Σχολικός Κανονισμός

                                              ΓΥΜΝΑΣΙΟ  ΜΑΚΡΥΓΙΑΛΟΥ

                                                  ΣΧΟΛΙΚΟ  ΕΤΟΣ  2017 – 2018

 ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ

Ο «σχολικός κανονισμός» είναι οι όροι και οι κανόνες της εσωτερικής οργάνωσης της σχολικής ζωής που δεν έχει στόχο να περιορίσει την ελευθερία κανενός, αλλά να εκπαιδεύει και να διαπαιδαγωγεί τους μαθητές σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής κοινωνίας. Η αποδοχή και εφαρμογή του από τα μέλη της σχολικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς) θεωρείται αναγκαία και ικανή συνθήκη για την αρμονική συμβίωση όλων των σχολικών παραγόντων και  την απρόσκοπτη λειτουργία του σχολείου.

 Ι. ΜΑΘΗΤΕΣ

Οι μαθητές είναι τα σημαντικότερα μέλη της σχολικής κοινότητας και αποτελούν το λόγο ύπαρξης του Σχολείου ως θεσμού. Γι’ αυτό και πρέπει το περιεχόμενο της σχολικής ζωής να περιλαμβάνει όλα εκείνα τα στοιχεία και τις δραστηριότητες που καλλιεργούν ανθρώπους ελεύθερους, υπεύθυνους, με κοινωνική ευαισθησία, ευθύνη και ανοχή στη διαφορετικότητα. Ως εκ τούτου:

