1ος Θεματικός Κύκλος: “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ”
Τίτλος: “Οι Μοναδικές μας Οικογένειες”
Σκοπός:
- Να γνωρίσουν τα παιδιά την έννοια της οικογένειας και τους διαφορετικούς τύπους οικογενειών που υπάρχουν.
- Να εκτιμήσουν τη μοναδικότητα και την αξία κάθε οικογένειας.
- Να αναπτύξουν το αίσθημα της αγάπης, της αποδοχής και του σεβασμού προς όλα τα μέλη οικογενειών.
Επιμέρους Στόχοι:
- Να αναφέρουν τα ονόματα και τους ρόλους των μελών της οικογένειάς τους.
- Να περιγράψουν τις δραστηριότητες που κάνουν μαζί με την οικογένειά τους.
- Να ζωγραφίσουν ή να φτιάξουν μια κατασκευή με θέμα την οικογένειά τους.
- Να μιλήσουν για τα συναισθήματά τους προς τα μέλη της οικογένειάς τους.
- Να αναγνωρίζουν και να ονοματίζουν διαφορετικούς τύπους οικογενειών (π.χ., οικογένεια με δύο γονείς, μονογονεϊκή οικογένεια, οικογένεια με ανάδοχους γονείς, κ.α.).
- Να περιγράφουν τα χαρακτηριστικά κάθε τύπου οικογένειας.
- Να αναγνωρίζουν τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ των διαφορετικών τύπων οικογενειών.
- Να κατανοούν και να σέβονται τα διαφορετικά οικογενειακά συστήματα.
- Να εκφράζουν την κατανόησή τους για τους διαφορετικούς τύπους οικογενειών με λόγια και πράξεις.
Δραστηριότητες:
- Συζητήσεις για το τι σημαίνει για τα παιδιά “οικογένεια”.
- Ερωτήσεις σχετικά με τα μέλη της οικογένειάς τους.
- Ζωγραφική και κατασκευές με θέμα την οικογένειά τους.
- Τα παιδιά ενθαρρύνονται να απεικονίσουν όλα τα μέλη της οικογένειάς τους, καθώς και τις αγαπημένες τους δραστηριότητες μαζί.
- Ιστορίες για οικογένειες.
- Σύνδεση των ιστοριών με τις δικές τους οικογένειες.
- Παιχνίδια ρόλων που θα υποδύονται διαφορετικά μέλη μιας οικογένειας.
- Πώς είναι η καθημερινή ζωή σε μια οικογένεια;
- Οι πολλοί και διαφορετικοί τύποι οικογενειών-Κάθε οικογένεια είναι μοναδική και ξεχωριστή.
- όπως:
- Οικογένεια με δύο γονείς: Μια οικογένεια όπου ζουν μαζί ένας μπαμπάς και μια μαμά, και τα παιδιά τους.
- Μονογονεϊκή οικογένεια: Μια οικογένεια όπου ζει ένας γονέας με τα παιδιά του, είτε ο μπαμπάς είτε η μαμά.
- Οικογένεια με ανάδοχους γονείς: Μια οικογένεια όπου ζουν μαζί παιδιά με ενήλικες που δεν είναι οι βιολογικοί τους γονείς, αλλά τους φροντίζουν και τους αγαπούν σαν δικά τους.
- Οικογένεια με παππούδες και γιαγιάδες: Μια οικογένεια όπου ζουν μαζί παιδιά με τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους, εκτός από τους γονείς τους.
- Οικογένεια με ίδιου φύλου γονείς: Μια οικογένεια όπου ζουν μαζί δύο μαμάδες ή δύο μπαμπάδες με τα παιδιά τους.
- Εικόνες με διαφορετικούς τύπους οικογενειών για καλύτερη κατανόηση .
- Κάρτες με εικόνες που απεικονίζουν διαφορετικούς τύπους οικογενειών.
- Ταίριασμα καρτών με λεζάντες που περιγράφουν κάθε τύπο οικογένειας.
- Ιστορίες για τους διαφορετικούς τύπους οικογενειών.
- Συζήτηση για τις ιστορίες και το πώς νιώθουν οι χαρακτήρες.
- Σύνδεση ιστοριών με τις δικές τους οικογένειες και με τις οικογένειες των φίλων τους.
Αξιολόγηση:
- Παρατήρηση της συμμετοχής των παιδιών στις δραστηριότητες.
- Αξιολόγηση της κατανόησής τους για την έννοια της οικογένειας.
- Συζήτηση και αυτοαξιολόγηση του Προγράμματος από τα παιδιά .
Έργα που παρήχθησαν:
2ος Θεματικός Κύκλος: “Δημιουργώ και Καινοτομώ”
Τίτλος: “Μικροί Μετεωρολόγοι εν δράσει”
Σκοπός:
- Να γνωρίσουν τα παιδιά τα βασικά στοιχεία του καιρού (ήλιος, βροχή, αέρας, θερμοκρασία) και τα μετεωρολογικά φαινόμενα (βροχή, χιόνι, καταιγίδα, κ.α.).
- Να αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης και ανάλυσης μελετώντας τον καιρό.
- Να μάθουν να χρησιμοποιούν απλά μετεωρολογικά εργαλεία, όπως θερμόμετρο κ.α.
- Να κατανοήσουν τη σημασία της πρόγνωσης του καιρού και να εκτιμήσουν τη δουλειά των μετεωρολόγων.
Επιμέρους Στόχοι:
- Να αναγνωρίζουν και να ονοματίζουν τα βασικά στοιχεία του καιρού (ήλιος, βροχή, αέρας, θερμοκρασία).
- Να περιγράφουν τα μετεωρολογικά φαινόμενα (βροχή, χιόνι, καταιγίδα, κ.α.).
- Να χρησιμοποιούν απλά μετεωρολογικά εργαλεία (θερμόμετρο, βροχόμετρο, ανεμόμετρο) για να μετρήσουν π.χ. τη θερμοκρασία ή και την ταχύτητα του ανέμου.
- Να ερμηνεύουν τα δεδομένα που συλλέγουν από τα μετεωρολογικά εργαλεία.
- Να δημιουργούν απλές προβλέψεις καιρού με βάση τα δεδομένα που συλλέγουν.
- Να εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους σχετικά με τον καιρό με λόγια και πράξεις.
Δραστηριότητες:
Παρατήρηση:
- Παρατήρηση του καιρού.
- Σύνδεση των παρατηρήσεών τους με τα βασικά στοιχεία του καιρού (ήλιος, βροχή, αέρας, θερμοκρασία).
Ζωγραφική ή Κατασκευή:
- Ζωγραφική ή κατασκευή που να απεικονίζει τον καιρό.
Ιστορία:
- Ιστορίες για τον καιρό ή για τα μετεωρολογικά φαινόμενα.
- Σύνδεση της ιστορίας με τις δικές τους εμπειρίες με τον καιρό.
Παιχνίδια ρόλων:
- Παιχνίδι ρόλων με τα παιδιά, όπου θα υποδύονται μετεωρολόγους.
- Μπορούν να μετρήσουν τη θερμοκρασία και την ταχύτητα του ανέμου, να ερμηνεύσουν τα δεδομένα που συλλέγουν, και να δημιουργήσουν μια πρόβλεψη καιρού.
Δραστηριότητα με θερμόμετρο:
- Μετρήσεις της θερμοκρασίας.
- Καταγραφή των μετρήσεών τους σε ένα πίνακα, και συγκρίσεις με τις θερμοκρασίες διαφορετικών ημερών ή ωρών.
Φυσικές Επιστήμες:
- Ο κύκλος του νερού
- Καταστάσεις του νερού (τήξη-πήξη)
Αξιολόγηση:
- Ετεροαξιολόγηση μέσω διαρκούς παρατήρησης και ανατροφοδότησης
- Αυτοαξιολόγηση μέσω συμπλήρωσης σχετικού φύλλου από τους μαθητές
Έργα που παρήχθησαν:
3ος Θεματικός Κύκλος: Ζω καλύτερα “Ευ ζην”
Τίτλος: ” Στην πόλη μα και στο χωριό προχωρώ και ποδηλατώ με ασφάλεια”
Σκοπός:
Να εξοικειώσει τα παιδιά με τους κανόνες ασφαλούς οδήγησης και ποδηλασίας τόσο στην πόλη όσο και στο χωριό, προάγοντας την αίσθηση της ευθύνης και της ασφάλειας.
Επιμέρους Στόχοι:
- Να κατανοήσουν τη σημασία της ασφαλούς οδήγησης και ποδηλασίας.
- Να μάθουν τους βασικούς κανόνες ασφαλούς οδήγησης και ποδηλασίας.
- Να αναπτύξουν δεξιότητες που σχετίζονται με την ασφαλή οδήγηση και ποδηλασία.
- Να αναγνωρίσουν τις διαφορές μεταξύ της οδήγησης/ποδηλασίας στην πόλη και στο χωριό.
- Να ενθαρρυνθούν να λαμβάνουν προφυλάξεις για την προσωπική τους ασφάλεια.
Δραστηριότητες:
- Παρουσίαση των κανόνων ασφαλούς οδήγησης και ποδηλασίας: Διαφάνειες ή εικόνες που δείχνουν τους κανόνες, τα σήματα οδικής κυκλοφορίας και τις προφυλάξεις που πρέπει να λαμβάνουν κατά την οδήγηση και την ποδηλασία, καθώς και όταν τα παιδιά είναι επιβάτες σε κάποιο μέσο μεταφοράς
- Δραματοποιήσεις & Παιχνίδια ρόλων: Παιχνίδια ρόλων όπου τα παιδιά θα υποδύονται διάφορες καταστάσεις οδήγησης/ποδηλασίας και θα εφαρμόζουν τους κανόνες ασφαλούς συμπεριφοράς.
- “Το παιδί στην πόλη και το χωριό”: Συζήτηση και σύγκριση των διαφορών μεταξύ της οδήγησης/ποδηλασίας στην πόλη και στο χωριό.
- Οδήγηση σε πρακτικό περιβάλλον: Προπόνηση σε προσομοιωμένο “δρόμο” με επίκεντρο την τήρηση των κανόνων κυκλοφορίας.
- Δημιουργία κανόνων ασφάλειας: Συνεργασία για τη δημιουργία λίστας με τους κανόνες ασφαλούς οδήγησης/ποδηλασίας που θα τοποθετηθεί στην τάξη.
- Ζωγραφική- Κατασκευές: Ζωγραφίζουν σκηνές οδήγησης/ποδηλασίας όπου εφαρμόζονται οι κανόνες ασφαλούς συμπεριφοράς και κατασκευάζουν μέσα μεταφοράς.
Αξιολόγηση:
- Τα παιδιά καλούνται να παρουσιάσουν πώς θα αντιδρούσαν σε διάφορες καταστάσεις οδήγησης/ποδηλασίας, αξιολογώντας τις συμπεριφορές οδηγών-πεζών και ποδηλατών
- Με το πέρας των δραστηριοτήτων λαμβάνουν έπαινο : “Ορθής γνώσης της ασφαλούς κυκλοφορίας”
Έργα που παρήχθησαν:
4ος Θεματικός Κύκλος: “Φροντίζω το Περιβάλλον“
Τίτλος: ” Δά – SOS”
Σκοπός: Να ευαισθητοποιήσουμε τα νήπια για την περιβαλλοντική προστασία και την αειφορική ανάπτυξη. Να τους καλλιεργήσουμε συνήθειες εξοικονόμησης πόρων και σεβασμού προς το περιβάλλον. Να τους βοηθήσουμε να αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης και επίλυσης προβλημάτων.
Επιμέρους στόχοι:
- Να γνωρίσουν τα παιδιά βασικές έννοιες περιβαλλοντικής προστασίας, όπως η ανακύκλωση, η εξοικονόμηση ενέργειας και νερού, η προστασία των δέντρων και των ζώων.
- Να μάθουν τα παιδιά να διακρίνουν τα υλικά που ανακυκλώνονται και να τα ρίχνουν στους κατάλληλους κάδους.
- Να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά για την ανάγκη προστασίας των δέντρων και των ζώων.
- Να μάθουν τα παιδιά να συνεργάζονται ομαδικά για την επίτευξη ενός κοινού στόχου.
Δραστηριότητες:
-
Συζήτηση με τα παιδιά για το περιβάλλον και την ανάγκη προστασίας του: Προβολή βίντεο ή παρουσίαση εικόνων σχετικών με την περιβαλλοντική ρύπανση και τις συνέπειές της. Δημιουργία ενός χάρτη ιδεών με τις σκέψεις και τις ιδέες των παιδιών για το πώς μπορούμε να προστατεύσουμε το περιβάλλον.
-
Ανακύκλωση: Ενημέρωση των παιδιών για τα ανακυκλώσιμα υλικά και τη σημασία της ανακύκλωσης. Διαχωρισμός ανακυκλώσιμων υλικών από τα υπόλοιπα σκουπίδια.
-
Εξοικονόμηση ενέργειας: Συζήτηση με τα παιδιά για την εξοικονόμηση ενέργειας και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να την πετύχουμε. Υλοποίηση δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας στην τάξη (π.χ., κλείσιμο φώτων και ηλεκτρικών συσκευών όταν δεν χρησιμοποιούνται).
-
Προστασία δέντρων: Συζήτηση με τα παιδιά για τη σημασία των δέντρων για το περιβάλλον. Κατασκευή αφισών για την προστασία των δέντρων
-
Δημιουργία παραμυθιού: Με στόχο να καλλιεργηθεί η φαντασία και η δημιουργικότητα των παιδιών, ενώ παράλληλα να ευαισθητοποιηθούν για την αξία του δάσους και την ανάγκη προστασίας του. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες. Κάθε ομάδα σκέφτεται και αφηγείται μια ιστορία με πρωταγωνιστές τα ζώα του δάσους. Η ιστορία μπορεί να εστιάζει σε μια απειλή για το δάσος (π.χ., πυρκαγιά, παράνομη υλοτομία) και στις προσπάθειες των ζώων να το προστατεύσουν. Στη συνέχεια, τα παιδιά ζωγραφίζουν και κατασκευάζουν εικόνες για την ιστορία τους. Το κάθε παραμύθι μπορεί να παρουσιαστεί στο υπόλοιπο τμήμα.
-
Καθαρισμός δάσους: Με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών για το πρόβλημα της ρύπανσης του περιβάλλοντος και την ενεργή συμβολή τους στην προστασία του δάσους. Εφοδιαζόμαστε με γάντια, σακούλες απορριμμάτων, καπέλα.. Επιλέγεται μια περιοχή στο χωριό που χρειάζεται καθαρισμό( άλσος, πάρκο, παιδική χαρά…) Τα παιδιά μαθαίνουν για τους κινδύνους που κρύβει η ρύπανση για το δάσος και τα ζώα. Συλλέγουν τα σκουπίδια , χωρίζοντάς τα σε ανακυκλώσιμα και μη. Μαθαίνουν πώς να διαχειρίζονται σωστά τα απορρίμματα.
Αξιολόγηση:
- Η αξιολόγηση πραγματοποιείται σε τακτική βάση, κατά τη διάρκεια και μετά την υλοποίηση των σχεδίων δράσης.
- Γίνεται επίσης μια συνολική αξιολόγηση στο τέλος του προγράμματος.
-
Ελέγχονται αναλυτικά τα κάτωθι κριτήρια Αξιολόγησης:
- Γνώσεις: Τα παιδιά θα πρέπει να είναι σε θέση να ορίσουν βασικές έννοιες περιβαλλοντικής προστασίας.
- Στάσεις: Τα παιδιά θα πρέπει να εκφράζουν θετικές στάσεις απέναντι στο περιβάλλον και την προστασία του.
- Συνήθειες: Τα παιδιά θα πρέπει να υιοθετούν στην καθημερινότητά τους περιβαλλοντικά φιλικές συνήθειες.
- Συνεργασία: Τα παιδιά θα πρέπει να συνεργάζονται ομαδικά για την επίτευξη ενός κοινού στόχου.
- Δεξιότητες: Τα παιδιά θα πρέπει να αναπτύσσουν δεξιότητες κριτικής σκέψης και επίλυσης προβλημάτων.
Έργα που παρήχθησαν: