ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
Τίτλος προγράμματος: “Δεν μαλώνω, δεν μαλώνω, αγκαλιά μεγάλη απλώνω”
Αναγκαιότητα εφαρμογής του προγράμματος
Βασική επιδίωξη της εκπαίδευσης τους 21ου αιώνα είναι η δημιουργία ενός «σχολείου για όλους», δηλαδή, ενός σχολείου στο οποίο είναι ευπρόσδεκτα και αντιμετωπίζονται με ουσιαστικό ενδιαφέρον και σεβασμό όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από τις γλωσσικές, νοητικές, σωματικές ή συναισθηματικές ικανότητές τους. Για τον λόγο αυτό, είναι αναγκαίο οι νηπιαγωγοί να υλοποιούμε προγράμματα, τα οποία θα βοηθήσουν τους μαθητές να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες της κατανόησης και της ενσυναίσθησης για τα άτομα με αναπηρία, ώστε να τα αντιμετωπίζουν ως ισότιμα μέλη της τάξης και, γενικότερα, της κοινωνίας.
1ο εργαστήριο
Στόχοι
Στο 1ο εργαστήριο οι δραστηριότητες είχαν ως στόχο:
- τη δημιουργία σχέσεων αλληλεπίδρασης, τη συνεργασία και την ανταλλαγή εμπειριών
- την καλλιέργεια αξιών, όπως η συνεργασία, η αλληλοβοήθεια, ο σεβασμός και η επικοινωνία
Δραστηριότητες
Ο Πρωτέας, η μασκότ των Παραολυμπιακών Αγώνων (2004) ήρθε στην τάξη μας για να γνωρίσει όλα τα παιδιά και να τους εκφράσει το ενδιαφέρον του.
Τα παιδιά συμμετείχαν σε παιχνίδια με στόχο τη διαμόρφωση ομάδων, τη γνωριμία και μοίρασμα κοινών εμπειριών στο πλαίσιο της ομάδας, όπως το μενταγιόν της φιλίας, όπου αντάλλασσαν χρωματιστές χάρτινες καρδιές και συζητούσαν γι΄αυτό που ζωγράφισαν.
Στο παιχνίδι γνωριμίας «Ο χορός του καπέλου», ένα καπέλο μετακινούταν από το κεφάλι του ενός παιδιού στο επόμενο με τη συνοδεία μουσικής. Όταν αυτή σταματούσε, το παιδί που φορούσε το καπέλο, σηκωνόταν και συστηνόταν στους άλλους. Το καπέλο είχε μαγικές ιδιότητες και όποιος το φορούσε χαμογελούσε στους άλλους.
Έπαιξαν το κινητικό παιχνίδι «Βρίσκω το στεφάνι μου» με στόχο τη δημιουργία ομάδων. Με τη συνοδεία της μουσικής τα παιδιά κινούνταν ελεύθερα στο χώρο. Όταν σταματούσε η μουσική κάθε παιδί έπρεπε να μπει στο στεφάνι που έχει το ίδιο χρώμα με το μενταγιόν του. Έτσι δημιουργήθηκαν οι δυάδες.
2ο εργαστήριο
Στόχοι
Στο 2ο εργαστήριο οι δραστηριότητες αποσκοπούσαν:
- στην ενημέρωση σχετικά με τις διάφορες κατηγορίες ατόμων με ειδικές ανάγκες
- στην αναγνώριση πως κάποια άτομα με ειδικές ανάγκες έχουν ανεπτυγμένες άλλες δεξιότητες
- στη γνωριμία με τα σύμβολα ΑΜΕΑ
Επεξεργαστήκαμε το έργο τέχνης ’’Self-Portrait with the Portrait of Doctor Farill, 1951 – by Frida Kahlo’’ μέσα από τις ρουτίνες σκέψης “Βλέπω- Σκέφτομαι- Αναρωτιέμαι” και “Αρχή, Μέση και Τέλος”. Τα παιδιά ζωγράφισαν, όπως και η Φρίντα Κάλο στον πίνακα, έναν φίλο τους.
Τα παιδιά γνώρισαν τα σύμβολα ΑΜΕΑ και συμπλήρωσαν σχετικό φύλλο εργασίας.
Παίξαμε παιχνίδι μνήμης με τα σύμβολα ΑΜΕΑ.
Παίξαμε τον τροχό με τα σύμβολα ΑΜΕΑ.
