Θεματική ενότητα: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ: «Παιδική HELMEPA – Η θάλασσα είναι ζωή»

Σκοπός του προγράμματος «Παιδική HELMEPA – Η θάλασσα είναι ζωή» (HELMEPA – Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος) είναι να ενισχυθεί η γνώση των μαθητών για τους ωκεανούς, ώστε να αντιληφθούν την αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπου και θάλασσας  και να αναλάβουν ως αυριανοί πολίτες ενεργό ρόλο στις παγκόσμιες προσπάθειες για την επίτευξη του Στόχου 14: «Ζωή κάτω από την επιφάνεια της Θάλασσας», της Agenda 2030 των Ηνωμένων.

1ο Εργαστήριο-Οικοσυστήματα

Στόχος του εργαστηρίου είναι να κατανοήσουν οι μαθητές την έννοια του οικοσυστήματος και να γνωρίσουν τα οικοσυστήματα που έχουν σχέση με τη θάλασσα,

Έγινε ανίχνευση πρότερων γνώσεων-καταιγισμός ιδεών και δημιουργία νοητικού χάρτη για τα θαλάσσια οικοσυστήματα με χρήση της εφαρμογής CmapTools
1 CMA1

Παρακολουθήσαμε βίντεο στο YouTube για το θαλάσσιο οικοσύστημα

Απαντήσαμε σε ερωτήσεις κουίζ στην εφαρμογή wordwall για θαλάσσια οικοσυστήματα και τους οργανισμούς που ζουν σ’ αυτά

Οργανώσαμε τις νέες γνώσεις σε νοητικό χάρτη που δημιουργήσαμε στην εφαρμογή bubbl.us
1ο εργαστήριο νοητικός χάρτης για την έννοια και το περιεχόμενο ενός οικοσυστήματος με το εργαλείο Bubbl.us 1

Tα παιδιά ζωγράφισαν ένα θαλάσσιο οικοσύστημα
1ο εργαστήριο αξιολόγηση του εργαστηρίου ατομική ζωγραφική ενός θαλάσσιου οικοσυστήματος

2ο Εργαστήριο-Βιοποικιλότητα

Στόχος του εργαστηρίου είναι να κατανοήσουν οι μαθητές την απεραντοσύνη των ωκεανών, να μάθουν γιατί είναι σημαντική η θαλάσσια βιοποικιλότητα, να γνωρίσουν τις τροφικές αλυσίδες και να ευαισθητοποιηθούν για τους θαλάσσιους οργανισμούς που απειλούνται με εξαφάνιση.

Εντοπισμός και παρατήρηση των ωκεανών στην υδρόγειο σφαίρα
2ο εργαστήριο εντοπισμός και παρατήρηση των ωκεανών στην υδρόγειο σφαίρα

Αναζητήσαμε πληροφορίες σε έντυπες και ηλεκτρονικές πηγές για τη θαλάσσια βιοποικιλότητα και παίξαμε το παιχνίδι ”Τροφική αλυσίδα”
2ο εργαστήριο παιχνίδι τροφική αλυσίδα

Δημιουργήσαμε τροφικές αλυσίδες στο Φωτόδεντρο
https://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10772?locale=el

Παίξαμε το παιχνίδι ”Συνάντηση οικογένειας πιγκουίνων”
2ο εργαστήριο παιχνίδι συνάντηση οικογένειας πιγκουίνων

Τα παιδιά ζωγράφισαν τροφικές αλυσίδες
2ο εργαστήριο αξιολόγηση του εργαστηρίου ατομική εργασία ζωγραφικής θαλάσσιας τροφικής αλυσίδας

3ο Εργαστήριο-Υδάτινες ζώνες

Στόχος του εργαστηρίου είναι να καταλάβουν οι μαθητές ότι επικρατούν διαφορετικές συνθήκες στα διάφορα βάθη της θάλασσας και ότι ο κάθε θαλάσσιος οργανισμός έχει προσαρμοστεί σε συγκεκριμένες συνθήκες.

Επεξεργαστήκαμε αφίσες, διαβάσαμε πληροφορίες για τις υδάτινες ζώνες  και τις απεικονίσαμε με υλικά και παιχνίδια της τάξης
3ο εργαστήριο απεικόνιση των υδάτινων ζωνών με χρήση υλικών και παιχνιδιών της τάξης

Τα παιδιά δούλεψαν σε ομάδες για τη δημιουργία επιτραπέζιου παιχνιδιού σε χαρτόνι με αφετηρία την επιφάνεια της θάλασσας και τελικό σημείο το βαθύτερο σημείο των ωκεανών
3 865B1 3 86171

Σε ατομικό φύλλο εργασίας τα παιδιά επέλεξαν και κόλλησαν τους οργανισμούς που επιβιώνουν στις αντίστοιχες υδάτινες ζώνες
3ο εργαστήριο αξιολόγηση εργαστηρίου με ατομικό κολάζ των οργανισμών που επιβιώνουν στις αντίστοιχες υδάτινες ζώνες

4ο Εργαστήριο-Φυσικές διεργασίες

Στόχος του εργαστηρίου είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές το σπουδαίο ρόλο των ωκεανών στη ζωή μας, να γνωρίσουν με ποιον τρόπο λειτουργούν τα θαλάσσια ρεύματα και να κατανοήσουν τον υδρολογικό κύκλο.

