Σχολικό έτος 2024-2025
3ος Θεματικός Κύκλος: “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ”
Τίτλος: “Πόλεμος &Ειρήνη”
Διάστημα υλοποίησης: Οκτώβριος-Νοέμβριος
Σκοπός
Να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά ως προς την αξία της ειρήνης και τις συνέπειες του πολέμου, να καλλιεργήσουν στάσεις αλληλεγγύης, σεβασμού και συνεργασίας, να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης συγκρούσεων με ειρηνικά μέσα και να ενδυναμωθούν ώστε να ενεργούν θετικά για την προώθηση της ειρήνης στον άμεσο κοινωνικό τους περίγυρο.
Επιμέρους Στόχοι
-
Να κατανοήσουν τις βασικές έννοιες της ειρήνης και του πολέμου.
-
Να αναγνωρίζουν τις συνέπειες του πολέμου στους ανθρώπους και στον κόσμο γύρω μας.
-
Να γνωρίσουν ότι όλα τα παιδιά του κόσμου έχουν κοινές ανάγκες και επιθυμίες (ασφάλεια, αγάπη, φιλία, ειρήνη).
-
Να μάθουν απλούς τρόπους επίλυσης διαφορών χωρίς βία.
-
Να αναπτύξουν ενσυναίσθηση για τα παιδιά και τους ανθρώπους που βιώνουν πολέμους.
-
Να εκφράζουν ελεύθερα τα συναισθήματά τους σχετικά με τις έννοιες «πόλεμος» και «ειρήνη».
-
Να ενισχύσουν τη συναισθηματική τους ασφάλεια μέσα από ομαδικές, ειρηνικές δραστηριότητες.
-
Να καλλιεργήσουν στάσεις σεβασμού προς τη διαφορετικότητα και τη συνεργασία.
-
Να ενδυναμώσουν τις δεξιότητες επικοινωνίας και ομαδικής εργασίας.
-
Να υιοθετήσουν θετικές πρακτικές στη διαχείριση συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον.
-
Να συμμετέχουν ενεργά σε δράσεις που προάγουν την ειρήνη στην τάξη και στην κοινότητα.
-
Να εκφράζουν δημιουργικά ιδέες και συναισθήματα μέσα από το θέατρο, τη ζωγραφική, τη μουσική και την κίνηση.
-
Να βελτιώσουν τη λεπτή κινητικότητα μέσω κατασκευών και εικαστικών δραστηριοτήτων (π.χ., ζωγραφική, κολλάζ).
-
Να συμμετέχουν ενεργά σε δραστηριότητες σωματικής έκφρασης που συνδέονται με την έννοια της ειρήνης (χορός, παιχνίδι ρόλων).
🌿 Εργαστήριο 1: Τι είναι η Ειρήνη;
Στόχοι:
-
Να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια της ειρήνης.
-
Να εκφράσουν πώς νιώθουν όταν υπάρχει ειρήνη.
Δραστηριότητες:
-
Ανάγνωση του βιβλίου «ΕΙΡΗΝΗ του Αριστοφάνη»(Σοφία Ζαραμπούκα).
-
Συζήτηση: Τι σημαίνει για εμάς η λέξη «ειρήνη»;
-
Δημιουργία ενός «Λουλουδιού της Ειρήνης»: κάθε παιδί ζωγραφίζει ένα πέταλο με σύμβολα ή λέξεις που του θυμίζουν ειρήνη.
Αξιολόγηση/Ανατροφοδότηση:
-
Παρατήρηση συμμετοχής στη συζήτηση.
-
Έκθεση των λουλουδιών και συζήτηση για το τι ζωγράφισαν.
-
Ατομική προφορική ανατροφοδότηση («Πες μου τι έμαθες σήμερα για την ειρήνη;»).
🕊️ Εργαστήριο 2: Πώς μοιάζει ο Πόλεμος;
Στόχοι:
-
Να αναγνωρίσουν τα παιδιά τα αρνητικά αποτελέσματα του πολέμου.
-
Να αναπτύξουν ενσυναίσθηση για όσους υποφέρουν από τον πόλεμο.
Δραστηριότητες:
-
Προβολή εικόνων με αντιπαραβολή: «Εικόνες ειρήνης vs εικόνες πολέμου».
-
Μουσική δραστηριότητα: ακρόαση ήχων (ήρεμη μουσική/ήχοι εκρήξεων) και έκφραση συναισθημάτων με κίνηση ή ζωγραφική.
-
Συζήτηση: «Πώς νιώθουν τα παιδιά σε χώρες που υπάρχει πόλεμος;»
Αξιολόγηση/Ανατροφοδότηση:
-
Ζωγραφιές πριν και μετά (εικόνα ειρήνης, εικόνα πολέμου).
-
Καταγραφή εκφράσεων/λέξεων που χρησιμοποιούν τα παιδιά για κάθε έννοια.
-
Ανατροφοδότηση με έμφαση στην κατανόηση των συναισθημάτων.
🌏 Εργαστήριο 3: Τα Παιδιά Όλου του Κόσμου Θέλουν Ειρήνη
Στόχοι:
-
Να καλλιεργήσουν τα παιδιά τον σεβασμό στη διαφορετικότητα.
-
Να κατανοήσουν ότι όλα τα παιδιά στον κόσμο έχουν κοινές επιθυμίες (ειρήνη, χαρά, φιλία).
Δραστηριότητες:
-
Ανάγνωση ιστοριών παιδιών από διαφορετικές χώρες.
