“Χρωματίζοντας πράσινο το σχολείο μου”

Το σχέδιο δράσης της σχολικής μας μονάδας για το σχολικό έτος 2024-2025 ήταν η παρέμβασή μας στον προαύλιο χώρο του σχολείου και η διαμόρφωσή του σε χώρο φιλικό προς το περιβάλλον, δημιουργώντας έναν κήπο με λουλούδια και φυτά. Σκοπός του προγράμματος ήταν η καλλιέργεια της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης των μαθητών και η βελτίωση της λειτουργικότητας και αισθητικής του αύλειου χώρου.

Ο σχολικός κήπος είναι ένα θέμα αγαπητό στα παιδιά, γιατί προσφέρεται για βιωματική μάθηση και επαφή των παιδιών με το χώμα και το νερό, για γνωριμία με την βιοποικιλότητα και τους νόμους της ζωής, για πειραματισμό, δημιουργία και ικανοποίηση από τα αποτελέσματά της.

Οι στόχοι του σχεδίου δράσης ήταν:

  • να εμπλακούν οι μαθητές ενεργά στη διαδικασία
  • να μάθουν τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα χώρο πρασίνου
  • να δουν την ανάπτυξη των σπόρων και των φυτών
  • να κατανοήσουν την αναγκαιότητα και τη χρησιμότητά τους
  • να ενισχυθεί το πνεύμα συνεργασίας μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων.

Δραστηριότητες

Καταγραφή και αναπαράσταση της υπάρχουσας κατάστασης της αυλής. Θέτουμε ερωτήματα στα παιδιά πως θα ήθελαν να είναι η αυλή του σχολείου και το ζωγραφίζουν. Διατυπώνουν και εκείνα ερωτήσεις, προτείνουν ιδέες και προσανατολίζονται στο χώρο. Πού θα φυτέψουμε; Τι θα φυτέψουμε; Πώς μεγαλώνει ένα φυτό;

Ενημέρωση γονέων Διανεμήθηκε στους γονείς Ερωτηματολόγιο σχετικά με τους τρόπους βελτίωσης της σχολικής αυλής και τη σημασία σχολικού κήπου στο νηπιαγωγείο. Η πλειοψηφία των γονέων πιστεύει ότι η σχολική αυλή επηρεάζει θετικά τη στάση των παιδιών απέναντι στο περιβάλλον. Ανέφεραν προτάσεις δημιουργίας κήπου ανάλογα με τα είδη φυτών, διακόσμηση γλαστρών, τοποθέτηση αναρριχώμενων λουλουδιών, βοτάνων, δημιουργία λαχανόκηπου.



Λήψη αρχείου

Εξερεύνηση του διαδικτύου με τη χρήση ενός διαφυλλιστή για να ανακαλύψουν πληροφορίες και παρακολούθηση εκπαιδευτικά βίντεο τα παιδιά (με τη βοήθεια της νηπιαγωγού) για τη ζωή των λουλουδιών.

IMG 20250131 101948 IMG 20250117 115628

Αξιοποίηση βιβλίων

-«Μεγαλώνει, μεγαλώνει το φυτό», Godwin, Sam ,Πατάκης.

– «Πώς μεγαλώνουν τα φυτά;», Σαββάλας.

– «Η Βέρα φυτεύει μια βελανιδιά» Axel Scheffler, Kate Petty , Ίκαρος

-« Ο μικρός μου κήπος» ,Delalandre Benoit, Κέδρος.

– « Τα Λουλούδια», Κίρκη.

– «Φρούτα, λαχανικά, λουλούδια, αγριολούλουδα και βότανα», Φακίνου,Κέδρος.

-« Δήμητρα και Περσεφόνη» Μυθολογία, Παπαδόπουλος.

Ακούμε παραμύθια και στο διαδίκτυο:

-Τα λουλούδια της μικρής Άιντα (Χανς Κρίστιαν Άντερσεν) https://youtu.be/uH9snLvzlys?feature=shared

– Το παραμύθι της φωτοσύνθεσης

https://youtu.be/DdAeN8MRKxQ?feature=shared

IMG 20250131 085312 IMG 23043e195c9bb70ffdaa07fd5d736464 V  IMG 20250122 081125

IMG 20250117 100957 IMG 20250121 113210

IMG 20250123 215255 IMG 20250122 112334

Διαμόρφωση χώρου Επειδή δεν υπάρχει στο σχολείο αυλή με χώμα, δημιουργήσαμε με τα παιδιά μια γωνιά στον εσωτερικό προαύλιο χώρο με γλάστρες μικρές και μεγάλες για να βελτιωθεί αισθητικά ο χώρος. Τέθηκαν κάποιοι κανόνες για τη σωστή λειτουργία του(π.χ. δεν παίζουμε με μπάλες κοντά στον μικρό μας κήπο, φροντίζουμε να είναι καθαρός ο χώρος, παρατηρούμε την εξέλιξη των λουλουδιών). Διανέμουμε ρόλους στους μαθητές, όπως να είναι υπεύθυνοι για το  πότισμα ή την καθαριότητα του χώρου και την περιποίησή του.

IMG 2b6af9ffba976af259dabcc3698316db V IMG d1f6d082471d0450b6819624d2731a9a V IMG 5d96f26b81adb335d907acb7935ae5d9 V

Φύτευση: Φυτεύουμε μαζί με τους μαθητές καλλωπιστικά φυτά και σπόρους σε γλάστρες στην αυλή του σχολείου μας  και εξηγούμε τις διαδικασίες ανάπτυξης.

IMG 64268aad06ebcbc4b43628f17bdebf19 V IMG 353f4b7347ef84f7a0937e3612ef8b23 V  IMG 102e36dbdfaeafda9d2fba8bb50a8033 V IMG 20250122 114532

Εκπαίδευση μαθητών: Πρόσκληση Γεωπόνου του Δήμου όπου μαθαίνει τα παιδιά πώς να φυτεύουν, τους μιλά για τον κύκλο ζωής των φυτών, τον τρόπο φροντίδας τους και ανάπτυξής τους. Φυτεύει μαζί τους έναν πανσέ σε γλάστρα δίνοντας τους οδηγίες για το πότισμα του, τη θέση του στο χώρο κατανοώντας τις ανάγκες τους.  Μαθαίνουν τις ονομασίες και τα ιδιαίτερα γνωρίσματα των φυτών και τα κατατάσσουν στις ανάλογες κατηγορίες (π.χ. αρωματικά –καλλωπιστικά- οπωροκηπευτικά).

IMG 20250131 095203 IMG 20250131 102321

Σύνδεση με το περιβάλλον: Μαθαίνουμε  τους μαθητές για τη σημασία της βιωσιμότητας, της ανακύκλωσης και της υπεύθυνης καλλιέργειας.

 Ανακύκλωση: Ευαισθητοποιούμε τα παιδιά για τη σημασία της διαχείρισης των απορριμμάτων και συμμετέχουμε στη συλλογή ανακυκλώσιμων πλαστικών μπουκαλιών τα οποία δίνουμε στο Κέντρο Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης του Δήμου σε συνεργασία με το 3ο Νηπιαγωγείο Ναυπλίου και την Ομάδα Ανακύκλωσης Αργολίδας.

IMG a5656bb625119249ced0e7e8185c1c9f V IMG ee3a262452f96c69e98c1c55801bbb4c V IMG fef34b1ec656857bb4adaf966ea311a1 V IMG 09dbd92ac366e190eaa1e9582fd0c3f7 V

Περίπατος σε δημόσιο πάρκο του Κολοκοτρώνη στο Ναύπλιο. Παρατηρούμε το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον. Χρησιμοποιούμε τις αισθήσεις μας (δείτε, ακούστε, αγγίξτε, μυρίστε ).

IMG 20250519 113551 IMG 20250519 113653

Υιοθέτηση παρτεριού της δημόσιας πλατείας κοντά στο νηπιαγωγείο μας φυτεύοντας λουλούδια αρωματικά και ευαισθητοποιώντας τα παιδιά σε θέματα περιβάλλοντος.

IMG 20250502 111430 IMG 08b2dccd69908150d96f48ecd7318ca6 V

IMG 01eb3f6acb5d1b2adec56092f0d5ca2f V 1 IMG 20250502 112603 1

Τέχνη και δεξιότητες ζωγραφικής , καλλιέργεια αισθητικής αντίληψης. Χρησιμοποιούν με φαντασία διαφορετικά υλικά για να δημιουργήσουν. Αναγνωρίζουν τα χρώματα στο περιβάλλον και στα έργα τέχνης. Ζωγραφίζουμε και δημιουργούμε ομαδικά τον κήπο της τέχνης του σχολείου μας καθώς και ατομικά λουλούδια με διάφορα χρώματα και τεχνικές.

IMG 96e88ff7b6f5360390f87cfbfc80c991 V IMG 4d96198f9e4862d029a457c58e3bc34e V IMG 0f4ddbeab5e23f54cbf93dcf235ad399 V IMG 20250331 081648 IMG 20250512 080429 1 IMG 20250515 201203

IMG 20f1917f4932cf9443842b8dac1963a8 V IMG 20250331 081658

Παρακολούθηση προόδου: Ενθαρρύνουμε τους μαθητές να παρακολουθούν την ανάπτυξη των φυτών και των σπόρων.

IMG 20250410 103244  IMG 20250502 104657

 IMG 20250120 101325 IMG 20250131 080950 1

Αξιολόγηση δράσης: Στο τέλος της χρονιάς, κάνουμε μια ανασκόπηση της δράσης και αξιολογούμε τα αποτελέσματα. Συζητούμε με τους μαθητές τι έμαθαν και πώς μπορεί να βελτιωθεί ο κήπος. Συμπερασματικά θεωρούμε ότι τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον για το πρόγραμμα με το πρασίνισμα της αυλής μας, αγάπησαν τα φυτά και ήθελαν καθημερινά να τα φροντίζουν. Υπήρξε αγαστή συνεργασία και επικοινωνία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Αποφασίσαμε ότι από την αρχή της νέας σχολικής χρονιάς, θα διατηρηθεί ο Σχολικός μας Κήπος και η συστηματική του φροντίδα με εναλλαγή καλλιέργειας (εποχιακά λαχανικά).

ΠΡΙΝ                                                                                 ΜΕΤΑ

IMG 20250110 110240 IMG 20250129 103358

IMG 20250128 120901IMG 20250128 113738 IMG 88f166e99ab38713edbeb1dc3a6138da V

Ο σχολικός κήπος μπορεί λοιπόν να γίνει ένα βιώσιμο, εκπαιδευτικό εργαλείο που συνδυάζει τη μάθηση με τη δημιουργία και την κοινωνική συμμετοχή. Με τη συνεργασία πετύχαμε τους στόχους μας, να μαθαίνουμε, να δημιουργούμε, να αγαπάμε τη φύση και το περιβάλλον.