκίουράκι, το Κουνελάκι και το Σπουργιτάκι.Μια μέρα όμως μάλωσαν γιατί όλοι ήθελαν να παίξουν με τα ίδια παιχνίδια. Τότε εμφανίστηκε η Καλή Νεράιδα της Τάξης, μαζί με τον καλύτερό της φίλο, το σοφό Ρακούν.
Η Νεράιδα είπε:
— «Για να είστε όλοι χαρούμενοι, χρειάζεστε Μαγικούς Κανόνες! Όποιος τους ακολουθεί, κάνει την τάξη να λάμπει σαν ουράνιο τόξο!»Και το Ρακούν πρόσθεσε με χαμόγελο:
— «Κι εγώ θα σας βοηθώ να τους θυμάστε κάθε μέρα με τα αστεία μου και τα παιχνίδια μου!»Τότε η Νεράιδα ψιθύρισε τρεις κανόνες:
-
Μοιράζομαι τα παιχνίδια.
-
Ακούω τον φίλο μου όταν μιλάει.
-
Μαζεύω τα πράγματα όταν τελειώνω.
Τα ζωάκια δοκίμασαν τους κανόνες… και τι θαύμα! Δεν μάλωναν πια, γελούσαν και έπαιζαν όλοι μαζί.
Το Ρακούν τους έδειχνε μικρά «κόλπα» για να θυμούνται: όταν μοιράζονταν, έκανε μια γκριμάτσα και τους έκανε να γελούν· όταν μάζευαν τα παιχνίδια, τους βοηθούσε τραγουδώντας ένα αστείο τραγουδάκι.Από τότε, η τάξη τους ήταν γεμάτη χαρά και αγάπη.
Και έτσι, παιδιά, κάθε φορά που θυμόμαστε τους κανόνες μας, η τάξη μας γίνεται κι αυτή μια μαγική, χαρούμενη παρέα — με τη Νεράιδα, το Ρακούν και όλα τα ζωάκια μαζί! -
-
Συζήτηση για τους κανόνες που υπάρχουν στην τάξη και τη σημασία τους.
-
2η Ημέρα: «Δημιουργία Κανόνων»
-
Δραστηριότητα: Δημιουργία κανόνων από τα ίδια τα παιδιά.
-
Στόχος: Ενίσχυση της αίσθησης υπευθυνότητας και συμμετοχής.
-
Δραστηριότητες:
3η Ημέρα: «Εφαρμογή Κανόνων»
-
Δραστηριότητα: Εφαρμογή των κανόνων στην καθημερινή ζωή της τάξης.
-
Στόχος: Κατανόηση και εφαρμογή των κανόνων στην πράξη4η Ημέρα: Φωνόμετρο — Περιγραφή
Το φωνόμετρο είναι ένα απλό εργαλείο με κλίμακα από 0 έως 5 που δείχνει πόσο δυνατά μιλάμε. Τα παιδιά μαθαίνουν πότε πρέπει να κάνουν απόλυτη ησυχία ή πότε επιτρέπεται να μιλήσουν ψιθυριστά, κανονικά ή πιο δυνατά — για παράδειγμα: στην τάξη κουβεντιάζουμε στο 2, στην αυλή παίζουμε στο 5.
Κλίμακα (μία πρόταση για κάθε αριθμό)
0 — Απόλυτη ησυχία (π.χ. όταν ο/η δάσκαλος/α λέει κάτι πολύ σημαντικό).
1 — Ψίθυρος (συζήτηση πολύ χαμηλά μεταξύ δύο ατόμων).
2 — Ήσυχη κουβέντα στην τάξη (μικρές ομάδες).
3 — Κανονική ομιλία (συζήτηση ομάδας σε δραστηριότητα).
4 — Λίγο πιο δυνατή (όταν χρειάζεται να ακουστείς σε μεγαλύτερη ομάδα).
5 — Δυνατά/παίζοντας στην αυλή (εξωτερικός χώρος, χωρίς να ενοχλούνται άλλοι).
Στόχος μετρήσιμος)
Τα παιδιά να αναγνωρίζουν και να επιλέγουν την κατάλληλη στάθμη φωνής (0–5) για συγκεκριμένες καταστάσεις και να το εφαρμόζουν σωστά σε 4 από τις 5 δοκιμές/δραστηριότητες.