-
Κατασκευή ενός μεγάλου «Χάρτη Φιλίας» με φωτογραφίες/σημαίες και πρόσωπα παιδιών.
-
Τραγούδι: «Γιούπι για για» (Λουκιανός Κηλαηδόνης).
Αξιολόγηση/Ανατροφοδότηση:
-
Παρατήρηση αλληλεπίδρασης στη συνεργατική δραστηριότητα.
-
Προφορικές ερωτήσεις: «Τι κοινό έχουν όλα τα παιδιά του κόσμου;»
-
Έκθεση του «Χάρτη Φιλίας» στην τάξη.
✋ Εργαστήριο 4: Λύνουμε τις Διαφορές μας Ειρηνικά
Στόχοι:
-
Να μάθουν τρόπους επίλυσης συγκρούσεων χωρίς βία.
-
Να αναπτύξουν δεξιότητες διαλόγου και συνεργασίας.
Δραστηριότητες:
-
Παίξιμο ρόλων: μικρές καθημερινές διαφωνίες στην τάξη και πώς μπορούμε να τις λύσουμε.
-
Δημιουργία «Κουτιού Ειρήνης»: όπου ρίχνουν ιδέες για λύσεις χωρίς καβγάδες.
-
Σύνθεση κανόνων τάξης για ειρηνική συμβίωση.
Αξιολόγηση/Ανατροφοδότηση:
-
Καταγραφή των λύσεων στο «Κουτί Ειρήνης».
-
Συζήτηση: «Ποια λύση σας άρεσε περισσότερο και γιατί;»
-
Επαναφορά των κανόνων σε καθημερινές συγκρούσεις ως ανατροφοδότηση.
🎭 Εργαστήριο 5: Θεατρικό Δρώμενο «Το Ταξίδι της Ειρήνης»
Στόχοι:
-
Να εκφραστούν δημιουργικά μέσω θεάτρου.
-
Να ενισχυθεί η ομαδικότητα.
Δραστηριότητες:
-
Δημιουργία αυτοσχέδιου παραμυθιού: «Η Ειρήνη που ταξιδεύει σε χώρες με πόλεμο».
-
Κατασκευή απλών κοστουμιών και σκηνικών.
-
Παρουσίαση στην τάξη ή στους γονείς.
Αξιολόγηση/Ανατροφοδότηση:
-
Παρατήρηση ενεργής συμμετοχής και συνεργασίας.
-
Ατομική συζήτηση: «Πώς ένιωσες όταν έπαιξες τον ρόλο σου;»
-
Συγκέντρωση εντυπώσεων από τους θεατές (γονείς/συμμαθητές).
🎨 Εργαστήριο 6: Ζωγραφίζουμε την Ειρήνη
Στόχοι:
-
Να καλλιεργήσουν τα παιδιά τη φαντασία και καλλιτεχνική έκφραση.
-
Να εκφράσουν τι σημαίνει η ειρήνη μέσα από εικόνες.
Δραστηριότητες:
-
Ελεύθερη ζωγραφική με θέμα «Ο κόσμος που θέλω να ζω».
-
Δημιουργία γιγάντιου ομαδικού πανό με θέμα «Ζωγραφίζουμε την Ειρήνη».
-
Έκθεση των έργων στον χώρο του σχολείου.
Αξιολόγηση/Ανατροφοδότηση:
-
Ατομική συζήτηση για το κάθε έργο («Πες μας για τη ζωγραφιά σου»).
-
Ενθάρρυνση της καλλιτεχνικής πρωτοβουλίας.
-
Συλλογική ανατροφοδότηση κατά την έκθεση.
Έργα που παρήχθησαν:
1ος Θεματικός Κύκλος: “ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ- Ευ ζην”
Τίτλος:” Παίζω και μαθαίνω να συγκεντρώνομαι”
Διάστημα υλοποίησης: Δεκέμβριος- Ιανουάριος
Σκοπός
Να καλλιεργήσει στα παιδιά δεξιότητες συγκέντρωσης, αυτορρύθμισης και ψυχικής ανθεκτικότητας μέσα από βιωματικές και παιγνιώδεις δραστηριότητες, με στόχο την ενίσχυση της σχολικής τους επίδοσης και της ψυχικής ευημερίας.
Επιμέρους στόχοι:
-
Να αναγνωρίζουν τη σημασία της συγκέντρωσης στην καθημερινή τους ζωή.
-
Να αναπτύσσουν δεξιότητες εστίασης της προσοχής μέσα από παιχνίδια και βιωματικές ασκήσεις.
-
Να καλλιεργούν στρατηγικές αυτορρύθμισης (π.χ. αναπνοή, σωματική επίγνωση).
-
Να βελτιώνουν τη διαχείριση εσωτερικών και εξωτερικών περισπασμών.
-
Να ενισχύουν την υπομονή και τον αυτοέλεγχο.
-
Να αναγνωρίζουν τη δική τους πρόοδο και να αισθάνονται αυτοπεποίθηση στις ικανότητές τους.
1ο Εργαστήριο: «Τι σημαίνει να συγκεντρώνομαι;»
-
Συζήτηση με εικόνες: πότε συγκεντρωνόμαστε και πότε όχι.
-
Δραστηριότητα: Ζωγραφίζω τον εαυτό μου όταν συγκεντρώνομαι.
-
Παιχνίδι ρόλων: Μιμούμαι καταστάσεις καλής και κακής συγκέντρωσης.
