Δραστηριότητα: «Φωτογραφίες του 1940: Ανακαλύπτοντας την Ιστορία μέσα από την εικόνα»
Περιγραφή:
Τα παιδιά παρακολουθήσαν μια παρουσίαση με φωτογραφικό υλικό από την εποχή του 1940, βλέποντας εικόνες που αποτυπώνουν στιγμές από τον πόλεμο, την καθημερινή ζωή και τα γεγονότα της εποχής. Κάθε φωτογραφία αποτελεί αφορμή για συζήτηση, σχολιασμό και ανάλυση. Τα παιδιά εξέφρασαν τα συναισθήματά τους, συζήτησαν τις σκέψεις που τους γεννά κάθε εικόνα και έδωσαν τίτλους που αντικατοπτρίζουν τα συναισθήματά τους και την κατανόησή τους για την εποχή.
Στόχοι:
- Ιστορική Γνώση: Τα παιδιά γνώρισαν σημαντικές στιγμές της ελληνικής ιστορίας μέσα από φωτογραφίες του 1940.
- Καλλιέργεια Κριτικής Σκέψης: Μέσα από την παρατήρηση των φωτογραφιών, τα παιδιά έμαθαν να αναγνωρίζουν και να συζητούν για τα γεγονότα και τις συνθήκες που απεικονίζονται.
- Έκφραση Συναισθημάτων: Η διαδικασία ανάλυσης εικόνων βοήθησε τα παιδιά να εκφράσουν τα συναισθήματα που τους προκαλεί κάθε φωτογραφία, ενισχύοντας την συναισθηματική τους ανάπτυξη.
- Ομαδικότητα και Συνεργασία: Μέσα από τη συζήτηση και τη δημιουργία τίτλων, τα παιδιά συνεργάστηκαν για να μοιραστούν απόψεις και να δημιουργήσουν κοινές αναπαραστάσεις της ιστορικής περιόδου.
- Γλωσσική Καλλιέργεια: Τα παιδιά ενθαρρύνθηκαν να περιγράψουν τις φωτογραφίες με λέξεις και φράσεις, εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιό τους.
Διερεύνηση απόψεων των παιδιών γιατί ήθελαν οι Γερμανοί να πάρουν την Ελλάδα μας ? Ζωγραφική
Ποίημα Ιωάννης Πολέμης Τι είναι η πατρίδα μας?
Σχολιασμός , άγνωστες λέξεις , συναισθήματα. Τα παιδιά ζωγράφισαν ότι σημαίνει για αυτούς η πατρίδα η Ελλάδα και γνώρισαν τις ομορφιές της Ελλάδας με επιτραπέζιο παιχνίδι με εικονοκάρτες (ομαδικό παιχνίδι )
- Tι ειν’ η πατρίδα μας ; Μην είν’ οι κάμποι ;Μην είναι τ’ άσπαρτα ψηλά βουνά ;
- Μην είν’ ο ήλιος της, που χρυσολάμπει ;είναι τ’ άστρα της τα φωτεινά ;
- Μην είναι κάθε της ρηχό ακρογιάλι και κάθε χώρα της με τα χωριά
- κάθε νησάκι της, που άχνα προβάλλει,κάθε της θάλασσα, κάθε στεριά ;.
- Μην είναι τάχατε τα ερειπωμένα αρχαία μνημεία της, χρυσή στολή,
- που η τέχνη φόρεσε, και το καθένα, μια δόξα αθάνατη αντιλαλεί ;.
- Όλα πατρίδα μας ! Κι αυτά κι εκείνα,και κάτι, που ‘χομε μες στην καρδιά,
- και λάμπει αθώρητο σαν ήλιου ακτίνα και κράζει μέσα μας : Εμπρός, παιδιά !

Γνωρίζουμε τον Εθνικό μας ποιητή Διονύσιο Σολωμό και τον ύμνο εις την Ελευθερία και ακούμε τραγούδια εποχής με την Σοφία Βέμπο
Δραστηριότητα: «Μαθαίνω τις Λέξεις της Εθνικής Επετείου»
Περιγραφή:
Τα παιδιά παρατηρήσαν καρτέλες με λέξεις που σχετίζονται με την εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου (π.χ. ΟΧΙ, Ελλάδα, ελευθερία, ειρήνη, πατρίδα). Κάθε παιδί επέλεξε μια καρτέλα, διάβασε τη λέξη και στη συνέχεια την αντέγραψε σε πίνακα μαρκαδόρου, ενισχύοντας την ικανότητά του στη γραφή και την ανάγνωση. Μέσα από τη δραστηριότητα, τα παιδιά εξοικιώθηκαν με σημαντικές έννοιες της εθνικής μας ταυτότητας, ενώ καλλιέργησαν δεξιότητες γραφής.
