Στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας για την ελιά, πραγματοποιήθηκε μια σειρά από εκπαιδευτικές και βιωματικές δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο, συνδιδασκαλία όλων των τμημάτων
Αρχικά, τα παιδιά παρακολούθησαν ένα εκπαιδευτικό βίντεο σχετικά με την ελιά, τη διαδικασία παραγωγής του λαδιού, και τη σημασία της ελιάς στη ζωή μας. ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Στη συνέχεια, διαβάσαμε ένα παραμύθι που αφορούσε την ελιά και την αξία της, εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιο και τη φαντασία των παιδιών, παραμύθι <<Η Ελίτσα>> της Ματούλας Τόλκα.
Ελιά, ένα δώρο της φύσης. Για τους λαούς της Μεσογείου η ελιά αποτελεί σύμβολο ειρήνης, ευημερίας και γονιμότητας. Τα κλαδιά της στεφάνωναν τους νικητές των Ολυμπιακών Αγώνων, το πολύτιμο λάδι της φρόντιζε για την υγεία και την ομορφιά θεών κι ανθρώπων. Μια παρέα από παιδιά ανακαλύπτουν τη σημασία που έχει η ελιά στην καθημερινότητά τους,…
Ένα αίνιγμα για την ελιά (μικτή τεχνική κολλάζ, ζωγραφική, γραφή)
Εργασία εικαστικών ατομικό κολλάζ ο ελαιώνας
πείραμα πυκνότητας με ελαιόλαδο, νερό και χρωματισμένο νερό
το λάδι ανεβαίνει σε κάθε περίπτωση στην επιφάνεια
Τραγουδήσαμε όλοι μαζί το παραδοσιακό τραγούδι “Ντίλι , το καντήλι”, εισάγοντας τα παιδιά σε πολιτιστικά στοιχεία συνδεδεμένα με την ελιά.

ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ
Έγινε συζήτηση για τα προϊόντα που μας δίνει η ελιά (λάδι, ελιές, σαπούνι) και αναλύσαμε τον ρόλο της στην ελληνική θρησκεία (το λάδι στα μυστήρια και τα καντήλια).
Τα παιδιά παρατήρησαν έργα καλλιτεχνών που αναδεικνύουν την ελιά ως φυσικό στοιχείο, σύμβολο της ζωής, της ειρήνης και της ελληνικής παράδοσης. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, ενθαρρύνθηκαν να εκφράσουν σκέψεις, συναισθήματα και ιδέες σχετικά με τα έργα που είδαν.
Ανάλυση πίνακα ζωγραφικής του Θεόφιλου .
Τα παιδιά παρατηρώντας τον πίνακα ενθαρρύνθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις όπως:Τι βλέπετε στον πίνακα;Ποιοι άνθρωποι φαίνονται στον πίνακα και τι κάνουν;Ποια εργαλεία ή αντικείμενα μπορείτε να παρατηρήσετε;Τι εποχή νομίζετε ότι είναι; Πώς το καταλαβαίνετε;Πώς είναι ο ουρανός και το τοπίο γύρω; Σας φαίνεται ζεστό ή κρύο;Γιατί πιστεύετε ότι οι άνθρωποι μαζεύουν ελιές;Πώς συνεργάζονται οι άνθρωποι για να κάνουν αυτή τη δουλειά;Έχετε δει ποτέ ή ακούσει για το λιομάζωμα; Ξέρετε τι γίνεται μετά τις ελιές;Έχετε δοκιμάσει ελιές ή λάδι; Τι σας αρέσει περισσότερο;Πώς σας φαίνονται οι άνθρωποι στον πίνακα; Είναι χαρούμενοι, κουρασμένοι ή κάτι άλλο;Πώς νομίζετε ότι νιώθουν όταν μαζεύουν τις ελιές;Τι χρώματα έχει χρησιμοποιήσει ο ζωγράφος; Είναι έντονα ή ήρεμα;Ποιο στοιχείο του πίνακα σας αρέσει περισσότερο και γιατί;
Επιπλέον, γνωρίσαμε την ιστορία του κότινου ως σύμβολο στους Ολυμπιακούς Αγώνες, συνδέοντας την ελιά με τον ελληνικό πολιτισμό.
Τέλος, ασχοληθήκαμε με τη διαδικασία του ελαιομαζώματος και το λιτρίβι, με έμφαση στη διαδρομή από την ελιά στο λάδι , μέσα από εικόνες και εποπτικό υλικό.
Δημιουργία η γωνιά της ελιάς στο σχολείο μας
Στόχοι Δραστηριότητας
-
- Να αποκτήσουν τα παιδιά βασικές γνώσεις για την ελιά και τη σημασία της στον ελληνικό πολιτισμό, την οικονομία και τη θρησκεία.
- Να κατανοήσουν τη διαδικασία παραγωγής του λαδιού (ελαιομάζωμα, λιτρίβι) και τα προϊόντα της ελιάς.
- Να καλλιεργηθεί ο σεβασμός και η εκτίμηση για την πολιτιστική κληρονομιά που σχετίζεται με την ελιά.
- Να ενισχυθεί το ενδιαφέρον των παιδιών για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και την αξία των δέντρων.Να συμμετέχουν ενεργά στις συζητήσεις, στις μουσικές δραστηριότητες και στις ομαδικές εργασίες, ενισχύοντας τη συνεργασία και την αλληλεπίδραση.
- Να εκτιμήσουν την αξία του συλλογικού μόχθου στη διαδικασία παραγωγής προϊόντων.Να αναπτύξουν τις κινητικές δεξιότητές τους μέσα από δραστηριότητες που σχετίζονται με την αναπαράσταση του ελαιομαζώματος και του λιτριβιού.Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους με λέξεις που αφορούν την ελιά και τη διαδικασία παραγωγής της
- Να εκφράζονται με σαφήνεια κατά τη διάρκεια των συζητήσεων και των αφηγήσεων.
















