2η Θεματική: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Τίτλος : «Το παράπονο των ζώων»- Πρόγραμμα για τα ζώα υπό εξαφάνιση QualityNet/ εκπονητής η εκπαιδευτική ομάδα του QualityNet

Στόχοι: 
Τα παιδιά

  • να γνωρίσουν τα σημαντικότερα ζώα που απειλούνται με εξαφάνιση στην Ελλάδα και στον κόσμο
  • να συνειδητοποιήσουν τη σοβαρότητα του θέματος «ζώα υπό εξαφάνιση»
  • να γνωρίσουν τα ζώα στο φυσικό τους περιβάλλον
  • να γνωρίσουν πώς τα ζώα απειλούνται από την ανθρώπινη δραστηριότητα και τι μέτρα λαμβάνονται για την προστασία τους
  • να γνωρίσουν την αποστολή των ΜΚΟ που βοηθούν τα ζώα
  • να συνειδητοποιήσουν γιατί τα αφορά το θέμα των ζώων υπό εξαφάνιση και τον ρόλο που μπορούν να παίξουν τα παιδιά στη προστασία των ζώων
  • να κατανοήσουν την αναγκαιότητα όλων των ζώων/ οργανισμών για την ύπαρξη τους ισορροπίας στον πλανήτη και τους ομαλής εξέλιξης τους ζωής του ανθρώπου
  • να δηλώσουν τους απόψεις και τη θέση τους σχετικά με την προστασία των ζώων
  • να ενημερώσουν την ευρύτερη κοινωνία για όσα έμαθαν και παράλληλα να την ευαισθητοποιήσουν για την προστασία των υπό εξαφάνιση ζώων

Δραστηριότητες

1ο Εργαστήριο

Προβάλλαμε φωτογραφίες άγριων ζώων που απειλούνται με εξαφάνιση. Τα παιδιά ανέφεραν το όνομα κάθε ζώου, το περιέγραψαν και είπαν πληροφορίες που γνώριζαν σχετικά με αυτό. Εντοπίσαμε στον παγκόσμιο χάρτη μία-μία τη χώρα των υπό εξαφάνιση ζώων και τοποθετήσαμε την αντίστοιχη εικόνα του.
1ο εργαστήριο εντοπισμός των τόπων των ζώων στον χάρτη 1 1ο εργαστήριο εντοπισμός των τόπων των ζώων στον χάρτη 2

Καταγράψαμε σε νοητικό χάρτη τις αρχικές αντιλήψεις των παιδιών σχετικά με τις αιτίες για τις οποίες κινδυνεύουν να εξαφανιστούν τα ζώα.
1ο εργαστήριο Νοητικός χάρτης αρχικός Γιατί κάποια είδη ζώων κινδυνεύουν να εξαφανιστούν 1

Δώσαμε στα παιδιά ένα κουτί με πλαστικά ζώα και δύο στεφάνια, από τα οποία το ένα ανέγραφε «ΖΩΑ ΠΟΥ ΑΠΕΙΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ» και το άλλο «ΖΩΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΠΕΙΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ». Κάθε παιδί ταξινόμησε τα πλαστικά ζώα τοποθετώντας το καθένα στο σωστό στεφάνι.
1ο εργαστήριο δραστηριότητα αξιολόγησης 2

20 Εργαστήριο

Στήσαμε μακέτα με διάφορα οικοσυστήματα (Θάλασσα, ποτάμι-λίμνη, δάσος). Τα παιδιά τοποθέτησαν ζωάκια στο δικό τους οικοσύστημα (π.χ. στη θάλασσα οι χελώνες, στο δάσος ο λύκος κλπ). Ρωτήσαμε τα παιδιά αν σ’ αυτό το περιβάλλον μπορούν να ζήσουν τα ζώα. Στη συνέχεια, παρουσιάσαμε την ανθρώπινη δραστηριότητα με μια λογική σειρά. Πρώτα οι δρόμοι, μετά τα αυτοκίνητα, μετά τα σπίτια. Ξαναρωτήσαμε τα παιδιά αν σ’ αυτό το περιβάλλον μπορούν να ζήσουν τα ζώα. Ρωτήσαμε αν γύρω από κάθε σπίτι ή δρόμο που έχουμε φτιάξει μπορεί να ζήσει το ζώο που έχουμε γύρω του. Εξηγήσαμε για το κάθε ζώο αν μπορεί για παράδειγμα να πέσει σε χειμέρια νάρκη, να βρει εύκολα τροφή, να κολυμπήσει, να πιει καθαρό νερό κλπ. Σιγά-σιγά, βγάζαμε από το τη μακέτα μας ένα-ένα ζώο, εξηγώντας κάθε φορά τους λόγους που δεν μπορεί να ζήσει. Στο τέλος, ρωτήσαμε τα παιδιά αν τώρα είναι όμορφο το περιβάλλον και τι μπορούμε να κάνουμε εμείς οι άνθρωποι για να το ξαναφτιάξουμε.
2ο εργαστήριο δημιουργία μακέτας 2 2ο εργαστήριο δημιουργία μακέτας 3 2ο εργαστήριο δημιουργία μακέτας 5 2ο εργαστήριο δημιουργία μακέτας 82ο εργαστήριο δημιουργία μακέτας 9