  1. Η έγκαιρη προσέλευση των μαθητών στο σχολείο, η παρουσία τους στην πρωινή προσευχή και συγκέντρωση, καθώς και η τακτική, ανελλιπής και όχι επιλεκτική φοίτηση αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Μετά την πρωινή προσευχή οι πόρτες του σχολείου κλείνουν και η έξοδος των μαθητών απαγορεύεται αυστηρά. Οι μαθητές που καθυστερούν την πρώτη ώρα, ενημερώνουν την Διεύθυνση και εισέρχονται στην τάξη, αν και εφόσον τους επιτραπεί.
  2. Μετά το χτύπημα του κουδουνιού όλοι οι μαθητές μπαίνουν στις αίθουσες και δεν γίνονται δεκτοί στην αίθουσα μετά την είσοδο του καθηγητή. Η μη έγκαιρη προσέλευσή τους συνεπάγεται απουσία και απομάκρυνση από την τάξη.
  3. Οι μαθητές παραμένουν στο σχολείο μέχρι τη λήξη του ωραρίου. Όποιος μαθητής αποχωρεί από το σχολικό συγκρότημα στη διάρκεια του προγράμματος θα πρέπει να έχει άδεια από το Διευθυντή. Στην περίπτωση που ολοκληρωθεί το σχολικό πρόγραμμα πριν τη λήξη του ωραρίου, οι μαθητές αποχωρούν από το σχολείο κατόπιν επικοινωνίας του Διευθυντή με τους κηδεμόνες τους.
  4. Η έξοδος από την τάξη επιτρέπεται μόνο για πολύ σοβαρό λόγο. Η αυθαίρετη και αδικαιολόγητη απουσία μαθητή από κάποιο μάθημα δεν επιτρέπεται. Έξοδος των μαθητών για σχολικές δραστηριότητες από την τάξη επιτρέπεται μόνο στην περίπτωση που υπάρχει δικαιολογητικό σημείωμα για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.
  5. 5. Οι μαθητές απαγορεύεται να φέρνουν φαγητά και ροφήματα μέσα στις αίθουσες. Αυτά θα πρέπει να καταναλώνονται στην ώρα του διαλείμματος.
  6. Όλοι οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να έχουν πάντα μαζί τους τα απαραίτητα βιβλία, τετράδια κ.α, να μην τα ξεχνούν όταν φεύγουν και να τα διατηρούν καθαρά.
  7. Τα βιβλία και ο σχολικός εξοπλισμός (θρανία, πίνακες, καρέκλες κ.τ.λ) παρέχονται δωρεάν για χρήση των μαθητών. Επομένως δεν θα πρέπει να ευτελίζονται και να καταστρέφονται. Το βιβλίο είναι πνευματικό δημιούργημα των συγγραφέων, ανήκει στην πολιτεία και παρέχεται δωρεάν στους μαθητές προς χρήση. Επομένως οποιαδήποτε καταστροφή σχολικών αντικειμένων και εγκαταστάσεων θεωρείται πειθαρχικό παράπτωμα με ανάλογες κυρώσεις.
  8. Οι μαθητικές κοινότητες είναι υπεύθυνες για την λειτουργία της τάξης. Ειδικότερα φροντίζουν για την συμπεριφορά των μαθητών την ώρα του διαλείμματος, των εκδηλώσεων και των συνελεύσεων. Λύνουν τυχόν προβλήματα με δική τους ευθύνη και στην αντίθετη περίπτωση λογοδοτούν στην Διεύθυνση.
  9. Οι επιμελητές είναι υπεύθυνοι για την καθαριότητα, καλή διατήρηση και διαφύλαξη των αιθουσών, καθισμάτων, θρανίων και των προσωπικών αντικειμένων των μαθητών. 10. Η καθαριότητα των χώρων του σχολείου είναι ευθύνη όλων. Οι μαθητικές κοινότητες με τον συντονισμό του 15μελούς είναι υπεύθυνες μαζί με τους εφημερεύοντες καθηγητές για την κατάσταση των κοινόχρηστων χώρων του σχολείου (καθαριότητα τοίχων, διαδρόμων, αποφυγή ζημιών). Η αποκατάσταση των ζημιών γίνεται από τον υπαίτιο μαθητή και σε περίπτωση που δεν βρίσκεται, η αποκατάσταση γίνεται από τις μαθητικές κοινότητες με την ευθύνη του 15μελούς.
  10. Η συμπεριφορά των μαθητών απέναντι στους συμμαθητές τους, όσο και απέναντι στους καθηγητές τους πρέπει να είναι ευπρεπής και κόσμια. Να μην συμπεριφέρνονται ανάρμοστα και αντικοινωνικά και να μην κάνουν διακρίσεις όσον αφορά σε ιδιαιτερότητες με φυλετικό, θρησκευτικό ή γλωσσικό χαρακτήρα.
  11. Απαγορεύεται το κάπνισμα από τους μαθητές σε όλους τους χώρους του σχολείου. Φ.Ε.Κ.1001,τ.Β΄/ 29-7-2002. Ηλεκτρονικές συσκευές (παιχνίδια, ραδιοφωνάκια, walkman κ.τ.λ) δεν επιτρέπονται στο σχολείο.
  12. Με την απόφαση 13238/Γ2 της 07-12-2006 του ΥΠ.Ε.Π.Θ οι μαθητές απαγορεύεται να έχουν στην κατοχή τους κινητά τηλέφωνα εντός του σχολικού χώρου. Κάθε παρέκκλιση από τα ανωτέρω αποτελεί αντικείμενο παιδαγωγικού ελέγχου και αντιμετωπίζεται με τις προβλεπόμενες στο Π.Δ.104/1979 (ΦΕΚ23Α΄) σχολικές κυρώσεις. Επίσης, δεν επιτρέπονται η ακούσια και χωρίς άδεια φωτογράφιση και βιντεοσκόπηση στο σχολείο.
  13. Όσο αφορά την εμφάνιση: Ο σχολικός χώρος (σύμφωνα και με εγκύκλιο του ΥΠ.Ε.Π.Θ.) δεν επιτρέπει τις ακρότητες στην εμφάνιση, η οποία πρέπει να συνάδει με την ηλικία, την μαθητική ιδιότητα και το ότι στο σχολείο ερχόμαστε για την παιδαγωγική διαδικασία και όχι για διασκέδαση και προβολή.

15.Επειδή καθημερινά αλλά και σε έκτακτες περιπτώσεις υπάρχει μετακίνηση μαθητών με μαζικά μέσα συγκοινωνίας, οι μαθητές πρέπει να συμμορφώνονται με τις υποδείξεις των οδηγών και των συνοδών.

  1. Οι μαθητές οφείλουν να ενημερώνονται και να προετοιμάζονται καθημερινά για όλες τις ώρες των μαθημάτων, ώστε να μην υπάρχει πρόβλημα σε περίπτωση αναβολής ή ματαίωσης προγραμματισμένης δραστηριότητας.

17.Οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά στο σχεδιασμό των σχολικών δραστηριοτήτων, όπως είναι τα εκπαιδευτικά προγράμματα, οι εκδρομές, οι γιορτές, κ.α.

18.Οι εκδηλώσεις του σχολείου είναι υποχρεωτικές και η μη συμμετοχή των μαθητών σε αυτές συνεπάγεται καταχώριση απουσιών. Εξαιρούνται οι εκδρομές με πούλμαν ή άλλο μεταφορικό μέσο για τις οποίες απαιτείται άδεια συμμετοχής από τον κηδεμόνα.