-
Δραστηριότητες:
-
Παιχνίδια ρόλων για την εφαρμογή των κανόνων.
-
Συζήτηση για τις εμπειρίες των παιδιών κατά την εφαρμογή των κανόνων.
-
-
Στόχος: Αξιολόγηση της εφαρμογής των κανόνων και ενίσχυση της συνεργασίας.
Περιγραφή
Η Νεράιδα Ευγενία επισκέφτηκε την τάξη μας (κούκλα από χαρτόνι) και έφερε μαζί της πολλά αστέρια. Κάθε παιδί διάλεξε ένα αστέρι και έγραψε πάνω του μια ευγενική λέξη (π.χ. παρακαλώ, ευχαριστώ, συγγνώμη, καλημέρα). Στο τέλος, όλα τα αστέρια ενώθηκαν και φτιάξαμε τον ουρανό της ευγένειας στην τάξη μας.
Στόχος
Τα παιδιά να γνωρίσουν, να ονομάζουν και να χρησιμοποιούν ευγενικές λέξεις στην καθημερινή επικοινωνία, ενισχύοντας την ευγένεια και τη συνεργασία μέσα στην ομάδα.
Aλφάβητο καλών τρόπων.
Τα παιδιά, αφού δημιούργησαν το «Συμβόλαιο Ομάδας Συνεργασίας», εργάστηκαν ατομικά και συλλογικά για να φτιάξουν ένα αλφάβητο καλών τρόπων.
Με βάση το αρχικό γράμμα του ονόματός τους, κάθε παιδί βρήκε έναν κανόνα σωστής συμπεριφοράς που να ξεκινά από το ίδιο γράμμα (π.χ. Α: «Αγαπάμε τους φίλους μας»). Στη συνέχεια ζωγράφισαν το αρχικό του ονόματός τους και η νηπιαγωγός έγραψε πάνω σε αυτό τον αντίστοιχο κανόνα. Στην ολομέλεια, όλα τα παιδιά τοποθέτησαν τις καρτέλες τους στη σωστή θέση στο «Αλφάβητο των Καλών Τρόπων», δημιουργώντας έτσι μια κοινή, συλλογική αφίσα – εργαλείο αναφοράς.
Στόχοι Δραστηριότητας
-
Γλωσσικοί στόχοι
-
Αναγνώριση και συσχέτιση του αρχικού γράμματος με το όνομα.
-
Ενίσχυση λεξιλογίου σχετικού με κοινωνικές δεξιότητες και συμπεριφορές.
-
-
Κοινωνικο-συναισθηματικοί στόχοι
-
Ενίσχυση της ομαδικότητας και της συνεργασίας.
-
Ανάπτυξη σεβασμού και αποδοχής της διαφορετικότητας.
-
Καλλιέργεια της ενσυναίσθησης μέσα από τους «κανόνες καλής συμπεριφοράς».
-
-
Ψυχοκινητικοί στόχοι
-
Έκφραση μέσω της ζωγραφικής.
-
Ανάπτυξη λεπτής κινητικότητας με τον σχηματισμό γραμμάτων και εικόνων.
-
-
Στόχοι ενεργού πολίτη
-
Καλλιέργεια υπευθυνότητας και τήρησης κανόνων που φτιάχτηκαν συλλογικά.
-
Ανάπτυξη της αίσθησης ότι κάθε μέλος συμβάλλει στη διαμόρφωση του κοινού «κοινωνικού συμβολαίου».
-
Ενίσχυση της συμμετοχής, του σεβασμού, της συνεργασίας και της δημοκρατικής διαδικασίας λήψης αποφάσεων.
-
Δημιουργία προϋποθέσεων για ενεργό συμμετοχή σε μια κοινότητα (μικρογραφία της κοινωνίας).
-
Σύνδεση με τον Στόχο του Ενεργού Πολίτη
Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά βιώνουν στην πράξη τι σημαίνει να είσαι ενεργός πολίτης:
-
Μαθαίνουν να συνδιαμορφώνουν κανόνες,
-
Να τους σέβονται και να τους τηρούν,
-
Να κατανοούν πως οι προσωπικές τους επιλογές (π.χ. «Αγαπάμε τους φίλους μας») συμβάλλουν στη συλλογική ζωή της ομάδας.