Δραστηριότητα του 3ου τμήματος
Από το Νερό στον Ουρανό – Ένα Μαγικό Πείραμα!
Στόχοι:
– Κατανόηση των βασικών σταδίων του κύκλου του νερού: εξάτμιση, συμπύκνωση, κατακρήμνιση.
– Παρατήρηση της μετατροπής του νερού από υγρό σε αέριο (υδρατμούς).
– Πειραματισμός με υλικά για καλύτερη κατανόηση της συμπύκνωσης.
– Ανάπτυξη δεξιοτήτων παρατήρησης και διατύπωσης υποθέσεων.
Περιγραφή:
Ξεκινήσαμε το πείραμα ζεσταίνοντας νερό σε ένα μπρίκι. Τα παιδιά πρόσεξαν ότι, καθώς το νερό έβραζε, ανέβαιναν στον αέρα “αόρατες” σταγόνες – οι υδρατμοί!
Στη συνέχεια, τοποθετήσαμε ένα καπάκι πάνω από το μπρίκι και τα παιδιά παρατήρησαν πως οι υδρατμοί συγκεντρώθηκαν στο καπάκι και σχημάτισαν μικρές σταγόνες.
Για να ενισχύσουμε την παρατήρηση, τοποθετήσαμε πάνω από το μπρίκι ένα βαμβάκι (που συμβολίζει το σύννεφο!) και αφήσαμε τους ατμούς να το αγγίξουν
.

Τι είδαν τα παιδιά;
– Οι υδρατμοί ανέβηκαν στον αέρα, όπως ακριβώς συμβαίνει στη φύση!
– Το βαμβάκι άρχισε να υγραίνεται από τους ατμούς – όπως τα σύννεφα!
– Επειδή στο νερό είχαμε προσθέσει μπλε χρώμα ζαχαροπλαστικής, το βαμβάκι έγινε μπλε, δείχνοντας ότι το νερό “ταξιδεύει” μέσα στο σύννεφο!
Συμπέρασμα:
Μέσα από το πείραμα, τα παιδιά είδαν πώς σχηματίζονται τα σύννεφα στη φύση! Το νερό από τις θάλασσες, τα ποτάμια και τις λίμνες εξατμίζεται, ανεβαίνει στον αέρα ως υδρατμός, συμπυκνώνεται σχηματίζοντας τα σύννεφα και κάποια στιγμή πέφτει πάλι στη Γη ως βροχή!
Δραστηριότητα το ταξίδι της σταγόνας
Στόχοι:
– Να κατανοήσουν τα παιδιά τον κύκλο του νερού και τη σημασία του στη φύση και την καθημερινότητά μας.
– Να αναγνωρίσουν τις διαφορετικές μορφές του νερού (υγρό, αέριο, στερεό) και τις διαδικασίες της εξάτμισης, συμπύκνωσης, κατακρήμνισης και συλλογής.
– Να βιώσουν με το σώμα τους τη συμπεριφορά των μορίων του νερού σε κάθε κατάσταση (πάγος, υγρό, αέριο).
– Να εκφραστούν δημιουργικά μέσω θεατρικού παιχνιδιού, εικαστικών δραστηριοτήτων και μουσικής.
-Να αναπτύξουν την ικανότητα ομαδικής συνεργασίας και αλληλεπίδρασης μέσα από τις δραστηριότητες.
Περιγραφή Δραστηριοτήτων:
Ξεκινήσαμε τη μέρα με συζήτηση για το νερό, ανακαλύπτοντας πού το συναντάμε και πώς το χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας. Τα παιδιά ανέφεραν συσκευές που χρειάζονται νερό .
Στη συνέχεια, δραματοποιήσαμε τον κύκλο του νερού μέσα από ένα θεατρικό παιχνίδι, δίνοντας «ζωή» στις σταγόνες που ταξιδεύουν από τη θάλασσα στα σύννεφα και μετά ξανά πίσω στη γη
Το Ταξίδι της Σταγόνας»
Μια φορά κι έναν καιρό, σε μια απέραντη γαλάζια θάλασσα, ζούσε μια μικρή σταγόνα, η Δροσοσταλίτσα. 🌊 Ήταν χαρούμενη που έπαιζε με τα κύματα, αλλά ήξερε πως κάποια μέρα θα ξεκινούσε το μεγάλο της ταξίδι!
☀️ Το Ξύπνημα του Ήλιου
Ένα πρωί, ο Ήλιος έριξε τις ζεστές του ακτίνες πάνω στη θάλασσα. Η Δροσοσταλίτσα ένιωσε ανάλαφρη, άρχισε να ανεβαίνει ψηλά και… πουφ! Έγινε ατμός και πέταξε στον ουρανό!
☁️ Το Σύννεφο-Κουνιστή Πολυθρόνα
«Ωχ! Τι είναι αυτό;» αναρωτήθηκε. Ήταν ένα μαλακό, αφράτο σύννεφο που την αγκάλιασε και την πήρε μαζί του. Εκεί γνώρισε άλλες σταγόνες και έγιναν φίλες. Όσο περνούσε η ώρα, το σύννεφο μεγάλωνε και μεγάλωνε…
🌧 Η Μεγάλη Βροχή
Μια μέρα, ο άνεμος φύσηξε δυνατά και το σύννεφο άρχισε να χορεύει στον ουρανό. Η Δροσοσταλίτσα ένιωσε βαριά και… τσουπ! Έπεσε στη γη σαν βροχή!
🏞 Το Ταξίδι στο Ποτάμι
Η σταγόνα προσγειώθηκε σε ένα βουνό και κύλησε μέσα στο χώμα. Εκεί βρήκε μια πηγή και συνάντησε ένα μικρό ποταμάκι. «Πάμε μαζί στη θάλασσα!» της είπε το ποτάμι και άρχισαν να ταξιδεύουν μέσα από ποτάμια και λίμνες.
🌊 Η Επιστροφή στη Θάλασσα
Μετά από πολλές περιπέτειες, η Δροσοσταλίτσα έφτασε ξανά στη θάλασσα! «Γύρισα πίσω!» φώναξε χαρούμενη. «Αλλά το ταξίδι μου δεν τελειώνει ποτέ!»
Γιατί η Δροσοσταλίτσα και οι φίλες της κάνουν το ίδιο ταξίδι ξανά και ξανά… Είναι ο Κύκλος του Νερού! 💧🔄
Ζωγραφική του παραμυθιού από τον Κωνσταντίνο

.

Ζωντανέψαμε τα μόρια του νερού!
Μέσα από ένα βιωματικό παιχνίδι, τα παιδιά έγιναν:
Μόρια πάγου: Κολλημένα μεταξύ τους, ήρεμα, σε σειρά, όπως ακριβώς συμβαίνει στο στερεό νερό.
Μόρια υγρού νερού: Κινούνταν πιο ελεύθερα, χωρίς να ακουμπούν πολύ μεταξύ τους, κάνοντας «τσουλήθρες» και «κολοτούμπες».
Μόρια υδρατμών: Απομακρυσμένα μεταξύ τους, ανέβαιναν προς τον ουρανό, όπως όταν το νερό εξατμίζεται.
Παιχνίδι «Ποιος θα βρει τον Κύκλο του Νερού;»
Τα παιδιά τοποθέτησαν σε σωστή σειρά εικόνες που απεικόνιζαν τα στάδια του κύκλου του νερού
.

Δημιουργήσαμε μια ομαδική αφίσα όπου αποτυπώσαμε τον κύκλο του νερού με κολλάζ χαρτάκια που έκοψαν και κόλλησαν


Ζωγραφίσαμε και διαβάσαμε το ποίημα «Από πού ’σαι ποταμάκι;» του Ζαχαρία Παπαντωνίου, το οποίο αναφέρεται στο ταξίδι του νερού. Το γράψαμε σε μια μεγάλη αφίσα και το διακοσμήσαμε με κηρομπογιές.


Τέλος, ακούσαμε ένα χαρούμενο τραγούδι για τον κύκλο του νερού, συνδέοντας τη μάθηση με τη μουσική και την κίνηση.https://youtu.be/ZWRDQscGLRc
Ολοκληρώσαμε τη δραστηριότητα με φύλλα εργασίας του κύκλου του νερού.