  1. Η δημοκρατική συμπεριφορά, ο σεβασμός σε καθηγητές και μαθητές, ο διάλογος, η αρμονική συνεργασία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας και η τήρηση των σχολικών κανονισμών είναι βασικές προϋποθέσεις για την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία του σχολείου.
  2. Ο λεκτικός, σωματικός και ψυχικός εκφοβισμός, καθώς και γενικά φαινόμενα σχολικής βίας, θεωρούνται σοβαρά παραπτώματα που δυναμιτίζουν την ομαλή λειτουργία του σχολείου και τιμωρούνται, σύμφωνα με τις κυρώσεις που επιβάλλει το Π.Δ.104/79. Επίσης, ο ευτελισμός της αξιοπρέπειας μαθητών και καθηγητών με ηλεκτρονικά μέσα (κινητά τηλέφωνα, διαδίκτυο, facebook) θεωρείται παράπτωμα.

 

Φοίτηση των μαθητών

Απουσίες Η απουσία από το Σχολείο επιτρέπεται μόνο για σοβαρούς λόγους (ασθένεια, οικογενειακοί λόγοι). Δεν καταχωρίζονται απουσίες σε μαθητές που συμμετέχουν σε σχολικές δραστηριότητες (αθλητικές, πολιτιστικές, κλπ.).

Δικαιολόγηση Απουσιών

  • Απουσίες μέχρι δύο(2) συνεχόμενων ημερών δικαιολογούνται με ενυπόγραφο σημείωμα του κηδεμόνα (χορηγείται από το Σχολείο). Ο κηδεμόνας έχει δικαίωμα να δικαιολογήσει απουσίες μέχρι 10 ημερών ανά έτος ανεξάρτητα από τον ημερήσιο αριθμό των απουσιών.
  • Απουσίες πάνω από δύο (2) μέρες μπορούν να δικαιολογηθούν με βεβαίωση δημόσιου νοσηλευτικού ιδρύματος ή ιδιώτη ιατρού. Προσκομίζεται από τον κηδεμόνα εντός δέκα (10) ημερών από την επιστροφή του μαθητή στο Σχολείο.

Ενημέρωση Γονέων Το Σχολείο έχει την υποχρέωση να ενημερώνει με επιστολή τους γονείς – κηδεμόνες για τις απουσίες των μαθητών, μετά τη συμπλήρωση τριάντα (30) απουσιών.

Χαρακτηρισμός Φοίτησης

Α. Επαρκής

Σύνολο απουσιών : 0 – 64 (αδικαιολόγητες)

Σύνολο απουσιών : 64 – 114   (Όλες οι πάνω από 64 να είναι δικαιολογημένες)

Β. Ελλιπής

Σύνολο απουσιών : 114 – 164 (Όλες οι πάνω από 64 να είναι δικαιολογημένες)

Γ. Ανεπαρκής (Επαναλαμβάνει την τάξη).

 

ΙΙ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ

 

Ο ρόλος των εκπαιδευτικών μέσα στη σχολική κοινότητα είναι καθοριστικός.  Με την επιστημονική κατάρτιση και το ήθος τους διδάσκουν και συγχρόνως διαπαιδαγωγούν. Πρέπει να αποτελούν πρότυπο αναφοράς για τους μαθητές.

Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών, καθώς και οι σχέσεις τους με τα υπόλοιπα μέλη της σχολικής κοινότητας και της εκπαιδευτικής ιεραρχίας, όπως και οι τυχόν παραβάσεις αυτών, περιγράφονται επακριβώς από την αντίστοιχη εκπαιδευτική νομοθεσία. Ως εκ τούτου, οι εκπαιδευτικοί:

  1. Είναι ανάγκη με τη στάση τους να συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου και συνεργατικού κλίματος μέσα στο σχολείο και να σέβονται την προσωπικότητα των μαθητών και των συναδέλφων τους, αποφεύγοντας εκφράσεις και ενέργειες που τους θίγουν.
  2. Αντιμετωπίζουν με δίκαιο τρόπο και παιδαγωγικούς χειρισμούς θέματα που σχετίζονται με την αξιολόγηση και συμπεριφορά των μαθητών. Με τη στάση τους πρέπει να συμβάλλουν στην εκτόνωση των εντάσεων και στην αντιμετώπιση των σχολικών δυσλειτουργιών.
  3. Ενθαρρύνουν την ενεργό και ισότιμη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα και προσπαθούν να αναδείξουν τις ιδιαίτερες ικανότητες και δεξιότητες αυτών.
  4. Είναι υποχρεωμένοι να σέβονται και να τηρούν τους κοινά αποδεκτούς κανόνες της σχολικής ζωής, να είναι συνεπείς στην προσέλευσή τους στο σχολείο και στην τάξη, στην τήρηση του ωραρίου των διδακτικών ωρών και του αναλυτικού προγράμματος, να μεριμνούν για την ευταξία και την ευκοσμία των σχολικών χώρων, να εκτελούν υπεύθυνα τις εφημερίες τους και οποιαδήποτε άλλη εργασία τους ανατίθεται από τη Διεύθυνση και γενικά να έχουν μια ευπρεπή παρουσία στο σχολείο.
  5. Είναι απαραίτητο να διασφαλίζουν την ασφάλεια των μαθητών σε όλους τους σχολικούς χώρους, όπως και την ασφάλεια τους κατά τη διάρκεια των εξωσχολικών εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται με ευθύνη του σχολείου.
  6. Υποχρεούνται να ενημερώνουν συστηματικά τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών για θέματα που αφορούν στην επίδοση, τη φοίτηση και τη συμπεριφορά αυτών, σε καθορισμένες ώρες και ημέρες, αλλά και εκτάκτως, αν παραστεί ανάγκη.
  7. Οφείλουν να ενημερώνονται και να τηρούν την εκπαιδευτική νομοθεσία, να σέβονται τη διοικητική ιεραρχία και να συνεργάζονται στενά με το Διευθυντή του σχολείου, το Διευθυντή της Διεύθυνσης, τους σχολικούς και ειδικούς συμβούλους για θέματα που αφορούν στη σχολική κοινότητα.
  8. Πρέπει να είναι εχέμυθοι και να σέβονται το απόρρητο των αποφάσεων του Συλλόγου των Διδασκόντων και των στοιχείων που αφορούν στα προσωπικά δεδομένα καθηγητών, μαθητών και γονέων.
  9. Μεταξύ των εκπαιδευτικών θα πρέπει να υπάρχει συνεργασία σε θέματα που αφορούν στη διδακτική διαδικασία, στη συμπεριφορά των μαθητών και γενικότερα στον προγραμματισμό της σχολικής ζωής. Ειδικότερα, θα πρέπει να υπάρχει στενότερη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών του ιδίου κλάδου και κυρίως μεταξύ των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα τμήματα της ίδιας τάξης.

 

ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΤΜΗΜΑΤΩΝ

 

  1. Ο υπεύθυνος καθηγητής του τμήματος παρακολουθεί τη φοίτηση των μαθητών του τμήματος και καταχωρίζει τις απουσίες από τα ημερήσια δελτία απουσιών στο αντίστοιχο βιβλίο φοίτησης.
  2. Όταν ο μαθητής συμπληρώσει τις 30 απουσίες, ο υπεύθυνος καθηγητής αφού ενημερώσει το Διευθυντή, είναι υποχρεωμένος να ενημερώσει τον κηδεμόνα του μαθητή με ταχυδρομική επιστολή. Επισημαίνεται ότι για την τακτική παρακολούθηση της φοίτησης του μαθητή ευθύνεται εξ ολοκλήρου ο κηδεμόνας του. Με την παραπάνω επιστολή, ο κηδεμόνας ενημερώνεται και για κάθε άλλο θέμα που αφορά τη σχολική κατάσταση του μαθητή (π.χ. αν ο μαθητής έδωσε ή όχι αφορμή για πειθαρχικό έλεγχο).

 

ΕΦΗΜΕΡΕΥΟΝΤΕΣ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ

  1. Οι εφημερεύοντες προσέρχονται στο σχολείο 15` πριν την έναρξη των μαθημάτων και αποχωρούν 5` μετά την λήξη, αφού φύγουν όλοι οι μαθητές. Βάζουν τα απουσιολόγια και τα βιβλία ύλης σε χώρο από όπου μπορούν να τα πάρουν οι απουσιολόγοι.
  2. Φροντίζουν για την σύνταξη των μαθητών στην πρωινή προσευχή.
  3. Είναι αρμόδιοι για την τήρηση του ωραρίου διδασκαλίας και των διαλειμμάτων και χτυπούν, αν χρειαστεί, το κουδούνι.
  4. Συνεργάζονται με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς για την αποχώρηση των μαθητών από τις αίθουσες κατά τα διαλείμματα και κατά την λήξη του διδακτικού ωραρίου.
  5. Επιτηρούν τους μαθητές στα διαλείμματα κατανέμοντας μεταξύ των τους χώρους, ώστε να υπάρχει παντού η απαραίτητη για την ασφάλεια των μαθητών επίβλεψη.

 

Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ

  1. Ο Σύλλογος των Διδασκόντων (Σ.Δ.) είναι συλλογικό όργανο του σχολείου και αποτελείται από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν σ’ αυτό με οποιαδήποτε σχέση εργασίας. Έργο του είναι η χάραξη κατευθύνσεων για την καλύτερη λειτουργία του σχολείου. Οι αποφάσεις του Σ.Δ. κινούνται πάντοτε στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής νομοθεσίας.
  2. Πρόεδρος του Σ.Δ. είναι ο Διευθυντής του σχολείου ή ο νόμιμος αναπληρωτής του. Συνεδριάζει τακτικά ή έκτακτα ύστερα από πρόσκληση του προέδρου του και η συμμετοχή του διδακτικού προσωπικού στις συνεδριάσεις του είναι υποχρεωτική. Απουσία μέλους από τις συνεδριάσεις πρέπει να είναι απόλυτα δικαιολογημένη.

 

ΙΙΙ. ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ

 

Ο Διευθυντής βρίσκεται στην κορυφή της ιεραρχίας μέσα στη σχολική κοινότητα και ο ρόλος του είναι καταλυτικός για την πραγματοποίηση του έργου στο σχολείο.

Ως εκ τούτου:

  1. Ο Διευθυντής με το κύρος, την πειθώ και το ήθος του ασκεί το πολύπλοκο διοικητικό και παιδαγωγικό του έργο σε συνεργασία με το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό του σχολείου, τους μαθητές, το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, όπως επίσης με το Δήμο, τη Σχολική Επιτροπή, τους Σχολικούς Συμβούλους, τους ειδικούς φορείς, καθώς και με όλους τους ιεραρχικούς προϊσταμένους.
  2. Ο Διευθυντής οφείλει να είναι έντιμος, δίκαιος, αντικειμενικός και να μην υιοθετεί διαφοροποιημένη κατά περίπτωση συμπεριφορά προς καθηγητές και μαθητές.
  3. Ο ρόλος του είναι εμψυχωτικός, υποστηρικτικός, διαμεσολαβητικός, καθοδηγητικός αλλά και ελεγκτικός. Οι αποφάσεις του οφείλουν να είναι σύννομες και παιδαγωγικά ορθές.

ΙV. ΓΟΝΕΙΣ-ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ

 

Φυσικοί κηδεμόνες του μαθητή θεωρούνται και οι δύο γονείς του (πατέρας και μητέρα). Σε περίπτωση που αυτοί κατοικούν σε διαφορετική πόλη από αυτή που βρίσκεται το σχολείο του μαθητή, ορίζουν από κοινού τρίτο πρόσωπο ως κηδεμόνα του τέκνου τους με συμβολαιογραφική πράξη. Σε περίπτωση δε διακοπής της έγγαμης συμβίωσης, κηδεμόνας του τέκνου θεωρείται ο γονέας που ορίζεται σύμφωνα με δικαστική απόφαση, η οποία πρέπει να προσκομίζεται στο σχολείο.

Ειδικότερα:

  1. Οι γονείς-κηδεμόνες εγγράφουν το μαθητή για κάθε σχολική τάξη στο τέλος της σχολικής χρονιάς για το επόμενο διδακτικό έτος.
  2. Οι γονείς είναι καλό να ενημερώνουν το Διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς για θέματα υγείας των μαθητών ή σχετικά με θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης τους, τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά των μαθητών. Έτσι, οι εκπαιδευτικοί θα μπορέσουν να προσαρμόσουν ανάλογα τη συμπεριφορά τους και να αντιμετωπίσουν με ευαισθησία και εχεμύθεια τα ιδιαίτερα προβλήματα αυτών.
  3. Οι γονείς-κηδεμόνες δεν παραλείπουν να ενημερώνονται τακτικά για τη φοίτηση, τη σχολική επίδοση και συμπεριφορά των μαθητών. Η φοίτηση (απουσίες) των μαθητών Γυμνασίου διέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 2 του Π.Δ. 485/1983 (ΦΕΚ Α΄184), η με αριθ. πρωτ. Γ2/2209/18-03-1998 (ΦΕΚ Β΄ 314) και το Π.Δ. 185/1990 (ΦΕΚ Α΄70).
  4. Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων πρέπει να συνεργάζεται αρμονικά με το Διευθυντή και το Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, στη διοργάνωση των ενδοσχολικών και εξωσχολικών εκδηλώσεων, δραστηριοτήτων και προγραμμάτων καθώς και στην καλλιέργεια ενός καλού, συνεργατικού κλίματος μεταξύ όλων των παραγόντων της σχολικής ζωής.

 

 

                                         Η   ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ                           Ο  ΣΥΛΛΟΓΟΣ  ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ

 

                                                       15ΜΕΛΕΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