2ο Εργαστήριο: «Η αναπνοή μου με βοηθά να ηρεμήσω»
-
Άσκηση: Βαθιά αναπνοή με μέτρημα (μέτρησε ως το 4 και εκπνοή).
-
Παιχνίδι: Κρατώ το φτερό στον αέρα φυσώντας αργά.
-
Άσκηση: Αναπνέω και μετρώ μέχρι να νιώσω πιο ήρεμος.
3ο Εργαστήριο: «Παίζω με τους ήχους και ακούω προσεκτικά»
-
Παιχνίδι: «Βρες τον ήχο» (κρύβω ηχητικά αντικείμενα και τα βρίσκουν ακούγοντας).
-
Άσκηση: Κλείνω τα μάτια και ακούω ήχους από το περιβάλλον.
-
Δημιουργία ηχητικού κολλάζ: Ζωγραφίζω τους ήχους που άκουσα.
4ο Εργαστήριο: «Το σώμα μου με βοηθά να συγκεντρωθώ»
-
Άσκηση: Body scan (κλείνω τα μάτια και εστιάζω στα μέρη του σώματός μου).
-
Παιχνίδι: Σταματώ και στέκομαι ακίνητος όταν ακούσω τη λέξη «πάγωσε».
-
Κίνηση με επίγνωση: Περπατώ αργά και νιώθω κάθε βήμα.
5ο Εργαστήριο: «Τα παιχνίδια συγκέντρωσης»
-
Παιχνίδι: «Χαλασμένο τηλέφωνο» (μετάδοση μηνύματος με ψίθυρο).
-
Παιχνίδι: «Ακολούθησε τον ρυθμό» (χτύπημα παλαμών με ακολουθία).
-
Ομαδικό παιχνίδι: «Ο Simon λέει» (ακολουθώ οδηγίες μόνο όταν λένε «ο Simon λέει»).
6ο Εργαστήριο: «Ο νους μου σαν πεταλούδα»
-
Άσκηση: Παρατηρώ τις σκέψεις μου σαν πεταλούδες που έρχονται και φεύγουν.
-
Κατασκευή: Φτιάχνω πεταλούδα και γράφω μια σκέψη που με αποσπά.
-
Παιχνίδι: Σκέφτομαι ένα λουλούδι και επαναφέρω την προσοχή μου όταν η πεταλούδα (ο νους μου) φεύγει.
7ο Εργαστήριο: «Γιορτάζω τη συγκέντρωσή μου»
-
Δημιουργώ το «Δίπλωμα Συγκέντρωσης» μου.
-
Ομαδικός κύκλος: Μοιράζομαι τι έμαθα και πώς νιώθω.
-
Μικρό θεατρικό: Παρουσιάζω πώς τώρα μπορώ να συγκεντρώνομαι καλύτερα.
Αξιολόγηση – Ανατροφοδότηση
Η αξιολόγηση γίνεται μέσα από:
-
Παρατήρηση της συμμετοχής και της σταδιακής βελτίωσης των μαθητών στη διάρκεια των δραστηριοτήτων.
-
Αυτοαξιολόγηση με απλές ερωτήσεις: «Κατάφερα να συγκεντρωθώ; Τι με βοήθησε;»
-
Αναστοχασμός στο τελευταίο εργαστήριο, όπου κάθε μαθητής εκφράζει τι έμαθε και πού βελτιώθηκε.
-
Ομαδική ανατροφοδότηση με δημιουργικές δραστηριότητες (π.χ. κατασκευή διπλώματος, κοινή αφίσα με τίτλο «Μπορούμε να συγκεντρωνόμαστε!»).
Η έμφαση δίνεται στην προσωπική πρόοδο και στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των παιδιών, όχι σε ανταγωνιστική αξιολόγηση.
Έργα που παρήχθησαν:
4ος Θεματικός Κύκλος: “Δημιουργώ και Καινοτομώ”
Τίτλος: ” Από τη Γη στο Διάστημα”
Διάστημα υλοποίησης: Φεβρουάριος- Μάρτιος
Σκοπός
Να γνωρίσουν τα παιδιά βασικές έννοιες για το διάστημα, το ηλιακό σύστημα και το ανθρώπινο ταξίδι στο διάστημα, να καλλιεργήσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους μέσα από κατασκευές και πειραματισμούς, και να ενισχύσουν δεξιότητες καινοτομίας και συνεργασίας μέσω ομαδικών δραστηριοτήτων.
Επιμέρους Στόχοι
-
Να γνωρίσουν τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος.
-
Να κατανοήσουν βασικές έννοιες όπως Γη, Σελήνη, Ήλιος, αστροναύτες, πύραυλοι.
-
Να πειραματιστούν με απλές επιστημονικές έννοιες (βαρύτητα, φως).
-
Να ενθουσιαστούν με την ανακάλυψη νέων γνώσεων.
-
Να καλλιεργήσουν αυτοπεποίθηση μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων.
-
Να βιώσουν θετικά συναισθήματα από τη συνεργασία.
-
Να συνεργάζονται σε ομαδικά πρότζεκτ.
-
Να μοιράζονται ιδέες και να σέβονται τις απόψεις των άλλων.
-
Να υιοθετήσουν στάσεις επίλυσης προβλημάτων.
-
Να αναπτύξουν δεξιότητες λεπτής κινητικότητας μέσα από κατασκευές.
-
Να εκφράσουν έννοιες του διαστήματος μέσα από το θεατρικό παιχνίδι και την κίνηση.
