ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

Σκοπός: Να γνωρίσουν τα παιδιά τα στοιχεία της εποχής και τις αγροτικές ασχολίες όπως το μάζεμα της ελιάς ,όργωμα ,σπορά

Στόχοι:
Τα παιδιά

  • να διευρύνουν τις γνώσεις τους για το φθινόπωρο με βιωματικό τρόπο, να προσδιορίσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του φθινοπώρου
  • να γνωρίσουν τη διαδικασία του μαζέματος της ελιάς
  • να πραγματοποιήσουμε επίσκεψη σε ελαιοτριβείο για να παρακολουθήσουν από κοντά βήμα-βήμα την όλη διαδικασία μετατροπής της ελιάς σε λάδι
  • να γνωρίσουν τα φθινοπωρινά φρούτα και λαχανικά και να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στην υγιεινή διατροφή
  • να επεξεργαστούν έργα τέχνης (πίνακες ζωγραφικής, γλυπτά και μουσικό έργο) με φθινοπωρινό θέμα, να μάθουν για τους καλλιτέχνες
  • να έρθουν σε επαφή με τη λαϊκή παράδοση
  • να ενεργοποιήσουν τη φαντασία και να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από τις τέχνες

Ενδεικτικές δραστηριότητες

Βγήκαμε για περίπατο στην αυλή μας για να παρατηρήσουμε και να σχολιάσουμε τις αλλαγές που συμβαίνουν το φθινόπωρο στη φύση γύρω μας. Συλλέξαμε φθινοπωρινά φύλλα και επιστρέφοντας στην τάξη παρατηρήσαμε το σχήμα, το χρώμα, το μέγεθος, την αφή και τη μυρωδιά τους.
συλλογή φθινοπωρινών φυλλων συλλογή φθινοπωρινών φυλλων2

συλλογή φθινοπωρινών φυλλων3

Τα ομαδοποιήσαμε με κριτήρια το μέγεθος και το σχήμα
σε σχήμα μέγεθος  σε σχήμα μέγεθος2

σε σχήμα μέγεθος3

Κάθε παιδί δημιούργησε τη δική του σύνθεση-κολάζ με φθινοπωρινά φύλλα
φυλλα2  φυλλα φυλλα4

Παρατηρώντας  φωτογραφίες και εικόνες του φθινοπώρου συζητήσαμε, γενικότερα, για την αλλαγή του καιρού, τις αλλαγές στην ενδυμασία και στη διατροφή μας, τα αποδημητικά πουλιά, τις γεωργικές ασχολίες κλπ.
Επίσης, προσεγγίσαμε το φθινόπωρο μέσα από ποιήματα και ιστορίες, όπως «Τα Παιδιά του Φθινόπωρου» της Λότης Πέτροβιτς – Ανδρουτσοπούλου, «ΑΟΥΤΣ!» του Scamell Ragnhild,   «Ο φαλακρός σκαντζόχοιρος » του Ε. Τριβιζά, «Τομ το σαλιγκάρι» της Τασούλας Τσιλιμένη
316609623 554655452662886 8029223322434293254 n

Σε συνεργασία με τους γονείς των παιδιών συγκεντρώσαμε φρούτα και καρπούς του φθινοπώρου, τους οποίους μελετήσαμε και επεξεργαστήκαμε με όλες μας τις αισθήσεις
καρποι Γευόμαστε το φθινόπωρο παρατηρούμε φρούτα και καρπούς0 καρποι Γευόμαστε το φθινόπωρο παρατηρούμε φρούτα και καρπούς 1 καρποι Γευόμαστε το φθινόπωρο παρατηρούμε φρούτα και καρπούς6   καρποι Γευόμαστε το φθινόπωρο παρατηρούμε φρούτα και καρπούς5

Κόψαμε φρούτα στη μέση, τα βάψαμε και τα τυπώσαμε στο χαρτί

3 5 316556836 472395724804656 4124942683633407759 n

Λύσαμε αινίγματα σχετικά με τα φθινοπωρινά φρούτα και συζητήσαμε το νόημα γνωστών λαϊκών παροιμιών με αυτά
316851636 817921539316688 3912522816701676935 n

