Τίτλος προγράμματος «Με το ποδήλατο στο δρόμο με ασφάλεια κυκλοφορώ» της Τσιγγίδου Σουλτάνας
Σκοπός των εργαστηρίων είναι η εισαγωγή των παιδιών στο θέμα της οδικής ασφάλειας με εστίαση στην ασφάλεια του ποδηλάτη υπό το πρίσμα της ψηφιακής τεχνολογίας.
Στόχοι
Οι μαθητές να
- να σκεφτούν κριτικά όσον αφορά τον ασφαλέστερο τρόπο μετακίνησης με ποδήλατο
- να εκφραστούν δημιουργικά
- να καλλιεργήσουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες
- να συνεργαστούν σε ομάδες για την εκτέλεση ενός κοινού σκοπού
- να επικοινωνήσουν χρησιμοποιώντας ψηφιακά μέσα
- να χρησιμοποιήσουν εργαλεία για τη δημιουργία και επεξεργασία ψηφιακού περιεχομένου
- να καταγράψουν τις σκέψεις τους χρησιμοποιώντας διαφορετικά ψηφιακά μέσα (ήχο, εικόνα, βίντεο)
- εξοικειωθούν με ρουτίνες σκέψης
1ο εργαστήριο
Οι μαθητές εργάστηκαν σε ζευγάρια και κάθε μέλος δημιούργησε το avatar του ζευγαριού του στην εφαρμογή Avatar Maker.
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες: τους πεζούς, τους ποδηλάτες και τα αυτοκίνητα. Κινούνταν στο χώρο με συνοδεία μουσικής και χαρακτηριστικές κινήσεις. Όταν τα αυτοκίνητα άγγιζαν τα ποδήλατα, τα τελευταία έπεφταν. Όταν ένα ποδήλατο/αυτοκίνητο ακουμπούσε έναν πεζό, αυτός τραυματιζόταν. Ακολούθησε προβληματισμός για τους κινδύνους στο δρόμο και εισαγωγή στη θεματική του προγράμματος.
Ακούσαμε ηχογραφημένο μήνυμα που λάβαμε από τον κ. ΚΟΚ μαζί με φωτογραφίες . Ο κ. ΚΟΚ ζήτησε τη βοήθειά μας στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει με τα συνεχόμενα ατυχήματα στην πόλη του. Τα παιδιά παρατήρησαν τις εικόνες για τον εντοπισμό του προβλήματος με χρήση της ρουτίνας σκέψης «Τι σε κάνει να το λες αυτό;».
Έγινε καταιγισμός ιδεών και δημιουργία νοητικού χάρτη στην εφαρμογή coggle.it για το τι γνωρίζουν για την ασφάλεια στο δρόμο.
Ζωγράφισαν τις γνώσεις τους για το πώς πρέπει να οδηγούν με ασφάλεια το ποδήλατο τους
20 εργαστήριο
Τα παιδιά έμαθαν μέσω παρακολούθησης βίντεο για τα σήματα κυκλοφορίας και τα ομαδοποίησαν σε σήματα που δηλώνουν απαγόρευση,
υποχρέωση και κίνδυνο.
Σε ζευγάρια σχεδίασαν στο λογισμικό Τux paint τα βασικά σήματα κυκλοφορίας που πρέπει να γνωρίζει ο ποδηλάτης.
Εκτυπώσαμε τα σχήματα και τα κολλήσαμε σε ρολά κουζίνας για να παίξουμε παιχνίδι με ποδηλάτες και σήματα. Κάποια παιδιά παρίσταναν τους ποδηλάτες και τα υπόλοιπα τα σήματα και εναλλάξ. . Τα ποδήλατα κινούνταν ανάμεσα στα σήματα ακολουθώντας συγκεκριμένη διαδρομή και έπρεπε να συμπεριφέρονται ανάλογα, όπως να σταματούν στο stop, να ακολουθούν το δρόμο υποχρεωτικής διέλευσης ποδηλάτων κλπ.
Τα παιδιά κόλλησαν τα σήματα κυκλοφορίας σε γλωσσοπίεστρα, τα στερέωσαν με πλαστελίνη και τα ενσωμάτωσαν στο παιχνίδι τους με τα αυτοκινητάκια της τάξης.
30 εργαστήριο
Τα παιδιά παρακολούθησαν το βίντεο ”Ο Φίλος μου ο Ποδηλατάκιας”
Συζητήσαμε σχετικά με το περιεχόμενο του παραμυθιού και καταγράψαμε σε εργαλείο εννοιολογικής χαρτογράφησης του Φωτόδεντρου τις ενέργειες και συμπεριφορές που προτείνει ο ποδηλατάκιας στους ποδηλάτες.
Τα παιδιά ζωγράφισαν τις οδηγίες του ποδηλατάκια και επιμελήθηκαν τη δημιουργία βιβλίου με αυτές
Επιπλέον, φωτογραφήσαμε τις ζωγραφιές, τις μεταφέραμε στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, τις αποθηκεύσαμε σε φάκελο, τις εισάγαμε στην εφαρμογή StoryJumper, ηχογραφήσαμε τις οδηγίες/συμβουλές του ποδηλατάκια και, έτσι, δημιουργήσαμε και ψηφιακό βιβλίο για να βοηθήσουμε τον κύριο ΚΟΚ.
40 εργαστήριο
Συζητήσαμε τα πλεονεκτήματα της ψηφιακής αφίσας, αποφασίσαμε το κεντρικό μήνυμα και τα σχέδια/ εικόνες που θα έχει η
αφίσα, τα παιδιά αντέγραψαν κείμενο με το πληκτρολόγιο, ζωγράφισαν και σκανάραμε την εικόνα και, έτσι, δημιουργήσαμε ψηφιακή αφίσα στην εφαρμογή PosterMyWall για να τη στείλουμε στον κύριο ΚΟΚ.
50 και 60 εργαστήριο
Τα παιδιά συνεργάστηκαν για τη δημιουργία ταινίας animation με μήνυμα την ποδηλασία με ασφαλή τρόπο. Σκέφτηκαν το σενάριο της ταινίας και κατασκεύασαν το σκηνικό και τους ήρωες. Έστηναν τους πρωταγωνιστές και τραβούσαν φωτογραφίες, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη τεχνική. Μεταφέραμε τις φωτογραφίες στον Η/Υ και τις εισάγαμε στο πρόγραμμα Windows Movie Maker. Ηχογραφήσαμε την ιστορία και προσθέσαμε τα αρχεία της ηχογράφησης στα κατάλληλα σημεία της ταινίας.
7o εργαστήριο
Δημιουργήσαμε νοητικό χάρτη στην εφαρμογή coggle.it με θέμα την οδική ασφάλεια. Χρησιμοποιήθηκε η ρουτίνα σκέψης «Τότε νόμισα-Τώρα ξέρω». Τα παιδιά σύγκριναν τον αρχικό χάρτη με τον τελικό και αναστοχάστηκαν.
Οι μαθητές συμπλήρωσαν φύλλο αξιολόγησης των εργαστηρίων, καθώς και φύλλο αυτοαξιολόγησης.