3ο εργαστήριο
Στόχοι
Μέσω των δραστηριοτήτων του 3ου εργαστηρίου επιδιώχθηκε τα παιδιά:
- να γνωρίσουν τη ζωή και το έργο του Μπετόβεν και της Έλεν Κέλερ
- να καλλιεργήσουν την συναισθηματική νοημοσύνη
Διαβάσαμε το βιβλίο «Η Αργυρώ γελάει» της Τζιν Γουίλις. Τα παιδιά εξέφρασαν κι αυτά τι μπορούν να κάνουν στην καθημερινότητά τους.
Μάθαμε για τη ζωή του Μπετόβεν παρακολουθώντας βίντεο
Ακούσαμε ένα κομμάτι του Μπετόβεν, εκφραστήκαμε κινητικά και ζωγραφίσαμε ό,τι εικόνες μας ήρθαν στο νου
Γνωρίσαμε τη ζωή και το έργο της Έλεν Κέλερ διαβάζοντας το ηλεκτρονικό βιβλίο:
prosvasimo.iep.edu.gr/docs/pdf/odhgos_paramythia_apodoxh_diaforetikothtas/Elen_Keller_Taxidi_sto_Fos.pdf
Διερευνήσαμε το ερώτημα: «Μπορούν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τα άτομα όπως η Κέλερ; Με ποιους τρόπους;». Καταγράψαμε σε ιστόγραμμα τι χρειάζονται τα άτομα με ειδικές ανάγκες για να αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες.
4ο εργαστήριο
Στόχοι
Οι στόχοι των δραστηριοτήτων του 4ου εργαστηρίου ήταν τα παιδιά:
- να γνωρίσουν το νοηματικό αλφάβητο και το αλφάβητο των τυφλών
- να αναγνωρίσουν απλά σύμβολα και να αντιληφθούν ότι είναι εργαλεία που μας
βοηθούν να προσανατολιζόμαστε - να κατανοήσουν τις δυσκολίες των ατόμων με αναπηρία
Παρουσιάσαμε στα παιδιά μια αφίσα του νοηματικού αλφάβητου, επισημαίνοντάς τους τη σημασία του για τα άτομα με κώφωση. Συμβουλευόμενα την αφίσα, τα παιδιά δοκίμασαν να πουν το όνομά τους και άλλες λέξεις χρησιμοποιώντας τη νοηματική γλώσσα.
Τους δώσαμε κουτιά από φάρμακα, στα οποία αναγράφονται λέξεις με το σύστημα Μπράιγ. Τα παιδιά τα περιεργάστηκαν και ανακάλυψαν ότι η ανάγνωση πραγματοποιείται με την αφή.
Παρακολουθήσαμε βίντεο με τον εθνικό μας ύμνο στη νοηματική γλώσσα
Για πρώτη φορά ο Εθνικός Ύμνος στη νοηματική γλώσσα – YouTube
Και βίντεο με το αγαπημένο τραγούδι Ελεφαντάκι στη νοηματική γλώσσα:
“Το ελεφαντάκι” στην νοηματική γλώσσα – YouTube
Παρουσιάσαμε στα παιδιά αφίσα με τα γράμματα του συστήματος γραφής Μπράιγ και συζητήσαμε για τη χρησιμότητά του.
Τους δώσαμε κουτιά από φάρμακα, στα οποία αναγράφονται λέξεις με το σύστημα Μπράιγ. Τα παιδιά τα περιεργάστηκαν και ανακάλυψαν ότι η ανάγνωση πραγματοποιείται με την αφή.
