Το καπέλο ταξιδεύει στην Τέχνη

Συνεχίζοντας την υλοποίηση του προγράμματος “Το καπέλο ταξιδεύει στην τέχνη” ασχοληθήκαμε με τον πίνακα «Το ψάθινο καπέλο» του Νικολάου Λύτρα. Ο πίνακας αυτός απεικονίζει μια νεαρή κοπέλα με ένα ψάθινο καπέλο σε ασπρισμένο αυλόγυρο σε νησιώτικο τοπίο μια ζεστή καλοκαιρινή ημέρα. Κυριαρχούν δυο συμπληρωματικά χρώματα, διαβαθμισμένα όμως σε διάφορους τόνους και απλωμένα στη σύνθεση παρατακτικά: όλα τα γκριζογάλανα ψυχρά χρώματα στο κάτω μέρος, όλα τα πορτοκαλοκίτρινα θερμά προς τα πάνω.

331281969 938777107125369 6296563534616322877 n

Προσεγγίσαμε το περιεχόμενο του έργου με ερωτήσεις όπως:

  • Πού βρίσκεται το πρόσωπο του πίνακα;
  • -Είναι μέρα ή νύχτα; Πώς το καταλάβατε;
  • -Τι εποχή λέτε να είναι; πώς το καταλάβατε;
  • -Είναι άντρας ή γυναίκα; Μπορούμε να το καταλάβουμε από τα ρούχα; τι φοράει;
  • -Πού λέτε να ήταν; Πού λέτε να πηγαίνει;
  • -έχει ζέστη ή κρύο;
  • -αν αρχίσει να φυσάει δυνατός αέρας τι λέτε να γίνει;(…θα της πάρει το καπέλο….πού θα το πάει;

Στην ερώτηση αυτή κάθε παιδί χρησιμοποίησε τη φαντασία του και ζωγράφισε την πιθανή περιπέτεια του καπέλου….. προσγειώθηκε σε δέντρο και το κάνανε φωλιά τα πουλιά, έπεσε στη θάλασσα κι έγινε βαρκούλα για ένα περίεργο χταπόδι, το επέλεξε η χελώνα για να της κάνει σκιά και να μη ζεσταίνεται το καβούκι της….

354352658 208182885007947 2696946514125988318 n353618652 258218876795697 3220082305260108404 n353031566 591803703059317 7954984141514248083 n

354261299 165623593008665 3940026999189275676 n353595160 1900092893707749 8715647941448913280 n354236720 1193199164632568 8781461077062939059 n 2

Με την μουσική του Μανώλη Φιλιππάκη στο τραγούδι « Καπέλο καπελίνο» χόρεψαν και αυτοσχεδίασαν με τα καπέλα που υπήρχαν.IMG 20230617 183925

Το τραγούδι όμως άκουσε η αλεπού η καπελού και κατέφθασε στο νηπιαγωγείο μας για να μας πει για το όνειρό της που βγήκε αληθινό!!!!

351322297 165127179725466 181949653801232370 n

Στο τέλος της ιστορίας η αλεπού απευθυνόμενη στα παιδιά είπε: « Σας αναθέτω την εξής αποστολή: Έχω φτιάξει καπέλα πολλά ξεχωριστά και μοναδικά. Μα από την τόση δουλειά δεν προλαβαίνω να ετοιμάσω καπέλα ζωγραφιστά. Βρείτε ζωγράφους από διαφορετικές μεριές της γης και ζωγραφίστε τα παιδιά!!»

Τα παιδιά πήραν πολύ σοβαρά την υπόσχεση που έδωσαν στην αλεπού και θέλησαν πριν ξεκινήσουν αυτό το ταξίδι να δημιουργήσουν πρωτότυπα καπέλα με υλικά που είχαμε στο νηπιαγωγείο και με την τεχνική του κολάζ.

354076574 251759030792362 2636850219225757859 n

Το πρώτο ταξίδι μας για να γνωρίσουμε κάποιο ζωγράφο και να ζωγραφίσουμε καπέλα ,έγινε στη Ρωσία, στη Μόσχα

351760993 1242547096620979 3934020726477093588 n 

όπου και συναντήσαμε τον ζωγράφο WassilyKandinsky μέσα από ένα κατατοπιστικό βίντεο:

351378362 2085875131602656 6959949873205444813 n

Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα και ήταν ένας από τους πρωτοπόρους της αποκαλούμενης αφηρημένης τέχνης. Έλαβε μέρος σε ορισμένα από τα σημαντικότερα ρεύματα της μοντέρνας τέχνης εισάγοντας τις δικές του καινοτομίες και μία νέα αντίληψη για τη ζωγραφική, καταγράφοντας ένα πλούτο θεωριών και ιδεών στην πραγματεία Για το πνευματικό στην τέχνη.

Tα παιδιά γνώρισαν τους πίνακες του, έμαθαν για την αγάπη του στα έντονα χρώματα, στα γεωμετρικά σχήματα και στα μαθηματικά.255688844 1229381397571037 3505144956401138645 n9101d599896ed38efef49175b120a1c3

και με τη σειρά τους πειραματίστηκαν με χρώματα και πινέλα εμπνευσμένα από το έργο του και….έτοιμα τα καπέλα για την συλλογή της καπελούς!353795405 260369826576261 6327158639921747076 n354069220 286344253875997 5542780687099165615 n

Από την Μόσχα ,το καπέλο, έφυγε και πήγε στην Ισπανία

352593836 814254720330040 7599992201210832189 n

για να γνωρίσει έναν άλλον σπουδαίο ζωγράφο και γλύπτη ,τον Ζουάν Μιρό.

351495715 241051505296633 5057870764325429029 n

Υπήρξε ένας από τους πρώτους υπερρεαλιστές καλλιτέχνες που τόνισε τις φανταστικές εικόνες και αποτέλεσε εκπρόσωπο του κινήματος του σουρεαλισμού που ξεκίνησε στις αρχές του εικοστού αιώνα. Ο Μιρό ανέπτυξε μια δική του ιδιαίτερη εξατομικευμένη εικαστική γλώσσα που προέρχεται από τους προϊστορικούς χρόνους και τις πηγές της φύσης. Τα παιδικά, σπιρτόζικα, ευφάνταστα μα και απλοποιημένα σχήματα στους πίνακές του, με καθαρά βασικά χρώματα, συν μαύρο και άσπρο, έκαναν πολλούς να πουν ότι “ζωγράφιζε σαν παιδί, αλλά γεννήθηκε παππούς”. Με τη χρήση λαμπερών χρωμάτων και σχημάτων επεδίωκε να δημιουργήσει περίεργα πλάσματα, παραμορφωμένες φιγούρες ζώων και διασκεδαστικά αντικείμενα που αιωρούνται ακανόνιστα στον χώρο.

Παρακολουθήσαμε μια εκπαιδευτική παρουσίαση, η οποία υλοποιήθηκε από το 2ο και 8ο νηπιαγωγείο Νεάπολης Θεσ/νίκης, στα πλαίσια του προγράμματος eTwinning “Η παρέα των ζωγράφων – η παλέτα των χρωμάτων”. Πρόκειται για μία πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη της Πινελούδας με το Μιρό η οποία αναδεικνύει κάποια στοιχεία για τη ζωή και τα έργα του ζωγράφου.

Εντυπωσιαστήκαμε από τον πίνακα του , «Ο κήπος»

275965578 1297590784081670 7774990573975314400 n

και τον είδαμε να ζωντανεύει….

Με ενθουσιασμό στην συνέχεια ζωγραφίσαμε τα καπέλα της αλεπούς της καπελούς, όπως ο Ζουάν Μιρό

353012490 982802676230379 3761775150718732 n354061924 1214046072640928 7818565114819778307 n353595160 1672796023183313 4739853799260971072 n

και τραγουδήσαμε το «Εκεί μακριά  στην Ισπανία…ΟΛΕ! Έχει ψηλά βουνά και θάλασσα πλατιά και ήλιο λαμπερό…..»

Συνεχίζοντας το ταξίδι πήγαμε στη Γαλλία, μια χώρα που βρίσκεται πολύ κοντά στην Ισπανία .

350763037 3082621352045836 3814390137326844272 n

Εκεί μείναμε αρκετά γιατί γνωρίσαμε δυο σπουδαίους επίσης ζωγράφους.

Γνωρίσαμε τον Claude Monet 

352254651 766841455217906 2178050033614823522 n

η τέχνη του οποίου ,κατά τη διάρκεια της ζωής του,  δέχτηκε έντονη κριτική. Κυρίως επειδή εγκατέλειψε τις παλιές και παραδοσιακές τεχνικές ζωγραφικής. Ο Μονέ δημιούργησε πράγματι κάτι επαναστατικό στην τέχνη και αποτέλεσε τη βάση για την Μοντέρνα Τέχνη. Και το επαναστατικό στοιχείο του ήταν εντελώς άγνωστο για την εποχή.

Ο ιμπρεσιονισμός του Μονέ αφορά κυρίως τη φύση. Είχε στόχο να «συλλάβει» τη φύση όπως του φαινόταν εκείνη τη στιγμή. Στο στυλ του είναι επίσης γνωστά τα πειράματά του με το φως και τη σκιά, αλλά και η εναλλαγή φωτός και σκιάς κατά τη διάρκεια μιας μέρας. Ακόμη, ο Μονέ χρησιμοποιούσε συνήθως πολύ έντονα χρώματα – ωστόσο, δεν τα ανακάτευε.

Τα έργα τέχνης του χαρακτηρίζονται από πολύ μικρές πινελιές, ζωγραφισμένες στον καμβά. Σκεπτόμενος κυρίως το χρώμα και τα σχήματα, ο Μονέ δεν επικεντρώθηκε σε σκηνές και αντικείμενα. Απέρριψε εντελώς τη ζωγραφική θεωρία της εποχής του και αγκάλιασε το νέο και προσωπικό του στυλ, το οποίο δεκαετίες μετά θαυμάζεται από όλους τους ανθρώπους και εμπνέει μεταγενέστερους καλλιτέχνες.

Μάθαμε τι είναι οι καρικατούρες που του άρεσαν πολύ και είδαμε πολλά έργα του στα παρακάτω βίντεο: Biography of Claude Monet” και “Η ζωή και το έργο του Claude Monet”

Θαυμάσαμε  τον « Κήπο» του Μονέ ,

351454017 803005308066123 6754772083385045042 n
τον σχολιάσαμε και τον συγκρίναμε μ’ εκείνον που είχε ζωγραφίσει ο Μιρό.

Μετά από όλα αυτά αποφασίσαμε να πειραματιστούμε με πινέλα και χρώματα για να ζωγραφίσουμε κι εμείς με «πινελιές» όπως ο Μονέ, άλλο ένα καπέλο για την συλλογή της καπελούς. Μας βοήθησε ιδιαίτερα το βίντεο: “Impressionism for kids”

352128201 158258490573071 2637394216073675020 n354034124 779185920532897 1034210196132597157 n348992173 566175425449951 1056035273417066286 n

Ο George Seurat είναι ο 2ος ζωγράφος που γνωρίσαμε στην Γαλλία.

351262824 574112847959676 5876541463094521680 n

Δημιούργησε ένα είδος ζωγραφικής, τον πουαντιγισμό , με το οποίο μικρές κουκίδες καθαρού χρώματος αναμειγνύονται για να δώσουν ένα συγκεκριμένο χρώμα. Για παράδειγμα κουκίδες κίτρινου και μπλε δίνουν πράσινο χρώμα. Από τους κύριους εκφραστές είναι : GeorgeSeurat (Σερά) , PaulSignac (Σινιάκ), Οι πουαντιγιστές απέρριψαν τη χρήση των γραμμών και ζωγράφιζαν με κουκκίδες διαφόρων χρωμάτων, δημιουργώντας την εντύπωση μιας ενιαίας απόχρωσης. Μπορεί το κόκκινο και το μπλε μαζί να δίνουν πράσινο, μα οι μπλε και κόκκινες βούλες των πουαντιγιστών ποτέ δεν ενώθηκαν σε παλέτα ζωγράφου. Αυτός που τις ένωσε ήταν ο εγκέφαλος του θεατή, παρατηρητή: από την απόσταση που συνήθως αντικρίζουμε ένα πίνακα, το χρώμα φαινόταν ένα – πράσινο. Μας βοήθησαν ιδιαίτερα τα παρακάτω βίντεο:

Παρατηρήσαμε με μεγάλη προσοχή το έργο του ,Ένα κυριακάτικο απόγευμα στο νησί, το οποίο το ολοκλήρωσε σε δυο χρόνια.

351194381 238088965653588 4100493842185391453 n

Μας εντυπωσίασε ο τρόπος ζωγραφικής αλλά μάθαμε και πολλά  για το ντύσιμο και την ψυχαγωγία των ανθρώπων εκείνης της εποχής, παρατηρώντας προσεκτικά τον πίνακα.

Με πολύ ενθουσιασμό πήραμε τους μαρκαδόρους μας, τα πινέλα μας, τα χρώματά μας, τις μπατονέτες, μολύβια με στρόγγυλη σβήστρα και……….δείτε ΤΙ ωραία καπέλα ετοιμάσαμε κι αυτή την φορά εφαρμόζοντας τον πουαντιγισμό!353828627 220229410840032 6134034026473558715 n353220381 785040969668368 799780829277307710 n349042013 250108580997606 3696841287131448247 n

349206760 804735824479047 8777604190067705445 n354087420 1336669836934933 5746122117067434669 n

IMG 20230706 204237

IMG 20230612 214836

Όμως έφτασε το Καλοκαίρι και η αλεπού η καπελού μας ζήτησε να σταματήσουμε το ταξίδι μας και να επιστρέψουμε στην Πατρίδα μας, την Ελλάδα.

351740780 955557875695569 1104797967824277476 n

Για να μας παρακινήσει να ζωγραφίσουμε το τελευταίο καπέλο για την συλλογή της , μας έστειλε 2 πίνακες με Έλληνες ζωγράφους και θέμα σχετικό με το καλοκαίρι

του Γ. Παραλή: Πεύκο στ’ ακρογιάλι349214755 307643091588459 9091518669014606847 n

και του Κ. Παρθένη, Το λιμάνι της Καλαμάτας351224130 650638436885347 2092256713957735300 n

αλλά και μας παρακίνησε να δούμε πώς το ζωγράφισαν μερικοί ζωγράφοι ακόμη στο παρακάτω βίντεο:

Πριν πιάσουμε τα πινέλα μας να ζωγραφίσουμε το τελευταίο καπέλο της συλλογής συζητήσαμε και περιγράψαμε την εποχή αυτή που αρέσει σε όλους μας……

352997083 299961739028929 8699904981418507193 n

352969255 565485602327444 27443397727201567 n

IMG 20230706 204210

Τι υπέροχο ταξίδι μας χάρισε το καπέλο και η αλεπού η καπελού!!!!!! Η χαρά , οι καινούριες γνώσεις κι εμπειρίες ,συνόδευαν τα παιδιά σε όλες τις δραστηριότητες !!

΄Το καπέλο ταξιδεύει στην Τέχνη

Η  υλοποίηση του προγράμματος ξεκίνησε με την έννοια της συμμετρίας. Τα παιδιά γνώρισαν και εξοικειώθηκαν με  την έννοια της συμμετρίας μέσω εκπαιδευτικών σεναρίων, παραμυθιών, κατασκευών, ζωγραφικής αλλά και βιωματικής προσέγγισης.

  • Για να καταλάβουν τα μικρά μας τη δύσκολη έννοια της συμμετρίας, διαβάσαμε αρχικά το βιβλίο της Σ. Μαντούβαλου «Ο μαγικός καθρέφτης» και μ’ έναν καθρέφτη «μαγικό» ψάξαμε και βρήκαμε το άλλο το μισό.960 03 1093 9b
  • Παρακολουθήσαμε την ιστορία με την “Μάγισσα συμμετρία “,
  • από το 2ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας
  • Πολύτιμο εκπαιδευτικό υλικό στα χέρια μας “Η ψηφιακή ιστορία για την συμμετρία” και “Τα συμμετρικά και ασύμμετρα σχήματα”, από την επιμόρφωση Τ4Ε των νηπιαγωγών.
  • Αναζητήσαμε την συμμετρία μέσα κι έξω από το σχολείο και με έκπληξη την εντοπίσαμε …παντού! Στα φύλλα των δέντρων, στα λουλούδια και τα έντομα, στα ζώα και τα πουλιά στα παράθυρα και τις πόρτες , σε καθημερινά αντικείμενα, , αλλά και στα γράμματα της αλφαβήτας!! Μάθαμε πως κάποια από αυτά έχουν κάθετο και οριζόντιο άξονα συμμετρίας.Leaf5 02
  • symmetry
  • Παίξαμε παιχνίδια συμμετρίας στον υπολογιστή στο “SymmetrySorting“.
  • και κάποια από τo ιστολόγιο “Η Νατα…Λίνα στο νηπιαγωγείο”
  •  με βιωματικό παιχνίδι
  • 345458631 161191826913677 2296950388267815958 n345475777 138403359216456 621918723842740782 n                                                                                              345450566 1607480079720915 4863565113750464685 n345471882 197878339744593 4471502984163079684 n
  • και σε φύλλα εργασίας από τo ιστολόγιο “Η Νατα…Λινα….στο νηπιαγωγείο”
  • 349022549 516318737274376 250845509651025008 n281152846 342311594667717 731642885085100006 n351483170 830940044561544 5576224570426923041 n351441242 612165840863540 2394956474296464699 n

Στην συνέχεια γνωρίσαμε την παλέτα των χρωμάτων και ξεχωρίσαμε τα θερμά και ψυχρά χρώματα.

349101682 189332507089648 4779932730352154719 n 1                                                                  353975992 241396211954147 5687330245558566799 n

Για να τα εμπεδώσουμε, ζωγραφίσαμε με πολλούς τρόπους και διαφορετικά υλικά.

348390589 1725995414521010 525857970849233293 n

Όμως μπορούν άραγε να εντοπίσουν όλα αυτά που έμαθαν σε αληθινά έργα ζωγράφων; Η βαλίτσα με έργα ζωγράφων στο νηπιαγωγείο μας , μας έδωσε πλούσιο υλικό στην διάρκεια του προγράμματος.

Επιλέξαμε «Το ψάθινο καπέλο» του Νικολάου Λύτρα για τους παρακάτω λόγους. Είναι εύκολα διακριτά τα ψυχρά και θερμά χρώματα στην σύνθεση του έργου αλλά κυρίως γιατί θα χρησιμοποιήσουμε το καπέλο ως μέσο για να ταξιδέψουν στην Τέχνη και στην ζωγραφική. Την επιλογή μας αυτή την έμαθε και η αλεπού η καπελού και κατέφθασε στο νηπιαγωγείο μας. Η ιστορία και η πλοκή του βιβλίου της Γιολάντας Τσορώνη, «Η αλεπού η καπελού» κινητοποίησε το ενδιαφέρον των παιδιών . Όταν τους ζήτησε να την βοηθήσουν να εμπλουτίσει τη συλλογή της ζωγραφίζοντας καπέλα με έργα διάσημων ζωγράφων ανταποκρίθηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό κι έτσι το ταξίδι στην Τέχνη ξεκίνησε….

 

Το καπέλο ταξιδεύει ….στην τέχνη

Το πρόγραμμα αυτό στόχο έχει να φέρει σε επαφή τα παιδιά με ζωγράφους και την τέχνη της ζωγραφικής προκειμένου να  αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στη ζωγραφική και την Τέχνη γενικότερα και υλοποιήθηκε στα τρία ολοήμερα τμήματα του νηπιαγωγείου μας. Η τέχνη και τα έργα τέχνης κατ’ επέκταση, ξεκλειδώνουν τις αισθήσεις και τα συναισθήματα των παιδιών και λειτουργούν ως παιδαγωγικό μέσο μάθησης. Η επαφή με την τέχνη βοηθάει τα παιδιά  να αναπτύσσονται ολόπλευρα, να αποκτήσουν ευαισθησία, ικανότητα για μάθηση, κριτική σκέψη και δημιουργικότητα και συντελεί στην καλύτερη κατανόηση του εαυτού τους, των άλλων ανθρώπων και του κόσμου.

«Τα παιδιά είναι φύσει καλλιτέχνες» έλεγε ο ζωγράφος Ζαν Μιρό και το διαπιστώσαμε πολλές φορές στην διάρκεια του προγράμματος.

Πριν την επαφή με ζωγράφους και τεχνικές, θεωρήσαμε σημαντικό να γνωρίσουν την έννοια της συμμετρίας και τη σημασία των χρωμάτων σε έναν πίνακα ζωγραφικής.

Η συμμετρία, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην απόδοση της ισορροπίας και της αρμονίας μέσα σε έναν πίνακα ζωγραφικής όπως επίσης και η σκιά και οι χρωματικές αποχρώσεις που συνθέτουν ένα ζωγραφικό έργο. Το φως χρησιμεύει για να κρατάει κάθε σημείο της ζωγραφικής επιφάνειας σε απόλυτη αρμονία. Στη ζωγραφική ένας ισορροπημένος πίνακας θεωρείται αυτός στον οποίο συνυπάρχουν αρμονικά ψυχρά και θερμά, φωτεινά και σκοτεινά ή συμπληρωματικά χρώματα.

 Αφού προσεγγίσαμε τις έννοιες αυτές μέσω κατάλληλα οργανωμένων δραστηριοτήτων ξεκινήσαμε το ταξίδι στην τέχνη με αφετηρία ένα ψάθινο καπέλο και δυο αντίγραφα Ελλήνων ζωγράφων με θέμα το καπέλο. Για να γίνει πιο ελκυστικό κι ενδιαφέρον αυτό το ταξίδι στην τέχνη, χρησιμοποιήσαμε ως «όχημα» το καπέλο , το οποίο κάθε φορά που συναντά έναν ζωγράφο, τα παιδιά αναλαμβάνουν να το ζωγραφίσουν όπως αυτός. Αυτή είναι άλλωστε και η αποστολή τους…. την οποία τους ανέθεσε η «αλεπού η καπελού». “Η αλεπού η καπελού”, ένα ακόμη καταπληκτικό βιβλίο της ΓιολάνταςΤσορώνη, μας επισκέφθηκε στο σχολείο και ζήτησε από τα παιδιά να ενισχύσουν τη συλλογή της στο καπελάδικό της , με καπέλα ζωγραφισμένα με έργα διάσημων ζωγράφων .

Έτσι ξεκίνησε το ταξίδι του, το  καπέλο από την Ελλάδα και «Το ψάθινο καπέλο»  του Νικολάου  Λύτρα στον  οποίο εντόπισαν τα θερμά και ψυχρά χρώματα . Πήγε στην Ρωσία όπου συνάντησε τον ζωγράφο  WassilyKandinsky και  έμαθαν  για την αγάπη του στα έντονα χρώματα, στα γεωμετρικά σχήματα και στα μαθηματικά. Από εκεί ταξίδεψε στην Ισπανία για να συναντήσει τον ZουάνΜιρό ο οποίος με τη χρήση λαμπερών χρωμάτων και σχημάτων επεδίωκε να δημιουργήσει περίεργα πλάσματα, παραμορφωμένες φιγούρες ζώων και διασκεδαστικά αντικείμενα που αιωρούνται ακανόνιστα στον χώρο. Το ταξίδι συνεχίστηκε στην Γαλλία και  τον Κλοντ Μονέ ο οποίος χρησιμοποιούσε έντονα χρώματα και εισήγαγε την ζωγραφική με πινελιές. Γνωρίσαμε ακόμη ένα Γάλλο ζωγράφο τον  George Seurat ο οποίος δημιούργησε ένα είδος ζωγραφικής με το οποίο μικρές κουκίδες καθαρού χρώματος αναμειγνύονται για να δώσουν ένα συγκεκριμένο χρώμα.. γνωστή  ζωγραφική ως πουαντιγισμός. Όμως έφτασε το καλοκαίρι κι η αλεπού η καπελού ζήτησε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν αυτή την εποχή, αφού πρώτα παρακολούθησαν σε βίντεο πώς το απέδωσαν στα έργα τους  Έλληνες ζωγράφοι και μάλιστα μας έστειλε ταχυδρομικώς δυο έργα ζωγράφων. Του Κ. Παρθένη με τίτλο  «Το λιμάνι της Καλαμάτας», 1991 και του Γ. Παραλή με τίτλο “Πεύκο στ’ ακρογιάλι”.

Το ταξίδι του καπέλου στην Τέχνη τελείωσε αφήνοντας τις καλύτερες εντυπώσεις στα παιδιά.

Επίσκεψη στο 5ο Δημοτικό Σχολείο

Στα πλαίσια του σχεδίου δράσης “Ομαλή Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό” επισκεφτήκαμε σήμερα το 5ο Δημοτικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης. Μας υποδέχτηκε η Διευθύντρια κ. Άννα Μπαμίδου.  Τα παιδιά με χαρά, ενθουσιασμό και μεγάλη ανυπομονησία ξεναγήθηκαν στους εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους του σχολείου.  Μπήκαν σε τμήματα  της Α΄και Γ΄Τάξης. Συνάντησαν παλιούς συμμαθητές και φίλους τους. Γνώρισαν τα βιβλία που θα έχουν, τα θρανία και τα καρεκλάκια στα οποία θα κάθονται, τον άσπρο πίνακα που θα γράφουν. Παρατήρησαν ομοιότητες και διαφορές με το δικό τους σχολείο. Τέλος, τραγούδησαν , χόρεψαν και έπαιξαν παιχνίδια με τα παιδιά του Δημοτικού, μέσα στην τάξη και έξω στην αυλή. Ευχαριστήσαμε τις δασκάλες, τα παιδιά και την την κυρία διευθύντρια για την ευχάριστη πρώτη επίσκεψή μας στο Δημοτικό και επιστρέψαμε στο νηπιαγωγείο μας.

348358124 262023703007561 5403450096387174479 n 348358260 1572304963256043 2252703842634279355 n 1350383656 531633715850286 3957283040325830331 n348358798 669011941733397 5016812753733772692 n348358061 953196592655449 3023181188978084821 n348358215 205267455769482 4680793437457374551 n350374000 167717772708177 1369146366982209547 n350711450 1726793777758000 291691887140647055 n348358298 1542151152978717 4541089661973018604 n350368942 2475518205933489 6656735676058575041 n

14 Μαΐου

14 Μαΐου η Αλεξανδρούπολη γιορτάζει την απελευθέρωσή της και την ενσωμάτωσή της στον εθνικό κορμό!

Αφού είδαμε φωτογραφίες  από τα παλιά 

110115 faros

SAM 1875SAM 1878

SAM 1876 SAM 1883

αλλά και από τα σημερινά χρόνια

προσπαθήσαμε με απλά λόγια να εξηγήσουμε στα παιδιά μας την ιστορία της Αλεξανδρούπολης:

Αρχικά δημιουργήθηκε ένα ψαροχώρι που στη συνέχεια ονομάστηκε Δεδέ Αγάτς (Η συγκεκριμένη ονομασία στα τουρκικά σημαίνει δέντρο του παππού (dede σημαίνει παππούς και ağaç σημαίνει δέντρο) και βασιζόταν σε τοπική παράδοση σχετικά με ένα σοφό δερβίση, που πέρασε τα περισσότερα χρόνια της ζωής του στη σκιά μιας βελανιδιάς). Μετά από χρόνια ο οικισμός έγινε πόλη όταν έφτασε το τρένο. Το λιμάνι και η πόλη αναπτύχθηκαν περισσότερο με την κατασκευή του φάρου. Το λιμάνι, το τρένο και η θέση της πόλης βοήθησαν να εξελιχθεί και να γίνει όπως την γνωρίζουμε σήμερα. Στις 14 Μαΐου 1920  ο στρατηγός Κ. Μαζαράκης-Αινιάν αποβιβάζεται στο λιμάνι  και απελευθερώνει την πόλη.

ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ

ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ1

895620

ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ3

Οι φωτογραφίες είναι από το αρχείο του κ. Θ. Ορδομπουζάνη και του Ιστορικού Μουσείου Αλεξ/πολης

Όταν απελευθερώθηκε η μικρή ,νέα πόλη ονομάστηκε Νεάπολη. Αργότερα όταν ο βασιλιάς της Ελλάδας, Αλέξανδρος Α’, επισκέφθηκε την πόλη, οι τοπικές αρχές αποφάσισαν να μετονομάσουν την πόλη σε Αλεξανδρούπολη, προς τιμήν του.

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ Αλεξανδρούπολη!

IMG 20230514 002939IMG 20230514 002849IMG 20230514 002805IMG 20230514 002737IMG 20230514 205048IMG 20230514 002630IMG 20230514 002558IMG 20230514 204314

IMG 20230514 204452

IMG 20230514 204044

Σήμερα όμως είναι και μια άλλη σημαντική μέρα, μέρα γιορτής και χαράς:

είναι η γιορτή της μητέρας ,της μανούλας της μαμάς!

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΜΑΝΟΥΛΕΣ!

”Χερι-χέρι μαζί …όπως κι εγώ ετσι και εσύ”

Τα εργαστήρια δεξιοτήτων με υποθεματική τα ανθρώπινα δικαιώματα ολοκληρώθηκαν με επιτυχία. Παρακάτω παρουσιάζονται αναλυτικά οι στόχοι του κάθε εργαστηρίου καθώς και οι δράσεις που υλοποιήθηκαν.

Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων

Θεματική: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ- Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη

Υποθεματική: Ανθρώπινα δικαιώματα και συμπερίληψη

Τίτλος: «Χέρι, χέρι μαζί… όπως εγώ έτσι κι εσύ»

1ο εργαστήριο: Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν η καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης, η αποδοχή του διαφορετικού, ο σεβασμός της προσωπικότητας του άλλου, η αλληλοεκτίμηση, η δημιουργία δεσμών και συνεργασίας μέσα στην ομάδα.Συγκεκριμένα:

 –          Επεξεργαστήκαμε  το βιβλίο «Τα σώματα των ανθρώπων», εντοπίσαμε τα διαφορετικά εξωτερικά  χαρακτηριστικά  των ανθρώπων

336593879 742153680901959 4803098928359256096 n

–           Παρουσιάσαμε τον εαυτό μας  και τα  ενδιαφέροντα μας με  συζήτηση και καταγραφή και σύγκριση κοινών και διαφορετικών χαρακτηριστικών.

336652249 3417144201893224 8941051356647658886 n

–           Κάθε μαθητής ζωγραφισε σε ένα κομμάτι παζλ ένα στοιχείο του εαυτού του που τον κάνει ξεχωριστό. Τα κομμάτια τοποθετήθηκαν  ανακατεμένα και αναποδογυρισμένα στο πάτωμα. Ένας μαθητής κάθε φορά επέλεγε ένα κομμάτι και έβρίσκε σε ποιον αντιστοιχεί. Συνθέσαμε έτσι το παζλ της τάξης μας, παρατηρώντας συνολικά τις ομοιότητες και τις διαφορές μας με τους άλλους. Ζωγραφίσαμε  τον εαυτό μας  ή το πορτραίτο μας.

336648223 539064138293116 2341276698529833339 n334605286 711941580472460 7932338845739018702 n332397788 598008951839590 3659302253414141707 n336621662 890095048716846 3273508625470243894 n334946592 1276727146245229 785353098037577097 n332160892 883143699574393 5341223365049391549 n331827628 1010558313258128 5399421076981174203 n330803732 887882369189036 5477404893114292662 n334824360 1960738774273969 3528442486264305058 n

2ο εργαστήριο: Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν η καλλιέργεια ενσυναίσθησης και η δυνατότητα έκφρασης των συναισθημάτων με το σώμα και τον λόγο.

–           Διαβάσαμε το  παραμύθι «Τα παπούτσια των άλλων»

336507478 123281517373932 3332380871980227936 n

–           Παιχνίδι ρόλων: «Μπήκαμε  στα παπούτσια πχ. του κλόουν, του καουμπόη, της μπαλαρίνας, σε βατραχοπέδιλα, στα παπούτσια ενός τυφλού, στα παπούτσια ενός ηλικιωμένου… και εκφράστήκαμε με κινήσεις και συναισθήματα».

–          Παίξαμε  ψυχοκινητικό παιχνίδι με ανακατεμένα παπούτσια των μαθητών. Με μουσική υπόκρουση φορέσαμε  τα παπούτσια των άλλων και μπήκαμε στην ψυχοσύνθεση τους.

336582433 522637020083509 2402743861770347818 n 1336592094 563515515844851 5005072945658741139 n334900308 1812395355797037 5404447053484195841 n336633291 983379639506287 8769836907001248929 n

 

3ο εργαστήριο: Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν η γνωριμία με τα δικαιώματα των παιδιών και η ανταλλαγή ιδεών και προτάσεων σε ένα πλαίσιο συνεργασίας για την επίτευξη ενός κοινού στόχου (δημιουργία αφίσας).

  –         Παρουσιάσαμε  πινάκες  αναφοράς,  αφίσες και εποπτικό υλικό όπου απεικονίζονται τα δικαιώματα των παιδιών, τα παρατηρήσαμε  και συζητήσαμε, καταγράψαμε τις  απόψεις των μαθητών για το τι είναι το δικαίωμα.(εννοιολογικός χάρτης)

336641836 533499982272539 8386765693479212475 n336586756 1364659604328162 3884790094863320911 n336626543 584553720396845 4575745395235152437 n

–           Προβάλαμε  σποτ της Unicef για τα δικαιώματα σποτ UNICEF

–           Δημιουργήσαμε αφίσα για την προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων

336582395 240334061762812 9164984390096597323 n336563483 1868286386860901 8341413563207804827 n336050392 750311240053702 2768129979239409522 n336584048 740468404402930 5604666227232471343 n336158946 606892584643681 3294321753117285223 n

4ο εργαστήριο: Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν η κατανόηση της σημασίας της ειρήνης ως πανανθρώπινου δικαιώματος, η επισήμανση των επιπτώσεων του πολέμου στην ανθρώπινη ζωή και  η έκφραση των συναισθημάτων που προκύπτουν στις δυο αυτές καταστάσεις.

-Παρουσιάσαμε  εικόνες  και έργα τέχνης σε κατάσταση ειρήνης και σε κατάσταση πολέμου στην ολομέλεια, κατηγοριοποιήσαμε τους πίνακες  σε ομάδες(κόκκινο στεφανάκι όλες του πολέμου και μπλε όλες της ειρήνης), συζητήσαμε για τα συναισθήματα που μας προκαλεί κάθε εικόνα, καταγράψαμε τις απόψεις των μαθητών για τα οφέλη εν καιρώ ειρήνης

.336602572 1600623203697653 9068635341388361603 n336627467 947388926608744 7965265269955693531 n336505287 633761358586974 3190541800851511305 n

-Παίξαμε παιχνίδι ρόλων ανά ομάδες: Αναπαραστήσαμε  όπως μπορούσαμε με εκφράσεις του προσώπου και του σώματος χρησιμοποιώντας υφάσματα πώς φανταζόμαστε  την ειρήνη.Με  μαύρα και άσπρα μαντίλια εκφράσαμε  με κινήσεις τα συναισθήματα τους με μουσική πολέμου(πένθιμη) ή ειρήνης(χαρούμενη)

)336626530 171357598691279 2841961972047522910 n 1336838900 1461877057955490 1258454951438478339 n330004625 520648390257319 1741173415055626731 n337140408 734552338334646 2295693626098452610 n337438270 533657628851158 6893354808801274473 n

– Ζωγραφίσαμε με τέμπερες τον δικό μας  πίνακα.

337362647 772729967708717 6624360250895181579 n

 

5ο εργαστήριο: Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν η γνωριμία με τη δράση της Unicef ως φορέα προάσπισης των δικαιωμάτων του παιδιού σε παγκόσμιο επίπεδο, η καλλιέργεια του εθελοντισμού και  η εξοικείωση με τη χρήση εξοπλισμού ρομποτικής.

 -Διαβάσαμε την ιστορία  ’’Η ζωή στη λουλουδούπολη’ της συναδέλφου Τάνιας Μάνεση.

Βάλαμε σε χρονική ακολουθία τις  εικόνες  του παραμυθιού με τη χρήση του εξοπλισμού ρομποτικής bee-bot

.336635627 766498911405475 7000078740057069511 n 338294254 1182424335795370 3623570604233297423 n 338692056 203948598793745 6697100725855706577 n 337689028 1256719768274155 3311276678862793837 n 337753173 199190019500149 8336040665103164137 n 337776428 156962553963131 8049306353093967195 n 339361525 934632617848805 1350193526084361919 n337657797 952875745897030 7789509642348022707 n337330364 538171398437871 600344819906432531 n



Λήψη αρχείου

 

 

Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά σε όλα τα εργαστήρια,συνεργάστηκαν άψογα για την επίτευξη των κοινών στόχων και κοινοποίησαν την γνώση στην ευρύτερη τοπική κοινωνία σχετικά με τη σημασία τήρησης των δικαιωμάτων του παιδιού

.clipart empathy - Βιβλιοθήκη Clip Art

25 Μαρτίου

Η πατρίδα μας γιορτάζει
η σημαία μας γελά
Χαίρε ο άγγελος φωνάζει
στη γλυκιά μας Παναγιά.
Εικοστή Πέμπτη Μαρτίου!
όμορφη διπλή χαρά
όλοι χαίρονται και λένε
Ζήτω! Ζήτω η Λευτεριά!

IMG 20230325 123510

received 792705081694191 received 1321617031731912

received 235805858828364 received 1286402438608258

received 181184531345963

IMG f6d0673bf6e7f69acb224e8d8570fee4 V

IMG 20230325 134459IMG 20230325 134854

Χρόνια πολλά!!!

Δόμνα Βιζβίζη

Ανάμεσα στους πολλούς γνωστούς και άγνωστους ήρωες,στην επανάσταση του 1821 ήταν και οι δικοί μας,οι Θρακιώτες ήρωες,ο Αντώνης και η Δόμνα Βιζβίζη.
Μπορεί τα σχολικά βιβλία να μην τους αναφέρουν, αλλά εμείς οφείλουμε να τους γνωρίζουμε, να τους θυμόμαστε και να τους τιμούμε.

100 4108

“Η Δόμνα Βισβίζη, με καταγωγή από την Αίνο, μαζί με τον σύζυγο της Αντώνη και τα πέντε παιδιά της, ήταν ανάμεσα στους πολλούς Θρακιώτες που κατατάχθηκαν στα τμήματα του πρώτου Ελληνικού στρατού και διέθεσαν τα καράβια και τις περιουσίες τους στον κοινό αγώνα για την κατάκτηση της Ελευθερίας. Μετά τον ξαφνικό θάνατο του συζύγου τους η Δόμνα Βιζβίζη παίρνει στα χέρια της την μοίρα του καραβιού «Καλομοίρα» και των 140 ναυτών, συμμετέχοντας σε ναυμαχίες, πολιορκίες και καταδρομές. Ο καιρός περνά και μαζί του και τα γρόσια και τα δίστηλα εξανεμίζονται. Τα έξοδα για τη διατήρηση και την διαρκή πολεμική ετοιμότητα ενός καραβιού με 16 κανόνια και 140 ναύτες είναι δυσβάσταχτα. Έτσι η «Καλομοίρα» ασυντήρητη δεν είναι πια ικανή να συνεχίσει την ένδοξη δραστηριότητά της. Τον Σεπτέμβριο του 1824 βρίσκεται στα χέρια του Κράτους, καθώς η Δόμνα Βισβίζη είχε αναγκαστεί να την παραχωρήσει καθώς ήταν το τελευταίο που της απέμεινε από τα υπάρχοντά της. Την παρακολουθούμε μέσα από έγγραφα που σώθηκαν στα ελληνικά αρχεία – να τριγυρνά από τόπο σε τόπο, την Ερμιόνη, το Ναύπλιο, την Ερμούπολη της Σύρου στερημένη, περιφρονημένη, άστεγη με τα πέντε παιδιά της, να προστρέχει «εις το έλεος της σεβαστής επιτροπής της Ελλάδας και να ζητά βοήθεια»…
Η ηρωική στάση της, η αντρίκια παλικαριά της, η αγέρωχη αντιμετώπιση της μοίρας στις κρίσιμες στιγμές της ζωής της και του αγώνα την αναδεικνύουν πρόσωπο πρωταγωνιστικό. Την υψώνουν σε δυσθεώρητα μεγέθη και την κατατάσσουν τουλάχιστον στην ίδια θέση με την Μπουμπουλίνα και την Μαντώ Μαυρογένους.”(3ο Γυμνάσιο Αλεξ/πολης)
Είδαμε φωτογραφίες από τα μνημεία που βρίσκονται στην παραλία της Αλεξανδρούπολης
2038744
visvizi1
.jpg
είδαμε την παρουσίαση,
IMG 20230326 221436

και ακούσαμε το τραγούδι για την κυρά Δομνίτσα

«Πουλάκι πόθεν έρχεσαι, πουλάκι για αποκρίσου
μην είδες και μην άκουσες για την κυρά Δομνίτσα,
την όμορφη τη δυνατή, την αρχικαπετάνα,
πούχει καράβι ατίμητο και πρώτο μες στα πρώτα,
καράβι γοργοτάξιδο, καράβι τιμημένο
καράβι που πολέμησε στης Ίμπρος το μπουγάζι;
Και το πουλάκι στάθηκε και το πουλάκι λέει:
– Την είδα, την απάντησα, σιμά στο Αγιονόρος
τρεις μέρες επολέμαγε με δυο χιλιάδες Μούρτους.
Καράβια εδώ, καράβια εκεί, καράβια παραπέρα
και τούτη σαν τον αητό ώρμαγε και κτυπούσε•
δεξά, ζερβά κι ανάστροφα κι όπου βολούσε ακόμα.
Κι άκουγες βόγγους δυνατούς κατάρα στην κατάρα
κι οι θάλασσες κοκκίνησαν σαν φέσια των αγάδων»