-
Να χειρίζονται υλικά και εργαλεία με ασφάλεια και δημιουργικότητα.
1️⃣ Εργαστήριο: Το Ταξίδι Αρχίζει — Μαθαίνω το Ηλιακό Σύστημα
Δραστηριότητες:
-
Ανάγνωση βιβλίου «Οι Πλανήτες».
-
Προβολή εικόνων/βίντεο από το διάστημα.
-
Κατασκευή ενός ομαδικού μοντέλου του ηλιακού συστήματος (πλανήτες από χαρτόνι ή πηλό).
Αξιολόγηση:
-
Ονοματολογία πλανητών.
-
Συζήτηση: «Ποιος πλανήτης σου άρεσε περισσότερο και γιατί;»
2️⃣ Εργαστήριο: Φτιάχνουμε το Δικό μας Πύραυλο
Δραστηριότητες:
-
Κατασκευή ατομικού ή ομαδικού πυραύλου από ρολά χαρτιού και ανακυκλώσιμα υλικά.
-
Μουσική δραστηριότητα: τραγούδι «5 Little Men in a Flying Saucer».
Αξιολόγηση:
-
Παρατήρηση κατασκευαστικών δεξιοτήτων.
-
Παρουσίαση κάθε παιδιού: «Ο δικός μου πύραυλος ταξιδεύει στο…»
3️⃣ Εργαστήριο: Αστροναύτες σε Αποστολή
Δραστηριότητες:
-
Δημιουργία στολής αστροναύτη με ασημί χαρτί και υφάσματα.
-
Παιχνίδι ρόλων: «Η αποστολή στον Άρη».
-
Εκμάθηση βασικών εργαλείων που χρησιμοποιούν οι αστροναύτες.
Αξιολόγηση:
-
Παρατήρηση συμμετοχής στο παιχνίδι ρόλων.
-
Συζήτηση: «Πώς ένιωσες ως αστροναύτης;»
4️⃣ Εργαστήριο: Η Γη από Ψηλά
Δραστηριότητες:
-
Προβολή εικόνων της Γης από το διάστημα.
-
Ζωγραφική/κολλάζ: «Η Γη που αγαπώ» με υλικά φύση, μπλε και πράσινα χρώματα.
-
Συζήτηση για τη σημασία της προστασίας του πλανήτη μας.
Αξιολόγηση:
-
Παρουσίαση ζωγραφιάς.
-
Ερωτήσεις: «Τι όμορφο βλέπεις στη Γη μας;»
5️⃣ Εργαστήριο: Το Μυστήριο της Βαρύτητας
Δραστηριότητες:
-
Απλά πειράματα: ρίχνουμε αντικείμενα και παρατηρούμε πώς πέφτουν.
-
Παιχνίδι: κίνηση σε «μηδενική βαρύτητα» (κινούμαστε αργά σαν στο διάστημα).
-
Καταγραφή παρατηρήσεων με εικονίδια ή ζωγραφιές.
Αξιολόγηση:
-
Παρατήρηση κατανόησης της έννοιας «βαρύτητα».
-
Προφορική ερώτηση: «Τι διαφορά έχει η Γη από το Διάστημα;»
6️⃣ Εργαστήριο: Φωτεινά Αστέρια στον Ουρανό
Δραστηριότητες:
-
Κατασκευή αστεριών και αστερισμών με γκλίτερ και χαρτόνια.
-
Δημιουργία σκοτεινής «σκηνής ουρανού» στην τάξη.
-
Αφήγηση μύθων για αστερισμούς (π.χ., Ωρίων).
Αξιολόγηση:
-
Ομαδική συμμετοχή στη διακόσμηση της τάξης.
-
Κατανόηση μέσα από ερωτήσεις: «Τι είναι ένα αστέρι;»
7️⃣ Εργαστήριο: Σχεδιάζουμε τον Δικό μας Πλανήτη
Δραστηριότητες:
-
Δημιουργική ζωγραφική ή μακέτα: «Ο πλανήτης των ονείρων μου».
-
Τα παιδιά δίνουν όνομα στον πλανήτη και περιγράφουν πώς ζουν εκεί οι κάτοικοι.
-
Παρουσίαση στον κύκλο της τάξης.
Αξιολόγηση:
-
Δημιουργικότητα και φαντασία στη σύλληψη του πλανήτη.
-
Ικανότητα περιγραφής του έργου τους.
📝 Αξιολόγηση – Ανατροφοδότηση
-
Παρατήρηση συμμετοχής και συνεργασίας στις δραστηριότητες.
-
Ενθάρρυνση λεκτικής έκφρασης γνώσεων και συναισθημάτων.
-
Έκθεση κατασκευών και έργων σε γωνιά «Το Διάστημα μας».
-
Καθημερινές συζητήσεις ανατροφοδότησης («Τι έμαθα σήμερα;»).
-
Βίντεο/φωτογραφική καταγραφή για παρουσίαση στους γονείς.
🛠️ Διαθεματικές Συνδέσεις
-
Γλώσσα: Νέο λεξιλόγιο (πλανήτες, αστροναύτης, βαρύτητα).
-
Μαθηματικά: Μέτρηση πλανητών, σχήματα πυραύλων.
-
Τέχνες: Ζωγραφική, κατασκευές, θέατρο.
-
Φυσικές Επιστήμες: Βαρύτητα, ήλιος, φως, σκοτάδι.