Τα παιδιά έχουν μάθει για τον κύκλο του νερού μέσα από τα εργαστήρια δεξιοτήτων της θεματικής ενότητας ”Δημιουργώ και Καινοτομώ” με τίτλο ”«STE(Α)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική»(Φορέας / εκπονητής: 3ο ΠΕΚΕΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, Παρασκευή Φώτη)
0C191 συνεργατική δημιουργία μακέτας με τον κύκλο του νερού BEE BO2 BDAC1

Αναζητήσαμε πληροφορίες στο διαδίκτυο για τον ρόλο και τη σημασία των ωκεανών για την ανθρωπότητα. Παρακολουθήσαμε βίντεο για τα θαλάσσια ρεύματα και κάναμε πείραμα
4ο εργαστήριο διεξαγωγή πειράματος για τα θαλάσσια ρεύματα
Τα παιδιά ασχολήθηκαν με διαδραστική άσκηση αντιστοίχισης εννοιών σχετικών με τον κύκλο του νερού

5o Εργαστήριο-Αλιεία και Υδατοκαλλιέργειες

Στόχος του εργαστηρίου είναι να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία των ψαριών στη ζωή και την υγεία μας, να γνωρίσουν τον κλάδο της υδατοκαλλιέργειας, να συνειδητοποιήσουν την αξία της βιώσιμης αλιείας και τα προβλήματα που προκαλούν οι παράνομες αλιευτικές πρακτικές και η υπεραλίευση.

Αναζητήσαμε πληροφορίες στο διαδίκτυο για την αλιεία και τις υδατοκαλλιέργειες και παρακολουθήσαμε βίντεο της GreenpeaceGreece για την υπεραλίευση

Προσκαλέσαμε ψαρά στον νηπιαγωγείο μας και του πήραμε συνέντευξη
5ο εργαστήριο συνέντευξη από ψαρά τον οποίο προσκαλούμε στο νηπιαγωγείο

5ο εργαστήριο συνέντευξη από ψαρά ατομικές σημειώσεις των παιδιών κατά τη διάρκεια της συνέντευξης με τον ψαρά

σημειώσεις των παιδιών από τη συνέντευξη

Τα παιδιά δούλεψαν σε ομάδες για τη δημιουργία αφίσας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για το ζήτημα της υπεραλίευσης
5ο εργαστήριο εργασία σε ομάδες για τη δημιουργία αφίσας με μήνυμα κατά της υπεραλίευσης 2 5ο εργαστήριο εργασία σε ομάδες για τη δημιουργία αφίσας με μήνυμα κατά της υπεραλίευσης

6ο Εργαστήριο- Ρύπανση-Απειλή από πλαστικά

Στόχος του εργαστηρίου είναι να γνωρίσουν οι μαθητές τις πηγές ρύπανσης των θαλασσών και να συνειδητοποιήσουν ότι οι θάλασσες και οι ωκεανοί κινδυνεύουν από την ανθρώπινη αδιαφορία.

Παρακολουθήσαμε βίντεο στο YouTube για τη ρύπανση του νερού και συζητήσαμε για τις αιτίες ρύπανσης και για τους τρόπους αντιμετώπισης

Αναζητήσαμε εικόνες στο διαδίκτυο, οι οποίες δείχνουν τι συμβαίνει στα ζώα της θάλασσας όταν σε αυτή υπάρχουν πλαστικά απορρίμματα. Συζητήσαμε για τις επιπτώσεις που προκαλούν τα πλαστικά απορρίμματα και τι μπορούμε να κάνουμε για να μη συμβαίνει αυτό.
Παίξαμε το παιχνίδι «Η ρύπανση απειλεί τους θαλάσσιους οργανισμούς». Τα παιδιά μεταμορφ σε θαλάσσιους οργανισμούς και βιώνουν τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν.

Φτιάξαμε έναν κατάλογο με πλαστικά αντικείμενα που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας και στη διπλανή στήλη σημειώσαμε μία φιλικότερη προς το περιβάλλον επιλογή. Τα παιδιά δούλεψαν σε ομάδες και δημιούργησαν μία αφίσα με τις αντιστοιχίσεις που σημειώσαμε στον κατάλογο
6 21

6 11

7ο Εργαστήριο-Ατομική ευθύνη- Ενημέρωση-ευαισθητοποίηση τοπικής κοινωνίας

Στόχος του εργαστηρίου είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι οι λύσεις των προβλημάτων των θαλασσών δεν έρχονται μόνο από τις κυβερνήσεις, να κατανοήσουν το ρόλο τους ως παγκόσμιοι πολίτες απέναντι στις ανάγκες του θαλάσσιου περιβάλλοντος και να γίνουν φορείς μηνυμάτων για την προστασία του περιβάλλοντος στην τοπική τους κοινωνία.

Αναζητήσαμε πληροφορίες στο διαδίκτυο για το τι μπορούμε να κάνουμε για την προστασία των ακτών και των θαλασσών από τη ρύπανση. Αξιοποιήσαμε την εφαρμογή postermywall και δημιουργήσαμε ενημερωτικό φυλλαδίου με τις προτάσεις που καταγράφηκαν στην προηγούμενη δραστηριότητα  για την ευαισθητοποίησή της τοπικής κοινότητας
7 EPOS1

Έγινε αξιολόγηση των εργαστηρίων δεξιοτήτων από τους μαθητές και αυτοαξιολόγηση με συμπλήρωση ατομικών εντύπων
1