I like maths

Για τη Βάση του 10 ή τα 10.000 μόρια, Μερικές Απόψεις

Μετά την ανακοίνωση των βάσεων , μεγάλη συζήτηση γίνεται , στα κοινωνικά δίκτυα , για το αν πρέπει να θεσπιστεί βάση εισαγωγής 10 στα Α.Ε.Ι.
Σας παρουσιάζω μερικές απόψεις.
Γράφει ο Νίκος Μακράκης, Μαθηματικός

«Ας δούμε το εξής παράδειγμα. Μας το έδωσε ο Λ. Κυριακίδης, καθηγητής που δίδασκε το μάθημα “στατιστικές μέθοδοι στην έρευνα” στο μεταπτυχιακό Διδακτικής των Μαθηματικών του Μαθηματικού ΕΚΠΑ. Λέει τα εξής:

Κάποτε μια εταιρία μου ζήτησε να φτιάξω ένα στατιστικό τεστ, με σκοπό να ξεχωρίσει τους δύο καλύτερους υποψηφίους για μια δουλειά. Tα αποτελέσματα ήταν τα εξής. Ο πρώτος πήρε 12/20, ο δεύτερος 9/20 και όλοι οι υπόλοιποι πήραν 3/20 και κάτω. Ήταν πετυχημένο το τεστ; Η εταιρία ανησυχούσε γιατί δεν ένοιωθε καλά να προσλάβει κάποιον που πήρε 9/20. Όμως, εγώ ήμουν πολύ χαρούμενος. Γιατί; Καταφέραμε να διαλέξουμε με βεβαιότητα τους 2 καλύτερους. Το ότι ο δεύτερος πήρε 9/20 δεν έχει καμία σημασία γιατί δεν ήταν σκοπός του τεστ να βάλει ένα ελάχιστο προαπαιτούμενο ικανοτήτων σαν βάση του 10, αλλά μόνο να διαλέξει τους 2 καλύτερους. Άρα σε ένα τέτοιο στατιστικό τεστ το 10 δε σημαίνει τίποτα, ως απόλυτο νούμερο. Ο βαθμός του κάθε υποψηφίου έχει νόημα ΜΌΝΟ σε σύγκριση με τους βαθμούς των άλλων.

Το παραπάνω παράδειγμα είναι χρήσιμο για προβληματισμούς οι οποίοι συζητιόνται αυτές τις μέρες με θέμα τις πανελλαδικές εξετάσεις. Αφορούν το ότι κατάφεραν να μπουν στο πανεπιστήμιο και υποψήφιοι με βαθμολογία κάτω από 10.000 μόρια. Μάλιστα, η Υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως δήλωσε πως εξετάζει την επαναφορά της βάσης του 10 για την εισαγωγή την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά και την δυνατότητα κάποιο Πανεπιστήμιο να δηλώνει ειδική ελάχιστη βάση εισαγωγής.Ποιος είναι ο ρόλος των πανελλαδικών εξετάσεων; Το κάθε τμήμα δηλώνει πόσους υποψηφίους θα δεχτεί και ο ρόλος των πανελληνίων είναι να κατανέμει τους υποψηφίους σε αυτά, σύμφωνα και με τις προτιμήσεις τους. Άρα, ναι, ας το παραδεχτούμε, οι πανελλήνιες είναι ένα στατιστικό τεστ σαν αυτό του παραπάνω παραδείγματος.

