“Η Ελιά: Από τη Φύση στην Τέχνη και τον Πολιτισμό”

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 25 124548

Στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας για την ελιά, πραγματοποιήθηκε μια σειρά από εκπαιδευτικές και βιωματικές δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο, συνδιδασκαλία όλων των τμημάτων

Αρχικά, τα παιδιά παρακολούθησαν ένα εκπαιδευτικό βίντεο σχετικά με την ελιά, τη διαδικασία παραγωγής του λαδιού, και τη σημασία της ελιάς στη ζωή μας.  ΚΛΙΚ ΕΔΩ

Στη συνέχεια, διαβάσαμε ένα παραμύθι που αφορούσε την ελιά και την αξία της, εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιο και τη φαντασία των παιδιών, παραμύθι <<Η Ελίτσα>> της Ματούλας Τόλκα.

Ελιά, ένα δώρο της φύσης. Για τους λαούς της Μεσογείου η ελιά αποτελεί σύμβολο ειρήνης, ευημερίας και γονιμότητας. Τα κλαδιά της στεφάνωναν τους νικητές των Ολυμπιακών Αγώνων, το πολύτιμο λάδι της φρόντιζε για την υγεία και την ομορφιά θεών κι ανθρώπων. Μια παρέα από παιδιά ανακαλύπτουν τη σημασία που έχει η ελιά στην καθημερινότητά τους,…IMG 9654

Ένα αίνιγμα για την ελιά  (μικτή  τεχνική κολλάζ, ζωγραφική, γραφή)

IMG 9844Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 29 124333unnamed 41 1

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 29 124345

Εργασία εικαστικών  ατομικό κολλάζ ο ελαιώνας

unnamed 40 1

πείραμα πυκνότητας με ελαιόλαδο, νερό και χρωματισμένο νερό 

το λάδι ανεβαίνει σε κάθε περίπτωση στην επιφάνεια

unnamed 45 1unnamed 44 1unnamed 43 1unnamed 42 1

Τραγουδήσαμε όλοι μαζί το παραδοσιακό τραγούδι “Ντίλι , το καντήλι”, εισάγοντας τα παιδιά σε πολιτιστικά στοιχεία συνδεδεμένα με την ελιά.Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 25 124921 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 25 125053 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 25 125245

ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ

 

Έγινε συζήτηση για τα προϊόντα που μας δίνει η ελιά (λάδι, ελιές, σαπούνι) και αναλύσαμε τον ρόλο της στην ελληνική θρησκεία (το λάδι στα μυστήρια και τα καντήλια).Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 25 124548

Τα παιδιά παρατήρησαν έργα καλλιτεχνών που αναδεικνύουν την ελιά ως φυσικό στοιχείο, σύμβολο της ζωής, της ειρήνης και της ελληνικής παράδοσης. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, ενθαρρύνθηκαν να εκφράσουν σκέψεις, συναισθήματα και ιδέες σχετικά με τα έργα που είδαν.

Ανάλυση πίνακα ζωγραφικής του Θεόφιλου .αρχείο λήψης 19

Τα παιδιά παρατηρώντας τον πίνακα ενθαρρύνθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις όπως:Τι βλέπετε στον πίνακα;Ποιοι άνθρωποι φαίνονται στον πίνακα και τι κάνουν;Ποια εργαλεία ή αντικείμενα μπορείτε να παρατηρήσετε;Τι εποχή νομίζετε ότι είναι; Πώς το καταλαβαίνετε;Πώς είναι ο ουρανός και το τοπίο γύρω; Σας φαίνεται ζεστό ή κρύο;Γιατί πιστεύετε ότι οι άνθρωποι μαζεύουν ελιές;Πώς συνεργάζονται οι άνθρωποι για να κάνουν αυτή τη δουλειά;Έχετε δει ποτέ ή ακούσει για το λιομάζωμα; Ξέρετε τι γίνεται μετά τις ελιές;Έχετε δοκιμάσει ελιές ή λάδι; Τι σας αρέσει περισσότερο;Πώς σας φαίνονται οι άνθρωποι στον πίνακα; Είναι χαρούμενοι, κουρασμένοι ή κάτι άλλο;Πώς νομίζετε ότι νιώθουν όταν μαζεύουν τις ελιές;Τι χρώματα έχει χρησιμοποιήσει ο ζωγράφος; Είναι έντονα ή ήρεμα;Ποιο στοιχείο του πίνακα σας αρέσει περισσότερο και γιατί;

 

Επιπλέον, γνωρίσαμε την ιστορία του κότινου ως σύμβολο στους Ολυμπιακούς Αγώνες, συνδέοντας την ελιά με τον ελληνικό πολιτισμό.images 6

Τέλος, ασχοληθήκαμε με τη διαδικασία του ελαιομαζώματος και το λιτρίβι, με έμφαση στη διαδρομή από την ελιά στο λάδι , μέσα από εικόνες και εποπτικό υλικό.

Δημιουργία η γωνιά της ελιάς στο σχολείο μας

IMG 9637 1 IMG 9639 IMG 9652 1 IMG 9653 1 IMG 9655 IMG 9656

Στόχοι Δραστηριότητας

    • Να αποκτήσουν τα παιδιά βασικές γνώσεις για την ελιά και τη σημασία της στον ελληνικό πολιτισμό, την οικονομία και τη θρησκεία.
    • Να κατανοήσουν τη διαδικασία παραγωγής του λαδιού (ελαιομάζωμα, λιτρίβι) και τα προϊόντα της ελιάς.
    • Να καλλιεργηθεί ο σεβασμός και η εκτίμηση για την πολιτιστική κληρονομιά που σχετίζεται με την ελιά.
    • Να ενισχυθεί το ενδιαφέρον των παιδιών για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και την αξία των δέντρων.Να συμμετέχουν ενεργά στις συζητήσεις, στις μουσικές δραστηριότητες και στις ομαδικές εργασίες, ενισχύοντας τη συνεργασία και την αλληλεπίδραση.
    • Να εκτιμήσουν την αξία του συλλογικού μόχθου στη διαδικασία παραγωγής προϊόντων.Να αναπτύξουν τις κινητικές δεξιότητές τους μέσα από δραστηριότητες που σχετίζονται με την αναπαράσταση του ελαιομαζώματος και του λιτριβιού.Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους με λέξεις που αφορούν την ελιά και τη διαδικασία παραγωγής της
    • Να εκφράζονται με σαφήνεια κατά τη διάρκεια των συζητήσεων και των αφηγήσεων.