Την Πέμπτη 24-10-2024 οι μαθητές-τριες του νηπιαγωγείου μας παρακολούθησαν εντός της σχολικής μονάδας, ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα πρόληψης ατυχημάτων, από το «Σωματείο αντιμετώπισης παιδικού τραύματος». Πρόκειται για ένα μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό, ο οποίος ασχολείται με την άμεση και σωστή αντιμετώπιση των παιδικών ατυχημάτων.
Καθώς η παιδική ηλικία είναι συνυφασμένη με τα ατυχήματα, η πρόληψη μπορεί να περιορίσει τόσο την εμφάνισή τους, όσο και τις συνέπειες τους. Ατυχήματα συμβαίνουν σε όλους, σε ανύποπτο χρόνο. Τα παιδιά σε μικρή ηλικία είναι από τη φύση τους γεμάτα περιέργεια και δεν έχουν ανεπτυγμένη την αίσθηση του κινδύνου, γι αυτό και είναι ιδιαίτερα επιρρεπή στα ατυχήματα. Μεγαλώνοντας, αναπτύσσουν μεν την αίσθηση του κινδύνου, επηρεάζονται όμως από άλλους παράγοντες, όπως η ανάγκη επίδειξης, η αντίδραση στις συμβουλές των ενηλίκων και στους κανόνες ή τους νόμους, η έλξη προς την περιπέτεια και η επιθυμία να είναι αποδεκτοί από τους άλλους, με αποτέλεσμα να είναι εξίσου επιρρεπή στα ατυχήματα. Έχει διαπιστωθεί ότι η σωστή ενημέρωση των παιδιών για τους κινδύνους που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν, μπορεί να μειώσει ουσιαστικά τον αριθμό και την σοβαρότητα των παιδικών ατυχημάτων.
Για τους παραπάνω λόγους, η εισηγήτρια του προγράμματος παρουσίασε στους μαθητές-τριες μας, πλούσιο εποπτικό υλικό αναφορικά με την αναγνώριση και αποφυγή των κινδύνων και την πρόληψη των παιδικών ατυχημάτων, σε μία προσπάθεια ανάπτυξης της υπευθυνότητας των παιδιών για τη φροντίδα του εαυτού τους. Τα παιδιά αναγνώρισαν και εξέφρασαν τα συναισθήματά τους για τους κινδύνους και τα ατυχήματα, χωρίς να διακατέχονται από άγχος ή φόβο.
Η εισηγήτρια επικέντρωσε την παρουσίασή της :
- στην ασφάλεια στο σπίτι (κουζίνα, υπνοδωμάτια, μπάνιο, σαλόνι)
- στην ασφάλεια στο δρόμο
- και στην ασφάλεια στην παιδική χαρά.
Μίλησε για τους όρους έγκαυμα, πτώση, κάταγμα, πνιγμός, ασφυξία, ηλεκτροπληξία, ολίσθηση, δηλητηρίαση, τροχαίο ατύχημα κ.α. και ανέλυσε διεξοδικά τον καθέναν από αυτούς τόσο ερμηνευτικά, όσο και με παραδείγματα. Τόνισε την αναγκαιότητα της περιποίησης ενός τραύματος από έναν ενήλικα, και εξήγησε ότι τα μικρά παιδιά πρέπει να συνεργάζονται με τις οδηγίες του φροντιστή του τραύματός τους, και να επιδεικνύουν την απαραίτητη υπομονή μέχρι να ολοκληρωθεί η φροντίδα (καθαρισμός τραύματος, χρήση αντισηπτικών και άλλων απαραίτητων ιατρικών σκευασμάτων, τοποθέτηση επιδέσμων κ.α.)
Όταν ένα παιδί τραυματίζεται σωματικά, τραυματίζεται και ψυχικά τόσο το ίδιο, όσο και όλη η οικογένεια του. Μία αποτελεσματική εκστρατεία πρόληψης, όπως η συγκεκριμένη που υλοποιείται από το «Σωματείο αντιμετώπισης παιδικού τραύματος» μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη νοοτροπία μικρών και μεγάλων, σχετικά με την Πρόληψη Παιδικών Ατυχημάτων.
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με το εποπτικό υλικό που τους παρουσιάστηκε και μοιράστηκαν με την εισηγήτρια εμπειρίες ατυχημάτων από το οικογενειακό και κοινωνικό τους περιβάλλον. Με το πέρας των μαθημάτων, ο κάθε μαθητής-τρια αποχώρησε από το νηπιαγωγείο με ένα πακέτο φύλλων εργασίας σχετικών με τους κινδύνους ατυχημάτων και την πρόληψή τους (διατέθηκε από το Σωματείο), το οποίο μπορεί να επεξεργαστεί και να υλοποιήσει στο σπίτι του με την οικογένειά του, σε μία προσπάθεια σύνδεσης και εξέλιξης του πάντα επίκαιρου αυτού θέματος με το οικογενειακό του περιβάλλον.
Οι νηπιαγωγοί των πρωινών προγραμμάτων,
Τσινταράκη Βικτώρια (Τμήμα 1)
Νταλαμπίρα Χριστίνα (Τμήμα 2)