I like maths

40 Χρόνια Πανελλαδικές, Σ. Στρατηγάκης

Θεωρώ ότι αξίζει να διαβαστεί, στο τέλος υπάρχουν κάποια σχόλια μου!

ΠΗΓΗ

Του Στράτου Στρατηγάκη 
Μαθηματικού – Ερευνητή

Μικρές ή μεγάλες αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής έχουμε σχεδόν κάθε χρόνο την τελευταία εικοσαετία. Ας δούμε συνοπτικά τι συνέβη τα τελευταία 40 χρόνια.

Το 1980 έκανε πρεμιέρα ένα σύστημα εισαγωγής που άλλαζε ριζικά τον μέχρι τότε τρόπο εισαγωγής. Πρόκειται για το σύστημα που καθιερώθηκε ως σύστημα Ράλλη από τον Υπουργό Παιδείας που το εισηγήθηκε. Εφαρμόστηκε μόλις για 3 χρόνια.

Το 1983 δημιουργήθηκαν οι Δέσμες: 4 κατευθύνσεις (που λέγονταν δέσμες), 4 επιστημονικά πεδία, 4 εξεταζόμενα μαθήματα.

Σας θυμίζει κάτι;

Φυσικά το σύστημα που έχουμε τώρα. Η διαφορά των δεσμών ήταν ότι μετρούσε και ο βαθμός του απολυτηρίου.

Το 1988 καταργείται ο συνυπολογισμός του βαθμού του απολυτηρίου και η υπάρχουσα 5η δέσμη που αφορούσε όσους δεν ήθελαν να συμμετέχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και οι εξετάσεις σταματούν να είναι ταυτόχρονα και απολυτήριες και εισαγωγικές. Γίνονται μόνο εισαγωγικές, με συντελεστή βαρύτητας σε ένα μάθημα και δυνατότητα κατοχύρωσης βαθμολογίας για δύο έτη.

Από το 2000 εφαρμόστηκε η μεταρρύθμιση, που άλλαξε εντελώς τη λογική των εισαγωγικών εξετάσεων.

Οι Πανελλαδικές εξετάσεις διενεργούνται στη Β και τη Γ Λυκείου, είναι ταυτόχρονα απολυτήριες και εισαγωγικές, όπως στο σύστημα Ράλλη.

Η διαφορά είναι ότι τα εξεταζόμενα μαθήματα είναι 14, γεγονός που επιφέρει πολλές διαμαρτυρίες.

Τα εξεταζόμενα μαθήματα περιορίζονται σε 9 το 2001.

Το 2006 έχουμε ακόμη μία σοβαρή αλλαγή. Τα εξεταζόμενα μαθήματα γίνονται 6 και καταργούνται οι Πανελλαδικές Εξετάσεις στη Β Λυκείου.

Το 2013 ξεκίνησε η νέα μεταρρύθμιση. Εφαρμόστηκε το 2016. Προέβλεπε εξέταση σε μέχρι 5 μαθήματα και τη δυνατότητα των υποψηφίων να επιλέξουν μέχρι δύο πεδία από τα 5 υπάρχοντα.

Το 2018 τα Επιστημονικά Πεδία έγιναν 4 και τα εξεταζόμενα μαθήματα παρέμειναν 4 έως 5.

Το 2020 τα εξεταζόμενα μαθήματα έγιναν μόνο 4 και τα Επιστημονικά Πεδία παρέμειναν 4.

Επιστρέψαμε δηλαδή ακριβώς στο 1989! Μοναδική διαφορά στα 4 εξεταζόμενα μαθήματα του Πεδίου Οικονομίας και Πληροφορικής που έχουμε Οικονομία και Πληροφορική αντί για Ιστορία και Πολιτική Οικονομία και ότι έχουμε δύο μαθήματα βαρύτητας αντί για ένα.

30 χρόνια μετά είμαστε στο σημείο που βρισκόμασταν το 1990.

Υπήρξε κανένα κέρδος από όλη αυτές τις συνεχείς αλλαγές; Όχι, φυσικά, αφού επιστρέψαμε ακριβώς στο σημείο που βρισκόμασταν.

Λύθηκε κανένα από τα προβλήματα που είχε το σύστημα εισαγωγής το 1990;

Όχι βέβαια.

Τελικά τι άλλαξε;

Άλλαξε ότι ενώ το σύστημα του 1990 ήταν σχετικά κατάλληλο για την εποχή του, τώρα είναι παρωχημένο.

Οι αλλαγές που γίνονται με καταιγιστικούς ρυθμούς στην παγκόσμια οικονομία δεν επιτρέπουν στο γιατρό του 21ου αιώνα να μη γνωρίζει μαθηματικά, πληροφορική και οικονομία, ούτε στον ψυχολόγο να μη γνωρίζει στατιστική και οικονομία, γιατί δεν θα μπορεί να εργαστεί, αφού πια οι επιστήμες διασυνδέονται· διεπιστημονικότητα το λένε, αλλά και γιατί δεν θα μπορεί να προσαρμοστεί στις μελλοντικές εξελίξεις, που μας είναι άγνωστες.

Πρόκειται ακριβώς για το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα πολλοί 50+ εργαζόμενοι που δεν μπορούν να προσαρμοστούν στον ψηφιακό κόσμο.

Συνεπώς τα 4 μαθήματα αποτελούν αναχρονισμό, που επιπλέον δημιουργεί κριτήρια εισαγωγής σε τμήματα που δεν έχουν καμία σχέση με τις σπουδές στο τμήμα.

Για να εισαχθεί κάποιος στο Μαθηματικό αποτελεί κριτήριο επιλογής η εξέταση στη Χημεία. Όποιος γράψει καλύτερα στη Χημεία θεωρείται καταλληλότερος από κάποιον άλλο που έγραψε μικρότερο βαθμό. Κι όμως η τελευταία φορά που θα δει ένας μαθηματικός Χημεία είναι τη μέρα που θα εξεταστεί στις Πανελλαδικές. Ποτέ άλλοτε δεν θα ξαναδεί Χημεία στη ζωή του. Αντίθετα η Οικονομία και η Πληροφορική είναι χρήσιμα στις σπουδές του, αλλά δεν αποτελούν κριτήριο εισαγωγής.

Τα 4 Επιστημονικά πεδία δημιουργούν μεγάλες αδικίες.

Υποψήφιοι που εξετάζονται σε διαφορετικά μαθήματα συγκρίνονται ως προς τα μόρια που συγκέντρωσαν, πράγμα παντελώς άδικο, αφού τα μαθήματα κάθε πεδίου έχουν διαφορετικό βαθμό δυσκολίας, όπως μας δείχνουν οι βαθμολογίες των υποψηφίων.

Και όμως το 34% των τμημάτων του Μηχανογραφικού Δελτίου ανήκουν σε περισσότερα από ένα Πεδία.

Έτσι κάποιος που εξετάστηκε σε Αρχαία Ελληνικά, Ιστορία και Κοινωνιολογία συγκρίνεται με κάποιον που εξετάστηκε σε Μαθηματικά, Φυσική και Χημεία, πράγμα εντελώς άδικο, γιατί οι μαθητές μαθαίνουν από το Δημοτικό ότι δεν επιτρέπεται να συγκρίνουμε ανόμοια πράγματα.

Έτσι λοιπόν τα τελευταία 40 χρόνια είπαμε τις εισαγωγικές εξετάσεις Πανελλήνιες, μετά τις είπαμε Γενικές Εξετάσεις, μετά τις ξαναείπαμε Πανελλήνιες για να τις πούμε, τελικά, Πανελλαδικές.

Βρισκόμαστε στο σημείο που είμασταν πριν 30 χρόνια.

Ο κόσμος στο μεταξύ έχει αλλάξει αλλά εμείς δεν μπορούμε να παρακολουθήσουμε τις αλλαγές.

Μένουμε στάσιμοι, αυξάνοντας συνεχώς την απόσταση που μας χωρίζει από την εποχή μας.

Φαίνεται και στο πρόγραμμα PISA  όπου οι επιδόσεις μας χειροτερεύουν, αλλά θα σας το επιβεβαιώσει οποιοσδήποτε καθηγητής διδάσκει μαθητές Λυκείου: Το κάθε πέρυσι και καλύτερα είναι ο κανόνας πια στην Εκπαίδευση.

ΣΧΟΛΙΑ

  • συμφωνώ σχεδόν σε όλα τα θέματα που θίγει ο κ. Στρατηγάκης στο άρθρο του.
  • Αδικίες βεβαίως και υπήρχαν αλλά συνεχίζουν να υπάρχουν και στο σύστημα που θα ισχύσει από φέτος με την ΕΒΕ.
  • Γιατί να εισάγεται ένας υποψήφιος στο μαθηματικό μόνο απ την θετική κατεύθυνση;  Απίστευτο και όμως αληθινό.
  • Επίσης θα προσθέσω εδώ ότι θα έπρεπε, για μένα πάντα, να έχει γράψει τουλάχιστον 10 στα μαθηματικά όπως συμβαίνει στα Αγγλικά τμήματα και στις  Μουσικές σπουδές!
  • Οι υποψήφιοι των Ιατρικών σχολών δεν διαγωνίζονται στα μαθηματικά , ειλικρινά γιατί , δεν μπόρεσα ποτέ να το καταλάβω, επίσης να προσθέσω ότι υπάρχει μια μερίδα μαθητών που «παρατούν» το μάθημα των μαθηματικών μετά το πέρας της Α΄ Λυκείου ! Άραγε χρειάζονται οι γιατροί μας τα μαθηματικά , η απάντηση είναι μία,  Covid 19.
  • Να προσθέσω εδώ ότι και πριν ελάχιστα χρόνια όσοι ήθελαν το Παιδαγωγικό τμήμα , ούτε αυτοί έδιναν μαθηματικά , για ένα διάστημα έμπαιναν μόνο απ την ομάδα Ανθρωπιστικών σπουδών και το 1ο Επιστημονικό πεδίο!
  • Ίσως στα παραπάνω να έφταιγαν και τα εξωπραγματικά θέματα των Πανελληνίων 2010-2015 ίσως και 2016 , τα οποία ήταν εκτός σχολικής πραγματικότητας , για μένα πάντα, μην αναφέρω εδώ πόσα άκουγα τότε από τους μαθητές μου και πάρα πολλοί καλοί μαθητές δεν ήθελαν να ακούσουν για μαθηματικά και θετική κατεύθυνση !
  • Το κάθε πέρσι και καλύτερα ισχύει πλήρως!
  • Η εικόνα της δημοσίευσης δείχνει την επαναφορά στην αρχική κατάσταση όπως στο άρθρο 1980 – 2020 !

Σας ευχαριστώ που αφιερώσατε χρόνο να διαβάσετε το άρθρο και τα σχόλια.

 

Αφήστε μια απάντηση

Μπες και Δεν θα χάσεις !

ΒΑΣΗ μαθηματικού Α.Π.Θ

ΒΑΣΗ μαθηματικού Α.Π.Θ

2016-2020 Βάση Τμήματος



δδε πέλλας

δδε πέλλας

Ανακοινώσεις
Δ.Δ.Ε Πέλλας