Παρακολουθήσαμε στο YouTube βίντεο για να προσεγγίσουμε το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής. Συζητήσαμε για τις  ανθρώπινες ενέργειες που προκαλούν την κλιματική αλλαγή, πώς επηρεάζονται τα ζώα και τι επιλογές μπορούμε να κάνουμε στην καθημερινότητά μας για τον περιορισμό της.

Η αξιολόγηση του εργαστηρίου έγινε μέσω τους ψηφιακής διαδραστικής άσκησης «Απειλή ή Προστασία;» στην πλατφόρμα ΑΙΣΩΠΟΣ.
Σύνδεσμος άσκησης: http://aesop.iep.edu.gr/node/11669/1296#11880

3ο Εργαστήριο

Παρουσιάσαμε με τη σειρά ζώα τα οποία βρίσκονται σε κίνδυνο. Τα ίδια μάς  “μίλησαν” για την κατάσταση και για το τι τραβούν τα ίδια. Έχουμε και στη χώρα μας ζώα τα οποία βρίσκονται σε κίνδυνο. Ανοίξαμε χάρτη της Ελλάδας και εντοπίσαμε τον τόπο που ζει κάθε ζώο.
3ο εργαστήριο εντοπισμός στον χάρτη των ζώων υπό εξαφάνιση στην Ελλάδα 
Οι εικόνες των ζώων είναι από τον ιστότοπο ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ για τα ΑΠΕΙΛΟΥΜΕΝΑ ΖΩΑ ~ Los Niños (e-children.blogspot.com)

Με μουσική υπόκρουση τα παιδιά έπαιξαν ρόλους ακολουθώντας τις οδηγίες. Δραματοποίησαν ζώα της στεριάς, της θάλασσας και του αέρα, που απειλούνται με εξαφάνιση. Οι οδηγίες ήταν προσαρμοσμένες στα χαρακτηριστικά του κάθε ζώου, στο φυσικό του περιβάλλον, στον τρόπο ζωής του και στους κινδύνους που μπορεί να αντιμετωπίζει.
3ο εργαστήριο δραματοποίηση ζώων υπό εξαφάνιση 2 3ο εργαστήριο δραματοποίηση ζώων υπό εξαφάνιση 6 3ο εργαστήριο δραματοποίηση ζώων υπό εξαφάνιση 9 3ο εργαστήριο δραματοποίηση ζώων υπό εξαφάνιση 11

Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Κάθε ομάδα επέλεξε ένα ζώο που κινδυνεύει με εξαφάνιση και αναζήτησε σε ιστότοπους οργανώσεων ( όπως WWF) που ασχολούνται με την προστασία τους, πληροφορίες για τις αιτίες που το απειλούν και για το τι μπορούμε να κάνουμε. Μετέφερε τις πληροφορίες σε μια αφίσα που δημιούργησε με στόχο να ευαισθητοποιήσει την ευρύτερη κοινωνία.
331335672 596056019089181 2907226018592075869 n 336521307 882561022829521 5199347875530721570 n

Η αξιολόγηση έγινε μέσω της ψηφιακής διαδραστικής άσκησης «Ποια ζώα κινδυνεύουν να εξαφανιστούν στην Ελλάδα;» στην πλατφόρμα ΑΙΣΩΠΟΣ. Σύνδεσμος άσκησης: http://aesop.iep.edu.gr/node/11669/1294#12127  

4ο Εργαστήριο

Τα παιδιά αναγνώρισαν και μιμήθηκαν τον ήχο διαφόρων ζώων.

Έγινε συζήτηση με θέμα «Και τί με νοιάζει εμένα;» «Μα εγώ είμαι ένα μικρό παιδί».  Παρακολουθήσαμε την παρουσίαση https://inactionforabetterworld.com/wp-content/uploads/2020/05/zwanew.pdf  μέσα από την οποία τα παιδιά είδαν τους συνέπειες που προκαλεί ο άνθρωπος στα ζώα και γενικότερα στη φύση.

