Τίτλος: «STEAM και η ΓΗ γυρίζει….» της Παρασκευής Φώτη
Σκοπιμότητα του προγράμματος
Βασική επιδίωξη του προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες να αναζητήσουν απαντήσεις σε ερωτήματα σχετικά με το διάστημα και να συνειδητοποιήσουν μέσω βιωματικών παιχνιδιών ότι οι πλανήτες εξαρτώνται ο ένας από τον άλλον, καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη και άλλοι επτά πλανήτες περιστρέφονται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας. Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν ένα ολοκληρωμένο σύστημα ουράνιων σωμάτων που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, με αποτέλεσμα την εναλλαγή ημέρας/νύχτας, τις εκλείψεις και την εναλλαγή των εποχών.
1ο εργαστήριο
Στόχοι
- Να δημιουργηθεί κλίμα συναισθηματικής ασφάλειας
- Να ενεργοποιηθεί το ενδιαφέρον των παιδιών και να τους δημιουργηθούν εσωτερικά κίνητρα αναφορικά με το θέμα
- Να έρθουν σε επαφή τα παιδιά με ιστότοπους και εφαρμογές του διαδικτύου
Είδαμε από το YouTube το βίντεο National Geographic | Επιστήμη 101 | To Ηλιακό Σύστημα
Διερευνήσαμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών για το διάστημα, καταγράφοντας τι γνωρίζουν για το διάστημα και τι θα ήθελαν να μάθουν.
Παίξαμε παιχνίδι με κάρτες πλανητών. Κρύβαμε σε διαφορετικά σημεία της τάξης κάρτες με πλανήτες του ηλιακού συστήματος και τα παιδιά έψαχναν για να τις βρουν.
Δημηουργήσαμε puzzle με τους πλανήτες με το ψηφιακό εργαλείο https://www.jigsawplanet.com/ .
2ο εργαστήριο
Στόχοι
- Να μάθουν για τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος
- Να αναπαραστήσουν με βιωματικό τρόπο την τροχιά των πλανητών
- Να σκεφτούν, να μετρήσουν και να υπολογίσουν για να δημιουργήσουν μια κατασκευή μηχανικής
Παρατηρήσαμε τους Πλανήτες με την φαρμογή Artificial Intelligence της NASA Overview | Planets – NASA Solar System Exploration
Δημιουργήσαμε εννοιολογικό χάρτη με τις ιδέες των παιδιών αναφορικά με το υπό διερεύνηση θέμα με την εφαρμογή Cmap Tools.
Αναπαραστήσαμε την κυκλική τροχιά των πλανητών με βιωματικό τρόπο, χρησιμοποιώντας μπαλόνια για πλανήτες και ακούγοντας από το Internet Archive (πηγή ανοιχτού περιεχομένου παγκοσμίως) το έργο Πλανήτες του Gustav Holst
https://archive.org/details/cd_holst-the-planets_gustav-holst-new-york-philharmonic-zubin-m/disc1/04.+Gustav+Holst%3B+New+York+Philharmonic%3B+Zubin+Mehta+-+The+Planets%2C+Op.+32+-+IV.+Jupiter%2C+the+Bringer+of+Jollity.flac
Φτιάξαμε κατασκευές του ηλιακού συστήματος, όπου τα παιδιά μπορούν να δουν τη σειρά των πλανητών ως προς την απόστασή τους από τον ήλιο και να μετακινούν κάθε πλανήτη γύρω από τον ήλιο.
Είδαμε το βίντεο της ΝASA Learning Space: Make a Straw Rocket – YouTube και κάθε παιδί κατασκεύασε δικό του πύραυλο. Παίξαμε παιχνίδι, όπου τα παιδιά φυσούσαν τους πυραύλους τους και νικητής ήταν ο παίχτης του οποίου ο πύραυλος πήγαινε στον πιο μακρινό πλανήτη. Τα παιδιά ενθαρρύνονταν να δοκιμάσουν αλλαγές στον τρόπο κατασκευής του πυραύλου τους, ώστε να εκτοξεύεται μακρύτερα.
Τα παιδιά συμπλήρωσαν φύλλα εργασίας, όπου αντιστοίχησαν τους πλανήτες με την ονομασία τους.
3ο εργαστήριο
Στόχοι
- Να μάθουν για τον ήλιο
- Να συνδέσουν τον ήλιο με τη μυθολογία
- Να δημιουργήσουν και να διαμοιράσουν ψηφιακό υλικό
- Να προσεγγίσουν έννοιες κωδικοποίησης και μαθηματικών
Παρακολουθήσαμε βίντεο προσομοίωσης για τον Ήλιο Overview | Sun – NASA Solar System Exploration και τέθηκαν ερωτήματα διερεύνησης , όπως «Τι παρατηρείτε εδώ; Πώς κινείται ο Ήλιος; Με τι μοιάζει ο Ήλιος;».
Παρακολουθήσαμε στο YouTube το βίντεο ΗΛΙΟΣ ΦΑΕΘΩΝ Ελληνική Μυθολογία με τον μύθο του Φαέθοντα και συζητήσαμε για τις συνέπειες όταν ο Ήλιος είναι πολύ κοντά ή πολύ μακριά από τη Γη.
Τα παιδιά ζωγράφισαν τον μύθο
Εισαγάγαμε τις ζωγραφιές στην εφαρμογή storyjumber και δημιουργήσαμε ηλεκτρονικό βιβλίο
https://www.storyjumper.com/book/read/120212662/nancystefanopoulou#
Χωρίσαμε τον μύθο σε κομμάτια, με εικόνες, τις ανακατέψαμε και τα παιδιά κλήθηκαν να βάλουν την ιστορία στη σωστή σειρά.
Συζητήσαμε για το φως και τη θερμότητα του ήλιου και τα οφέλη και τις συνέπειες και τα παιδιά συμπλήρωσαν σχετικό φύλλο εργασίας.
4ο εργαστήριο
Στόχοι
- Να γνωρίσουν την κίνηση της Γης
- Να κατανοήσουν την εναλλαγή ημέρας και νύχτας
- Να οπτικοποιήσουν την ημέρα τους
- Να συνδέσουν την πορεία του ήλιου με τις σκιές στα αντικείμενα
- Να εξοικειωθούν με εργαλεία του διαδικτύου
Είδαμε βίντεο που εξηγεί στα παιδιά την εναλλαγή ημέρας και νύχτας, λόγω της περιστροφής της Γης γύρω από τον άξονά της.
Τα παιδιά αναπαράστησαν την κίνηση της γης γύρω από τον άξονά της.
Αφού συζητήσαμε για τις δραστηριότητες των ανθρώπων την ημέρα και τη νύχτα, κάθε παιδί ζωγράφισε τι κάνει το πρωί, το μεσημέρι, το απόγευμα και το βράδυ. Ενώσαμε τις ζωγραφιές σαν φιλμ.
Ψηφιοποιήσαμε την προσωπική ιστορία του κάθε παιδιού με θέμα «τι κάνω στην ημέρα μου» με τη χρήση της εφαρμογής storyjumper. Το ηλεκτρονικό βιβλίο που δημιουργήσαμε βρίσκεται στον σύνδεσμο https://www.storyjumper.com/book/read/135975822/nancystefanopoulou#page/10
Παρατηρήσαμε και εντοπίσαμε τις διάφορές στις σκιές του ήλιου στα αντικείμενα κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας. Ειδικότερα, τα παιδιά επέλεξαν κάποια αντικείμενα και τα έβγαλαν στην αυλή για να παρατηρήσουν τη σκιά τους σε διαφορετικές ώρες της ημέρας.
Τα παιδιά επέλεξαν κάποια από τα αντικείμενα και ζωγράφισαν τη σκιά τους.
Συσκοτίσαμε ένα δωμάτιο και φωτίσαμε μια πλευρά του τοίχου με φακό. Τα παιδιά σχημάτιζαν με τα χέρια τους σκιές ζώων και οι συμμαθητές τους έπρεπε να μαντέψουν ποια ζώα ήταν.
Τα παιδιά πειραματίζονταν με τις σκιές διαφόρων παιχνιδιών.
Έστησαν σκηνικό με παιχνίδια και έπαιζαν ιστορίες δημιουργώντας σκιές.
5ο εργαστήριο
Στόχοι
- Να γνωρίσουν πως δημιουργούνται οι εποχές
- Να οπτικοποιήσουν τις γνώσεις τους για με τις εποχές
- Να εξοικειωθούν με εργαλεία του διαδικτύου
Τα παιδιά παρακολούθησαν το βίντεο Earth’s Tilt and the Seasons – for Planetarium Show – YouTube που δείχνει πώς κινείται η Γη γύρω από τον ήλιο και σχηματίζονται οι τέσσερις εποχές του χρόνου.
Δημιουργήσαμε εννοιολογικό χάρτη για τις εποχές με το λογισμικό Canva και αντιστοιχίσαμε εικόνες από τις τέσσερις εποχές.
Τα παιδιά ζωγράφισαν online τις εποχές με το εργαλείο Colorillo.
6ο εργαστήριο
Στόχοι
- Να γνωρίσουν χαρακτηριστικά στοιχεία και τις φάσεις της Σελήνης
- Να στήσουν σεληνιακό τοπίο με χρήση διαφόρων υλικών
- Να απεικονίσουν τις φάσεις της Σελήνης
- Να απεικονίσουν εικαστικά παραμύθι
Τα παιδιά δημιούργησαν τα δικά τους σεληνιακά τοπία με αλεύρι, κακάο και πέτρες.
Ζωγράφισαν πυραύλους για να ταξιδέψουν στη Σελήνη.
Είδαμε βίντεο προσομοίωσης What Are the Moon’s Phases? | NASA Space Place – NASA Science for Kids με τις φάσεις της Σελήνης και απεικόνισαν τις φάσεις της Σελήνης χρησιμοποιώντας μπισκότα με γέμιση κρέμας.
Ακούσαμε την Ιστορία «Φεγγαροσκεπαστής» του Έρικ Πιμπαρέ στο YouTube Παραμύθι Ο φεγγαροσκεπαστής
7ο εργαστήριο
Στόχοι
- Να συγκρίνουν εννοιολογικούς χάρτες για να διαπιστώσουν τι γνώριζαν για το διάστημα και τι έμαθαν
- Να συνεργαστούν για τη δημιουργία μακέτας
- Να συνεργαστούν για τη δημιουργία ψηφιακής αφίσας
- Να εξοικειωθούν με ψηφιακά εργαλεία ( CmapTools, kahoot, postermywall)
Με την εφαρμογή CmapTools δημιουργήσαμε εννοιολογικό χάρτη με όσα μάθαμε για το ηλιακό μας σύστημα. Συγκρίναμε τους δύο εννοιολογικούς χάρτες του 2ου και 7ου εργαστηρίου και ανακαλύψαμε ποιες νέες γνώσεις αποκομίσαμε.
Τα παιδιά έπαιξαν quizz που είχαμε δημιουργήσει με το ψηφιακό εργαλείο Kahoot! και περιελάμβανε ερωτήσεις εμπέδωσης για το ηλιακό σύστημα. Το quiz υπάρχει στον σύνδεσμο https://create.kahoot.it/details/6052e313-bdf1-4f81-baab-b04b91dd1447
Τα παιδιά συνεργάστηκαν για τη δημιουργία μακέτας του ηλιακού μας συστήματος με πλαστελίνη
Επίσης,τα παιδιά συνεργάστηκαν για τη δημιουργία ψηφιακής αφίσας του ηλιακού συστήματος με το λογισμικό postermywall
Τέλος, τα παιδιά συμπλήρωσαν φύλλο αξιολόγησης του προγράμματος και φύλλο αυτοαξιολόγησης.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Φώτη, Π. (χ.χ.) ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων Πράξη: «Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις δεξιότητες μέσω εργαστηρίων»(MIS 5092064). ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ –ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ 1Ψηφιακές δεξιότητες «STEAM και η ΓΗ γυρίζει….» ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ. Ανακτήθηκε από
ΚΑΙ Η ΓΗ ΓΥΡΙΖΕΙ… .ΦΩΤΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ.pdf (iep.edu.gr)