Παίξαμε παιχνίδι στο οποίο τα παιδιά με κλειστά τα μάτια ψηλαφούσαν διάφορα σχήματα μέσα σε ένα καλαθάκι για να βρουν το σωστό
Παρακολουθήσαμε βίντεο με το Μουσείο Αφής του Φάρου Τυφλών, στο οποίο υπάρχουν αντίγραφα της πολιτιστικής κληρονομιάς της πατρίδας μας, τα οποία οι τυφλοί και οι άλλοι επισκέπτες μπορούν να επεξεργαστούν με την αφή:
5ο εργαστήριο
Στόχοι
Στο 5ο εργαστήριο οι δραστηριότητες είχαν ως στόχο τα παιδιά:
- να γνωρίσουν την ιστορία, διάφορα αθλήματα και το πνεύμα των Παραολυμπιακών Αγώνων
- να ευαισθητοποιηθούν με τα Ολυμπιακά ιδεώδη και με ηθικά ζητήματα που σχετίζονται με τον αθλητισμό
- να αναγνωρίσουν το θάρρος και τη δύναμη των ατόμων με ειδικές ανάγκες
Παρακολουθήσαμε βίντεο και συζητήσαμε με τα παιδιά για τους Παραολυμπιακούς Αγώνες, την ιστορία και τα αθλήματα που περιλαμβάνουν. Είδαμε βίντεο για το παραολυμπιακό άθλημα μπότσια:
Παίξαμε και εμείς μπότσια τοποθετώντας σε ένα σημείο του χώρου μια λευκή μπάλα-στόχο και ρίχνοντας διάφορες μπάλες, όσο το δυνατόν πιο κοντά της, φωνάζοντας δυνατά «ΜΠΟΤΣΙΑ»
Απαγγείλαμε μια στροφή του Ύμνου των Παραολυμπιακών Αγώνων και συζητήσαμε για το περιεχόμενό της:
Και δημιουργήσαμε φιλίες
σφυρηλατηµένες στη φωτιά
και µε οδηγό το πνεύμα,
φθάσαμε εδώ και φθάσαμε μαζί
Εδώ γίναμε ένας.
Τα παιδιά περπατούσαν στο χώρο και όταν κατά τη διάρκεια της απαγγελίας του παραολυμπιακού ύμνου ακούγονταν οι λέξεις ΦΙΛΙΕΣ, ΦΩΤΙΑ, ΠΝΕΥΜΑ, ΜΑΖΙ σήκωναν τα χέρια ψηλά. Ενώ, όταν ακουγόταν η φράση ΕΔΩ ΓΙΝΑΜΕ ΕΝΑΣ, έτρεχαν να συναντηθούν όλα μαζί και να ενώσουν τα χέρια.
6ο εργαστήριο
Στόχοι
Μέσω των δραστηριοτήτων του 6ου εργαστηρίου επιδιώχθηκε τα παιδιά:
- να καταγράψουν τις δυσκολίες των ατόμων με αναπηρία στην καθημερινότητά τους
- να καλλιεργήσουν την έννοια της πολιτειότητας, δηλαδή να διαμορφώσουν συνείδηση δημοκρατικού πολίτη που αγωνίζεται για την ισότητα, τη δικαιοσύνη και τη συμπερίληψη
Παρακολουθήσαμε τις βραβευμένες ταινίες μικρού μήκους «O Νικόλας ένα «αλλιώτικο» αγόρι και η Μαρία γίνονται φίλοι» και «Corto Ian», που αναδεικνύουν τον κοινωνικό αποκλεισμό που βιώνουν τα παιδιά με αναπηρίες και ευαισθητοποιούν σε θέματα διαφορετικότητας
Θέσαμε στα παιδιά τον προβληματισμό : «Αντιμετωπίζουν εμπόδια τα άτομα με αναπηρία στην καθημερινότητά τους;». Συζητήσαμε και καταγράψαμε τα εμπόδια σε ιστόγραμμα:
7ο εργαστήριο
Στόχοι
- Να ευαισθητοποιήσουν την τοπική κοινωνία σε θέματα αναπηρίας
- Να προάγουν τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία
- Να αποδέχονται τα άτομα με αναπηρία ως ισότιμα μέλη της κοινωνίας
Δραστηριότητες
Δόθηκαν φύλλα εργασίας στα παιδιά, στα οποία καλούνταν να παρατηρήσουν τις εικόνες και να αποφανθούν αν γίνονται σεβαστά ή όχι τα δικαιώματα των ανθρώπων με αναπηρία
Δημιουργήσαμε στον Η/Υ με χρήση του Microsoft Word ενημερωτικό φυλλάδιο για την τοπική κοινωνία με οδηγίες για το πώς μπορούμε να βοηθάμε στην καθημερινότητά μας τα άτομα με αναπηρίες.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Παπαδημητρίου, Ά. (χ.χ.) ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων Πράξη: «Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις δεξιότητες μέσω εργαστηρίων»(MIS 5092064). ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΕΥ ΖΗΝ Ευαισθητοποίηση σε θέματα αναπηρίας και ευαλωτότητας. Χτίζοντας γέφυρες συνεργασίας και επικοινωνίας. ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ.
Ανακτήθηκε από Χτίζοντας-γέφυρες-συνεργασίας-και-επικοινωνίας.pdf (sch.gr)