Όσα φρούτα απόμειναν τα απολαύσαμε σε φρουτοσαλάτες
καρποι Γευόμαστε το φθινόπωρο παρατηρούμε φρούτα και καρπούς2 1 καρποι Γευόμαστε το φθινόπωρο παρατηρούμε φρούτα και καρπούς4καρποι Γευόμαστε το φθινόπωρο παρατηρούμε φρούτα και καρπούς3

Bάψαμε τις παλάμες μας με τέμπερες και τις τυπώσαμε σε μεγάλο χαρτόνι για να δημιουργήσουμε το δέντρο του φθινοπώρου
316753534 829440081643501 6384888120713345440 n

Επεξεργαστήκαμε πίνακες ζωγραφικής με θέμα το φθινόπωρο

Francisco Goya Autumn or The Grape Harvest 1786 1787

Francisco Goya, Autumn, or The Grape Harvest (1786-1787)

Καντίνσκι Autumn in Murnau 1908

Βασίλι Καντίνσκι-Autumn in Murnau, 1908

Βαν Γκογκ L’Allée des Alyscamps 1888

Βίνσεντ Βαν Γκογκ, L’Allée des Alyscamps, 1888

Γκογκέν By the Stream Autumn 1885

Πολ Γκογκέν, By the Stream, Autumn, 1885

Αρτσιμπόλντο The autumn 1573

Τζιουζέπε Αρτσιμπόλντο, The autumn, 1573

Καθώς το φθινόπωρο είναι η εποχή του μαζέματος της ελιάς, θελήσαμε να δώσουμε την ευκαιρία στα παιδιά να γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο την όλη διαδικασία της παραγωγής του λαδιού. Τα παιδιά, λοιπόν, παρατήρησαν από κοντά την ελιά που υπάρχει στην αυλή του σχολείου μας και πώς μαζεύεται ο καρπός της και πήραν και τα ίδια μέρος στη συγκομιδή
315958205 531130238591027 1401192006660324579 n 316535474 3188835481369834 1673977321273847595 n

316402600 664364502096108 1501367140002941358 n 317666683 1226148274633905 1505641575040291542 n

Επισκεφτήκαμε το ελαιοτριβείο και παρατήρησαν από κοντά τα στάδια της επεξεργασίας του καρπών της ελιάς που μαζέψαμε
316449551 471968315034151 2233593388757525795 n 318095533 3337933526485690 7326067174215825673 n 316460484 1135757783770539 7483217255102151502 n 312436962 483097563802895 4688780149111418562 n 316143268 5258906960880279 2151667686115436803 n 312745549 817961072842860 6275956110389684582 n 312841073 661896642272306 8668732706590297688 n

Το λαδάκι μας εμφιαλώθηκε και μοιράστηκε στις οικογένειες των μαθητών μας. Φυλάξαμε και στο σχολείο μας για τις σαλάτες μας και τις συνταγές μαγειρικής που θα εκτελέσουμε

3

Διαβάσαμε και ζωγραφίσαμε ποιήματα, ιστορίες για την ελιά και τον μύθο της Αθηνάς και του Ποσειδώνα
.jpg μύθος1
μύθος2

Προσεγγίσαμε χωρικές έννοιες εντοπίζοντας και περιγράφοντας θέσεις στον χώρο σε σχέση με διαφορετικά συστήματα αναφοράς
μαθηματικά2

Φτιάξαμε ατομικές κατασκευές ελιές με κολάζ
2

Μια άλλη κυρίαρχη ανθρώπινη δραστηριότητα της εποχής του φθινοπώρου με την οποία ασχοληθήκαμε είναι η σπορά. Τα παιδιά παρατήρησαν εικόνες με γεωργικές ασχολίες και έμαθαν για τη διαδικασία της σποράς. Συγκεντρώσαμε σπόρους διαφόρων φυτών προς παρατήρηση και μελέτη
4

Αναπαραστήσαμε τη σπορά σε ατομικές εργασίες-κολάζ με σπόρους
.jpg 3 2

Μαζέψαμε τις τελευταίες ντομάτες από τον κήπο του σχολείου μας
τις τελευταίες ντομάτες από το σχολικό κηπο τις τελευταίες ντομάτες από το σχολικό κηπο2 τις τελευταίες ντομάτες από το σχολικό κηπο3

Απολαύσαμε τις ντομάτες , τα αγγουράκια  και το λάδι μας σε σαλάτες που γευτήκαμε για δεκατιανό
6 7 8 9 10 11