Δραστηριότητητα του 1ου πρωινού, 2ου πρωινού και 1ου ολοήμερου τμήματος στα πλαίσια εργαστηρίου δεξιοτήτων φυσικών επιστημών
Σήμερα υλοποιήθηκε μία εκπαιδευτική δραστηριότητα με αφορμή το παραμύθι «Ο Χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει», το οποίο αναφέρεται στον κύκλο του νερού.
Μέσα από την αφήγηση και τη συζήτηση, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να προβληματιστούν και να κατανοήσουν τις διαδικασίες που σχετίζονται με τη φυσική αυτή διεργασία, όπως η εξάτμιση, η συμπύκνωση και η υγροποίηση.
Μετά την ανάγνωση του παραμυθιού:
Συζητήθηκαν οι λόγοι για τους οποίους ο χιονάνθρωπος έλιωσε.
Εξηγήθηκαν με απλή γλώσσα τα στάδια του κύκλου του νερού.
Τα παιδιά εξέφρασαν απορίες και προσωπικές σκέψεις για το τι συμβαίνει στο νερό όταν αλλάζει μορφές.
Καταλήξαμε σε συμπεράσματα σχετικά με τη σημασία του κύκλου του νερού στη φύση.
Στόχοι Δραστηριότητας
Κατανόηση των βασικών σταδίων του κύκλου του νερού (εξάτμιση, συμπύκνωση, κατακρήμνιση).
Σύνδεση του φαινομένου με φυσικές διεργασίες που παρατηρούνται στο περιβάλλον.
Ενσυναίσθηση μέσα από την ταύτιση με τον χιονάνθρωπο του παραμυθιού.
Καλλιέργεια περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης σχετικά με τη σημασία του νερού.
Ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων μέσω της ανταλλαγής απόψεων.
Ενίσχυση της συνεργασίας μέσα από ομαδική συζήτηση και ανταλλαγή σκέψεων.
Ενεργή συμμετοχή των παιδιών στη δραστηριότητα με ερωτήσεις και προβληματισμούς.
Δραματοποίηση ή αναπαράσταση του κύκλου του νερού με κινήσεις.
“Το Ταξίδι της Σταγονίτσας – Ο Κύκλος του Νερού”
Περιγραφή Δραστηριότητας
Αφού διαβάσαμε το παραμύθι «Ο Χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει», τα παιδιά εμπνεύστηκαν από την ιστορία για να δημιουργήσουν μια εικαστική και εκπαιδευτική κατασκευή. Ακολουθήθηκαν τα εξής βήματα:
- Δημιουργία σύννεφου: Τα παιδιά χρησιμοποίησαν σφουγγαράκια και τέμπερες για να βάψουν ένα σύννεφο από χαρτόνι, αποκτώντας εμπειρία με διαφορετικές τεχνικές ζωγραφικής.
- Γραφή λεκτικού: Ενθαρρύνθηκαν να γράψουν με τον δικό τους τρόπο τη φράση «Ο κύκλος του νερού», ενισχύοντας τη σύνδεση μεταξύ γραφής και περιεχομένου.
- Απεικόνιση σταδίων: Χρωμάτισαν με ξυλομπογιές τα στάδια του ταξιδιού της σταγονίτσας (εξάτμιση, συμπύκνωση, κατακρήμνιση, απορροή).
- Σύνθεση: Τα στάδια τοποθετήθηκαν στη σωστή σειρά και συρράφθηκαν σε μια ολοκληρωμένη κατασκευή που απεικόνιζε τον κύκλο του νερού.
- Παρουσίαση: Κάθε παιδί είχε την ευκαιρία να παρουσιάσει τη δική του κατασκευή, περιγράφοντας τη διαδρομή της σταγονίτσας.
Στόχοι Δραστηριότητας
Κατανόηση των σταδίων του κύκλου του νερού και της σημασίας τους στο φυσικό περιβάλλον.
Σύνδεση της θεωρίας με εικαστική αναπαράσταση.
Ενίσχυση της δημιουργικότητας και της φαντασίας μέσω της κατασκευής.
Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης μέσα από την ατομική προσπάθεια και παρουσίαση.
Καλλιέργεια συνεργασίας και ανταλλαγής ιδεών κατά τη διάρκεια της κατασκευής.
Ανάπτυξη δεξιοτήτων παρουσίασης και περιγραφής.
Ανάπτυξη λεπτής κινητικότητας μέσα από τις τεχνικές ζωγραφικής και τη σύνθεση της χειροτεχνίας.
Διερεύνηση διαφορετικών υλικών και τεχνικών στη δημιουργία εικαστικών έργων.
ομπρελίτσες για να προστατευτούμε από την βροχή. (μικτή τεχνική κοπή με ψαλίδι από πρότυπο, ζωγραφική με νερομπογιές)
Το Πείραμα του Κύκλου του Νερού
Στο πλαίσιο μιας βιωματικής δραστηριότητας, πραγματοποιήθηκε πείραμα για την κατανόηση του κύκλου του νερού. Χρησιμοποιώντας μπρίκι με βραστό νερό, τα παιδιά παρατήρησαν τη μετατροπή του νερού σε υδρατμούς. Στη συνέχεια, τοποθετήσαμε ένα πιατάκι πάνω από τους υδρατμούς και παρατηρήσαμε τη δημιουργία σταγόνων, εξηγώντας τη διαδικασία της συμπύκνωσης. Για να ενισχύσουμε τη μάθηση, τραγουδήσαμε ένα σχετικό τραγούδι για τον κύκλο του νερού. Τα παιδιά αποτύπωσαν τις παρατηρήσεις τους μέσα από ζωγραφιές και προσπάθησαν να καταγράψουν το πείραμα με τις δικές τους λέξεις.