Στόχοι:
- Εμπλουτισμός Λεξιλογίου: Τα παιδιά έμαθαν λέξεις που σχετίζονται με την εθνική επέτειο και την ιστορία, ενισχύοντας το λεξιλόγιό τους.
- Καλλιέργεια Γραφής: Με την αντιγραφή των λέξεων στον πίνακα, τα παιδιά εξασκήθηκαν στη γραφή, ενισχύοντας τη λεπτή κινητικότητά τους και την ακρίβεια στην αντιγραφή.
- Ανάπτυξη Αναγνωστικών Δεξιοτήτων: Μέσα από την ανάγνωση των λέξεων στις καρτέλες, τα παιδιά εξασκήθηκαν στην αναγνώριση των γραμμάτων και στη σύνδεση φωνημάτων με σύμβολα.
- Ιστορική Συνείδηση: Οι λέξεις που επέλεξαν τα παιδιά είναι άμεσα συνδεδεμένες με την ιστορία της 28ης Οκτωβρίου, δίνοντας την ευκαιρία για περαιτέρω συζήτηση και κατανόηση των γεγονότων.
- Αυτοέκφραση και Συμμετοχή: Μέσα από τη διαδικασία επιλογής λέξεων και αντιγραφής στον πίνακα, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν ενεργά και να εκφράσουν τις ιδέες τους σε σχέση με το θέμα.





















Δραστηριότητα: Ακρόαση ιστορίας -Οφσάιντ μια αληθινή ιστορία
Κείμενο: Fabrizio Silei
Εικονογράφηση: Maurizio A.C. Quarello
Μετάφραση: Ελένη Κατσαμά & Φίλιππος Μανδηλαράς
Το οφσάιντ του μεγάλου ποδοσφαιριστή Ματίας Ζίντελαρ στον αγώνα του κόντρα στους Ναζί.
«Υπάρχουν στιγμές που μόνο χάνοντας τα πάντα
μπορείς να περισώσεις κάτι.»
Άνοιξη του 1938.
Η ναζιστική Γερμανία προσαρτά την Αυστρία. Η διοργάνωση ενός ποδοσφαιρικού αγώνα ανάμεσα στις δύο χώρες θεωρείται ο καλύτερος και ο πιο δημοφιλής τρόπος για τον «εορτασμό της ένωσης των δύο γερμανικών λαών.»
Ο Ματίας Ζίντελαρ είναι ο καλύτερος Αυστριακός ποδοσφαιριστής όλων των εποχών, είναι ο Μότσαρτ του Ποδοσφαίρου. Λίγοι Αυστριακοί πιστεύουν ότι θα συμμετάσχει σ’ αυτόν τον αγώνα κι ακόμα λιγότεροι ότι είναι ικανός να χαλάσει τη γιορτή. Κι όμως, τα καταφέρνει. Πρώτα, μ’ ένα εξαιρετικό γκολ και, ύστερα, με μια κραυγαλέα άρνηση.
Τα παιδιά άκουσαν την ιστορία, την σχολίασαν , μοιράστηκαν σκέψεις και συναισθήματα.
Κατόπιν ζωγράφισαν την ιστορία
Στόχοι:
1. Ιστορική Κατανόηση
- Κατανόηση των ιστορικών συνθηκών του 1938, όπως η προσάρτηση της Αυστρίας από τη ναζιστική Γερμανία και τη χρήση του αθλητισμού για πολιτική προπαγάνδα.
- να γνωρίσουν τη σημασία της αντίστασης, ακόμα και μέσα από φαινομενικά μη πολιτικές δραστηριότητες όπως ο αθλητισμός.
2. Ανάπτυξη Κριτικής Σκέψης
- Τα παιδιά να συζητήσουν και να αναλύσουν την έννοια της αντίστασης, διερευνώντας πώς μια ατομική πράξη (το “οφσάιντ” του Ζίντελαρ) μπορεί να έχει μεγάλο συμβολισμό.
- να ενθαρρυνθούν να σκεφτούν πώς ο αθλητισμός και οι προσωπικές αξίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να υποστηριχθεί η δικαιοσύνη και η ελευθερία.
3. Καλλιέργεια Συναισθηματικής Νοημοσύνης
- Τα παιδιά να εκφράσουν τα συναισθήματα που τους προκάλεσε η ιστορία, όπως το θάρρος, η αίσθηση δικαίου, ή ακόμα και η ανασφάλεια απέναντι σε πιέσεις από ανώτερες αρχές.
- Μέσα από τη συζήτηση, να καλλιεργήσουν την ενσυναίσθηση, προσπαθώντας να κατανοήσουν τα συναισθήματα του Ματίας Ζίντελαρ και άλλων αθλητών εκείνης της περιόδου.
4. Ηθικά Διδάγματα και Αξίες
- να αναγνωρίσουν τη σημασία του να υπερασπίζονται τις αξίες τους, ακόμα κι όταν βρίσκονται υπό πίεση από εξωτερικούς παράγοντες.
- να ενθαρρυνθούν να σκεφτούν το πώς η προσωπική ηθική και η αίσθηση δικαιοσύνης μπορεί να καθοδηγήσει τις αποφάσεις τους σε δύσκολες καταστάσεις.
5. Ανάπτυξη Ομαδικού Πνεύματος
- Η ιστορία του Ματίας Ζίντελαρ ί να ενισχύσει την κατανόηση της σημασίας της ομάδας, της συνεργασίας και του αθλητικού πνεύματος ως εργαλείων για να προωθηθεί η δικαιοσύνη.
- Τα παιδιά να μάθουν ότι ο αθλητισμός είναι όχι μόνο μια μορφή ψυχαγωγίας, αλλά και ένα μέσο για να εκφράσουν σημαντικές κοινωνικές και ηθικές αξίες.
6. Δημιουργική Έκφραση
- Μέσα από τη δραστηριότητα, τα παιδιά να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους είτε προφορικά είτε με γραπτό λόγο ή σχέδιο. να μπορούν να δώσουν δημιουργικούς τίτλους ή να αποτυπώσουν τη δική τους ερμηνεία του γεγονότος.
Δραστηριότητα ΕΙΡΗΝΗ – ΠΟΛΕΜΟΣ – ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ (εικόνες – σχολιασμός, συζήτηση ) -ανθρωπομορφικά χαρακτηριστικά εννοιών . Η ολοκλήρωση της δραστηριοτητας περιλαμβάνει δύο διδασκαλίες , δύο διδακτικών ωρών έκαστη . Οι στόχοι αναλύονται παρακάτω
Στόχοι 1ης διδασκαλίας
1. Ανάπτυξη Κριτικής Σκέψης και Συλλογισμού
- Διάκριση και Σύγκριση: Τα παιδιά κατανοούν τις διαφορές μεταξύ πολέμου και ειρήνης, συζητώντας χαρακτηριστικά όπως ο φόβος, η καταστροφή (για τον πόλεμο) και η χαρά, η συνεργασία (για την ειρήνη).
- Ανάλυση των Συναισθημάτων: Μέσα από τις φωτογραφίες και τις συζητήσεις, τα παιδιά αναγνωρίζουν τα συναισθήματα που σχετίζονται με αυτές τις καταστάσεις, αναπτύσσοντας τη συναισθηματική τους νοημοσύνη.
2. Ενίσχυση της Συναισθηματικής Αντίληψης
- Συναισθηματική Έκφραση: Με τη δημιουργία ανθρωπομορφικών αναπαραστάσεων του πολέμου και της ειρήνης, τα παιδιά εκφράζουν τα συναισθήματά τους και τις αντιλήψεις τους για αυτά τα αφηρημένα θέματα.
- Κατανόηση Συμβόλων: Τα παιδιά αναπτύσσουν την ικανότητα να χρησιμοποιούν συμβολισμούς (π.χ. σκληρά, επιθετικά χαρακτηριστικά για τον πόλεμο, και γαλήνια, φιλικά χαρακτηριστικά για την ειρήνη).
3. Καλλιέργεια Ενσυναίσθησης και Κοινωνικής Αντίληψης
- Ενσυναίσθηση: Μέσα από την ανθρωποποίηση των εννοιών του πολέμου και της ειρήνης, τα παιδιά μπαίνουν στη θέση του “άλλου”, αναπτύσσοντας κατανόηση για τα συναισθήματα και τις συνέπειες που βιώνουν οι άνθρωποι σε κάθε συνθήκη.
- Κοινωνικές Αξίες: Η συζήτηση για την ειρήνη βοηθά τα παιδιά να εκτιμήσουν την αξία της συνεργασίας, της φιλίας και της αγάπης προς τον συνάνθρωπο.
4. Ανάπτυξη Δημιουργικής Σκέψης και Έκφρασης
- Δημιουργική Έκφραση: Μέσα από τη ζωγραφική, τα παιδιά χρησιμοποιούν τη φαντασία τους για να αποδώσουν τα χαρακτηριστικά του πολέμου και της ειρήνης με έναν προσωπικό και δημιουργικό τρόπο.
