1η Θεματική: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ

Τίτλος προγράμματος «Ο Ρούλης ο Τροφούλης και η περιπέτειά του στον κόσμο της υγιεινής διατροφής» της Μήττα Αγορίτσας

Σκοπός των εργαστηρίων  είναι η εκπαίδευση των παιδιών στην υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή μέσω της βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης, σε συνδυασμό με την αξιοποίηση των ψηφιακών εργαλείων.

Στόχοι
Οι μαθητές να

  • να κατανοήσουν την προέλευση των τροφών και τις επιπτώσεις τους στην υγεία
  • να ευαισθητοποιηθούν σε ζητήματα διατροφής
  • να προσεγγίσουν τις ομάδες των τροφών
  • να γνωρίσουν την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής
  • να αναφέρουν τα κυριότερα χαρακτηριστικά της ισορροπημένης διατροφής
  • να διακρίνουν τις τροφές σε υγιεινές και ανθυγιεινές
  • να αναγνωρίζουν τη θρεπτική αξία των τροφίμων
  • να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με την κατανάλωση τοπικών και εποχιακών προϊόντων
  • να γνωρίσουν τα φρούτα που παράγονται στην Ελλάδα κάθε εποχή
  • να επιλέγουν τρόφιμα με υψηλή διατροφική αξία
  • να συνειδητοποιήσει την αναγκαιότητα του νερού για τον οργανισμό τους
  •  να εντάξουν τη φυσική δραστηριότητα στην καθημερινότητά τους για την προαγωγή της καλής υγείας

1ο εργαστήριο

Επαναλάβαμε τους κανόνες της τάξης μας, τους οποίους έχουμε καταγράψει και αναρτήσει σε εμφανές σημείο, κατόπιν ομόφωνης συμφωνίας να τους σεβόμαστε για την εύρυθμη λειτουργία στην ομάδα.

Οι μαθητές κλήθηκαν να διαλέξουν από διάφορες κούκλες  τον «Ρούλη», τον συνοδοιπόρο τους  για το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Ο Ρούλης μέσα από διάφορες δραστηριότητες θα βοηθήσει τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της διατροφής στη συνολικής μας υγεία, της επιλογής τροφίμων με υψηλή διατροφική αξία και την ένταξη της σωματικής δραστηριότητας στην καθημερινότητά μας.
322917902 874607410402114 5504829360546675730 n

Αξιολόγηση: Οι μαθητές ζωγράφισαν χαρούμενη ή λυπημένη φατσούλα, για να αποτυπώσουν πώς τους φάνηκε το εργαστήριο και τι έμαθαν από αυτό.
325306900 1131371937561214 8763323726251898428 n

 2ο εργαστήριο

Τα παιδιά ζωγράφισαν το αγαπημένο τους φαγητό και το παρουσίασαν στους συμμαθητές τους, ώστε να διαφανούν διατροφικές τους συνήθειες
του αγαπημένου μου φαγητού 0

Διαβάσαμε και συζητήσαμε το βιβλίο  «Η κυρά Διατροφή –πρώτη στη μαγειρική» της Λητώς Τσακίρη-Παπαθανασίου, το οποίο βοηθά τα παιδιά  να μάθουν κανόνες σωστής διατροφής
από το βιβλίο «Η κυρά Διατροφή –πρώτη στη μαγειρική» 0
Κατατάξαμε εικόνες τροφίμων σε ζωικής ή φυτικής προέλευσης και σε επιμέρους υποκατηγορίες τους. Κολλήσαμε κάθε τροφή σε μεγάλο χαρτόνι κάτω από την αντίστοιχη κατηγορία
των τροφών ανάλογα με την προέλευσή τους

Δημιουργήσαμε εννοιολογικό χάρτη με χρήση της εφαρμογής Popplet για τις υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές
1

Η Αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε με τη δημιουργία μηνυμάτων για την υγιεινή διατροφή χρησιμοποιώντας χαρτάκια post-it
αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε με τη δημιουργία μηνυμάτων για την υγιεινή διατροφή χρησιμοποιώντας χαρτάκια post it

3ο εργαστήριο

Παρακολουθήσαμε τη διαδραστική παρουσίαση «Μαθαίνω για τις…ΟΜΑΔΕΣ ΤΡΟΦΩΝ», η οποία έχει ανακτηθεί από τον ιστότοπο ΕΥΖΗΝ – Εθνική δράση υγείας για τη ζωή των νέων (eyzhn.edu.gr)

