Σεπ 10
13

Ελλείψεις σε σχολεία…

Κάτω από (Εκπαίδευση) από στις 13-09-2010

Ενώ η διελκυστίνδα υπουργείου Παιδείας και εκπαιδευτικών ομοσπονδιών γίνεται κάθε χρόνο για τα κενά εκπαιδευτικών, η ουσία είναι τελικά ότι τα ελληνικά σχολεία πάσχουν από ελλείψεις σε βοηθητικό προσωπικό και από ανορθολογική αξιοποίηση του εκπαιδευτικού προσωπικού. Η τελευταία μελέτη του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση έδειξε ότι η Ελλάδα έχει τη μικρότερη αναλογία μαθητών ανά εκπαιδευτικό και τη μεγαλύτερη αναλογία μαθητών ανά βοηθητικό προσωπικό. Πρόκειται, δηλαδή, για εργαζόμενους όπως καθαρίστριες κ.λπ., που έχουν σημαντικά πόστα στην ομαλή λειτουργία του σχολείου. Μάλιστα, οι ελλείψεις τους φέτος θα είναι ακόμη πιο έντονες, καθώς το υπουργείο Παιδείας έχει προγραμματίσει τη λειτουργία 800 ολοήμερων σχολείων σε πιλοτική βάση με νέο αναλυτικό πρόγραμμα και αναβαθμισμένες υπηρεσίες.

Το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς θα χτυπήσει την προσεχή Δευτέρα για τους περίπου 1,5 εκατ. μαθητές των δύο βαθμίδων και τους περίπου 165.000 νηπιαγωγούς δασκάλους και καθηγητές. Φέτος, η έναρξη της χρονιάς είναι ιδιαίτερα δύσκολη λόγω της αύξησης των συνταξιοδοτήσεων εκπαιδευτικών και της μείωσης του αριθμού των προσλήψεων μονίμων. Ετσι, ήταν προφανές ότι το πρώτο σφύριγμα για την ετήσια διελκυστίνδα θα ακουγόταν νωρίς. Από τα μέσα Αυγούστου η ΟΛΜΕ και η Διδασκαλική Ομοσπονδία έκαναν λόγο για 22.000 κενά. Με το πέρασμα του χρόνου, ο αριθμός μειώθηκε, και πλέον σοβαρή εκτίμηση θα μπορεί να γίνει από Δευτέρα, όταν θα τοποθετηθούν στα σχολεία οι αναπληρωτές.

Σύμφωνα με την αρμόδια υφυπουργό Παιδείας κ. Εύη Χριστοφιλοπούλου, βάρος δόθηκε στον έγκαιρο προγραμματισμό των κινήσεων και στη σωστή αξιοποίηση του προσωπικού. Είναι ενδεικτικό, άλλωστε, ότι στην Ελλάδα αναλογούν 8,5 μαθητές ανά εκπαιδευτικό, όταν η μέση αναλογία των χωρών του ΟΟΣΑ είναι 13,1 και της Ευρώπης 12,1. Υπερβολικός αριθμός αποσπασμένων στα σχολεία και ανορθολογική κατανομή των ωρών εργασίας των εκπαιδευτικών είναι οι βασικές αιτίες για την ύπαρξη οργανικών και λειτουργικών κενών. Να σημειωθεί ότι οργανικό κενό προκύπτει όταν απουσιάζει κάποιος εκπαιδευτικός από μία θέση, ενώ τα λειτουργικά κενά αφορούν τις ώρες διδασκαλίας που πρέπει να γίνουν και γι’ αυτές δεν υπάρχει εκπαιδευτικός. Αυτό δημιουργείται διότι το υποχρεωτικό ωράριο κάθε καθηγητή εξαρτάται από τα χρόνια υπηρεσίας του. Οι πρωτοδιόριστοι πρέπει να διδάξουν 21 ώρες εβδομαδιαίως, με τη συμπλήρωση 5ετίας οι ώρες μειώνονται στις 19, μετά την 7ετία στις 18 και μετά την 20ετία στις 16. Εάν, π.χ., οι ώρες των φιλολογικών μαθημάτων είναι 20 και ο καθηγητής έχει ανώτατο ωράριο 16 ώρες, προκύπτει λειτουργικό κενό 4 ωρών.

Από την άλλη η Ελλάδα έχει έλλειψη σε βοηθητικό προσωπικό. Στο βοηθητικό προσωπικό περιλαμβάνονται οι καθαρίστριες, οι φύλακες, οι τραπεζοκόμοι, οι επιστάτες. Στην Ελλάδα 3.333 μαθητές αναλογούν σε έναν βοηθητικό υπάλληλο, ενώ ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ είναι 74,1. Αρνητική αναλογία για τη ζητούμενη ποιότητα…

Θέμα επιβίωσης αναμένεται να τεθεί για πολλά ιδιωτικά σχολεία την επόμενη σχολική χρονιά, εξαιτίας της φυγής μαθητών προς τα δημόσια σχολεία λόγω της οικονομικής κρίσης. Ιδιοκτήτες σχολείων μιλούν για 25 έως 30% μείωση του αριθμού των μαθητών, ενώ ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών κ. Μιχάλης Κουρουτός ανέφερε στην «Κ» ότι το πλήγμα, εύλογα, είναι μεγαλύτερο για τα σχολεία των περιοχών με χαμηλά εισοδήματα. Αποτέλεσμα είναι οι ιδιοκτήτες, για να αναστρέψουν την κατάσταση, να κάνουν εκπτώσεις στα δίδακτρα έως και 50%. Με βάση τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, πέρυσι στα 861 ιδιωτικά σχολεία των δύο βαθμίδων φοίτησαν 93.351 μαθητές και εργάστηκαν 8.606 εκπαιδευτικοί. Τελικά, το «πάγωμα» των διδάκτρων για το 2010-2011 δεν κατάφερε να ελαχιστοποιήσει τη φυγή μαθητών. Με βάση τα στοιχεία της Γ.Γ. Εμπορίου, τα υποχρεωτικά δίδακτρα το 2009-2010 κυμάνθηκαν από περίπου 2.500 έως και 10.500 ευρώ.

Του Αποστολου Λακασα



Αφήστε μια απάντηση