- Οπτικοποίηση Αφαιρετικών Εννοιών: Η αποτύπωση του πολέμου και της ειρήνης σε μορφή ανθρώπων βοηθά τα παιδιά να οπτικοποιήσουν και να κατανοήσουν πιο εύκολα αυτές τις αφηρημένες έννοιες.
5. Ανάπτυξη Επικοινωνιακών Δεξιοτήτων
- Προφορική Έκφραση: Συζητώντας για τις φωτογραφίες και τα χαρακτηριστικά του πολέμου και της ειρήνης, τα παιδιά εξασκούν την ικανότητά τους να εκφράζουν σκέψεις, συναισθήματα και ιδέες.
- Συνεργασία: Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας, τα παιδιά συνεργάζονται με τους συμμαθητές τους, μαθαίνοντας να δουλεύουν ομαδικά και να μοιράζονται ιδέες.
6. Οπτική Αντίληψη και Καλλιτεχνικές Δεξιότητες
- Ανάπτυξη Παρατηρητικότητας: Μέσα από την παρατήρηση των φωτογραφιών και τη σχεδίαση των ανθρωπομορφικών χαρακτήρων, τα παιδιά καλλιεργούν τις δεξιότητές τους στην παρατήρηση λεπτομερειών.
- Ζωγραφικές Δεξιότητες: Η ζωγραφική των χαρακτηριστικών του πολέμου και της ειρήνης βοηθά στην ανάπτυξη των καλλιτεχνικών τους δεξιοτήτων, καθώς προσπαθούν να αποδώσουν συναισθήματα μέσα από μορφές και χρώματα.
7. Αντίληψη Σχέσεων Αιτίας-Αποτελέσματος
- Κατανόηση των Συνέπειων του Πολέμου: Μέσα από τις συζητήσεις και τις φωτογραφίες, τα παιδιά μαθαίνουν ότι ο πόλεμος έχει αρνητικές συνέπειες για τους ανθρώπους και τον κόσμο.
- Προώθηση της Ειρήνης: Αναγνωρίζουν τα οφέλη της ειρήνης, όπως η ασφάλεια, η χαρά και η αγάπη, κατανοώντας τη θετική επίδραση της ειρηνικής συνύπαρξης.
Στόχοι 2ης διδασκαλίας
1.Ανάπτυξη Συναισθηματικής Νοημοσύνης
- Κατανόηση Συναισθημάτων: Τα παιδιά ενθαρρύνονται να σκεφτούν πώς νιώθουν οι άνθρωποι σε συνθήκες πολέμου, αναπτύσσοντας ενσυναίσθηση και ευαισθησία για τον πόνο και τα συναισθήματα των άλλων.
- Εκφραστικότητα: Μέσα από τη ζωγραφική και την εξήγηση των εικόνων, τα παιδιά εκφράζουν τα δικά τους συναισθήματα σχετικά με τον πόλεμο και την ειρήνη.
2. Κριτική Σκέψη και Ανάλυση
- Ανάλυση Εικόνων: Εξηγώντας τις εικόνες πολέμου, τα παιδιά καλούνται να αναλύσουν και να κατανοήσουν τα γεγονότα που συμβαίνουν, καλλιεργώντας την κριτική τους σκέψη και την ικανότητά τους να περιγράφουν καταστάσεις.
- Διάκριση Εννοιών: Μέσα από τη σύγκριση του πολέμου και της ειρήνης, τα παιδιά κατανοούν τις διαφορές ανάμεσα στις δύο καταστάσεις και τις συνέπειες που έχουν για τους ανθρώπους.
3. Ανάπτυξη Δημιουργικής Σκέψης και Έκφρασης
- Φαντασία και Όνειρα: Ζωγραφίζοντας τα όνειρα των ανθρώπων που βιώνουν τον πόλεμο, τα παιδιά ενθαρρύνονται να σκεφτούν θετικά και να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους για να δημιουργήσουν εικόνες ελπίδας.
- Συμβολισμός της Ειρήνης: Δημιουργώντας τον ανθρωπόμορφο συμβολισμό της ειρήνης και το σήμα της, τα παιδιά αναπτύσσουν την ικανότητά τους να χρησιμοποιούν σύμβολα για να εκφράσουν αφηρημένες έννοιες.
4. Συνεργασία και Κοινωνική Ανάπτυξη
- Ομαδική Δραστηριότητα: Κατά τη δημιουργία της ειρήνης ως ανθρωπόμορφο σχέδιο και την τοποθέτηση των εικόνων πάνω σε αυτήν, τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται και να συνεισφέρουν στο κοινό έργο.