Εμφανίστηκε η Κυρία Διατροφή, η οποία κρατά εφτά μπαλόνια, τα οποία αντιστοιχούν στις εφτά ομάδες τροφών που γνώρισαν τα παιδιά: δημητριακά, φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά, όσπρια, κρέας/ψάρια και λίπη/λάδια/γλυκά. Δόθηκαν στα παιδιά εικόνες τροφίμων για να τα ομαδοποιήσουν κολλώντας κάθε ομάδα στο μπαλόνι που αναγράφει την κατηγορία που ανήκουν
326311397 571961351136396 5790342719451155061 n

315375545 830190261564487 8141221905145783563 n

Έγινε παρουσίαση της  πυραμίδας της μεσογειακής διατροφής
οθόνης 2022 11 02 091249 

Επεξεργαστήκαμε την πυραμίδας της μεσογειακής διατροφής και οι μαθητές προβληματίστηκαν ως προς το βαθμό που οι διατροφικές τους συνήθειες  σχετίζονται με όσα αναγράφονται στην πυραμίδα

Παίξαμε το μουσικοκινητικό παιχνίδι αποφόρτισης «ο Τάκης ο Ρομποτάκης». Τα παιδιά κινούνταν στον χώρο ακούγοντας το ντέφι. Ενάλλασσαν αργούς και γρήγορους ρυθμούς, ανάλογα με τα παραγγέλματα που αναφέρονταν στην ενέργεια που έχει ο Τάκης ο Ρομποτάκης όταν έχει καύσιμο ή όχι. Π.χ. « Όταν ο Τάκης είναι νηστικός, περπατάμε αργά», «Όταν ο Τάκης έχει φάει καλό πρωινό, τρέχει, περπατάει γρήγορα»
παιχνίδι «ο Τάκης ο Ρομποτάκης»2 παιχνίδι «ο Τάκης ο Ρομποτάκης»4 Αντιγραφή παιχνίδι «ο Τάκης ο Ρομποτάκης»6

Ως άσκηση εμπέδωσης δόθηκαν εικόνες τροφίμων σε κάθε παιδί για να τις κολλήσει στην ομάδα που ανήκουν και να ολοκληρώσει τη δική του πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής
της μεσογειακής διατροφής 

Κάθε παιδί έφτιαξε τη δική του διατροφική πυραμίδα στον εκπαιδευτικό ιστότοπο Φωτόδεντρο https://photodentro.edu.gr/lor/handle/8521/3685

διατροφικής πυραμίδας στον εκπαιδευτικό ιστότοπο Φωτόδεντρο 0

4ο εργαστήριο

Συζητήσαμε για τη σημασία και τις επιπτώσεις της εποχικότητας και της τοπικότητας των φρούτων και των λαχανικών  τόσο στη υγεία μας.

Στο πάτωμα είχε σχηματιστεί με χαρτοταινία ένας σταυρός. Κάθε τεταρτημόριο αντιστοιχούσε σε μια εποχή : χειμώνας, άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο. Τα παιδιά παρίσταναν τα φρούτα και τα λαχανικά κρατώντας και το αντίστοιχο τρόφιμο και τοποθετούνταν στο σωστό τεταρτημόριο ανάλογα με την εποχικότητα του φρούτου ή λαχανικού.  Αφού τοποθέτησαν τα τρόφιμα στα τεταρτημόρια,  συζητήσαμε και προβήκαμε σε διορθώσεις τοποθετώντας στη σωστή εποχή όπου είχαν γίνει λάθη
παιχνίδι για την εποχικότητα των φρούτων 1 παιχνίδι για την εποχικότητα των φρούτων 2
Τα παιδιά κόλλησαν εικόνες φρούτων και λαχανικών σε μεγάλο χαρτόνι στην αντίστοιχη κατηγορία με βάση την εποχικότητά τους
κολάζ για την εποχικότητα των φρούτων

Οι μαθητές χωρίστηκαν σε δυο ομάδες με σκοπό κάθε ομάδα να αναζητήσει στο διαδίκτυο πληροφορίες και εικόνες για μια κατηγορία τροφών και να δημιουργήσει μια αφίσα. Η μία ομάδα επέλεξε τα δημητριακά και η άλλη τα γαλακτοκομικά
για τη δημιουργία αφίσας για τα γαλακτοκομικά 2 για τη δημιουργία αφίσας για τα γαλακτοκομικά 3

Η αξιολόγηση- αναστοχασμός πραγματοποιήθηκε με την άσκηση από τον εκπαιδευτικό ιστότοπο Φωτόδεντρο: Πότε είναι η καλύτερη εποχή για ένα φρούτο; http://photodentro.edu.gr/lor/r/852%201/5057

5ο εργαστήριο

Είδαμε την παρουσίαση «Μαθαίνω για..τη σωματική δραστηριότητα» από τον ιστότοπο Παρουσιάσεις – ΕΥΖΗΝ (eyzhn.edu.gr) και συζητήσαμε για τα είδη και τα οφέλη της σωματικής δραστηριότητας.

Για να ασκηθούμε χορέψαμε το παιχνιδοτράγουδο «το χοντρό μπιζέλι»

Κάθε παιδί ζωγράφισε σε χαρτί Α4 με ποιους τρόπους ασκείται ή γυμνάζεται στην καθημερινότητά του
ζωγραφική με θέμα τους τρόπους άσκησης ή γυμναστικής κάθε παιδιού στην καθημερινότητά του

Είδαμε βίντεο για το νερό και συζητήσαμε για την αξία του για τον οργανισμό μας

Δημιουργήσαμε τα δικά μας παζλ προς επίλυση στην εφαρμογή δημιουργίας παζλ https://www.jigsawplanet.com/ 
παζλ 1 παζλ 2
παζλ 0 

Παρακολουθήσαμε βίντεο για τα βασικά θρεπτικά συστατικά και συζητήσαμε γιατί το σώμα μας τα χρειάζεται

Τα παιδιά έκοψαν εικόνες τροφίμων και τις κόλλησαν σε μεγάλο χαρτόνι ομαδοποιώντας τες με κριτήριο το κυρίαρχο θρεπτικό συστατικό τους για να δημιουργήσουμε μια αφίσα για τις βασικές θρεπτικές ουσίες
εργασία κολάζ για τα θρεπτικά συστατικά των τροφών 1
Αναζητήσαμε πληροφορίες στο διαδίκτυο για τις πολύτιμες βιταμίνες των φρούτων και των λαχανικών και ανακαλύψαμε ότι κάθε φυσικό χρώμα στις τροφές συνδέεται με συγκεκριμένες βιταμίνες και ειδικά οφέλη για τον οργανισμό μας. Τα παιδιά συνεργάστηκαν για τη δημιουργία μιας αφίσας με τίτλο «Η παλέτα των χρωμάτων των φρούτων και των λαχανικών»
325182532 510377414414514 3707203480730778439 n

Η Αξιολόγηση-Αναστοχασμός πραγματοποιήθηκε με την άσκηση ¨Διατροφικές επιλογές¨ της Πλατφόρμας Ψηφιακών Διδακτικών Σεναρίων «ΑΙΣΩΠΟΣ» και βρίσκεται στον σύνδεσμο https://aesop.iep.edu.gr/node/14205/1929#14207
οθόνης 2023 01 18 110519

6ο εργαστήριο

Τα παιδιά επαλήθευσαν την κατάκτηση των προηγούμενων δεξιοτήτων με τη δραστηριότητα του «πιάτου της υγιεινής διατροφής», όπου κλήθηκαν να ζωγραφίσουν σε αυτό τι τροφές θα πρέπει να περιέχει
325605165 1012641426363487 5231249270800149271 n

Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δυο ομάδες και τα μέλη κάθε ομάδας συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν ένα ημερήσιο διατροφολόγιο. Επέλεγαν από διαφημιστικά φυλλάδια συνδυασμούς τροφίμων για υγιεινό πρωινό, μεσημεριανό, σνακ και βραδινό
327275202 564597028882923 3964672885173804758 n 327316072 2904911526319151 7349966699145981098 n

70 εργαστήριο

Οι μαθητές συνεργάστηκαν για τη δημιουργία μιας αφίσας με μικρές συμβουλές για καλή υγεία και εικόνες από το διαδίκτυο
πόστερ με μικρές συμβουλές για καλή υγεία και εικόνες κολαζ 0 πόστερ με μικρές συμβουλές για καλή υγεία και εικόνες κολαζ 1