Θεματική ενότητα: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΙ ΕΝΕΡΓΩ «Kι αν ήμουν εγώ;»

ΤΙΤΛΟΣ: «Kι αν ήμουν εγώ;»

Στόχοι για τους μαθητές:

  • να εκφράζουν απόψεις, να ανταλλάσσουν πληροφορίες, να επιχειρηματολογούν για την επιλογή μίας λύσης
  • να ακούν προσεκτικά τους άλλους ώστε να αποκρυπτογραφούν τα νοήματα και τις προθέσεις τους
  • να αναστοχάζονται κριτικά και να επεξεργάζονται ένα θέμα από διαφορετικές πτυχές
  • να ακολουθούν συγκεκριμένα βήματα επίλυσης προβλήματος
  • να οικοδομούν θετικές σχέσεις με τους άλλους ανθρώπους
  • να αναγνωρίζουν, να εκφράζονται και να διαχειρίζονται συναισθήματα
  • να λαμβάνουν υπόψη τα συναισθήματα των άλλων
  • να εργάζονται ως μέλη μίας ομάδας και να συμβάλλουν στην ομαδική εργασία
  • να εκφράζουν τη συμπαράστασή τους για τα δεινά που βλέπουν να συμβαίνουν σε άλλους
  • να προσπαθούν να κατανοήσουν τα όσα συμβαίνουν στους άλλους προσεγγίζοντας από τη δική τους σκοπιά, να αναγνωρίζουν πότε χρειάζονται βοήθεια

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και επεξεργάστηκαν εκτυπωμένες εικόνες.
1717668930196

Κάθε παιδί επέλεξε μία εικόνα και ζωγράφισε τι «θέλω να έχω» και ποια νομίζει ότι είναι η «μεγαλύτερη ανάγκη που έχει.»
1ο εργαστήριο αποτύπωση σε φύλλο εργασίας τι θέλω και τι έχω ανάγκη
Έπειτα παρουσίασε τον εαυτό του στον φίλο του και στο άλλο ζευγάρι. Με τη βοήθεια του εργαλείου
coggle.it δημιουργήσαμε στο διαδίκτυο νοητικό χάρτη, στον οποίο καταγράψαμε τις ανάγκες μας.
Τα παιδιά παρακινήθηκαν να εντοπίσουν όσες περισσότερες ομοιότητες και διαφορές μπορούν.
Στη γωνιά του Η/Υ κατέγραψαν τις λέξεις «κλειδιά», ομοιότητες δηλαδή και διαφορές που εντόπισαν, με τη βοήθεια ψηφιακού διαδικτυακού εργαλείου δημιουργίας συννεφόλεξου (https://wordart.com/create ).
Το συννεφόλεξο που δημιούργησαν αποφάσισαν να είναι και το σύμβολο του μαθήματος.
1ο εργαστήριο δημιουργία συννεφόλεξου στην εφαρμογή Wordart με τις ομοιότητες και διαφορές που εντόπισαν μεταξύ τους

Σε συνέχεια της εργασίας που έκαναν στο πρώτο εργαστήριο, συζητήσαμε εάν «ό,τι θέλω είναι πραγματικά η ανάγκη μου» με στόχο τα παιδιά να διακρίνουν ότι «τα θέλω» δεν έχουν να κάνουν με τις «βασικές ανάγκες» μας.
Aναζητήσαμε στο διαδίκτυο και εκτυπώσαμε φωτογραφίες που απεικονίζουν παιδιά τόσο αγόρια όσο και κορίτσια προσχολικής ηλικίας ή και λίγο μεγαλύτερα να προσπαθούν να επιβιώσουν σε διάφορα μέρη του κόσμου κάτω από  δύσκολες συνθήκες.
2ο εργαστήριο

Αφού προβληματιστήκαμε για τα αίτια, κάθε παιδί επέλεξε μια φωτογραφία και κλήθηκε να ζωγραφίσει ποια νομίζει ότι είναι η μεγαλύτερη ανάγκη του παιδιού στη φωτογραφία.
2ο εργαστήριο η ομάδα συζητά και καταγράφει τις μεγαλύτερες ανάγκες των παιδιών στις φωτογραφίες 1η ομάδα 2ο εργαστήριο η ομάδα συζητά και καταγράφει τις μεγαλύτερες ανάγκες των παιδιών στις φωτογραφίες 2η ομάδα

2ο εργαστήριο αποτύπωση σε φύλλο εργασίας της μεγαλύτερης ανάγκης του παιδιού της φωτογραφίας

Τα παιδιά παρουσίασαν την εργασία τους στην ολομέλεια και καταγράψαμε τις ανάγκες που εντόπισαν σε νοητικό χάρτη που δημιουργήσαμε στο διαδίκτυο με το εργαλείο coggle.it. Έκαναν σύγκριση με τις δικές τους ανάγκες.
2ο εργαστήριο δημιουργία νοητικού χάρτη με χρήση του διαδικτυακού εργαλείου coggle.it 1

Συζητήσαμε την έννοια «δικαίωμα» και αναγνωρίσαμε ότι κάθε παιδί έχει ίσα δικαιώματα σύμφωνα με τη Σύμβαση Δικαιωμάτων του παιδιού της Unicef (https://www.unicef.org/greece).   Συμπληρώσαμε τον νοητικό χάρτη που δημιουργήσαμε στο προηγούμενο εργαστήριο συνδέοντας τις ανάγκες μας με τα δικαιώματά μας.
2ο εργαστήριο δημιουργία νοητικού χάρτη με χρήση του διαδικτυακού εργαλείου coggle.it 2

Διαβάσαμε τη σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού και καταγράψαμε βασικά δικαιώματα σε νοητικό χάρτη.
2 COGG3

Δόθηκαν στα παιδιά εικόνες δικαιωμάτων για να τα διακρίνουν και να τα ομαδοποιήσουν σε 4 βασικές κατηγορίες: Δικαιώματα Ανάπτυξης, Δικαιώματα Επιβίωσης, Δικαιώματα Προστασίας και Δικαιώματα Συμμετοχής.
1718192604207 1718192690758

Καταγράψαμε τη διάκριση των δικαιωμάτων και σε νοητικό χάρτη με την εφαρμογή coggle.it.
3ο εργαστήριο δημιουργία νοητικού χάρτη για τις βασικές κατηγορίες δικαιωμάτων με χρήση του διαδικτυακού εργαλείου coggle.it

Αναζητήσαμε στο διαδίκτυο πληροφορίες για τη ζωή και τα έργα του ζωγράφου Γεώργιου Ιακωβίδη.
Παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε τη θεματολογία των πινάκων του.
1718194179447

Τα παιδιά κλήθηκαν να επιλέξουν έναν πίνακα που τους αρέσει και να του δώσουν τίτλο.
1718195472817

Ψήφισαν ποιος πίνακάς τους αρέσει πιο πολύ και εξήγησαν γιατί.
1718193705624
Με βάση τα αποτελέσματα τοποθετήσαμε τον πίνακα που τους άρεσε περισσότερο στο κέντρο της ολομέλειας για να τον επεξεργαστούμε και να τον αναλύσουμε.

Κάθε παιδί επέλεξε έναν πίνακα και σκέφτηκε το ΠΡΙΝ και το ΜΕΤΑ της σκηνής που απεικονίζεται στον πίνακα, δημιουργώντας μία σύντομη ιστορία.
4ο εργαστήριο δημιουργία ιστορίας για πίνακα του ζωγράφου Γ.Ιακωβίδη ζωγραφική του πρινκαι τουμετάτου στιγμιότυπου του πίνακα

Βασισμένοι σε εκπαιδευτικό υλικό της Unicef, παίξαμε παιχνίδι ρόλων, στο οποίο τα παιδιά δημιούργησαν δύο ομάδες που εναλλάσσονταν: η μία ήταν η ομάδα των ενηλίκων και η άλλη η ομάδα των παιδιών. Δραματοποιήσαμε μικρά σενάρια προβληματικών καταστάσεων, όπου  οι μαθητές έπρεπε να υποστηρίξουν με επιχειρήματα τις θέσεις τους και να κερδίσουν τη θέση τους, έναντι του φορέα ή του ενήλικα. Σύμφωνα με τα σενάρια αυτά, τα παιδιά έναντι των ενηλίκων ζήτησαν περισσότερη ώρα από τους ενήλικες που εργάζονται για να παίζουν μαζί τους, ζήτησαν να κατασκευαστούν περισσότερες παιδικές χαρές και πάρκα, καθώς και να μην εργάζονται, αλλά να πηγαίνουν στο σχολείο.

Παρακολουθήσαμε στο YouTube την ταινία «Ειρήνη- Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα”, η οποία αναδεικνύει θέματα όπως η διαφορετικότητα, η ανεκτικότητα και οι πολιτισμικές διαφορές.

Σκεφτήκαμε δική μας ιστορία προσφυγιάς και την αποτυπώσαμε εικαστικά δημιουργώντας ένα βιβλίο
1718269373990