Σκοπός : Να γνωρίσουν το νέο τους σχολείο (εκπαιδευτικοί, συμμαθητές, χώρος, διαδικασίες, ρουτίνες)
Στόχοι:
Τα παιδιά:
- να γνωρίσουν τους εσωτερικούς χώρους και τον αύλειο χώρο του νηπιαγωγείου και τους κανόνες τους
- να γνωρίσουν τις «γωνιές» της τάξης, τα παιχνίδια και τα υλικά που τις απαρτίζουν, τον τρόπο χρήσης και τους κανόνες τους
- να δημιουργήσουν προσωπικές σχέσεις ,γνωρίζοντας άλλους συμμαθητές και τη δασκάλα τους
- να μάθουν κανόνες υγιεινής
- να αυτοεξυπηρετούνται
- να προβληματιστούν για τους κανόνες, την αναγκαιότητα και τα απαραίτητα χαρακτηριστικά τους και να αναγνωρίσουν τη σημασία της θέσπισης και της τήρησής τους στο νηπιαγωγείο
- να συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες
- να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, αλληλοβοήθειας και επικοινωνίας
- να διερευνηθούν προηγούμενες γνώσεις και εμπειρίες των παιδιών
- να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στο νηπιαγωγείο
Ενδεικτικές δραστηριότητες
Υποδεχτήκαμε τους μαθητές μας στο νηπιαγωγείο με ένα δωράκι καλωσορίσματος
Τις πρώτες μέρες δώσαμε προτεραιότητα στη γνωριμία και εξοικείωση των παιδιών με εμάς, τους συμμαθητές, τους χώρους του νηπιαγωγείου, στην εισαγωγή ρουτινών, στη συνδιαμόρφωση των κανόνων της τάξης και στην αυτοεξυπηρέτηση των παιδιών.
Έτσι, τα παιδιά έπαιξαν παιχνίδια γνωριμίας, όπως η “καυτή πατάτα” και το παιχνίδι “πετάει, πετάει”, τα οποία έδωσαν τη δυνατότητα στα παιδιά να παρουσιάσουν τον εαυτό τους και να μιλήσουν για τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις τους
με ενωμένα τα χέρια τους συζήτησαν για τη δύναμη και αξία της ομάδας
δημιούργησαν ζευγάρια και γίνονταν ο ένας ο καθρέφτης του άλλου
έπαιξαν παιχνίδια, στα οποία κλήθηκαν να εξερευνήσουν τις διάφορες γωνιές των δραστηριοτήτων, να παρατηρήσουν και να περιγράψουν τα υλικά και τον εξοπλισμό τους
έπαιξαν με το ζάρι και αντιστοίχισαν τις κουκίδες με παλαμάκια, αναπηδήσεις, κυκλικές διαδρομές και πληροφορίες για τον εαυτό τους
Πολύτιμη ήταν και η συμβολή του ασβού μας, του Αλέκου, ο οποίος συνόδευε για δύο μέρες κάθε παιδί διαδοχικά σε όλες τις δραστηριότητές του εκτός σχολείου. Τα παιδιά παρουσιάζοντας στην τάξη τις φωτογραφίες τους με τον Αλέκο είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν για την καθημερινότητα τους, την οικογένεια ,τις δραστηριότητες τους, τις αγαπημένες τους ασχολίες και να γνωριστούμε καλύτερα
Τα παιδιά εισήχθησαν στην αναγνώριση του ονόματός τους, συνεργάστηκαν για την οργάνωση της βιβλιοθήκης και εξοικειώθηκαν με τις ρουτίνες, όπως το παρουσιολόγιο, το ημερολόγιο και ο καιρός
Για να εισαγάγουμε τα παιδιά στη σημασία της θέσπισης κανόνων τούς παρουσιάσαμε καρτέλες με εικόνες διαφόρων συμπεριφορών και τα προβληματίσαμε όσον αφορά τις επιπτώσεις τους. Τα παιδιά ομαδοποίησαν τις συμπεριφορές με κριτήριο τις θετικές ή αρνητικές συνέπειές τους στην ατομική ευημερία και στην εύρυθμη λειτουργία της ομάδας. Υποδεχτήκαμε τις θετικές συμπεριφορές στο σπιτάκι μας, ενώ εναποθέσαμε τις άσχημες συμπεριφορές στον κάδο απορριμμάτων..
Όλοι, κατόπιν συζήτησης, διαμορφώσαμε το “συμβόλαιο” με βασικούς κανόνες συμπεριφοράς, που συμφωνήσαμε να τηρούμε για να περνάμε ωραία στο σχολείο μας. Τα παιδιά ζωγράφισαν τους κανόνες και υπόγραψαν το “συμβόλαιο”
Επίσης, εντοπίσαμε τις “μαγικές λέξεις” που δημιουργούν δεσμούς φιλίας και μας κάνουν να αισθανόμαστε όμορφα, τις γράψαμε και τις βάλαμε στο βαλιτσάκι της ευγένειας και της καλοσύνης
Ιδιαίτερη βαρύτητα δώσαμε και στους κανόνες υγιεινής στο σχολείο μας, τους οποίους καταγράψαμε
Οι ζωγραφιές ήταν πολλές και αξιοποιήθηκαν για να παρουσιάσουν τα παιδιά τον εαυτό τους, την οικογένειά τους, τους φίλους τους, τα αγαπημένα τους παιχνίδια κλπ. και να γνωριστούν καλύτερα
Και, βέβαια, αναμνηστική κατασκευή για κάθε παιδί, που θα μας θυμίζει τις πρώτες μας ημέρες στο νηπιαγωγείο