Δεκ 13 2008

Άρθρα του/της ΑΡΓΥΡΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΟΥ

Εκπαίδευση χωρίς υποχρεωτικά μαθήματα

Κάτω από: Εκπαιδευτικά

contentsegment_9544210w232_h250_r0_p0_s1_v1jpg.jpg

Οι ώρες διδασκαλίας, η ύλη και η μελέτη δεν είναι προκαθορισμένες, αλλά αποφασίζονται από τον μαθητή σε συνεργασία με τον επιβλέποντα καθηγητή του

 

«Δεν πηγαίνω σε παραδοσιακό σχολείο. Αυτό σημαίνει ότι κανείς δεν μου επιβάλλει να διαβάσω για την επόμενη μέρα.
Αντίθετα, κανονίζω μόνη μου το καθημερινό
πρόγραμμα, πόσες και ποιες ώρες δηλαδή θα βρίσκομαι στο σχολείο και πόσο διάβασμα θα κάνω».

Oι ώρες που περνά στις σχολικές αίθουσες καθημερινά είναι ελάχιστες. Όσο για την επαφή με τον καθηγητή της γίνεται μία φορά την εβδομάδα, μόλις για 15 λεπτά. Για τη Σουζάνα Γκέτζροτ από τη Σουηδία, το σχολείο δεν είναι αυτό που οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι συνομήλικοί της έχουν στο μυαλό τους. Από την ηλικία των 11 ετών οι γονείς της και η ίδια αποφάσισαν ότι ο παραδοσιακός τύπος σχολείου, με τις έξι και πλέον ώρες καθημερινής παρουσίας σε μια αίθουσα, δεν είναι αυτός που ταιριάζει στη Σουζάνα. Η εικόνα μιας γεμάτης από μαθητές σχολικής αίθουσας με τον καθηγητή να γράφει στον πίνακα και να προσπαθεί να επιβάλλει την τάξη στα παιδιά τείνει να γίνει παρελθόν στη σκανδιναβική χώρα. Το «Κunskapsskolan» είναι ένα δίκτυο ανεξάρτητων σχολείων στη Σουηδία, το οποίο εισάγει τους μαθητές σε μια σύγχρονη μορφή εκπαίδευσης.

«Ο μαθητής στο κέντρο»: αυτό είναι το σύνθημα του σουηδικού ανεξάρτητου σχολείου. Ένα μοναδικό και ολιγόωρο για κάθε παιδί πρόγραμμα εκπαίδευσης και ένας προσωπικός καθηγητής είναι τα εφόδια που δίνει η νέα εκδοχή μάθησης σε όσα παιδιά, ηλικίας 12- 19 ετών, αποφασίσουν να δουν διαφορετικά το σχολείο.

Μαθηματικά, σουηδική Λογοτεχνία και Αγγλικά είναι τα μαθήματα στα οποία επικεντρώνεται αυτό το εξάμηνο η νεαρή Σουζάνα. «Πηγαίνω λίγες ώρες στο σχολείο. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει και λιγότερο διάβασμα. Τις ώρες που δεν έχω μάθημα, εργάζομαι πάνω στους στόχους μου για τα συγκεκριμένα μαθήματα, τους οποίους συζητώ με τον προσωπικό μου καθηγητή μία φορά την εβδομάδα», λέει η 15χρονη που μένει στη Στοκχόλμη.

Χωρίς δίδακτρα. «Ο μαθητής μαζί με τους γονείς του μπορεί να επιλέξει το ιδιωτικό σχολείο που θέλει, τον προσωπικό καθηγητή που του ταιριάζει, ενώ το πρόγραμμα των μαθημάτων θα είναι εστιασμένο πάνω στις δικές του ανάγκες. Έτσι φεύγουμε από τον παραδοσιακό τύπο σχολείου, όπου 20 και 30 παιδιά ακούν τους καθηγητές να παραδίδουν μάθημα, χωρίς να μπορούν εκείνοι να εστιάσουν στις δικές τους απορίες», τονίζει ο κ. Λέντιν Περ, πρόεδρος του «Κunskapsskolan» στη Σουηδία. Παρ΄ όλο που πρόκειται για ιδιωτικά σχολεία δεν υπάρχει οικονομική επιβάρυνση για τις οικογένειες, καθώς οι μαθητές μπορούν να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα με δημόσια χρηματοδότηση και πιο συγκεκριμένα με το σύστημα voucher: χρησιμοποιώντας οι οικογένειες- κυρίως οι οικονομικά ασθενέστερεςκουπόνια του Δημοσίου μπορούν να στείλουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικά σχολεία.

Συμπληρώνει δε ότι η εξατομικευμένη εκπαίδευση δεν αφήνει «χαλαρούς» τους μαθητές: πριν αρχίσει ο μαθητής τη σχολική χρονιά θέτει μαζί με τον προσωπικό του καθηγητή στόχους. «Τι πρέπει δηλαδή να επιτύχει σε διάστημα μιας εβδομάδας, ενός εξαμήνου και τέλος σε ολόκληρη τη σχολική χρονιά». Οι ώρες μάλιστα που περνούν οι Σουηδοί μαθητές στο νέο τύπου σχολείο δεν είναι περισσότερες από δύο καθημερινά.

«Μου δίνεται η δυνατότητα να έχω τον έλεγχο της εκπαίδευσής μου», λέει η Σουζάνα, η οποία σκέφτεται να ακολουθήσει θεατρικές σπουδές. Αλλά και οι γονείς της 15χρονης μπορούν να παρακολουθήσουν την πορεία και την πρόοδό της στο σχολείο. Μέσω ενός διαδικτυακού φακέλου, μοναδικού για κάθε μαθητή, στον οποίο θα υπάρχουν τα σχόλια του προσωπικού δασκάλου αλλά και η βαθμολογία του μαθητή, έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν ανά πάσα στιγμή σε ποιο στάδιο βρίσκεται η εκπαίδευση του παιδιού τους κι αν φέρνει εις πέρας όλα όσα από την αρχή είχαν προγραμματίσει.
Οι αντιδράσεις. Αντιφατικές είναι οι απόψεις για το αν ένα τέτοιο μοντέρνο σύστημα εκπαίδευσης θα μπορέσει να φέρει καλύτερα αποτελέσματα από το παραδοσιακό σχολείο. «Τα καλά αποτελέσματα εξαρτώνται από τον ίδιο τον μαθητή και δευτερευόντως από το σύστημα εκπαίδευσης. Ωστόσο πιστεύω ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό οι μαθητές να έχουν αρκετό χρόνο στην αίθουσα με καταρτισμένους εκπαιδευτικούς, όπου θα κάνουν ερωτήσεις και θα συζητούν για συγκεκριμένα θέματα», επισημαίνει ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας της Σουηδίας, κ. Πέτερ Χόνεθ.


Μπορεί το σουηδικό σύστημα να εφαρμοστεί στην Ελλάδα;

ΝΑΙ
Άννα Διαμαντοπούλου
Πολιτική υπεύθυνη του ΠΑΣΟΚ για θέματα Παιδείας «Ένα τέτοιο σύστημα θα ήταν ιδανικό για τη χώρα μας. Οι υλικοτεχνικές υποδομές στα σχολεία που εφαρμόζεται το σύστημα εξατομικευμένης εκπαίδευσης είναι τεράστιες. Ακόμη και η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών είναι διαφορετική, εστιασμένη στις ανάγκες των μαθητών. Μάλιστα είναι ένα σύστημα, το οποίο συνεχώς εξελίσσεται. Ωστόσο, δύσκολα ένα τέτοιο εκπαιδευτικό σύστημα θα μπορούσε να εφαρμοστεί στην Ελλάδα άμεσα. Ίσως σε μια δεκαετία από τώρα. Έχουμε πολλά προβλήματα να λύσουμε στην εκπαίδευση. Η Σουηδία είναι μια χώρα που πριν από μια εικοσαετία είχε ξεκινήσει να εφαρμόζει το ολοήμερο σχολείο. Τα παιδιά μέχρι τις 5 το απόγευμα παρακολουθούσαν προγράμματα γυμναστικής, έκαναν γλώσσες και Πληροφορική. Φεύγοντας από το σχολείο άφηναν εκεί και την τσάντα τους. Η σκανδιναβική χώρα έκανε και το επόμενο βήμα με την εξατομικευμένη εκπαίδευση».

OXI
Γρηγόρης Καλομοίρης
Αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) «Η εκπαιδευτική κοινότητα είναι αντίθετη σε τέτοιου είδους καινοτομίες. Η μόρφωση των παιδιών είναι μια διαδικασία κοινωνικοποίησης και αποκτά ουσία και ενδιαφέρον για τον μαθητή στο πλαίσιο της ομάδας. Δεν διαφωνεί κανείς ότι ο μαθητής είναι ένας βαριά εργαζόμενος.

Γι΄ αυτό και θα πρέπει να ληφθούν άλλα μέτρα για να απαλλαγεί από το μεγάλο φορτίο. Δεν είναι λύση η ολιγόωρη παρουσία στο σχολείο».

www.tanea.gr

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια




Σχόλια (RSS)

Αφήστε μια απάντηση