Οκτ 08
21

Ο Bach ήταν …η γυναίκα του!

Κάτω από (Έρευνα, Μουσική, Προσωπικότητες) από στις 21-10-2008 και με ετικέτα

bach1.pngΗ ριζοσπαστική θεωρία του αυστραλού καθηγητή και αρχιμουσικού Μάρτιν Τζάρβις σύμφωνα με την οποία ορισμένα έργα του διάσημου συνθέτη γράφτηκαν από τη σύζυγό του επανέρχεται εκ νέου στη δημοσιότητα με αφορμή το Παγκόσμιο Συνέδριο Ιατροδικαστικής Επιστήμης. Ηταν άνοιξη του 2006 όταν η επαναστατική θεωρία του Αυστραλού Μάρτιν Τζάρβις, καθηγητή στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Darwin και μουσικού διευθυντή της Συμφωνικής Ορχήστρας της πόλης, τάραζε τα νερά της παγκόσμιας μουσικής κοινότητας ή τουλάχιστον του τμήματός της εκείνου το οποίο έδειξε τη διάθεση να ασχοληθεί με το όλο ζήτημα. Χρησιμοποιώντας μεθόδους της ιατροδικαστικής έρευνας, ο Τζάρβις υποστήριξε ότι είναι σε θέση να αποδείξει πως κάποιες από τις γοητευτικότερες συνθέσεις του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ – οι έξι σουίτες για βιολοντσέλο συγκεκριμένα – γράφτηκαν στην πραγματικότητα όχι από τον ίδιο αλλά από τη δεύτερη σύζυγό του Αννα Μαγκνταλένα, ευρύτερα γνωστή ως ηθική συμπαραστάτιδα και αντιγραφέας των συνθέσεων του σπουδαίου συντρόφου της. Καίτοι η θεωρία του Τζάρβις έγινε δεκτή εξαρχής με επιφυλακτικότητα, πριν από λίγες μόλις ημέρες επανήλθε εκ νέου στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, αφού ο καθηγητής εκλήθη να παρουσιάσει τα αποτελέσματα των ερευνών του στη διάρκεια των εργασιών του Παγκοσμίου Συμποσίου Ιατροδικαστικής Επιστήμης, το οποίο διεξήχθη στη Μελβούρνη της Αυστραλίας από τις 6 ως τις 9 Οκτωβρίου.

bach2.pngΟ Τζάρβις άρχισε να ασχολείται με το ζήτημα της αυθεντικότητας των συνθέσεων του Μπαχ στα 1971. Στη διάρκεια της ενασχόλησής του με το έργο θεώρησε ότι η συγκεκριμένη μουσική παρέπεμπε ελάχιστα στο ύφος του Μπαχ. Παρακινημένος από τη διαπίστωσή του αυτή, ζήτησε να ερευνήσει το πρωτότυπο χειρόγραφο του συνθέτη για να πληροφορηθεί πως το μόνο που «επιβίωσε» στα σύγχρονα χρόνια ήταν ένα αντίγραφο το οποίο έφτιαξε στα 1727 η δεύτερη σύζυγός του Αννα Μαγκνταλένα. Προβλήματα εντόπισε παράλληλα και στον γραφικό χαρακτήρα. «Στη διάρκεια της μελέτης έβλεπα διαρκώς το όνομα Γ. Σ. Μπαχ γραμμένο με διαφορετικούς τρόπους. Μου είχαν ωστόσο πει ότι οι γραφικοί χαρακτήρες του συνθέτη και της συζύγου του ήταν τόσο ίδιοι ώστε δεν μπορούσες να τους ξεχωρίσεις» υποστήριξε χαρακτηριστικά ο Τζάρβις. Στο πλαίσιο αυτό ο καθηγητής πρόσεξε την επιγραφή «ecrite par Madame Bachen» στο εξώφυλλο του χειρογράφου, γραμμένη από έναν μουσικό, φίλο του Μπαχ. «Η φράση σημαίνει γραμμένο και όχι αντιγεγραμμένο από…» δηλώνει περαιτέρω ο καθηγητής, υποστηρίζοντας ότι τα ευρήματά του θα συμβάλουν στην ευρύτερη αναθεώρηση του ρόλου του Αννας Μαγκνταλένας Μπαχ ο οποίος «είχε υποτιμηθεί ως σήμερα σε αυτόν της συζύγου, της μητέρας και της ηθικής συμπαραστάτιδας. Στην πραγματικότητα, επρόκειτο παράλληλα και για μια σημαντική συνθέτρια…».

 

Διαβάστε το άρθρο… εδώ…



Αφήστε μια απάντηση