Φ.Ε. Το ημερολόγιο ενός Σπασίκλα, 3η χρήση (3 δ.ώ.)

Η παρούσα δράση φιλαναγνωσίας εκμεταλλεύεται κάποιο από το υλικό που είχε δημιουργηθεί στο Φ.Ε. Το ημερολόγιο ενός Σπασίκλα, 2η χρήση (4 δ.ώ.) με κάποιες ελαφριές μετατροπές.

Στην ενότητα 12 της Γλώσσας Γ δημοτικού, συναντάμε για πρώτη φορά τη διαφοροποίηση ευθύ και πλάγιου λόγου, ένα φαινόμενο που δυσκολεύει αρκετά τα παιδιά αυτή της ηλικίας. Προκειμένου λοιπόν να γίνει πιο ξεκάθαρος ο τρόπος χρήσης του, εκμεταλλευτήκαμε τόσο το κείμενο όσο και τα σκίτσα που έχει το συγκεκριμένο βιβλίο.

  1. Ξεκινάμε παρουσιάζοντας με τη βοήθεια του προτζέκτορα μια σελίδα από κόμικ στους μαθητές και τους καλούμε να εντοπίσουμε τις διαφορές σε σχέση με ένα αφηγηματικό κείμενο και να μας αναφέρουν αν γνωρίζουν κι αυτοί κάποιο άλλο κόμικ.
  2. Στη συνέχεια δείχνουμε το φύλλο εργασίας «Φ.Ε.Κείμενο από Σπασίκλα» και καλούμε τα παιδιά να διαπιστώσουν τι έχει αλλάξει σε σχέση με την προηγούμενη μορφή κειμένου. Εστιάζουμε στη διαφορά με την οποία εκφέρονται τα λόγια των πρωταγωνιστών και θυμίζουμε ξανά τους ορισμούς του ευθύ και του πλάγιου λόγου.
  3. Αναφέρουμε από πού προέρχεται το κείμενο και δείχνουμε πως το βιβλίο περιέχει και εικονογράφηση. Θέτουμε τω ερώτημα του πώς θα μπορούσαμε να μετατρέψουμε τα λόγια αυτά σε “συννεφάκια” από το κόμικ.
  4. Χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες ανάλογα με τον πληθυσμό τους και δίνουμε σε αυτές σε έντυπη μορφή το Φ.Ε.-Ημερολόγιο-Σπασίλα-Μετατροπή-λόγου όπου θα πρέπει οι ομάδες από κοινού να μετατρέψουν τον πλάγιο λόγο κάθε τμήματος σε ευθύ. Δίνουμε τον απαραίτητο χρόνο και βοήθεια για την ολοκλήρωση της δραστηριότητας.
  5. Ακολούθως εξηγούμε στα παιδιά πως ήρθε η ώρα να δημιουργήσουμε το κόμικ μας και δίνουμε στις ομάδες σε έντυπη μορφή το Δημιουργία κόμικ για να συμπληρώσουν τους διαλόγους στις εικόνες που περιέχει. Δίνουμε τον απαραίτητο χρόνο και βοήθεια για την ολοκλήρωση της δραστηριότητας. Επιπλέον, επιτρέπουμε στα παιδιά να το χρωματίσουν κατά το δοκούν.
  6. Στο τέλος, παρέχουμε στις ομάδες ένα μεγάλο χαρτόνι για να κολλήσουν στη σειρά τις εικόνες τους και να φτιάξουν έτσι τη σελίδα του κόμικ τους.
  7. Μελετάμε τα κόμικ των ομάδων και συζητάμε αν έγραψαν διαφορετικά κάποια σημεία των διαλόγων και αν αλλάζει το νόημα της σκηνής (που συνήθως δεν αλλάζει).

Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τον τρόπο αντιμετώπισης του γραμματικού φαινομένου και φάνηκε να αντιλήφθηκαν καλύτερα τον σκοπό ύπαρξης και των δύο μεθόδων. Οι διαφορές τους έγιναν πιο διακριτές μέσα από μια παιγνιώδη ενασχόληση που απομακρύνονταν από την κλασσική αποστήθιση κανόνων.

Χαρακτηριστική ήταν η φράση ενός μαθητή που ζήτησε να δουλεύουμε με αυτό τον τρόπο συνέχεια!

Ακολουθούν τα δημιουργήματα των παιδιών:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *