Τα νήπια μιλούν για τη Συγχώρηση!!!
Ότι μάθαμε όλη τη χρονιά για τη Συγχώρηση και την Αγάπη έπρεπε να το επικοινωνήσουμε και στους φίλους μας, που φέτος ήταν στην Α’ Δημοτικού! Τους καλέσαμε στην τάξη μας! Η χαρά μας ήταν μεγάλη που ξανασυναντηθήκαμε……
Διαβάσαμε παραμύθι και μιλήσαμε για τη φιλία και την αγάπη. Δεν είναι πάντα όλα εύκολα στις σχέσεις μας όμως με τη Συγχώρηση όλα διορθώνονται και ξαναγινόμαστε χαρούμενοι!!!
Κατασκευάσαμε όλοι μαζί τα γυαλιά της Αγάπης και το κάθε παιδί πλησίασε το φίλο του και του είπε: Σ’ αγαπώ γιατί……………………..
Κεράσαμε στους καλεσμένους μας νόστιμο κέικ που μας έφερε η μαμά Αλεξάνδρα και χυμούς από όλους τους γονείς!!!
Υποσχεθήκαμε ότι θα ανταποδώσουμε την επίσκεψη!!!
Κι άλλη όμορφη στιγμή βάλαμε σήμερα στο τσεπάκι της καρδούλας μας!!!
ΣΥΓΧΩΡΩ, ΤΡΑΓΟΥΔΩ, ΕΓΩ ΓΕΝΝΗΘΗΚΑ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΑΠΏ!!
Από τον Ιανουάριο είμαστε σε ένα πρόγραμμα, όπου βήμα βήμα γνωρίσαμε την αξία της συγχώρησης. Είδαμε ότι δεν είναι εύκολο να συγχωρείς. Συγχωρώ σημαίνει ότι κάνω χώρο μέσα στην καρδιά μου για να χωρέσει και ο άλλος…., ο καλός, ο φίλος που έκανε λάθος, ο κακός που με αδίκησε, ο διαφορετικός!!! Συγχωρώ δεν σημαίνει ότι ξεχνώ αλλά σημαίνει ότι το κακό το προσπερνώ και δεν φοβάμαι να αγαπώ (αυτοσχέδιο τραγούδι)! Όλα αυτά και πολλά ακόμη μάθαμε, σ αυτό το σπουδαίο πρόγραμμα, που ήταν γεμάτο ανθρωπιά!!!
ΣΥΓΧΩΡΏ !!! Δηλαδή τι κάνω;;;
Καθημερινά στην τάξη του νηπιαγωγείου προκύπτουν πολλές συνθήκες συγκρουσιακές. Όλα τα θέματα τα συζητάμε στην ολομέλεια της τάξης. Προσπαθούμε τα νήπια να κατακτήσουν τις πιο σπουδαίες και πιο δύσκολες δεξιότητες στη ζωή τους. Αυτές είναι η συνεργασία, η ενσυναίσθηση και η συγχώρηση. Είναι αξίες που ξεκινούν τώρα και θα εκπαιδεύονται για μια ολόκληρη ζωή έτσι ώστε να μπορέσουν να ζήσουν όμορφα και με χαρά!!! Τη Συνεργασία τη γνωρίσαμε. Τώρα θα ασχοληθούμε με τις άλλες δύο. Εμείς θα ρίξουμε το σπόρο και οι γονείς θα τα βοηθήσουν να ανθίσουν!!!
Με σεβασμό στα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά του κάθε παιδιού, ξεκινάμε βήμα βήμα έτσι ώστε να κατακτήσουν όλοι τη γνώση βαδίζοντας σε διαφορετικά μονοπάτια, αλλά ο προορισμός είναι κοινός. Να κατανοήσω και να κάνω μέρος της συμπεριφοράς μου τις αξίες, που με κάνουν καλύτερο και πιο ευτυχισμένο άνθρωπο!!
Βρέθηκε η αφορμή… δύο φίλοι συγκρούστηκαν!! Το θέμα έρχεται στην ολομέλεια της τάξης….
Νηπιαγωγός: Τώρα τί θα κάνουμε;
Νήπια: Να ζητήσει Συγνώμη ο Αντώνης.
Νηπιαγωγός: Και ο Άγγελος;;;
Νήπια: Να τον Συγχωρέση!!!
(δόθηκε η πάσα…)
Νηπιαγωγός: ΣΥΓΧΩΡΕΣΗ;;;; Δηλαδή τι είναι η Συγχώρηση;;;
Επειδή το θέμα τους αφορούσε έντονα το ενδιαφέρον ήταν στο κόκκινο!!! Αποφασίσαμε να το ερευνήσουμε το θέμα.
Κάνουμε το ιστόγραμμα για να ξέρουμε, πού θα βαδίσουμε:
Γίνεται καταιγισμός των αρχικών ιδεών των παιδιών. Κάποιοι που δυσκολευόταν να αποτυπώσουν την έννοια με τη ζωγραφική, εκφράστηκαν προφορικά και καταγράψαμε τις απαντήσεις!!!
Παρακολουθήσαμε το παραμύθι “ΣΥΓΝΩΜΗ”
Τα παιδιά ζωγράφισαν το παραμύθι και από τη συζήτηση αποφασίσαμε να κάνουμε κι εμείς τα δικά μας κομμάτια και να τα ενώσουμε!!! Να δούμε την ομορφιά της ενότητας και της φιλίας. Ετσι κάναμε το ΠΑΖΛ ΤΩΝ ΦΙΛΩΝ!!! Το κάθε παιδί βρήκε το κομμάτι του και θα το χρωμάτιζε όπως του άρεσε!!!
Το ταξίδι μας στην ανακάλυψη της αξίας της συγχώρησης συνεχίζεται, βρίσκοντας και συζητώντας για εμπειρίες της καθημερινής ζωής. Ξεκινήσαμε από την εποχή του Χριστού με την παραβολή του Άσωτου Υιού.Τα παιδιά την είδαν με πολύ ενδιαφέρον, την συζητήσαμε και την δραματοποιήσαμε για να βιώσουμε καταστάσεις και συναισθήματα!!! Παρατήρησα πως έπαιζαν τους ρόλους για αρκετό καιρό και θυμόταν τους διαλόγους…
Αρχικά είδαμε την παραβολή…..
Στη συνέχεια οι στολές και οι κορώνες μας βοήθησαν να ζωντανέψουμε την ιστορία του άσωτου υιού!!!
Ήρθε η σειρά του γραμματισμού!!!
Γνωρίσαμε τις σύνθετες λέξεις, και παίξαμε!!!
Συν-χωρέσαμε …. στο ίδιο παγκάκι…
Συν-φιλιωθήκαμε…….
Με τον ίδιο τρόπο γνωρίσαμε και άλλες λέξεις…
Καλές οι ιστορίες και τα λογο-παιχνίδια…, αλλά στην πραγματική ζωή μας τί γίνεται; Παρατηρήσαμε χρησιμοποιώντας τη ρουτίνα σκέψης “Βλέπω-Αναρωτιέμαι-Σκέφτομαι”, εικόνες και τα παιδιά ταυτίστηκαν με κάποιες από αυτές!!! η συζήτηση ήταν πολύ ενδιαφέρουσα…
Εσείς συγχωρέσατε κάποιον στη ζωή σας;;; Πώς αισθανθήκατε;;
Μια λέξη μπορεί να χωριστεί;;
ΟΧΙ…
ΔΕΝ ΞΕΡΩ… ΠΩΣ;;;
Όταν γίνει η ερώτηση, είναι έτοιμο το παιδικό μυαλό να μάθει!!!
Φυσικά οι αισθήσεις είναι οι δρόμοι της γνώσης για τα μικρά παιδιά.
Κάθε τι σπουδαίο ολοκληρώνεται μ ένα όμορφο τραγούδι!!!
Τώρα ώρα για ζωγραφική!!! Τι αγαπάς εσύ;
Μία νόστιμη πλευρά του Χειμώνα!!!!
Αυτή την εβδομάδα ασχοληθήκαμε εντατικά με το Χειμώνα. Μια εποχή που μας έδωσε πολλές χαρές!!! Όμως μας συνεπήραν τα πειράματα που κάναμε και η ιστορία του συναχωμένου Χιονάνθρωπου. Εμείς δε λιώσαμε από τη ζεστή σοκολάτα, όπως έπαθε ο χιονάνθρωπός μας, αλλά λιώσαμε από γεύσεις και αρώματα που έφτασαν στη μύτη και το στόμα μας. Από τα χρώματα που έφτασαν στα μάτια μας, από τον ενθουσιασμό που έφτασε στα αυτιά μας. Οι όμορφες εμπειρίες μας και η χαρά μας οδήγησαν σε νέες γνώσεις. Κάποια στιγμή ακούς “Ααα, κυρία αυτό δεν το ήξερα…” Τότε η γνώση γίνεται μάθηση. Αλλιώς παραμένει μια πληροφορία.
Διαβάστε την όμορφη ιστορία.
Οι κούπες μας περιμένουν. Φτάνουν για όλους;;
Λέτε να λιώσουμε κι εμείς σαν το χιονάνθρωπο;;; Εκείνος γιατί έλιωσε;;
Η παρασκευή της συνταγής ήταν ομαδική υπόθεση.
Η απόλαυση της σοκολάτας ατομική!!!
Η αλήθεια είναι ότι θα θέλαμε λίγο ακόμα…. πόσο;;;
Συνεχίζουμε με νέες εμπειρίες που έχουν νόημα για τα παιδιά!!!!
Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΊΟ (α΄ εργαστήριο δεξιοτήτων)
Από την αρχή της χρονιάς ζούσαμε και εργαζόμασταν σε ατμόσφαιρα αποδοχής και συνεργασίας με βασικό στόχο την αρμονική συνύπαρξη και κοινωνικοποίηση των μικρών μαθητών.
Στην αρχή καταγράψαμε τις απόψεις επάνω στο ερώτημα : τι είναι η Συνεργασία; Παίξαμε και ζωγραφίσαμε. Έγινε συζήτηση και αρχίσαν να βγαίνουν τα πρώτα δεδομένα!!!
Παρακολουθήσαμε την ιστορία του Γκουιτσίνο και τη δραματοποιήσαμε παίρνοντας το μήνυμα για την αξία της Συνεργασίας!!!
Το τραγούδι για τη Συνεργασία αγαπήθηκε πολύ από τα παιδιά και οι στίχοι του ακούγονται κάθε φορά στην τάξη που έχουμε συνεργατικές συμπεριφορές!!!
Φυσικά η βιωματικότητα ήταν αναγκαία μέθοδο για να κατανοήσουν την έννοια τα νήπια.
Πριν από κάθε άσκηση τα παιδιά επικοινωνούσαν και αποφάσιζαν για τους όρους του παιχνιδιού και τους ρόλους που θα αναλάβουν!!
Ο ένας στηρίζει τον άλλο! Η αξία της συνεργασίας μας κάνει καλούς φίλους!!!
Αφού εργαστήκαμε σε πολλά επίπεδα θελήσαμε να συνδέσουμε όλους τους αγαπημένους μας παραμυθοήρωες σε ένα συνεργατικό παραμύθι. Τα παιδιά ζωγράφισαν, εκφράστηκαν προφορικά και δημιουργήσαμε διαλόγους. Μετρήσαμε σελίδες, σειροθετήσαμε χρονικά την ιστορία και γνωρίσαμε όλα τα μέρη ενός βιβλίου. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας κάναμε το βιβλίο μας ψηφιακό και πήγε στο κάθε σπίτι για να το διαβάσουν με την οικογένειά τους!!!Φυσικά στο τέλος το παίξαμε όλοι μαζί.
Δημιουργήσαμε την ιστορία και τους διαλόγους συνεργατικά.
Διαβάστε το παραμύθι πιο κάτω….
Μια φορά κι έναν καιρό σ ένα όμορφο
Όσο περνούσε ο καιρός το ταξίδι γινόταν πιο συναρπαστικό. Ομαδικά παιχνίδια και εργασίες, που μας έδωσαν πολύ χαρά.
Διαπιστώσαμε ότι η ομάδα όταν είχε κάποιο παιδί που ήθελε να είναι αρχηγός ή δεν εφάρμοζε τους κανόνες χαλούσε τη συνεργασία και η δραστηριότητα δεν είχε άριστο αποτέλεσμα!!!
Γράψαμε τη λέξη ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ!!! Και κάναμε μια αυτοαξιολόγηση αν τελικά έμαθα να συνεργάζομαι και να επικοινωνώ. Αξιοσημείωτο είναι ότι παιδιά, που ακόμη είχαν δυσκολίες στη συνεργασία και την επικοινωνία το κατέγραψαν δείχνοντας πως κατανόησαν τη δυναμική των εννοιών!!!
Η τελική αξιολόγηση έγινε στο φύλλο εργασίας με θέμα: όταν ακούς τη λέξη ΣΥΝΕΡΓΑΣΊΑ τι σκέφτεσαι;;;
Τα παιδιά είπαν:
-ΣΟΦΙΑ: εγώ και οι φίλοι μου να μαζεύουμε μήλα από τη μηλιά!!!
-ΑΘΗΝΑ: εγώ και η Γεωργία να μαζεύουμε τα παιχνίδια από το πάτωμα!
-ΑΓΓΕΛΟΣ: μαζί με το Λούις να μαζεύουμε τα τουβλάκια μέσα στο κουτί!
-ΑΟΥΡΕΛ: να κάνουμε όλοι μαζί ένα χιονάνθρωπο!
-ΔΕΣΠΟΙΝΑ: να κάνω μαζί με τους φίλους μου ένα πάζλ!
-ΛΟΥΙΣ: η μαμά και ο μπαμπάς να κάνουν μαζί μια δουλειά!
-ΒΙΚΤΩΡΑΣ: εγώ και ο αόρατος φίλος μου κάνουμε με τα τουβλάκια ένα ψηλό πύργο!
-ΚΑΛΛΙΟΠΗ: να χορεύουμε μαζί!
Παρατηρούμε ότι κατανόησαν την έννοια και μπορούν να την εντάξουν μέσα στη συμπεριφορά τους συνειδητά.
Τέλος πρέπει να αναφέρουμε ότι μπήκαν οι βάσεις για να προχωρήσουμε στο σχέδιο Δράσης του νηπιαγωγείου μας με θέμα την εκπαίδευση των παιδιών στη Συγχώρηση!!!
Πριν τα Χριστούγεννα!!!
Η απληστία του βασιλιά και η βαθιά αξία της προσφοράς στους άλλους, δόθηκαν βιωματικά σε παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς μέσα από τη μουσικοθεατρική αφήγηση της κ. Δήμητρας Μιτρεντζη!!!
Πρώτα δημιουργηθηκε η ζέστη ατμόσφαιρα κι έπειτα το παραμύθι “Το Δώρο της Παπλωματους” μας συγκίνησε και μας έδωσε το μύνημα των ημερών!!!!! Αγάπη και προσφορά στους ανθρώπους που έχουμε γύρω μας. Έτσι προετοιμάσαμε το έδαφος για το σχέδιο δράσης που θα ακολουθήσει τον Ιανουάριο με θέμα “Μία νότα εγώ, μια νότα εσύ, μαζί μια μελωδία!!!”
“ΠΩΣ ΕΝΙΩΣΑ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ;”
Στις αρχικές ρουτίνες της τάξης μας προσθέσαμε τη ρουτίνα “ΠΩΣ ΕΝΙΩΣΑ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ;”
Τα παιδιά μιλούν για τα συναισθήματά τους, συνδέονται μ αυτά και τα ερμηνεύουν!!! Στην ολομέλεια της τάξης συζητάμε!!
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:
- Γιατί ένιωσες έτσι;
- Πως το αντιμετώπισες;
- Σε βοήθησε-μίλησες με κάποιον για το πρόβλημά σου;
Μία ακόμη νέα ρουτίνα μας είναι και η καθημερινή καταμέτρηση και καταγραφή των παιδιών που βρίσκονται στο νηπιαγωγείο (αγόρια και κορίτσια) καθώς και όσα είναι στο σπίτι!!!

Η ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΉ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΕΤΟΙΜΑΖΕΤΑΙ!!!!
Η λειτουργία της Δανειστικής Βιβλιοθήκης στο νηπιαγωγείο μας είναι προτεραιότητά μας, γιατί γνωρίζουμε πολύ καλά πόσο σημαντικό είναι το βιβλίο για την συναισθηματική και γνωστική ανάπτυξη του παιδιού!! Θέλουμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις ώστε τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο και να ζήσουν όμορφες αναγνωστικές εμπειρίες!!!
Αρχικά δημιουργήσαμε μαζί με τα παιδιά μια όμορφη γωνιά, παίξαμε, τη διακοσμήσαμε και την γεμίσαμε όμορφα βιβλία!!
ζωγραφίσαμε τον αγαπημένο μας ήρωα και όλους τους ήρωές μας τους βάλαμε στο δικό μας παραμύθι. Γίναμε παραμυθάδες!!! Διαβάστε το μ’ ένα κλικ!!! Κρύβει μέσα πολύ φαντασία. Τα παιδιά ζωγραφίζουν, αφηγούνται και η νηπιαγωγός γράφει!!! Βιωματικά γνωρίσαμε όλα τα μέρη του βιβλίου!!!
Μια φορά κι έναν καιρό σ ένα όμορφο
ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΟΥ ΚΙ ΕΓΩ!!!
Το όνομα είναι αυτό που μας προσδιορίζει απέναντι στην ομάδα. Το ακούω, το βλέπω, το αγγίζω και μιλώ γι’ αυτό στους φίλους μου! Το μικρό παιδί μαθαίνει χρησιμοποιώντας τις αισθήσεις του.
Με χαρά ασχολείται και δημιουργεί!!! Αφού δημιουργήσαμε το αρχικό μας με όσπρια, το βάψαμε με πινέλο!!!
Το γράψαμε χωρίς να το βλέπουμε , αλλά και βλέποντας την καρτέλα του. Μετρήσαμε τα γράμματά του και βρήκαμε το πιο μεγάλο και το πιο μικρό!!!
Τελικά το κάναμε και τρενάκι που θα κάνει υπέροχα φανταστικά ταξίδια!!!










































































































