Δραστηριότητα : Ο Κύκλος του Νερού στο Δικό μου Χαρτί!
Στόχοι:
Να αναγνωρίσουν και να κατανοήσουν τα στάδια του κύκλου του νερού: εξάτμιση, συμπύκνωση, κατακρήμνιση, συλλογή.
Να συνδέσουν τις έννοιες με εικόνες και λέξεις, ενισχύοντας τη γλωσσική ανάπτυξη και τη μνήμη.
Να εκφραστούν δημιουργικά, αποτυπώνοντας το δικό τους οπτικό διάγραμμα του κύκλου του νερού.
Να ενισχύσουν τη λεπτή κινητικότητα κόβοντας, κολλώντας και γράφοντας.
Περιγραφή:
Αφού ολοκληρώσαμε τα πειράματα και τις συζητήσεις για τον κύκλο του νερού, τα παιδιά δημιούργησαν το δικό τους ατομικό έργο!
Βήματα:
-Γράψαμε τις βασικές λέξεις: Εξάτμιση, Συμπύκνωση, Βροχή
-Κολλήσαμε εικόνες που δείχνουν κάθε στάδιο του κύκλου του νερού.
-Διακοσμήσαμε τα έργα μας με σύννεφα, ήλιο, βροχή και ποταμάκια!
Τι μάθαμε;
✔️ Τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι το νερό δεν μένει στάσιμο, αλλά ταξιδεύει συνεχώς στη φύση.
✔️ Οι λέξεις και οι εικόνες βοήθησαν στην καλύτερη απομνημόνευση των όρων και της διαδικασίας.
✔️ Με δημιουργικό και βιωματικό τρόπο, κατανόησαν ότι ο κύκλος του νερού είναι ένα φυσικό φαινόμενο που συμβαίνει καθημερινά γύρω μας!



Μαθαίνω τις Λέξεις του Κύκλου του Νερού!
Στόχοι:
Να αναγνωρίζουν και να κατανοούν βασικές λέξεις που περιγράφουν τον κύκλο του νερού: σύννεφο, υδρατμός, βροχή.
Να συνδέσουν τις λέξεις με αντίστοιχες εικόνες, ενισχύοντας τη γλωσσική ανάπτυξη και την κατανόηση.
Να εξασκηθούν στη λεπτή κινητικότητα κόβοντας και τοποθετώντας τις λέξεις στη σωστή θέση.
Να αναπτύξουν την παρατηρητικότητα και τη λογική σκέψη μέσα από την οπτική οργάνωση των σταδίων του κύκλου του νερού.
Περιγραφή:
Τα παιδιά δούλεψαν σε ατομικό φύλλο εργασίας όπου είχαν εικόνες του κύκλου του νερού (σύννεφο, εξάτμιση, βροχή, σύννεφο).
Βήματα:
Έκοψαν τις λέξεις: ήλιος, σύννεφο, υδρατμός, βροχή, σύννεφο.
Παρατήρησαν τις εικόνες του κύκλου του νερού.
Τοποθέτησαν τις λέξεις στη σωστή θέση δίπλα στην αντίστοιχη εικόνα.
Συζητήσαμε πώς το νερό ταξιδεύει και επαναλάβαμε τις λέξεις όλοι μαζί!
Τι μάθαμε;
Οι λέξεις έγιναν πιο οικείες και συνδέθηκαν με πραγματικές εικόνες.
Τα παιδιά κατανόησαν τη σειρά του κύκλου του νερού μέσα από το παιχνίδι με λέξεις και εικόνες.
Ένιωσαν χαρά και ικανοποίηση ολοκληρώνοντας τη δραστηριότητα μόνα τους!
Προστατεύουμε το Νερό, Προστατεύουμε τη Ζωή!”
Στόχοι:
Κατανόηση των πηγών μόλυνσης του πόσιμου νερού.
Ευαισθητοποίηση για τη σημασία της καθαρότητας του νερού και τις επιπτώσεις της ρύπανσης.
Ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης και υπεύθυνης στάσης απέναντι στους φυσικούς πόρους.
Ενίσχυση της συνεργασίας μέσα από την ομαδική δημιουργία αφίσας.
Δημιουργική έκφραση μέσα από ζωγραφική και γραφή.
Περιγραφή:
Αφού συζητήσαμε με τα παιδιά για το πόσιμο νερό και τη σημασία του, εντοπίσαμε μαζί τις βασικές πηγές μόλυνσής του (σκουπίδια, βιομηχανικά απόβλητα, φυτοφάρμακα, σκουπίδια κλπ). Στη συνέχεια, τα παιδιά δημιούργησαν μια ομαδική αφίσα όπου αποτύπωσαν ζωγραφικά και με γραπτές φράσεις τους τρόπους που το νερό μολύνεται, καθώς και τρόπους προστασίας του. Μέσα από τη δραστηριότητα, τα παιδιά συνειδητοποίησαν πόσο σημαντικό είναι να διατηρούμε το νερό καθαρό, ώστε να είναι ασφαλές για όλους τους ζωντανούς οργανισμούς!

