Απρ 09
15

Οι Έλληνες και τα Μουσεία…

Κάτω από (Μουσεία) από στις 15-04-2009

Aνακαινίστηκαν για να αποδυθούν τον χαρακτηρισμό των αρτηριοσκληρωτικών χώρων και ενσωμάτωσαν φιλικές εικόνες της καθημερινότητας δημιουργώντας καλαίσθητους χώρους υποδοχής και εστίασης, τύπωσαν επιμελημένους καταλόγους, εντούτοις, η σχέση των Ελλήνων με τα 111 Μουσεία της χώρας και τους 79 αρχαιολογικούς χώρους, παραμένει σχέση απόστασης. Μολονότι την τελευταία εικοσαετία τα Μουσεία της χώρας πλήθυναν σε αριθμό και εξειδικεύτηκαν για να ικανοποιήσουν κάθε ενδιαφέρον και εκσυγχρονίστηκαν (απέκτησαν καινούριες προθήκες, εντυπωσιακούς φωτισμούς, κλιματισμό κ.ά.), η σχέση των Ελλήνων μαζί τους δεν μπορεί να χαρακτηριστεί θερμή. Οι αρχαιολογικοί χώροι, από την άλλη, συγκινούν πολύ περισσότερο, με τα μεγέθη των επισκέψεων να είναι σημαντικά μεγαλύτερα. Με αυτά και με εκείνα οι σύγχρονοι Ελληνες φλερτάρουν με τις τελευταίες θέσεις της ευρωπαϊκής κατάταξης όσον αφορά τη σχέση τους με τις εστίες πολιτισμού, μεταξύ αυτών και οι επισκέψεις σε μουσεία.

museum1.jpgΕχοντας αυτά κατά νου, το Reportage μίλησε με τον Νίκο Καλτσά, διευθυντή του μεγαλύτερου μουσείου της χώρας, του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Από τη φύση του αισιόδοξος ο Νίκος Καλτσάς, χρησιμοποιεί ήπιους χαρακτηρισμούς για να αποδώσει την έλλειψη ενδιαφέροντος των Ελλήνων για τα μουσεία. «Σίγουρα, δεν πρόκειται για μια σχέση ενθαρρυντική, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι είμαστε ένα λαός που κουβαλά μέσα στον χρόνο μία πλούσια πολιτισμική κληρονομιά», αναφέρει και εξηγεί: «Δεν πιστεύω όμως ότι φταίνε οι Ελληνες. Τα ερεθίσματα που έχουν δεν είναι αρκετά. Υπάρχει μεγάλη έλλειψη ενημέρωσης, η προβολή των θεμάτων του πολιτισμού από τα Μέσα Ενημέρωσης -και κυρίως το μαζικότερο όλων των Μέσων, την τηλεόραση- είναι πενιχρή, ενώ το σύστημα παιδείας δεν προάγει τα θέματα πολιτισμικής κληρονομιάς. Δεν αρκεί, λόχου χάρη, το ότι τα τελευταία χρόνια έχουν πληθύνει οι επισκέψεις σχολείων στα Μουσεία. Τα οφέλη της πρακτικής αυτής εξανεμίζονται όταν δεν γίνεται μύηση των παιδιών από τη μικρή τους κιόλας ηλικία, με συγκεκριμένα σχολικά μαθήματα πάνω στις τέχνες και στον πολιτισμό. Κάπως έτσι για τα περισσότερα παιδιά η επίσκεψη στα Μουσεία τείνει να ισοδυναμεί με ευκαιρία δραπέτευσης από τον χώρο του σχολείου και μόνο. Κάτι σαν εκδρομή!

Δεν είναι όμως μία εκδρομή γνωριμίας και προσέγγισης του πολιτισμικού μας πλούτου, εάν λειτουργεί αποσπασματικά χωρίς να εντάσσεται σε ένα οργανωμένο πλαίσιο και με μαθήματα που σιγά – σιγά θα φέρουν κοντά το παιδί στον πολιτισμό. Γιατί βλέπω πολλές φορές στο Μουσείο ότι υπάρχουν παιδιά που μαγεύονται από την επαφή τους με τον χωροχρόνο των εκθεμάτων». Βάσει των λεγομένων του Ν. Καλτσά, τα Μουσεία καταβάλλουν σημαντικές προσπάθειες τα τελευταία χρόνια ν’ αλλάξουν την εικόνα τους. Να αποδυθούν τον ρόλο του απροσπέλαστου χώρου που γνωρίζουν μόνον οι ειδικοί και οι μυημένοι.

«Τα Μουσεία σήμερα προσπαθούν να διηγηθούν μία ιστορία φιλική ακόμα και για τον αδαή επισκέπτη, μέσα από τον τρόπο παρουσίασης των εκθεμάτων τους», υπερθεματίζει σχετικά ο διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Ακόμα όμως και έτσι οι Ελληνες δεν συρρέουν σε αυτά αντιτείνουμε στον Νίκο Καλτσά. Χαμογελώντας μας λέει ότι τόσο εκείνος όσο και όλοι οι άνθρωποι που ασχολούνται σχετικά θα συνεχίζουν να δίνουν τη μάχη για την προσέλκυση των Ελλήνων και κυρίως των νεότερων γενεών που αποτελούν το αύριο της χώρας. «Γιατί αναμφισβήτητα στα Μουσεία έρχονται σήμερα κυρίως οι ηλικίες από 40 και πάνω, ενώ οι ηλικίες 20 – 40 απέχουν». «Οι νεαρότεροι προτιμούν το διαδίκτυο από τα ‘απολιθώματα’ των Μουσείων, όπως έχω ακούσει ν’ αποκαλούν ορισμένοι νέοι τον πολιτισμικό μας πλούτο και οι κάπως μεγαλύτεροι δίνουν τη μάχη της επιβίωσης, ιδίως στη σημερινή περίοδο της διεθνούς οικονομικής κρίσης. Ο τριαντάρης πρώτα θέλει να δημιουργήσει, να εξασφαλιστεί και να τακτοποιηθεί και ύστερα θα ενδιαφερθεί για την πολιτισμική του κληρονομιά. Μην ξεχνάμε ότι ο πολιτισμός θέλει γεμάτο στομάχι», καταλήγει.  Διαβάστε τη συνέχεια … εδώ…

 



Αφήστε μια απάντηση