Σκοπός: Να γνωρίσουν τα παιδιά τα στοιχεία της εποχής και τις αγροτικές ασχολίες όπως το μάζεμα της ελιάς ,όργωμα ,σπορά
Στόχοι:
Τα παιδιά
- να διευρύνουν τις γνώσεις τους για το φθινόπωρο με βιωματικό τρόπο, να προσδιορίσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του φθινοπώρου
- να γνωρίσουν τη διαδικασία του μαζέματος της ελιάς
- να πραγματοποιήσουμε επίσκεψη σε ελαιοτριβείο για να παρακολουθήσουν από κοντά βήμα-βήμα την όλη διαδικασία μετατροπής της ελιάς σε λάδι
- να γνωρίσουν τα φθινοπωρινά φρούτα και λαχανικά και να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στην υγιεινή διατροφή
- να επεξεργαστούν έργα τέχνης (πίνακες ζωγραφικής, γλυπτά και μουσικό έργο) με φθινοπωρινό θέμα, να μάθουν για τους καλλιτέχνες
- να έρθουν σε επαφή με τη λαϊκή παράδοση
- να ενεργοποιήσουν τη φαντασία και να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από τις τέχνες
Ενδεικτικές δραστηριότητες
Βγήκαμε για περίπατο στην αυλή μας για να παρατηρήσουμε και να σχολιάσουμε τις αλλαγές που συμβαίνουν το φθινόπωρο στη φύση γύρω μας. Συλλέξαμε φθινοπωρινά φύλλα και επιστρέφοντας στην τάξη παρατηρήσαμε το σχήμα, το χρώμα, το μέγεθος, την αφή και τη μυρωδιά τους.
Τα ομαδοποιήσαμε με κριτήρια το μέγεθος και το σχήμα
Κάθε παιδί δημιούργησε τη δική του σύνθεση-κολάζ με φθινοπωρινά φύλλα
Παρατηρώντας φωτογραφίες και εικόνες του φθινοπώρου συζητήσαμε, γενικότερα, για την αλλαγή του καιρού, τις αλλαγές στην ενδυμασία και στη διατροφή μας, τα αποδημητικά πουλιά, τις γεωργικές ασχολίες κλπ.
Επίσης, προσεγγίσαμε το φθινόπωρο μέσα από ποιήματα και ιστορίες, όπως «Τα Παιδιά του Φθινόπωρου» της Λότης Πέτροβιτς – Ανδρουτσοπούλου, «ΑΟΥΤΣ!» του Scamell Ragnhild, «Ο φαλακρός σκαντζόχοιρος » του Ε. Τριβιζά, «Τομ το σαλιγκάρι» της Τασούλας Τσιλιμένη
Σε συνεργασία με τους γονείς των παιδιών συγκεντρώσαμε φρούτα και καρπούς του φθινοπώρου, τους οποίους μελετήσαμε και επεξεργαστήκαμε με όλες μας τις αισθήσεις
Κόψαμε φρούτα στη μέση, τα βάψαμε και τα τυπώσαμε στο χαρτί
Λύσαμε αινίγματα σχετικά με τα φθινοπωρινά φρούτα και συζητήσαμε το νόημα γνωστών λαϊκών παροιμιών με αυτά
Όσα φρούτα απόμειναν τα απολαύσαμε σε φρουτοσαλάτες
Bάψαμε τις παλάμες μας με τέμπερες και τις τυπώσαμε σε μεγάλο χαρτόνι για να δημιουργήσουμε το δέντρο του φθινοπώρου
Επεξεργαστήκαμε πίνακες ζωγραφικής με θέμα το φθινόπωρο
Καθώς το φθινόπωρο είναι η εποχή του μαζέματος της ελιάς, θελήσαμε να δώσουμε την ευκαιρία στα παιδιά να γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο την όλη διαδικασία της παραγωγής του λαδιού. Τα παιδιά, λοιπόν, παρατήρησαν από κοντά την ελιά που υπάρχει στην αυλή του σχολείου μας και πώς μαζεύεται ο καρπός της και πήραν και τα ίδια μέρος στη συγκομιδή
Επισκεφτήκαμε το ελαιοτριβείο και παρατήρησαν από κοντά τα στάδια της επεξεργασίας του καρπών της ελιάς που μαζέψαμε
Το λαδάκι μας εμφιαλώθηκε και μοιράστηκε στις οικογένειες των μαθητών μας. Φυλάξαμε και στο σχολείο μας για τις σαλάτες μας και τις συνταγές μαγειρικής που θα εκτελέσουμε
Διαβάσαμε και ζωγραφίσαμε ποιήματα, ιστορίες για την ελιά και τον μύθο της Αθηνάς και του Ποσειδώνα
Προσεγγίσαμε χωρικές έννοιες εντοπίζοντας και περιγράφοντας θέσεις στον χώρο σε σχέση με διαφορετικά συστήματα αναφοράς
Φτιάξαμε ατομικές κατασκευές ελιές με κολάζ
Μια άλλη κυρίαρχη ανθρώπινη δραστηριότητα της εποχής του φθινοπώρου με την οποία ασχοληθήκαμε είναι η σπορά. Τα παιδιά παρατήρησαν εικόνες με γεωργικές ασχολίες και έμαθαν για τη διαδικασία της σποράς. Συγκεντρώσαμε σπόρους διαφόρων φυτών προς παρατήρηση και μελέτη
Αναπαραστήσαμε τη σπορά σε ατομικές εργασίες-κολάζ με σπόρους
Μαζέψαμε τις τελευταίες ντομάτες από τον κήπο του σχολείου μας
Απολαύσαμε τις ντομάτες , τα αγγουράκια και το λάδι μας σε σαλάτες που γευτήκαμε για δεκατιανό