-
Κοινωνικές Επιστήμες: Ομαδική εργασία, συνεργασία.
Έργα που παρήχθησαν:
2ος Θεματικός Κύκλος: “Φροντίζω το Περιβάλλον”
Τίτλος: “Σπέρνουμε φιλία για τα έντομα- Το μενού των Επικονιαστών”
Διάστημα υλοποίησης: Απρίλιος- Μάιος
Σκοπός
Να καλλιεργηθεί η περιβαλλοντική συνείδηση των μαθητών και να αναπτυχθεί η φιλική στάση προς τα έντομα επικονιαστές, κατανοώντας τον ζωτικό τους ρόλο στο οικοσύστημα και ενισχύοντας τη δράση για την προστασία τους.
Επιμέρους Στόχοι
-
Να γνωρίσουν τη σημασία των εντόμων επικονιαστών (μέλισσες, πεταλούδες κ.ά.) στο περιβάλλον και στη διατροφή μας.
-
Να αναγνωρίσουν ποια φυτά προσελκύουν και τρέφουν τα έντομα αυτά.
-
Να καλλιεργήσουν θετική στάση απέναντι στα έντομα και να κατανοήσουν τον ρόλο τους στην ισορροπία της φύσης.
-
Να συμμετέχουν ενεργά σε δράσεις προστασίας και δημιουργίας φιλικών χώρων για επικονιαστές.
-
Να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας μέσα από ομαδικές δραστηριότητες.
-
Να εκφράσουν δημιουργικά τις γνώσεις και τα συναισθήματά τους μέσα από κατασκευές και παιχνίδια.
1ο Εργαστήριο: «Γνωριμία με τους φίλους επικονιαστές»
-
Παρουσίαση εικόνων με μέλισσες, πεταλούδες, πασχαλίτσες κ.ά.
-
Παιχνίδι ταύτισης: «Ποιο έντομο είναι αυτό;»
-
Μικρό θεατρικό: Κάθε παιδί μιμείται κίνηση ενός επικονιαστή.
2ο Εργαστήριο: «Τα λουλούδια που αγαπούν οι επικονιαστές»
-
Παρατήρηση αληθινών ή φωτογραφικών λουλουδιών (λεβάντα, ηλίανθος, μέντα κ.ά.)
-
Δραστηριότητα ζωγραφικής: «Το λουλούδι μου για τους επικονιαστές»
-
Παιχνίδι «βρες το χρώμα»: Τα έντομα και τα αγαπημένα τους χρώματα.
3ο Εργαστήριο: «Πώς βοηθούν τα έντομα στη ζωή μας»
-
Διήγηση ιστορίας: «Η περιπέτεια της Ζουζούς, της μέλισσας»
-
Δραστηριότητα: Κατασκευή απλού διαγράμματος (λουλούδι → μέλισσα → φρούτο).
-
Παιχνίδι ρόλων: «Ταξίδι της μέλισσας από λουλούδι σε λουλούδι».
4ο Εργαστήριο: «Φτιάχνουμε τον δικό μας φιλόξενο κήπο»
-
Σπορά σπόρων φιλικών προς επικονιαστές σε γλάστρες και στον σχολικό μας κήπο.
-
Κατασκευή μικρού «ξενοδοχείου» για έντομα (με ξυλαράκια, καλάμια).
-
Ομαδική δραστηριότητα: Σχεδιάζουμε τον ιδανικό κήπο επικονιαστών σε χαρτί.
5ο Εργαστήριο: «Παιχνίδια και κινήσεις των επικονιαστών»
-
Παιχνίδι: «Η μέλισσα και τα λουλούδια» (τα παιδιά μετακινούνται από λουλούδι σε λουλούδι).
-
Κινητικό παιχνίδι: «Πέταγμα της πεταλούδας» με κινήσεις και μουσική.
-
Ομαδικό παιχνίδι σκυταλοδρομίας: Μεταφορά «γύρης» (μπαλάκι) από λουλούδι σε λουλούδι.
6ο Εργαστήριο: «Δημιουργούμε αφίσα για να προστατεύσουμε τους επικονιαστές»
-
Κατασκευή ομαδικής αφίσας με τίτλο «Οι φίλοι μας οι επικονιαστές».
-
Ζωγραφική: Κάθε παιδί φτιάχνει ένα έντομο ή ένα λουλούδι και το κολλάει στην αφίσα.
-
Σύνθημα: Δημιουργούμε όλοι μαζί ένα μικρό οικολογικό σύνθημα.
7ο Εργαστήριο: Αξιολόγηση και Ανατροφοδότηση
Δραστηριότητα: Φύλλο Εργασίας Ανατροφοδότησης
Το φύλλο θα περιλαμβάνει απλές και κατανοητές ερωτήσεις, π.χ.:
-
Σου άρεσαν τα εργαστήρια; (Ναι / Όχι / Λίγο)
-
Ποια δραστηριότητα σου άρεσε πιο πολύ;
-
Έμαθες κάτι καινούργιο για τις μέλισσες ή τις πεταλούδες; (Ναι / Όχι)
-
Θέλεις να φροντίζεις πια τους φίλους επικονιαστές; (Ναι / Όχι)
-
κ.τ.λ.
Έργα που παρήχθησαν:
Σχολικό έτος 2023-2024
1ος Θεματικός Κύκλος: “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ”
Τίτλος: “Οι Μοναδικές μας Οικογένειες”
Σκοπός:
- Να γνωρίσουν τα παιδιά την έννοια της οικογένειας και τους διαφορετικούς τύπους οικογενειών που υπάρχουν.