Σημαίνει το γεγονός  ότι ένας μαθητής έβγαλε π.χ. 9.000 μόρια πως δεν έχει την ικανότητα να εισαχθεί σε ένα τμήμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης; Όχι, καθώς ο βαθμός 9.000 μόρια δεν λέει τίποτα ως απόλυτο νούμερο, αλλά έχει αξία μόνο σε σύγκριση με τους βαθμούς των συνυποψηφίων του. Δηλαδή, το μόνο που σημαίνει είναι ότι αυτό ο μαθητής δεν μπορεί να μπει Ιατρική Αθήνας και μπορεί να μπει Μαθηματικό Σάμου. Τίποτα άλλο. Η βαθμολογία 9.000 μόρια εξαρτάται, επίσης, και από το επίπεδο των θεμάτων της συγκεκριμένης χρονιάς. Δηλαδή, ένας μαθητής που έβγαλε 9.000 μόρια σε μια χρονιά με δύσκολα θέματα, μπορεί να είναι καλύτερος από κάποιον που έβγαλε 11.000 μόρια σε μια χρονιά με εύκολα θέματα.

Θα είχε νόημα μια βάση 10.000 μορίων για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια; Όχι, γιατί τα 10.000 μόρια δε σημαίνουν τίποτα ως απόλυτο νούμερο. Η αναφορά των πανελλαδικών δεν είναι η γνώση, αλλά μόνο η διανομή των υποψηφίων σε τμήματα.

Είναι τα 10.000 μόρια στις πανελλήνιες όριο που να δείχνει επάρκεια γνώσεων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Όχι. Άλλωστε, αυτό δεν είναι δουλειά των πανελληνίων, αλλά δουλειά του βαθμού απολυτηρίου και των προϋποθέσεων που χρειάζεται να το πάρεις και που εκεί υπάρχει βάση του 10 (η Υπουργός φαίνεται να της αρέσει να το ξεχνάει αυτό).Είναι ίδιος ο βαθμός 10.000 μόρια με τον βαθμό 10; Όχι. Ο υπολογισμός των μορίων είναι μια πιο σύνθετη διαδικασία που δίνει έμφαση στα μαθήματα βαρύτητας για κάποιο συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο. Αυτό είναι, φυσικά, σε βάρος όλων των άλλων μαθημάτων. Άρα τα μόρια των πανελληνίων δεν είναι σοβαρός δείκτης γενικής μόρφωσης ενός ατόμου που να κρίνει τη γενική καταλληλότητά του για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως θέλει η Υπουργός.

Μπορεί κάποιος που θα μπει π.χ. με 7.500 μόρια στο Μαθηματικό Σάμου να το τελειώσει; Φυσικά και μπορεί. Αλλά αυτό είναι δουλειά του Πανεπιστημίου να το κρίνει. Δηλαδή είναι δουλειά του Πανεπιστημίου το ποιος θα πάρει την αξία του τίτλου του πτυχίου και ποιος όχι. Το να υποτιμάμε τη δυνατότητα του Πανεπιστημίου να διαμορφώνει τα δικά του επιστημονικά κριτήρια για να διαμορφώνει επιστήμονες και να δίνει πτυχία δεν είναι καλό. Είναι υποβάθμιση του Πανεπιστημίου ως θεσμό.

Ένας από τους λόγους που έπεσαν οι βάσεις είναι το ότι δημιουργήθηκαν κάποια νέα πανεπιστήμια και νέα τμήματα. Χρειαζόμαστε τόσους πολλούς επιστήμονες; Τούτο το ερώτημα δε μπορούν να το λύσουν οι πανελλήνιες και σίγουρα όχι η βάση του 10. Είναι ζήτημα κοινωνικού καταμερισμού εργασίας και όχι εκπαιδευτικό πρόβλημα. Η Υπουργός Ν. Κεραμέως λέει ξεκάθαρα ότι δεν πειράζει το ότι με την εφαρμογή της βάσης του 10 κάποια πανεπιστημιακά τμήματα θα κλείσουν. Είναι, όμως, το κριτήριο για την ύπαρξη ενός δημόσιου πανεπιστημιακού τμήματος ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης;

Ακόμα και η πρώην Υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου είχε πει ότι η βάση του 10 είναι παιδαγωγικά λάθος και η εφαρμογή της τα προηγούμενα χρόνια δεν ανέβασε το επίπεδο των πανεπιστημίων.

