ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΑΓΑΠΩ, ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΩ ΚΑΙ ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΩ

Σκοπός: Να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά πως η ανθρώπινη δραστηριότητα πολλές φορές αποτελεί παράγοντα υποβάθμισης οικείων οικοσυστημάτων, να ευαισθητοποιηθούν όσον αφορά τα προβλήματα που συνδέονται με το περιβάλλον και να καλλιεργήσουν θετικούς τρόπους συμπεριφοράς.

Στόχοι:

  • Να γνωρίσουν τους σημαντικότερους κινδύνους που απειλούν τα οικουστήματα
  • Να προβληματιστούν όσον αφορά τις ανθρώπινες δραστηριότητες που προκαλούν τα περιβαλλοντικά προβλήματα
  • Να συνειδητοποιήσουν τις επιπτώσεις των περιβαλλοντικών προβλημάτων στον άνθρωπο, τα ζώα και τα φυτά
  • Να αναζητήσουν τρόπους αντιμετώπισης των περιβαλλοντικών προβλημάτων
  • Να αναλάβουν δράση για την προστασία του περιβάλλοντος

Αξιοποιώντας εικόνες και βίντεο συζητήσαμε για τη ρύπανση των σκουπιδιών και τις επιπτώσεις της στο περιβάλλον μας.
1

Με αφορμή το βιβλίο «Χωρίς ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ» της Σιμά Οζκάν συζητήσαμε για την αναγκαιότητα της μείωσης των σκουπιδιών που παράγουμε και για τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να επιτύχουμε αυτόν τον στόχο.Ζωγραφίσαμε ό,τι μας έκανε εντύπωση από το βιβλίο και γράψαμε το μήνυμά μας.
2

Επίσης, το βιβλίο «Ο Μπεν η Μου και τα σκουπίδια» της Σοφίας Ζαραμπούκα βοήθησε τα παιδιά να κατανοήσουν τη σημασία της ανακύκλωσης και να γνωρίσουν υλικά που ανακυκλώνονται.
23

Παίζοντας το παιχνίδι «Πώς ανακυκλώνω» τα παιδιά διέκριναν το υλικό κατασκευής των αντικειμένων που εικονίζονταν στις κάρτες και τα εναπόθεταν στον αντίστοιχο κάδο ανακύκλωσης.7
Τα παιδιά ταξινόμησαν απορρίμματα διαφόρων αντικειμένων καθημερινής χρήσης με βάση το υλικό κατασκευής τους .
8 9 9a
Στον εκπαιδευτικό ιστότοπο Photodentro κάθε παιδί ασχολήθηκε με την άσκηση «Ανακύκλωση τώρα!». Σκοπός της άσκησης ήταν ο σωστός διαχωρισμός των ανακυκλώσιμων συσκευασιών (γυαλί, χαρτί, πλαστικό) και η τοποθέτηση τους στον κατάλληλο κάδο
1649105857238
Με τη βοήθεια του βιβλίου «παρέα με τον σταγονούλη….μάθε για το φυσικό περιβάλλον και το νερό» της ΕΥΔΑΠ προσεγγίσαμε τη σημασία της διατήρησης των φυσικών πόρων του πλανήτη μας. Συζητήσαμε για τη σημασία και τις χρήσεις του νερού και για τα σημαντικότερα προβλήματα που απειλούν τους υδάτινους πόρους. Ζωγραφίσαμε και γράψαμε το μήνυμά μας.
3

Σταθήκαμε, επίσης, στο ζήτημα της μόλυνσης του νερού και τις βασικότερες αιτίες του. Το βιβλίο «Μια θάλασσα πλαστικά» της Κατρίνας Τσάνταλη βοήθησε να παιδιά να κατανοήσουν τις βλαβερές συνέπειες της ρίψης των πλαστικών μιας χρήσης στο θαλάσσιο οικοσύστημα και να ευαισθητοποιηθούν ώστε να σκεφτούν τρόπους που συμβάλλουν στην προστασία των θαλασσών.
6

Παρακολουθήσαμε βίντεο στο YouTube με τα τηλεοπτικά spots του γλάρου της Helmepa από τη δεκαετία του 80 μέχρι σήμερα. Παρατηρήσαμε την εξέλιξη των spots στο πέρασμα του χρόνου και εντοπίσαμε ομοιότητες και διαφορές. Κάθε παιδί επέλεξε το αγαπημένο του spot και αιτιολόγησε την άποψή του.
277610067 695581108560692 5488025590013778743 n
Tα παιδιά ζωγράφισαν τον γλάρο της Helmepa και το μήνυμά του.
4

Με μεγάλο ενθουσιασμό τα παιδιά συνεργάστηκαν για τη δημιουργία ενός ομαδικού έργου, με το οποίο λάβαμε μέρος στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ζωγραφικής της HELMEPA με θέμα «Ο Γλάρος της HELMEPA: 40 χρόνια ΟΧΙ σκουπίδια, ΟΧΙ πλαστικά στις θάλασσές μας».
5
Η ανάγνωση των βιβλίων  “Το Δέντρο που Έδινε” του Σελ Σιλβερστάιν και ” Η ΑΡΚΟΥΔΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΟΥΣΕ ΤΑ ΔΕΝΤΡΑ” του Oldland Nicholas μας έδωσε το έναυσμα για να συζητήσουμε για την προσφορά των δέντρων, τους σημαντικότερους κινδύνους που απειλούν το δασικά οικοσυστήματα και για τα μέτρα προστασίας που μπορούμε να λάβουμε.
Αφού ζωγραφίσαμε ό,τι μας έκανε εντύπωση από το βιβλίο  «Το Δέντρο που Έδινε», βγήκαμε έξω στην αυλή μας για να προσφέρουμε στο “Δέντρο που Έδινε” τη συντροφιά μας.
10 11 11a

Ανακυκλώσαμε τα χάρτινα απορρίμματά μας για να δημιουργήσαμε τις προσκλήσεις για τη γιορτή της 25ης Μαρτίου του νηπιαγωγείου μας.
12 13 14 16 17
18a
18b

Παίξαμε παιχνίδι, όπου τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, την μπλε και την πράσινη. Κάθε ομάδα έπρεπε να ψάξει στην αίθουσα για να βρει τα κρυμμένα γράμματα της λέξης «ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ» που ήταν γραμμένα σε χαρτονάκια του χρώματός της(μπλε ή πράσινα) και όταν τα βρει όλα να συνθέσει τη λέξη «ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ». Νικούσε η ομάδα που συνέθετε πρώτη τη λέξη.
1649103481796 1649103562263
1649103279612

Φροντίσαμε να κάνουμε πράξη την ανακύκλωση στο νηπιαγωγείο μας σκεπτόμενοι καταρχάς τρόπους επαναχρησιμοποίησης των απορριμμάτων μας.
Έτσι, μετατρέψαμε τα γυάλινα απορρίμματα σε βαζάκια, τα οποία έδωσαν τα παιδιά στους γονείς τους προκειμένου να φυλάσσουν σε αυτά διάφορα υλικά μαγειρικής, όπως ρίγανη, ζάχαρη, καφέ, πιπέρι.
24

Ποδιές μετατράπηκαν σε τσάντες, τις οποίες διακόσμησαν τα παιδιά με υφασμάτινα απορρίμματα και τις χρησιμοποιούν για τη μεταφορά των βιβλίων στα πλαίσια της δανειστικής μας βιβλιοθήκης.
20 21

Διακοσμήσαμε τον κομποστοποιητή μας, τον κύριο Κομπόστα.
23Α
23d 23e

Τα μεταλλικά τενεκεδάκια μετατράπηκαν σε φαναράκια για την Ανάσταση ενόψει του Πάσχα που πλησιάζει.
25 25A

Επίσης, το σχολείο μας έχει αναλάβει εδώ και χρόνια δράση όσον αφορά την ανακύκλωση ρούχων. Οι κάτοικοι του νησιού είναι ενήμεροι ότι μπορούν να μας φέρνουν είδη ρουχισμού που δεν χρειάζονται πια, προκειμένου να τα συσκευάζουμε και να τα αποστέλλουμε στην Ένωση Πολυτέκνων. Στο πλαίσιο του παρόντος προγράμματος συλλέξαμε για άλλη μια φορά ρουχισμό προς ανακύκλωση για να καλύψουμε ανάγκες ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Τα παιδιά ζωγράφισαν και έγραψαν το μήνυμά τους στις συσκευασίες των ρούχων.
21Α

Όσα απορρίμματα δεν επαναχρησιμοποιήσαμε τα μεταφέραμε στους κατάλληλους κάδους ανακύκλωσης της γειτονιάς μας
26  26Α26B

Θεωρήσαμε σημαντικό να να ευαισθητοποιήσουμε την τοπική κοινότητα όσον αφορά την αναγκαιότητα λήψης μέτρων προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος. Για αυτόν τον σκοπό τα παιδιά δημιούργησαν ομαδικό κολάζ- αφίσα με πληροφορίες για τον χρόνο που ζουν τα σκουπίδια ανάλογα με το υλικό κατασκευής τους και για την αξία της ανακύκλωσης. Μεταφέραμε την αφίσα με το μήνυμά μας στον πίνακα ανακοινώσεων της κεντρικής πλατείας της Αγίας Μαρίνας.
27 27A