- Να εκτιμήσουν τη μοναδικότητα και την αξία κάθε οικογένειας.
- Να αναπτύξουν το αίσθημα της αγάπης, της αποδοχής και του σεβασμού προς όλα τα μέλη οικογενειών.
Επιμέρους Στόχοι:
- Να αναφέρουν τα ονόματα και τους ρόλους των μελών της οικογένειάς τους.
- Να περιγράψουν τις δραστηριότητες που κάνουν μαζί με την οικογένειά τους.
- Να ζωγραφίσουν ή να φτιάξουν μια κατασκευή με θέμα την οικογένειά τους.
- Να μιλήσουν για τα συναισθήματά τους προς τα μέλη της οικογένειάς τους.
- Να αναγνωρίζουν και να ονοματίζουν διαφορετικούς τύπους οικογενειών (π.χ., οικογένεια με δύο γονείς, μονογονεϊκή οικογένεια, οικογένεια με ανάδοχους γονείς, κ.α.).
- Να περιγράφουν τα χαρακτηριστικά κάθε τύπου οικογένειας.
- Να αναγνωρίζουν τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ των διαφορετικών τύπων οικογενειών.
- Να κατανοούν και να σέβονται τα διαφορετικά οικογενειακά συστήματα.
- Να εκφράζουν την κατανόησή τους για τους διαφορετικούς τύπους οικογενειών με λόγια και πράξεις.
Δραστηριότητες:
- Συζητήσεις για το τι σημαίνει για τα παιδιά “οικογένεια”.
- Ερωτήσεις σχετικά με τα μέλη της οικογένειάς τους.
- Ζωγραφική και κατασκευές με θέμα την οικογένειά τους.
- Τα παιδιά ενθαρρύνονται να απεικονίσουν όλα τα μέλη της οικογένειάς τους, καθώς και τις αγαπημένες τους δραστηριότητες μαζί.
- Ιστορίες για οικογένειες.
- Σύνδεση των ιστοριών με τις δικές τους οικογένειες.
- Παιχνίδια ρόλων που θα υποδύονται διαφορετικά μέλη μιας οικογένειας.
- Πώς είναι η καθημερινή ζωή σε μια οικογένεια;
- Οι πολλοί και διαφορετικοί τύποι οικογενειών-Κάθε οικογένεια είναι μοναδική και ξεχωριστή.
- όπως:
- Οικογένεια με δύο γονείς: Μια οικογένεια όπου ζουν μαζί ένας μπαμπάς και μια μαμά, και τα παιδιά τους.
- Μονογονεϊκή οικογένεια: Μια οικογένεια όπου ζει ένας γονέας με τα παιδιά του, είτε ο μπαμπάς είτε η μαμά.
- Οικογένεια με ανάδοχους γονείς: Μια οικογένεια όπου ζουν μαζί παιδιά με ενήλικες που δεν είναι οι βιολογικοί τους γονείς, αλλά τους φροντίζουν και τους αγαπούν σαν δικά τους.
- Οικογένεια με παππούδες και γιαγιάδες: Μια οικογένεια όπου ζουν μαζί παιδιά με τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους, εκτός από τους γονείς τους.
- Οικογένεια με ίδιου φύλου γονείς: Μια οικογένεια όπου ζουν μαζί δύο μαμάδες ή δύο μπαμπάδες με τα παιδιά τους.
- Εικόνες με διαφορετικούς τύπους οικογενειών για καλύτερη κατανόηση .
- Κάρτες με εικόνες που απεικονίζουν διαφορετικούς τύπους οικογενειών.
- Ταίριασμα καρτών με λεζάντες που περιγράφουν κάθε τύπο οικογένειας.
- Ιστορίες για τους διαφορετικούς τύπους οικογενειών.
- Συζήτηση για τις ιστορίες και το πώς νιώθουν οι χαρακτήρες.
- Σύνδεση ιστοριών με τις δικές τους οικογένειες και με τις οικογένειες των φίλων τους.
Αξιολόγηση:
- Παρατήρηση της συμμετοχής των παιδιών στις δραστηριότητες.
- Αξιολόγηση της κατανόησής τους για την έννοια της οικογένειας.
- Συζήτηση και αυτοαξιολόγηση του Προγράμματος από τα παιδιά .
Έργα που παρήχθησαν:
2ος Θεματικός Κύκλος: “Δημιουργώ και Καινοτομώ”
Τίτλος: “Μικροί Μετεωρολόγοι εν δράσει”
Σκοπός:
- Να γνωρίσουν τα παιδιά τα βασικά στοιχεία του καιρού (ήλιος, βροχή, αέρας, θερμοκρασία) και τα μετεωρολογικά φαινόμενα (βροχή, χιόνι, καταιγίδα, κ.α.).
- Να αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης και ανάλυσης μελετώντας τον καιρό.
- Να μάθουν να χρησιμοποιούν απλά μετεωρολογικά εργαλεία, όπως θερμόμετρο κ.α.
- Να κατανοήσουν τη σημασία της πρόγνωσης του καιρού και να εκτιμήσουν τη δουλειά των μετεωρολόγων.
Επιμέρους Στόχοι:
- Να αναγνωρίζουν και να ονοματίζουν τα βασικά στοιχεία του καιρού (ήλιος, βροχή, αέρας, θερμοκρασία).