Δραστηριότητα «Σώσε το Νερό – Το Νερό είναι Ζωή!»
Στόχοι:
- Να κατανοήσουν τα παιδιά τη σημασία του νερού για τη ζωή στον πλανήτη.
- Να αναγνωρίσουν τρόπους εξοικονόμησης και σωστής χρήσης του νερού.
- Να εκφράσουν δημιουργικά τις ιδέες τους μέσα από ζωγραφική και κατασκευές.
- Να αναπτύξουν περιβαλλοντική συνείδηση και να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με την προστασία του νερού.
Περιγραφή:
Αρχικά, συζητήσαμε με τα παιδιά τη σημασία του νερού, πού το βρίσκουμε, πώς το χρησιμοποιούμε και γιατί είναι πολύτιμο. Μιλήσαμε για τρόπους εξοικονόμησης και προστασίας του νερού, όπως το να κλείνουμε τη βρύση όταν δεν τη χρησιμοποιούμε και να μην πετάμε σκουπίδια στο νερό.
Στη συνέχεια, τα παιδιά δημιούργησαν μια ομαδική αφίσα. Σχεδιάσαμε δύο κουβάδες:
- Έναν κίτρινο κουβά με λυπημένες σταγόνες, που συμβολίζει τη σπατάλη και τη μόλυνση του νερού.
- Έναν κόκκινο κουβά με χαρούμενες σταγόνες, που συμβολίζει την προστασία και τη σωστή χρήση του νερού.
Πάνω από αυτούς, ζωγραφίσαμε δύο εκδοχές της Γης:
- Μια χαρούμενη Γη, δίπλα στις καθαρές σταγόνες και μια βρυσούλα με καθαρό νερό.
- Μια λυπημένη Γη, δίπλα στις μολυσμένες και σπαταλημένες σταγόνες.
Τα παιδιά έγραψαν συνθήματα όπως «Σώσε το Νερό» και «Το Νερό είναι Ζωή», ενισχύοντας το μήνυμα της δράσης μας.
Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, τα παιδιά ανέλαβαν ενεργό ρόλο στην προώθηση της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης, εκφράζοντας τη γνώμη τους μέσα από τη ζωγραφική και τη δημιουργία.

Δραστηριότητα «Οι Σταγόνες Μιλούν – Προστατεύουμε το Νερό!»
Στόχοι:
- Να εκφράσουν τα παιδιά τις σκέψεις και τις ιδέες τους για την προστασία του νερού.
- Να αναπτύξουν δημιουργικότητα και γλωσσικές δεξιότητες γράφοντας συνθήματα.
- Να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του νερού μέσα από τις δικές τους ζωγραφιές.
- Να ενισχύσουν τη συνεργασία και την περιβαλλοντική τους συνείδηση.
Περιγραφή:
Μετά τη συζήτηση για την αξία του νερού, τα παιδιά δημιούργησαν μια δεύτερη αφίσα. Κάθε παιδί σκέφτηκε και έγραψε ένα σύνθημα για την προστασία του νερού, χρησιμοποιώντας τη δική του γραφή.
Στη συνέχεια, σχεδίασαν σταγόνες νερού, και μέσα σε κάθε σταγόνα ζωγράφισαν όμορφα πράγματα που κάνουν οι άνθρωποι με το νερό, όπως το να πίνουν, να ποτίζουν τα φυτά, να κάνουν μπάνιο, να κολυμπούν, να μαγειρεύουν.
Η αφίσα γέμισε με πολύχρωμες σταγόνες και αισιόδοξα μηνύματα, δείχνοντας πως το νερό είναι πολύτιμο και αναντικατάστατο.
Μέσα από αυτή τη δράση, τα παιδιά όχι μόνο κατανόησαν τη χρησιμότητα του νερού, αλλά ανέλαβαν και ρόλο μικρών πρεσβευτών για την προστασία του!