Αν, λοιπόν, βάζαμε βαθμολογία στη βάση του 10 ως μέτρο, τότε θα έπαιρνε κάτω από 10. Όπως και στους πολιτικούς της ΝΔ που το προωθούν, παρ’ όλο που χρησιμοποιούν την αριστεία ως επίφαση. Γιατί, όμως, επιμένουν τόσο;

Αν ένας υποψήφιος βγάλει κάτω από 10.000 μόρια, αποτύχει στην εισαγωγή σε τριτοβάθμιο ίδρυμα, φύγει στο εξωτερικό και εκεί πάρει πτυχίο πανεπιστημίου, τότε αυτοί των δέχονται ως επιστήμονα στην Ελλάδα; Φυσικά. Επίσης, η ΝΔ είναι υπέρ της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων. Αν κάποιος βγάλει κάτω από 10.000 μόρια και πάει ως πελάτης σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο, τότε τον δέχονται; Φυσικά.

Άρα, η βάση του 10 για αυτούς δεν είναι ένα μέτρο με παιδαγωγικά  ή επιστημονικά κριτήρια. Απλά είναι ένα μέτρο που προετοιμάζει την πελατεία των ιδιωτικών πανεπιστημίων ή Ι.Ε.Κ.

Όμως, οι υποστηρικτές αυτών των μέτρων πατούν σε υπαρκτές αντιφάσεις που έχει το σημερινό σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια με τις πανελλαδικές εξετάσεις. Σίγουρα το μέτρο της βάσης του 10 τις οξύνει και ωφελεί τους λίγους. Αλλά σίγουρα και η σημερινή κατάσταση δεν είναι ικανοποιητική. Το σύστημα εισαγωγής εξυπηρετεί την κοινωνική λειτουργία της εκπαίδευσης όπως την περιγράφει ο Bourdieu «μετατρέποντας τις κοινωνικές ανισότητες σε εκπαιδευτικές ανισότητες, και μετά ξανά σε κοινωνικές ανισότητες», δηλαδή την λειτουργία της εκπαίδευσης σε μια καπιταλιστική κοινωνία. Οι πανελλήνιες εξετάσεις εύκολα μπορούν να μεταρρυθμιστούν προς το κακό και δύσκολα προς το καλό. Το καλύτερο, όμως, θα ήταν να καταργηθούν.» , Νίκος Μακράκης
Email: nemakrakis@math.uoa.gr , ΠΗΓΗ

Σχόλια του Συντάκτη

Δεν θα σχολιάσω το πολιτικό σκέλος, το οποίο θεωρώ, υπάρχει άφθονο στο κείμενο.

Πολιτική και παιδεία για μένα, δεν πάνε μαζί,  απλώς δεν ήθελα να επέμβω στο κείμενο και το επικόλλησα όπως ακριβώς δημοσιεύτηκε.

Δεν συμφωνώ γενικά με την παραπάνω άποψη. Σε κάποια σημεία βεβαίως ναι, είμαι σύμφωνος.

Νομίζω ό,τι ο κ. καθηγητής έχει δίκιο που λέει ότι τα Πανεπιστήμια πρέπει να αποφασίσουν αν ο φοιτητής που εισάγεται με κάτω από 10.000 αξίζει να πάρει πτυχίο.

Βέβαια δεν ξέρω πώς μπορεί ένας υποψήφιος να γράφει 7 στα μαθηματικά και να δηλώνει ένα Μαθηματικό τμήμα !

Θέλει, να γίνει μαθηματικός ή το δηλώνει για να συμπληρώσει το Μ.Δ του ;

Επίσης γιατί να προσπαθήσει κάποιος , να γράψει καλά , αν ξέρει ότι το

80-90% των υποψηφίων θα εισαχθεί κανονικότατα, γράψει δεν γράψει, σε σχολές ;

Νομίζω αυτό εξηγεί, ως ένα σημείο, την όχι και τόσο καλή επίδοση των υποψηφίων. Να βάλουμε στην εξίσωση, την αύξηση των θέσεων και την χαμηλή ζήτηση κάποιων σχολών (π.χ καθηγητικών) , φαίνεται, τουλάχιστον σε μένα, απολύτως λογικό,  να εισάγεται κάποιος με 7.000 μόρια ή λιγότερα σε σχολές, που δεν ξέρω αν είναι της επιλογής του !

Επίσης να δούμε και τα μόρια των πρώτων.

14.000+ τα μόρια του πρώτου στο Μαθηματικό της Σάμου, 7.500 του τελευταίου. Και εδώ έχει δίκιο ο κ. καθηγητής που λέει ότι είναι διαγωνισμός και το 14.000 και 7.500 λέει κάτι σε σχέση με τους άλλους βαθμούς, μόνο του,  δεν λέει τίποτα.

Προτείνω, γιατί δεν μπορείς μόνο να σχολιάζεις, πρέπει να προτείνεις και κάτι, λοιπόν,

  • μείωση των θέσεων και των εισακτέων,τα Πανεπιστήμια να ορίζουν τον αριθμό και όχι μονόπλευρα το Υ.Παι.Θ ,
  • να μην θεσπιστεί για όλες τις σχολές η βάση του 10,
  • σε κάποιες όμως σχολές να υπάρχει βάση , όπως στην Αγγλική φιλολογία που δεν μπορεί να εισαχθεί κάποιος αν δεν γράψει 10 στα Αγγλικά , έτσι και στο Μαθηματικό να μην μπορεί να εισαχθεί αν δεν γράψει 10 στα μαθηματικά, στο Φυσικό , αν δεν γράψει 10 στη Φυσική, στο Χημικό  κ.ο.κ
  • τα θέματα των Πανελληνίων να παραμείνουν κοντά στο πνεύμα του σχολικού βιβλίου,που προφανώς θέλει βελτίωση , αναφέρομαι στο βιβλίο των Μαθηματικών Γ΄ ,
  • να παραμείνει το 10% και όποιος θέλει να ξαναδώσει ,να δίνει σε όλα τα μαθήματα , μην επιστρέψουμε πίσω στις δέσμες (το φοβάμαι !)
  • να καταργηθεί το 9,5 για την προαγωγή από τάξη σε τάξη Γυμνασίου – Λυκείου και να θεσπιστεί,  Μ.Ο 10 για τα μαθήματα που εξετάζονται γραπτά στις ενδοσχολικές και ο Μέσος όρος της τάξης να υπολογίζεται απ όλα τα μαθήματα όπως και τώρα.
  • Να εξετάζονται Πανελλαδικά στα Μαθηματικά όσοι θέλουν να εισαχθούν στις Παιδαγωγικές και Ιατρικές σχολές , είναι δυνατόν ο μελλοντικός δάσκαλος να μην εξετάζεται στα μαθηματικά, έλεος !
  • Τα Μαθηματικά να διδάσκονται ΜΟΝΟ από Μαθηματικούς και με 2η ανάθεση από Φυσικούς στο Γυμνάσιο. Ανάθεση να μην υπάρχει.
  • Τα Μαθηματικά της Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού να διδάσκονται από Μαθηματικούς.

 

Ακολουθεί και μια τρίτη άποψη. Μια άλλη άποψη.

Σας ευχαριστώ που διαβάσατε το άρθρο μου, ελπίζω να μην σας κούρασα.

Ιορδάνης Χ. Κοσόγλου , μαθηματικός ΓΕΛ

Αφήστε μια απάντηση

Σαν σήμερα

  1. 18/11/1307: Ο θρυλικός ελβετός πατριώτης Γουλιέλμος Τέλος σημαδεύει με το τόξο του και από απόσταση 50 μέτρων πετυχαίνει το μήλο στο κεφάλι του γιου του, κερδίζοντας το στοίχημα που είχε βάλει με τον αυστριακό κατοχικό διοικητή Χέρμαν Γκέσλερ.

Μπες και Δεν θα χάσεις !