Φ.Ε. Μιτζού, ένα φιλόξοδο ψαράκι (2-3 δ.ώ.)

Σε αυτό το φύλλο ΜΙΤΖΟΥ ΕΝΑ ΦΙΛΟΔΟΞΟ ΨΑΡΑΚΙεργασίας εκμεταλλευόμαστε το βιβλίο της Νικολέτα Τρίψα «Μιτζού, ένα φιλοδοξο ψαράκι», εκδόσεις Κομνηνός και εικόνες του Σπύρου Ζαχαρόπουλου. Η αξιοποίηση του βιβλίου γίνεται στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων «Το νερό, ρυθμιστής της ζωής», θεματική “Περιβάλλον”, υποθεματική “Παγκόσμια και τοπική φυσική κληρονομιά” και λειτουργεί ως δραστηριότητα αφόρμησης και ως το πρώτο εργαστήριο από τα εφτά της ενότητας.

Ο Μιτζού είναι ένα αποφασισμένο ψαράκι που επιθυμεί να ζήσει νέες εμπειρίες. Αυτό τον οδηγεί να γνωρίσει τρία διαφορετικά οικοσυστήματα που ο βασικός αβιοτικός τους παράγοντας είναι το νερό. Μας δίνει λοιπόν μια εξαίρετη ευκαιρία να γνωρίσουμε αυτά τα οικοσυστήματα και μερικά από τα ζωικά είδη που φιλοξενούν, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα τη σημαντικότητα του νερού για την αρμονική συμβίωση αυτών των ειδών.

Πορεία διδασκαλίας:

  1. Έχουμε φωτογραφίσει/ σκανάρει τις εικόνες του παραμυθιού και πρόκειται να τις δείχνουμε στην ολομέλεια της τάξης καθώς διαβάζουμε το κείμενο.
  2. Μοιράζουμε στα παιδιά το φύλλο εργασίας και μελετάμε μαζί την πρώτη δραστηριότητα που ζητάει από αυτά να σημειώσουν τα ζώα που θα αναφέρονται στο παραμύθι.
  3. Ο/η εκπαιδευτικός διαβάζει το παραμύθι και αλλάζει τις προβαλλόμενες εικόνες ανάλογα με τη σειρά που παρουσιάζονται στο βιβλίο.
  4. Με το πέρας της ανάγνωσης κουβεντιάζουμε λίγο για την αίσθηση που μας άφησε το κείμενο και τα νοήματά του.
  5. Μέσα από αυτή τη συζήτηση σημειώνουμε στη δεύτερη δραστηριότητα τα οικοσυστήματα στα οποία μεταβαίνει ο Μιτζού καθώς και το κοινό τους στοιχείο.
  6. Έπειτα, με τη βοήθεια της τρίτης δραστηριότητας, επιστρέφουμε στην πρώτη και ελέγχουμε αν έχουμε βρει όλα τα ζώα του κειμένου. Ο/η εκπαιδευτικός τα σημειώνει στον πίνακα ώστε να συμπληρώσουν τα παιδιά αυτά που τους ξέφυγαν.
  7. Έπειτα σημειώνουμε ποια από αυτά ζούνε σε ποτάμι, σε λίμνη ή στη θάλασσα σύμφωνα με τις οδηγίες της τρίτης δραστηριότητας. Εδώ θα χρειαστεί να αναφέρουμε πως κάποια από τα ζώα απαντώνται είτε σε ποτάμι είτε στη λίμνη μα εδώ θα τα χρησιμοποιήσουμε το οικοσύστημα που τα τοποθέτησε η συγγραφέας.
  8. Στην τέταρτη δραστηριότητα υπενθυμίζουμε τις τρεις μορφές που άλλαξε ο Μιτζού, κάτι που λειτουργεί ως προοργανωτής για τις υπόλοιπες δραστηριότητες του φύλλου εργασίας.
  9. Για τη συνέχεια της δράσης αναφέρουμε στα παιδιά πως από εδώ και πέρα είναι καλό να δουλέψουν ατομικά και να μη μοιραστούν ακόμη τις σκέψεις του με τα υπόλοιπα παιδιά. Στις επόμενες δραστηριότητες ζητάμε να διαλέξουν σε ποιο από τα τρία οικοσυστήματα θα ήθελαν να ζούνε, τι ζώο θα ήθελαν να είναι και να το αιτιολογήσουν.
  10. Έπειτα ζωγραφίζουν τον εαυτό τους ως ζώο μέσα στο οικοσύστημα που έχουν επιλέξει και στο τέλος το κάθε παιδί παρουσιάζει τη ζωγραφιά του στην ολομέλεια της τάξης, αναφέροντας τους λόγους των επιλογών του. Δράση που βοηθά ώστε τα παιδιά να μοιραστούν στοιχειά της προσωπικότητάς τους με τα υπόλοιπα και να γνωριστούν ακόμη καλύτερα.

Στη δική μας τάξη (Δ’), ο χρόνος κύλισε ευχάριστα, η πλειοψηφία των παιδιών σημείωσε πάνω από 12 είδη ζώων, οι «αλλαγές» του Μιτζού έκαναν εμφανείς τις διακρίσεις ανάμεσα στα οικοσυστήματα και οι δραστηριότητες του φύλλου εργασίας συμπληρώθηκαν χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία από τα παιδιά.

Χρησιμοποιώντας λοιπόν αυτό το βιβλίο ως αφόρμηση, πάμε να βουτήξουμε σε βαθύτερα νερά, γνωρίζοντας περισσότερα είδη χλωρίδας και πανίδας που «αγαπάνε» το νερό στο επόμενο εργαστήριο…

Βρείτε το φύλλο εργασίας που χρησιμοποιήσαμε:



Λήψη αρχείου

Φωτογραφίες από την δράση εδώ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *