Η υλοποίηση του προγράμματος «Το σώμα μου- ο εαυτός μου» ανταποκρίνεται στην ανάγκη να γνωρίσουμε καλύτερα το σώμα μας για να το φροντίζουμε σωστά και να ζούμε υγιείς και χαρούμενοι.
Βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι τα παιδιά μέσα από βιωματικές δραστηριότητες:
- να κατονομάσουν τα εξωτερικά μέλη του σώματος και να γνωρίσουν τα όργανα και τις βασικές λειτουργίες του οργανισμού
- να γνωρίσουν βασικούς κανόνες της ατομικής καθαριότητας και να υιοθετήσουν στάσεις ανάλογες
- να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της πρόληψης και της σωστής ιατρικής φροντίδας για την προστασία της υγείας
- να αναγνωρίσουν τις αισθήσεις τους και να συνειδητοποιήσουν την αξία τους
- να αποκτήσουν ή να διατηρήσουν θετική στάση και συμπεριφορά σε θέματα φροντίδας της στοματικής υγείας
Δραστηριότητες υλοποίησης του προγράμματος
Παρατηρήσαμε το ανθρώπινο σώμα (σε αφίσα, βιβλία, σε παιδιά της τάξης) για να το περιγράψουμε και ονομάσαμε τα μέρη του.
Επίσης, γνωρίσαμε τα εσωτερικά όργανα του ανθρώπινου σώματος και τα συστήματα ( σκελετικό, κυκλοφορικό, αναπνευστικό, πεπτικό σύστημα) στα οποία ανήκουν το καθένα, δίνοντας έμφαση στη βασική λειτουργία του κάθε συστήματος και στη σημασία του για την ανθρώπινη ζωή.
Παρατηρήσαμε σε εικόνες και φωτογραφίες τα στάδια σωματικής ανάπτυξης στις διάφορες ηλικίες: βρέφος, παιδί, έφηβος, ενήλικας, μεσήλικας, γέρος.
Πήραμε μέρος σε κινητικές δραστηριότητες, όπως μετατοπίσεις στον χώρο ελεύθερα, σε γραμμή, σε κύκλο, σε διάφορους σχηματισμούς, ανάμεσα από εμπόδια, με συνοδεία ήχων, με στεφάνια, πηδηματάκια κλπ.
Χορέψαμε όλοι μαζί το «Χόκυ -πόκυ».
Συζητήσαμε για τη σημασία της καθαριότητας στη διατήρηση της υγείας και γνωρίσαμε βασικούς κανόνες υγιεινής (όπως φροντίδα σώματος, νυχιών, μαλλιών κ.ά). Παίξαμε παντομίμα με τις υγιεινές συνήθειες.
Αναγνωρίσαμε υπηρεσίες υγείας, όπως νοσοκομείο, οδοντίατρος, παιδίατρος κλπ. και συζητήσαμε για τον ρόλο και τη σημασία τους. Παίξαμε παιχνίδια ρόλων υποδυόμενοι γιατρούς, νοσοκόμους και ασθενείς.
Υλοποιήθηκαν δραστηριότητες αναγνώρισης των πέντε αισθήσεων και της σημασίας τους.
Όραση: Παίξαμε παιχνίδια αναγνώρισης αντικειμένων ανοίγοντας και κλείνοντας τα μάτια με μαντήλια. Συζητήσαμε για τρόπους προστασίας των ματιών μας.
Αφή: Επεξεργαστήκαμε βιβλία με υφές, παίξαμε παιχνίδια με την αίσθηση της αφής, όπως αναγνώριση αντικειμένων από την υφή τους με κλειστά τα μάτια, κάναμε το αποτύπωμα των χεριών μας
Γεύση: Παίξαμε παιχνίδι αναγνώρισης φρούτων μόνο με την αίσθηση της γεύσης. Δοκιμάσαμε και διακρίναμε γεύσεις γλυκές, ξινές, πικρές και αλμυρές.
Όσφρηση: Παίξαμε παιχνίδι όσφρησης, όπου έπρεπε να αντιστοιχίσουν κάθε φρούτο (σε καρτέλες) με τη μυρωδιά του.
Ακοή: Παίξαμε παιχνίδια ακοής, στα οποία με κλειστά τα μάτια έπρεπε να αναγνωρίσουμε τον άλλον από τη φωνή του, καθώς και να αναγνωρίσουμε ήχους από το περιβάλλον.
Φτιάξαμε παζλ με το ανθρώπινο σώμα και τις αισθήσεις και συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας ( αντιστοιχίσεις εικόνων με αισθητήρια όργανα)
Τέλος, ασχοληθήκαμε με τα δόντια και τη στοματική υγιεινή. Διαβάσαμε το βιβλίο «Η Δόνα Τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλιας τούρτας» του Ε. Τριβιζά, συζητήσαμε για τη σημασία των δοντιών και για τις αιτίες που προκαλούν τις ασθένειες των δοντιών, τις συνέπειες και τους τρόπους αντιμετώπισης.