Ολοκληρώθηκε ο Β’ θεματικός κύκλος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων που εντάσσεται στη θεματική ενότητα: “Φροντίζω το Περιβάλλον”, και στην Υποενότητα: “ Οικολογία-Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά” με τίτλο: «Το σχολείο μου στολίζω και τη φύση χρωματίζω» που υλοποιήθηκε το διάστημα Δεκεμβρίου 2024 -Ιανουαρίου 2025.
Ο σχολικός κήπος είναι ένα θέμα αγαπητό στα παιδιά, γιατί προσφέρεται για βιωματική μάθηση και προσφέρεται για επαφή των παιδιών με το χώμα και το νερό, για γνωριμία με την βιοποικιλότητα και τους νόμους της ζωής, για ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, για δημιουργία και ικανοποίηση από τα αποτελέσματά της.
Οι στόχοι του προγράμματος ήταν:
-να εμπλακούν οι μαθητές ενεργά στη διαδικασία
-να μάθουν τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα χώρο πρασίνου
-να πειραματιστούν με τα υλικά
-να δουν την ανάπτυξη των σπόρων και των φυτών
-να κατανοήσουν την αναγκαιότητα και τη χρησιμότητά τους
-να οδηγηθούν στην αυτάρκεια.
Το σχολείο δεν είχε έναν ήδη οργανωμένο κήπο και έτσι δόθηκε η ευκαιρία να γίνει η αρχή για τη δημιουργία ενός κήπου που θα ήταν δικό τους δημιούργημα, μέσα σε αυτό θα δρουν και θα πειραματίζονται, θα αντιμετωπίζουν προβλήματα και θα δοκιμάζουν τις λύσεις τους.
Δημιουργήθηκε λοιπόν στον εσωτερικό προαύλιο χώρο του νηπιαγωγείου μας ένας μικρός κήπος με γλαστράκια τα οποία θα τους δώσουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν είδη της χλωρίδας, να πειραματιστούν με τους σπόρους και τα σπορόφυτα, να παράγουν προϊόντα ακόμα και για τη διατροφή τους, όπως πολλοί άνθρωποι σε αστικές περιοχές παράγουν σε ταράτσες και μπαλκόνια.
1ο Εργαστήριο : ” Εισαγωγή στο θέμα -Ιδεοθύελλα”
Η εκπαιδευτικός ενημερώνει τους μαθητές ότι για τα επόμενα επτά (7) Εργαστήρια Δεξιοτήτων θα μάθουν να φροντίζουν το περιβάλλον μέσα από τον σχολικό τους κήπο. Θα προσπαθήσουν όλοι μαζί να ανακαλύψουν τις αξίες που κρύβει ο κήπος για το περιβάλλον και για την ίδια τους τη ζωή. Η εκπαιδευτικός καταγράφει σε χαρτόνι τις ιδέες των μαθητών. Στόχος είναι να αναδειχτούν τα βιώματα των μαθητών σχετικά με την έννοια. Τους προτρέπει να θυμηθούν πώς έχουν βιώσει την έννοια με τις αισθήσεις τους, αλλά και τις γνώσεις που έχουν για το θέμα. Στη συνέχεια τα παιδιά οργανώνουν τις λέξεις σε κατηγορίες και τις ονομάζουν. Στόχος είναι να ενεργοποιηθεί η οργανωσιακή σκέψη των μαθητών.
2ο Εργαστήριο: “Γιατί να δημιουργήσουμε έναν κήπο στο σχολείο;”
Θέτουμε ερωτήματα στα παιδιά: Πώς θα ήθελα να είναι η αυλή του σχολείου μου; Πού υπάρχει πράσινο στη γειτονιά μας; Γιατί υπάρχει πράσινο; Πού θα φυτέψουμε; Τι θα φυτέψουμε; Πώς μεγαλώνει ένα φυτό; Τι ζει στον κήπο μας;
Τα παιδιά απαντούν για το πώς θα ήθελαν να είναι η αυλή του σχολείου τους με ζωγραφική.
Μέσα από συζήτηση προέκυψε η ανάγκη δημιουργίας κήπου με λουλούδια, με στόχο την αισθητική αναβάθμιση του χώρου αλλά και με λαχανικά και αρωματικά φυτά, με στόχο την προώθηση ενός υγιεινού διατροφικού τρόπου ζωής. Αποφασίσαμε το μέρος που θα δημιουργηθεί ο κήπος μας.
3ο Εργαστήριο: “Τι θέλουμε να περιλαμβάνει ο κήπος μας;”
Συζητήσαμε με τα παιδιά τι θέλουμε να περιλαμβάνει ο κήπος του σχολείου μας και σκέφτηκαν να φέρει το κάθε παιδί το λουλούδι της αρεσκείας του είτε αρωματικό φυτό είτε καλλωπιστικό.
Διαβάσαμε το μύθο της θεάς Δήμητρας, η οποία είναι η προστάτιδα της γεωργίας των καλλιεργειών γενικότερα και της βλάστησης και της κόρης της Περσεφόνης. την οποία άρπαξε ο θεός του Άδη, ο Πλούτωνας για να γίνει βασίλισσα του Άδη. Έκτοτε τους έξι μήνες που η Περσεφόνη βρισκόταν στον Άδη, η Δήμητρα πενθούσε και μαζί της πενθούσε και η φύση. Τα δέντρα έχαναν το φύλλωμά τους, οι καλλιέργειες ασθενούσαν και βαρύς χειμώνας έπεφτε στη γη. Όταν η Περσεφόνη επέστρεφε στη μητέρα της, η χαρά της Δήμητρας πρασίνιζε τη γη, άνθιζε τα φυτά και καρποφορούσε τα δέντρα. Μετά είδαν το βίντεο του μύθου της Περσεφόνης στον υπολογιστή.