Επισκεφτήκαμε τους ιστότοπους Μη Κερδοσκοπικών Οργανισμών & Φορέων που ασχολούνται με την προστασία των Ζώων και διαβάσαμε για την αποστολή και τη δράση τους. Παράλληλα, για κάθε οργανισμό, δινόταν στα παιδιά καρτέλα με το λογότυπό του και ενθαρρύνονταν να εντοπίσουν στα παιχνίδια τους τάξης τα ζώα που προστατεύει και να τα τοποθετήσουν γύρω από το λογότυπο.
4ο εργαστήριο αντιστοίχιση Οργανισμών και ζώων που προστατεύουν 1
Σύνδεσμοι ιστότοπων:
 ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ
 WWF
ΑΡΧΕΛΩΝ Σύλλογος για την Προστασία τους Θαλάσσιας Χελώνας
Ελληνικό κέντρο περίθαλψης αγρίων ζώων
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ
Mom

Για την αξιολόγηση του εργαστηρίου, κάθε παιδί κλήθηκε να ζωγραφίσει όσες αιτίες  που απειλούν με εξαφάνιση τα ζώα έμαθε.
4ο εργαστήριο δραστηριότητα αξιολόγησης ζωγραφική αιτιών που απειλούν τα ζώα με εξαφάνιση 0

5ο Εργαστήριο

Στάθηκαν σε κύκλο και κάθε παιδί επέλεγε να είναι και ένα ζώο υπό εξαφάνιση. Τους δόθηκε ένα κουβάρι. Κάθε παιδί έλεγε ποιο ζώο είναι, πού ζει και πετούσε το κουβάρι σε ένα άλλο παιδί-ζώο. Στο τέλος σχηματίστηκε ένα δίχτυ. Μιλήσαμε για την ισορροπία της ζωής στον πλανήτη μας και πόσο σημαντική είναι η συνύπαρξη των διαφορετικών ζώων και γενικότερα οργανισμών. Όλα είναι αλληλένδετα σχηματίζοντας ένα δίχτυ. Ρίξαμε πάνω στο δίχτυ μια κούκλα ανθρώπου. Κουνούσαν τα χέρια, χωρίς όμως να καταστραφεί το δίχτυ ή να πέσει η κούκλα κάτω. Μετά, ξεκίνησαν τα προβλήματα για τα ζώα. Για  ένα- ένα ζώο αναφέραμε τα προβλήματά του και αποχωρούσε από τον κύκλο. Διαπιστώσαμε ότι δεν είναι τόσο εύκολο να παραμείνει ο άνθρωπος πάνω στο δίχτυ. Στο τέλος ο άνθρωπος έπεσε κάτω, που σημαίνει ότι για την διατήρηση της ζωής όλοι είμαστε απαραίτητοι.
5ο εργαστήριο Το δίχτυ τους ζωής 0 5ο εργαστήριο Το δίχτυ τους ζωής 1

Κάθε παιδί ζωγράφισε ένα ζώο υπό εξαφάνιση και το κάναμε να στέκεται όρθιο. Έγραψε ένα σύνθημα για την προστασία του σε πινακίδα που κρατά το ζώο.
5ο εργαστήριο κατασκευή ζώων με τα αιτήματά τους

6ο Εργαστήριο

Καταγράψαμε σε νοητικό χάρτη τις γνώσεις των παιδιών σχετικά με τις αιτίες για τις οποίες κινδυνεύουν να εξαφανιστούν τα ζώα.
Επαναφέραμε τον νοητικό χάρτη του 1ου Εργαστηρίου και τα παιδιά σύγκριναν τους δύο νοητικούς χάρτες, δηλαδή τις αρχικές τους αντιλήψεις για τους λόγους που κινδυνεύουν κάποια είδη ζώων με εξαφάνιση με τα τωρινά τους συμπεράσματα
6ο εργαστήριο Νοητικός χάρτης τελικός Γιατί κάποια είδη ζώων κινδυνεύουν να εξαφανιστούν

Τα παιδιά συνεργάστηκαν για τη δημιουργία μιας έντυπης αφίσας, για να μάθουν οι άνθρωποι τα ζώα που απειλούνται με εξαφάνιση και τις ανθρώπινες ενέργειες που ευθύνονται γι΄αυτό.
6ο εργαστήριο δημιουργία έντυπης αφίσας

Δημιουργήσαμε ένα ηλεκτρονικό βιβλίο με το εργαλείο Web 2.0 StoryJumper.


book title
Διαβάστε το βιβλίο στο StoryJumper

Τα παιδιά συμπληρώσανε ένα φύλλο αυτοαξιολόγησης.