- Να περιγράφουν τα μετεωρολογικά φαινόμενα (βροχή, χιόνι, καταιγίδα, κ.α.).
- Να χρησιμοποιούν απλά μετεωρολογικά εργαλεία (θερμόμετρο, βροχόμετρο, ανεμόμετρο) για να μετρήσουν π.χ. τη θερμοκρασία ή και την ταχύτητα του ανέμου.
- Να ερμηνεύουν τα δεδομένα που συλλέγουν από τα μετεωρολογικά εργαλεία.
- Να δημιουργούν απλές προβλέψεις καιρού με βάση τα δεδομένα που συλλέγουν.
- Να εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους σχετικά με τον καιρό με λόγια και πράξεις.
Δραστηριότητες:
Παρατήρηση:
- Παρατήρηση του καιρού.
- Σύνδεση των παρατηρήσεών τους με τα βασικά στοιχεία του καιρού (ήλιος, βροχή, αέρας, θερμοκρασία).
Ζωγραφική ή Κατασκευή:
- Ζωγραφική ή κατασκευή που να απεικονίζει τον καιρό.
Ιστορία:
- Ιστορίες για τον καιρό ή για τα μετεωρολογικά φαινόμενα.
- Σύνδεση της ιστορίας με τις δικές τους εμπειρίες με τον καιρό.
Παιχνίδια ρόλων:
- Παιχνίδι ρόλων με τα παιδιά, όπου θα υποδύονται μετεωρολόγους.
- Μπορούν να μετρήσουν τη θερμοκρασία και την ταχύτητα του ανέμου, να ερμηνεύσουν τα δεδομένα που συλλέγουν, και να δημιουργήσουν μια πρόβλεψη καιρού.
Δραστηριότητα με θερμόμετρο:
- Μετρήσεις της θερμοκρασίας.
- Καταγραφή των μετρήσεών τους σε ένα πίνακα, και συγκρίσεις με τις θερμοκρασίες διαφορετικών ημερών ή ωρών.
Φυσικές Επιστήμες:
- Ο κύκλος του νερού
- Καταστάσεις του νερού (τήξη-πήξη)
Αξιολόγηση:
- Ετεροαξιολόγηση μέσω διαρκούς παρατήρησης και ανατροφοδότησης
- Αυτοαξιολόγηση μέσω συμπλήρωσης σχετικού φύλλου από τους μαθητές
Έργα που παρήχθησαν:
3ος Θεματικός Κύκλος: Ζω καλύτερα “Ευ ζην”
Τίτλος: ” Στην πόλη μα και στο χωριό προχωρώ και ποδηλατώ με ασφάλεια”
Σκοπός:
Να εξοικειώσει τα παιδιά με τους κανόνες ασφαλούς οδήγησης και ποδηλασίας τόσο στην πόλη όσο και στο χωριό, προάγοντας την αίσθηση της ευθύνης και της ασφάλειας.
Επιμέρους Στόχοι:
- Να κατανοήσουν τη σημασία της ασφαλούς οδήγησης και ποδηλασίας.
- Να μάθουν τους βασικούς κανόνες ασφαλούς οδήγησης και ποδηλασίας.
- Να αναπτύξουν δεξιότητες που σχετίζονται με την ασφαλή οδήγηση και ποδηλασία.
- Να αναγνωρίσουν τις διαφορές μεταξύ της οδήγησης/ποδηλασίας στην πόλη και στο χωριό.
- Να ενθαρρυνθούν να λαμβάνουν προφυλάξεις για την προσωπική τους ασφάλεια.
Δραστηριότητες:
- Παρουσίαση των κανόνων ασφαλούς οδήγησης και ποδηλασίας: Διαφάνειες ή εικόνες που δείχνουν τους κανόνες, τα σήματα οδικής κυκλοφορίας και τις προφυλάξεις που πρέπει να λαμβάνουν κατά την οδήγηση και την ποδηλασία, καθώς και όταν τα παιδιά είναι επιβάτες σε κάποιο μέσο μεταφοράς
- Δραματοποιήσεις & Παιχνίδια ρόλων: Παιχνίδια ρόλων όπου τα παιδιά θα υποδύονται διάφορες καταστάσεις οδήγησης/ποδηλασίας και θα εφαρμόζουν τους κανόνες ασφαλούς συμπεριφοράς.
- “Το παιδί στην πόλη και το χωριό”: Συζήτηση και σύγκριση των διαφορών μεταξύ της οδήγησης/ποδηλασίας στην πόλη και στο χωριό.
- Οδήγηση σε πρακτικό περιβάλλον: Προπόνηση σε προσομοιωμένο “δρόμο” με επίκεντρο την τήρηση των κανόνων κυκλοφορίας.
- Δημιουργία κανόνων ασφάλειας: Συνεργασία για τη δημιουργία λίστας με τους κανόνες ασφαλούς οδήγησης/ποδηλασίας που θα τοποθετηθεί στην τάξη.
- Ζωγραφική- Κατασκευές: Ζωγραφίζουν σκηνές οδήγησης/ποδηλασίας όπου εφαρμόζονται οι κανόνες ασφαλούς συμπεριφοράς και κατασκευάζουν μέσα μεταφοράς.