Στόχοι:
-
- Κατανόηση του κύκλου του νερού (εξάτμιση, συμπύκνωση, υγροποίηση).
- Εξοικείωση με τη σημασία των φυσικών φαινομένων στη ζωή μας.
- Ανάπτυξη της παρατηρητικότητας και της κινητικής δεξιότητας μέσω της εικαστικής απεικόνισης.
- Ενίσχυση της συνεργασίας και της χαράς μέσα από τη συμμετοχή στο πείραμα και το τραγούδι.
- Ενθάρρυνση της έκφρασης σκέψεων και εμπειριών με λέξεις και σύμβολα.
Εκπαιδευτική Δραστηριότητα: “Πειραματιζόμαστε με τον Πάγο – Τήξη και Πήξη”
Περιγραφή Δραστηριότητας
Η δραστηριότητα ξεκίνησε με συζήτηση στην παρεούλα σχετικά με το φαινόμενο της τήξης και της πήξης, καθώς και τις τρεις καταστάσεις της ύλης: αέριο, υγρό και στερεό. Τα παιδιά ανέφεραν καθημερινά παραδείγματα και μοιράστηκαν τις παρατηρήσεις τους.
Στη συνέχεια, τέθηκε το ερώτημα: «Πώς μπορούμε να λιώσουμε πιο γρήγορα έναν πάγο;»
Τα παιδιά πρότειναν ευφάνταστες λύσεις όπως:
- Να το βάλουμε κοντά στο καλοριφέρ.
- Να το βγάλουμε στον ήλιο.
- Να το σπάσουμε με κομπρεσέρ!
Ακολούθησε προβληματισμός σχετικά με τη χρήση αλατιού από τα εκχιονιστικά οχήματα. Τα παιδιά έδωσαν απαντήσεις όπως:
- «Για να μην γλιστράμε.»
- «Για να λιώσει ο πάγος πιο γρήγορα.»
Πείραμα:
- Τοποθετήθηκε πάγος σε δίσκο και τα παιδιά έριξαν χοντρό αλάτι πάνω του.
- Έτριψαν τον πάγο και παρατήρησαν τη διαδικασία τήξης.
- Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το αλάτι επιταχύνει το λιώσιμο του πάγου.
- Στο τέλος, τοποθέτησαν τον πάγο με το αλάτι δίπλα στο καλοριφέρ για να επιβεβαιώσουν την αποτελεσματικότητα της θερμότητας σε συνδυασμό με το αλάτι.
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με την εμπειρία και συμμετείχαν ενεργά σε όλες τις φάσεις του πειράματος.
Στόχοι Δραστηριότητας
Κατανόηση των φαινομένων της τήξης και της πήξης.
Εξοικείωση με τις τρεις καταστάσεις της ύλης και τις μεταβολές τους.
Εισαγωγή στη λειτουργία του αλατιού στη μείωση του σημείου τήξης του πάγου.
Ενίσχυση της περιέργειας και της διάθεσης για πειραματισμό.
Καλλιέργεια της αυτοπεποίθησης μέσα από τη διατύπωση υποθέσεων.
Ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και συνεργασίας κατά τη διάρκεια του πειράματος.
Σεβασμός στις ιδέες των άλλων και ενίσχυση της ομαδικής εργασίας.
Ανάπτυξη λεπτής κινητικότητας μέσω της διάχυσης του αλατιού και του τρίψιμου του πάγου.
Εξάσκηση στον χειρισμό υλικών και την παρατήρηση φυσικών φαινομένων.
Κατόπιν μέσα από τη δραματοποίηση και το θεατρικό παιχνίδι, τα παιδιά βίωσαν τη διαδικασία του κύκλου του νερού, συμμετέχοντας ενεργά ως “σταγονίτσες” που ενώνονται για να σχηματίσουν σύννεφα, πέφτουν στη γη ως βροχή και συνεχίζουν το ταξίδι τους μέσα από τη φύση. Με τη συνοδεία μουσικών οργάνων και ρυθμικής μουσικής, αναπαρέστησαν ολόκληρη τη φυσική διαδικασία.
Παράλληλα, τα παιδιά ζωγράφισαν, έκοψαν και σειροθέτησαν τις εικόνες των σταδίων του κύκλου του νερού. Μέσα από την περιγραφή των εικόνων ενισχύθηκε ο προφορικός τους λόγος και κατανόησαν τη διαδοχική φύση του φαινομένου.
Στόχοι:
Κατανόηση της φυσικής διαδικασίας του κύκλου του νερού μέσω βιωματικής μάθησης.
Ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων και συνεργασίας μέσα από το θεατρικό παιχνίδι.
Ενίσχυση της δημιουργικότητας και της φαντασίας μέσα από τη ζωγραφική και τις χειροτεχνικές δραστηριότητες.
Εξάσκηση προφορικού λόγου και εμπλουτισμός λεξιλογίου με την περιγραφή εικόνων και την αφήγηση της διαδικασίας.
Καλλιέργεια δεξιοτήτων παρατήρησης, σειροθέτησης και συσχέτισης.