- Κοινωνικές Αξίες: Μέσα από τις συζητήσεις για την ειρήνη, τα παιδιά μαθαίνουν για τις αξίες της συνεργασίας, της καλοσύνης και της συνύπαρξης.
5. Ανάπτυξη Οπτικής Αντίληψης και Καλλιτεχνικών Δεξιοτήτων
- Οπτική Έκφραση: Τα παιδιά χρησιμοποιούν εικόνες και χρώματα για να εκφράσουν τις έννοιες του πολέμου και της ειρήνης, ενισχύοντας τις καλλιτεχνικές τους δεξιότητες και την αισθητική τους αντίληψη.
- Σύνθεση Εικόνων: Η δημιουργία ενός ανθρωπόμορφου συμβόλου της ειρήνης ενισχύει την ικανότητα των παιδιών να συνθέτουν και να οργανώνουν εικόνες, αναπτύσσοντας την αίσθηση της σύνθεσης και της οπτικής ισορροπίας.
6. Ενίσχυση της Λεκτικής και Προφορικής Έκφρασης
- Περιγραφή Εικόνων: Μέσα από την περιγραφή των εικόνων του πολέμου και της ειρήνης, τα παιδιά εξασκούν την προφορική τους έκφραση, αναπτύσσοντας τις γλωσσικές τους δεξιότητες.
- Συζήτηση για την Ειρήνη: Η συζήτηση που ακολουθεί για την ειρήνη επιτρέπει στα παιδιά να εξωτερικεύσουν τις ιδέες τους και να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους σε σχέση με τις έννοιες της ειρήνης και της δικαιοσύνης.
7. Προώθηση Αξιών για την Ειρήνη
- Κατανόηση της Σημασίας της Ειρήνης: Μέσα από τις εικόνες και τη δημιουργία συμβόλων, τα παιδιά μαθαίνουν πόσο σημαντική είναι η ειρήνη για την ευημερία και την ευτυχία των ανθρώπων.
- Δημιουργία Θετικών Στάσεων: Η δραστηριότητα προάγει θετικές στάσεις απέναντι στην ειρήνη, τη συνεργασία και την αποδοχή του άλλου.
Κατασκευή ανθρωπομορφής του πολέμου και της Ειρήνης σε χαρτί του μέτρου
Δραστηριότητα εικαστικών κολλαζ που σχετίζεται με συνθήματα του ηρωικού έπους του 1940
Τα παιδιά σε στρογγυλό χαρτόνι έγραψαν όπως μπορούν συνθήματα όπως ΟΧΙ, ΑΕΡΑ . Τα παιδιά με τα χεράκια τους έκοψαν μικρά κομμάτια γκοφρέ , τα έκαναν μπαλάκια και στόλησαω το έργο κολλάζ με τα συνθήματα της εθνικής μας επαιτείου .
Στόχοι
- Να μάθουν απλές λέξεις και φράσεις που έχουν συμβολική σημασία για την εθνική μας ιστορία (π.χ., “ΟΧΙ”, “Αέρα”).
- Να αναπτύξουν την ικανότητα να συνδέουν ιστορικά γεγονότα με σύμβολα και συνθήματα, κατανοώντας τη σημασία της συλλογικής μνήμης.
- Να νιώσουν υπερηφάνεια για την ιστορική κληρονομιά της χώρας τους και να αναπτύξουν συναισθήματα σεβασμού και τιμής για τις εθνικές επετείους.
- Να εκφράσουν τα συναισθήματά τους για την επέτειο μέσω της δημιουργικής τέχνης, συνδυάζοντας την καλλιτεχνική δημιουργία με το ιστορικό μήνυμα.
- Να αναπτύξουν τη λεπτή κινητικότητα τους μέσω του κοψίματος των μικρών κομματιών γκοφρέ χαρτιού και της δημιουργίας μικρών μπαλών.
- Να εξασκηθούν στη χρήση των χεριών τους για καλλιτεχνικές δραστηριότητες, όπως η κατασκευή κολλάζ, ενισχύοντας τον συντονισμό χεριού-ματιού.











το σύνθημα ΟΧΙ κολλάζ με χαρτάκια γκοφρέ
Ζωγραφίζοντας Ελληνικές σημαίες, διδασκαλία μοτίβου μπλε – άσπρο, ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΡΤΑ , ΜΕ ΣΗΜΑΙΟΥΛΕΣ ΣΕ ΣΧΗΜΑ ΚΑΡΔΙΑΣ




































