Φυτέψαμε στην τάξη σπόρους από φακή και παρακολουθήσαμε την ανάπτυξή τους, μέρα με τη μέρα. Μέσα από τη βιωματική μάθηση, παρατηρήσαμε τα στάδια ανάπτυξης ενός σπόρου.
Αναζητήσαμε βιβλία σχετικά με τα φυτά, την ανάπτυξή τους και τα διαβάσαμε στην τάξη λύνοντας απορίες.
Έγινε αναζήτηση πληροφοριακού υλικού από το διαδίκτυο και τα παιδιά παρακολούθησαν εκπαιδευτικά βίντεο με τη ζωή των λουλουδιών και πως μεγαλώνουν.
Μάθαμε τι χρειάζεται ένα φυτό για να μεγαλώσει, τα μέρη του φυτού, τα στάδια ανάπτυξής του.
4ο Εργαστήριο: “Πού και πώς θα κατασκευάσουμε τον κήπο μας; Ποιος θα μας βοηθήσει;”
Φυτεύοντας καλλωπιστικά λουλούδια
Τοποθέτησαν τα φυτά, τα καλύψαν με χώμα και τα πότισαν
Φυτεύοντας λαχανικά
Ενημερώθηκαν οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών για το πρόγραμμα και συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο για τις απόψεις τους για τη δημιουργία σχολικού μας κήπου. Ελέγξαμε το χώρο του εσωτερικού προαύλιου χώρου και αποφασίσαμε μετά από συζήτηση για το χώρο που θα φτιάξουμε και θα τοποθετήσουμε τις γλάστρες μας με την ενεργό εμπλοκή των παιδιών. Παρατηρήσαμε και μικρά έμβια όντα, σαλιγκάρι, σκουλήκια που μπορεί να ζήσουν στον κήπο μας.
5ο Εργαστήριο: “ Πώς θα ενεργοποιήσουμε τη δημιουργικότητά μας;”
Τα παιδιά έφτιαξαν ομαδικά ένα πανό ζωγραφίζοντας χρωματιστά λουλούδια για να στολίσουμε τη γωνιά του σχολικού μας κήπου και το σπιτάκι του κηπουρού. Ζωγράφισαν το κάθε παιδί ατομικά τον κήπο τους.
6ο Εργαστήριο: “Τι θα μάθουμε μέσα από τον κήπο μας; Πρόσκληση γεωπόνου στο σχολείο μας”
Καλέσαμε τον γεωπόνο του Δήμου Ναυπλιέων κ. Λιάκη Τάσο που μας παρουσίασε αρχικά το επάγγελμα του, με τι ασχολείται ένας γεωπόνος και τα εργαλεία που χρησιμοποιεί. Έδωσε πληροφορίες για τα μέρη του φυτού, την ανάπτυξή του, τις κατηγορίες των φυτών, την φροντίδα που χρειάζονται, τους τρόπους καλλιέργειας. Έφερε στα παιδιά ένα αρωματικό φυτό, τη λεβάντα και τους έδωσε να κόψουν ένα φύλλο για να μυρίσουν το άρωμά της. Μας έδωσε οδηγίες και συμβουλές για το πώς μεταφυτεύεται ο πανσές σε μεγαλύτερη γλάστρα.
Μάθαμε ότι τα λουλούδια και το πράσινο μπορούν να επηρεάσουν θετικά τη συνολική υγεία και ευεξία ενός ατόμου. Βελτιώνουν τη διάθεσή μας, αισθανόμαστε πιο χαρούμενοι και λιγότερο αγχωμένοι.
70 Εργαστήριο: “Αξιολόγηση-αναστοχασμός”
Κατά την αξιολόγηση του προγράμματος εξετάστηκε:
- Ο σχεδιασμός και η οργάνωση του προγράμματος
- Η επίτευξη των προκαθορισμένων στόχων
- Η αποτελεσματικότητα των μεθόδων που χρησιμοποιήθηκαν
- Η ανάπτυξη της ατομικής εργασίας και της εργασίας σε ομάδες
- Η ανάπτυξη θετικών στάσεων για το περιβάλλον και η ανίχνευση πιθανής αλλαγής σε στάσεις και συμπεριφορές
Οι μαθητές σε κύκλο αναστοχάζονται όλα όσα έμαθαν, ένιωσαν και έζησαν κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων. Διατυπώνουν σκέψεις για το τι τους άρεσε, τι τους προβλημάτισε, τι τους δυσκόλεψε, τι θα ήθελαν να αλλάξει. Γνωρίζουν πλέον ότι είναι υπεύθυνοι για τη φροντίδα του κήπου και την καλλιέργεια των δικών τους προϊόντων!
Ο σχολικός μας κήπος είναι ένα στολίδι για το σχολείο μας και μας θυμίζει καθημερινά ότι μέσα από τη συνεργασία μπορούμε να πετυχαίνουμε τους στόχους μας, να δημιουργούμε, να μαθαίνουμε, να αγαπάμε το περιβάλλον.