ΤΙΤΛΟΣ: «Καραβάνια χωρίς σύνορα: Αναζητώντας την πατρίδα της καρδιάς μας» της Θεοδώρας Μαρινάτου
Στόχοι ως προς τους μαθητές:
- προώθηση της ομαδικής συνοχής, της συνεργασίας και της δημιουργικής συνύπαρξης
- καλλιέργεια της κριτικής σκέψης
- συνεργατική και δημιουργική επίλυση προβλημάτων
- καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και κατανόηση της διαφορετικότητας
- υιοθέτηση θετικής στάσης απέναντι στον «διαφορετικό» άλλον
- ανάπτυξη δεξιοτήτων φιλίας και αλληλοβοήθειας
- αναγνώριση προκαταλήψεων, διακρίσεων και αδικιών
- ευαισθητοποίηση σε θέματα των ανθρωπίνων σχέσεων με στόχο τη διαμόρφωση ανθρωπιστικής συνείδησης
- αναγνώριση των δικαιωμάτων τους
- έκφραση και ερμηνεία των δικαιωμάτων τους
- σεβασμός στα συναισθήματα των άλλων
1ο Εργαστήριο
Παιχνίδια ενεργοποίησης- δέσιμο ομάδας
- περπατούν στον χώρο ακούγοντας μουσική και κοιτώντας πάντα στα μάτια όποιον συναντούν χωρίς να μιλάνε
- περπατούν στον χώρο, σφίγγουν το δεξί χέρι κάποιου άλλου παιδιού και συστήνονται
- περπατούν στον χώρο κάνοντας μια υπόκλιση κάθε φορά που συναντούν άλλο παιδί
- στέκονται κοντά το ένα παιδί στο άλλο. Δίνουν τα χέρια τους χωρίς συγκεκριμένη διάταξη και στη συνέχεια προσπαθούν να ξεμπερδευτούν για να φτιάξουν ένα κύκλο.
Έφτιαξαν μια καρδιά με τη φωτογραφία και τα ονόματα όλων των παιδιών
2ο Εργαστήριο
Με αφορμή ένα βιβλίο της UNICEF (Richard,2014), είδαμε συνοδευτικές εικόνες και συζητήσαμε για την καθημερινή ζωή πολλών παιδιών του τρίτου κόσμου.
Δημιουργήσαμε νοητικό χάρτη με τις πρότερες γνώσεις των παιδιών για τις βασικές ανάγκες του ανθρώπου
3ο Εργαστήριο
Είδαμε την ταινία “Ειρήνη”, η ιστορία μιας μικρής προσφυγοπούλας και συζητήσαμε για τους λόγους που σε κάποιες χώρες τα δικαιώματα των ανθρώπων κινδυνεύουν. Δραματοποιήσαμε την ιστορία.
Παίξαμε κουκλοθέατρο με τον τίτλο « Άσπρα και μαύρα πρόβατα» Η ιστορία αφορά ένα κοπάδι από λευκά πρόβατα, τα οποία συναντούν δύο μαύρα πρόβατα και καλούνται να συζητήσουν αν θα τα δεχτούν στην ομάδα τους ή θα τα διώξουν. Συζητούν, ακούγοντας όλες τις απόψεις και αποφασίζουν πώς θα αντιδράσουν.
Μετά την παράσταση κουκλοθέατρου, φτιάξαμε αφίσα με το μήνυμά μας
4ο Εργαστήριο
Προβληματιστήκαμε «αν τα δικαιώματα είναι κοινά σε κάθε ύπαρξη πάνω στη γη». Τα παιδιά διατύπωσαν τις απόψεις τους και κατέγραψαν τις ανάγκες ενός αγαπημένου τους ζώου, του κουνελιού.
Στη συνέχεια, κατέγραψαν τις ανάγκες ενός παιδιού για να είναι ευτυχισμένο
Με τη βοήθεια εικονογραφημένων καρτελών, τα παιδιά γνώρισαν τα δικαιώματα του παιδιού σύμφωνα με τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού (20 Νοεμβρίου 1989). Τα παιδιά αποτύπωσαν εικαστικά τα δικαιώματα του παιδιού και δημιούργησαν κολάζ
Δημιουργήσαμε ένα ψηφιακό πρωτοσέλιδο εφημερίδας, στο οποίο προβάλαμε και επεξηγήσαμε ένα δικαίωμα.
5ο εργαστήριο
Συζητάμε και καταγράφουμε τους λόγους που κάποιοι που άνθρωποι αναγκάζονται να φύγουν από την πατρίδα τους
Τα παιδιά ζωγραφίζουν τους δικούς τους φόβους
κάνουν τους φόβους τους μπάλες και τους πετάνε σε ένα σημείο που δεν θα τα ενοχλούν
Φτιάχνουμε την “Αλυσίδα της φιλίας”. Κάθε κρίκος της δείχνει κι έναν τρόπο με τον οποίο δείχνουμε καλοσύνη και φιλικότητα στους άλλους ανθρώπους
6ο εργαστήριο
Διαβάσαμε βιβλία με θέμα “το ταξίδι” των προσφύγων και φτιάξαμε “το βαλιτσάκι του πρόσφυγα”
Δημιουργήσαμε δική μας ιστορία προσφυγιάς και την αποτυπώσαμε εικαστικά
7ο εργαστήριο
Δραματοποιήσαμε την ιστορία των φυλών Τσαφ και Τσουφ, οι οποίες υπέφεραν εξαιτίας της διχόνοιας των αρχηγών τους, μέχρι να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της συμφιλίωσης για τη βελτίωση των συνθηκών της ζωής τους