Αξιολόγηση:
- Τα παιδιά καλούνται να παρουσιάσουν πώς θα αντιδρούσαν σε διάφορες καταστάσεις οδήγησης/ποδηλασίας, αξιολογώντας τις συμπεριφορές οδηγών-πεζών και ποδηλατών
- Με το πέρας των δραστηριοτήτων λαμβάνουν έπαινο : “Ορθής γνώσης της ασφαλούς κυκλοφορίας”
Έργα που παρήχθησαν:
4ος Θεματικός Κύκλος: “Φροντίζω το Περιβάλλον“
Τίτλος: ” Δά – SOS”
Σκοπός: Να ευαισθητοποιήσουμε τα νήπια για την περιβαλλοντική προστασία και την αειφορική ανάπτυξη. Να τους καλλιεργήσουμε συνήθειες εξοικονόμησης πόρων και σεβασμού προς το περιβάλλον. Να τους βοηθήσουμε να αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης και επίλυσης προβλημάτων.
Επιμέρους στόχοι:
- Να γνωρίσουν τα παιδιά βασικές έννοιες περιβαλλοντικής προστασίας, όπως η ανακύκλωση, η εξοικονόμηση ενέργειας και νερού, η προστασία των δέντρων και των ζώων.
- Να μάθουν τα παιδιά να διακρίνουν τα υλικά που ανακυκλώνονται και να τα ρίχνουν στους κατάλληλους κάδους.
- Να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά για την ανάγκη προστασίας των δέντρων και των ζώων.
- Να μάθουν τα παιδιά να συνεργάζονται ομαδικά για την επίτευξη ενός κοινού στόχου.
Δραστηριότητες:
-
Συζήτηση με τα παιδιά για το περιβάλλον και την ανάγκη προστασίας του: Προβολή βίντεο ή παρουσίαση εικόνων σχετικών με την περιβαλλοντική ρύπανση και τις συνέπειές της. Δημιουργία ενός χάρτη ιδεών με τις σκέψεις και τις ιδέες των παιδιών για το πώς μπορούμε να προστατεύσουμε το περιβάλλον.
-
Ανακύκλωση: Ενημέρωση των παιδιών για τα ανακυκλώσιμα υλικά και τη σημασία της ανακύκλωσης. Διαχωρισμός ανακυκλώσιμων υλικών από τα υπόλοιπα σκουπίδια.
-
Εξοικονόμηση ενέργειας: Συζήτηση με τα παιδιά για την εξοικονόμηση ενέργειας και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να την πετύχουμε. Υλοποίηση δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας στην τάξη (π.χ., κλείσιμο φώτων και ηλεκτρικών συσκευών όταν δεν χρησιμοποιούνται).
-
Προστασία δέντρων: Συζήτηση με τα παιδιά για τη σημασία των δέντρων για το περιβάλλον. Κατασκευή αφισών για την προστασία των δέντρων
-
Δημιουργία παραμυθιού: Με στόχο να καλλιεργηθεί η φαντασία και η δημιουργικότητα των παιδιών, ενώ παράλληλα να ευαισθητοποιηθούν για την αξία του δάσους και την ανάγκη προστασίας του. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες. Κάθε ομάδα σκέφτεται και αφηγείται μια ιστορία με πρωταγωνιστές τα ζώα του δάσους. Η ιστορία μπορεί να εστιάζει σε μια απειλή για το δάσος (π.χ., πυρκαγιά, παράνομη υλοτομία) και στις προσπάθειες των ζώων να το προστατεύσουν. Στη συνέχεια, τα παιδιά ζωγραφίζουν και κατασκευάζουν εικόνες για την ιστορία τους. Το κάθε παραμύθι μπορεί να παρουσιαστεί στο υπόλοιπο τμήμα.
-
Καθαρισμός δάσους: Με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών για το πρόβλημα της ρύπανσης του περιβάλλοντος και την ενεργή συμβολή τους στην προστασία του δάσους. Εφοδιαζόμαστε με γάντια, σακούλες απορριμμάτων, καπέλα.. Επιλέγεται μια περιοχή στο χωριό που χρειάζεται καθαρισμό( άλσος, πάρκο, παιδική χαρά…) Τα παιδιά μαθαίνουν για τους κινδύνους που κρύβει η ρύπανση για το δάσος και τα ζώα. Συλλέγουν τα σκουπίδια , χωρίζοντάς τα σε ανακυκλώσιμα και μη. Μαθαίνουν πώς να διαχειρίζονται σωστά τα απορρίμματα.
Αξιολόγηση:
- Η αξιολόγηση πραγματοποιείται σε τακτική βάση, κατά τη διάρκεια και μετά την υλοποίηση των σχεδίων δράσης.
- Γίνεται επίσης μια συνολική αξιολόγηση στο τέλος του προγράμματος.
-
Ελέγχονται αναλυτικά τα κάτωθι κριτήρια Αξιολόγησης:
- Γνώσεις: Τα παιδιά θα πρέπει να είναι σε θέση να ορίσουν βασικές έννοιες περιβαλλοντικής προστασίας.
- Στάσεις: Τα παιδιά θα πρέπει να εκφράζουν θετικές στάσεις απέναντι στο περιβάλλον και την προστασία του.
- Συνήθειες: Τα παιδιά θα πρέπει να υιοθετούν στην καθημερινότητά τους περιβαλλοντικά φιλικές συνήθειες.
- Συνεργασία: Τα παιδιά θα πρέπει να συνεργάζονται ομαδικά για την επίτευξη ενός κοινού στόχου.
- Δεξιότητες: Τα παιδιά θα πρέπει να αναπτύσσουν δεξιότητες κριτικής σκέψης και επίλυσης προβλημάτων.
Έργα που παρήχθησαν: