ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΒΙΑ (BULLYING)
Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας δράση για τον σχολικό εκφοβισμό, με πρωτοβουλία της ομάδας Ο.Δ.Π., που αποτελείται από τις εκπαιδευτικούς, Τσεντόγλου Εύα, Παπουτσίδου Ελένη και Δελληγιαννίδου Άννα, με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών σε τέτοιου είδους φαινόμενα. Γι΄ αυτό, δημιουργήθηκε ένα σύντομο διαγνωστικό ερωτηματολόγιο που συμπληρώθηκε από όλους τους μαθητές. Τις απαντήσεις επεξεργάστηκε η υπεύθυνη καθηγήτρια κ. Τσεντόγλου Εύα. Προέκυψαν τα εξής συμπεράσματα:
- Το φαινόμενο είναι γνωστό σε όλους τους μαθητές, άρα υπαρκτό.
- Ένας σημαντικός αριθμός (12 από τους 54) είχε εμπειρία σχολικού εκφοβισμού, από οποιαδήποτε θέση ( θύτης, θύμα, παρατηρητής).
- Οι εμπειρίες βίας που καταγράφηκαν είχαν τις εξής μορφές:
α. Λεκτική βία: κοροϊδία για διάφορους λόγους, εκβιασμό για απόκτηση αντικειμένων, ρατσιστική συμπεριφορά και σχόλια κυρίως με αφορμή την εξωτερική εμφάνιση, εκφοβισμό.
β. Σωματική βία: ξυλοδαρμό, κυρίως ανάμεσα σε αγόρια.
- Οι μαθητές ενοχλήθηκαν σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις:
α. Από τη σιωπή του θύματος.
β. Από την αίσθηση απόρριψης από τους συμμαθητές.
γ. Από τη δημόσια διαπόμπευση.
δ. Από τη μη αποδοχή της διαφορετικότητας και τη στοχοποίησή της.
- Οι προτάσεις των μαθητών για την αντιμετώπιση του φαινομένου ήταν οι εξής:
α. Κουράγιο, γιατί πάντα κάποιος υπάρχει δίπλα μας για να μας βοηθήσει.
β. Να απευθυνθεί σε μεγαλύτερους το θύμα αλλά και ο θύτης.
γ. Να αναζητήσουν και οι δύο πλευρές ψυχολογική υποστήριξη από εξειδικευμένους επιστήμονες και αρμόδιες υποστηρικτικές δομές.
δ. Να απευθυνθεί το θύμα στους καθηγητές ζητώντας τη συνδρομή τους για την επίλυση του προβλήματος.
ε. Διάλογος σε όλα τα επίπεδα ώστε να προλαμβάνονται ή να αντιμετωπίζονται εγκαίρως τα προβλήματα που ανακύπτουν κάθε φορά.
Με βάση τα παραπάνω συμπεράσματα, πραγματοποιήθηκε εκδήλωση στο σχολείο με θέμα: «ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ», στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων με τη συμμετοχή όλων των μαθητών και εκπαιδευτικών του σχολείου μας. Εκεί πραγματοποιήθηκε ένας γόνιμος διάλογος όπου τέθηκαν προβληματισμοί, εμπειρίες, παρουσιάστηκαν τα συμπεράσματα από την επεξεργασία των ερωτηματολογίων και συναποφασίσθηκαν κανόνες που θα πρέπει να διέπουν τις σχέσεις μας ώστε η ζωή στα πλαίσια της σχολικής κοινότητας να είναι ομαλή και ευχάριστη για όλους.